Banner cycler

Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

3. maj 2022, 10:30

Vi er mange Saab særlinger rundt i verden, her er en af dem:

https://www.youtube.com/watch?v=7Sj_N9akvGE

Han glemmer lidt at sige at det er kører i Saab 900, er som at komme tilbage til 60erne igen. :-)


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

5. maj 2022, 12:39

En 900 er som 1960'erne... Arh, Viking, det er vist at overdrive. Vel er meget af bilen fra den tid, men jeg har kørt både første årgang 99 (1969) og sidste årgang 900 (1993) som jeg selv har. Ja, der ER ligheder, men der er sør'me også forskel.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

5. maj 2022, 20:14

Det der er som 1960erne i Saab 900 er:

Gearkassen og gearskifte, kobling og delvist bremserne.

Sammenbygning hvor motoren står oven på gearkassen er et typisk engelsk 60er design.

Er det godt ?
Hmm det er problematisk mht. varme i gearkassen, den vrider sig og mister tollerancen når motoren "koger" i tung bykørsel.
Desuden bliver motoren inkl. gearkassen også meget høj, så man skal passe på bundkarret !

Mekanisk rudehejs hvor der lige er klistret en motor på der hvor håndtaget tidl. var monteret var ikke ligefrem en moderne løsning

Støj og tungt styrtøj er også noget 60er noget..

Dejlige bløde sæder ummm, dem kan vi godt.

Sære små korte visker...

Men det er "motoring" man skal arbejde for sagen.

SAAB 900 er en dejlig bil med teknologi tilbage fra 60erne og med opdatering i form af turbo og indsprøjtning fra de tidlige 80ere.

De er sære og lidt underligt bygget.

Med en simpel træplade i bunden bagi i CC modellen ... og en træplade i Cab modellen, ren Emil fra Lønneberg løsning :-)

Hele vægten fra motor og gearkassen står oven på tunnelerne, ret speciel løsning.

Men 900 modellen var også aldrende i sen 80erne..

Der er ikke noget galt med velprøvet robust teknologi, men så er det bare ikke så moderne.
Når man så de sidste Saab OG900 ved siden af en ny 9000CSE først i 90 erne, så old School modellen gammel ud...

PS. Det skal lige siges at jeg selv kun har Saab OG900 biler (og en 97er) i min klassiske garage, fordi de er sære Svenske og meget typisk Saab.
Deres old school mekanik er deres charme.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

6. maj 2022, 10:09

I bund og grund er det en faceliftet saab 99, der yderligere blev forfinet igennem små 15 år.
Og da den gik ud af produktion, der var den meget forældet.
Sæderne i top modellerne var gode, men en grundmodel føj for den.
Bagagerums bund i krydsfiner det er faktisk kun et stort + i mine øjne, det er stærkt holder længe, og er nemt at erstatte.
I dag er det en liebhaver bil, så man lever med de fejl og mangler den har
I mine øjne er det den sidste helt ægte SAAB

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

6. maj 2022, 14:40

Saab 900 er ægte Saab men med en halv ægte Saab/Triumph motor-gear. :mrgreen:

Saab 9000 blev udviklet i samarbejde med andre, men egentligt en langt mere komfortable og bedre bygget bil.

Saab 9000, især aero modellerne er ikke stukket at i pris, de er nok for "moderne" endnu.
Jeg er ikke i tvivl om hvilken model jeg helst vil være chauffør i hvis det gælder 200km/t +på tysk motorvej...

Der kommer 0,9K til knaphed.

0,9K er fin på småveje og motorvej op til 130Km/t, over det begynder den at ikke rigtig være overbevisende.
0,9K turbostyring og tænding er gammel teknologi har det har sine begrænsninger.

Det er modsat med 9K. Den er lidt "træls" på småveje, men super på motorvej op til 150-170kmt, over skal den hjælpes med spoiler, bedre dæk/fælge og bedre bremser..
9K er langt mere moderne med Trionic og DI tænding


De er begge tydeligt designet til svenske veje og hastigheder...

Men typisk svenske er de....

Og det elsker vi dem for....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

7. maj 2022, 08:11

Det har altid undret mig at man kunne få aerodynamikken så forkert, når koncernen havde bygget fly maskiner i mange år.
Op til de 130km/t helt stabil
150 km/t Der blev den tydeligt løsere i styringen.
Men man var ung og dum så selvfølgelig skulle tophastigheden afprøves.
Ved 170 km/t blev forsøget afbrudt Da der var den klar til af lette.
Herefter blev der sat en maks. hastighed på omkring de 130, for resten af turen til Grækenland
Dette var i en grundmodel fra 1979.
Hvordan en aero opfører sig det aner jeg ikke.
Mine murstens biler har mærkeligt nok ikke haft dette problem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Why a Non Car Guy Daily Drives this Saab 900

7. maj 2022, 16:18

Aero-en lidt bedre og en smule bedre igen med sænkningssæt på Aero-en.

En Autobahn killer var de ikke, for lavt gearet selv med 8er gearing i de sene og for vindfølsom.
De er bygget til Svenske veje og forhold..

Dobbelt krængningsstabilisatorer hjælper, pu bøsninger og ordentlige dæmpere og prograsive fjedre hjælper også meget.

Desuden skal den have noget til trykke bagenden ned, ala Whale-tail..

Har haft en Valo 760Gle næsten ny, den var noget bedre til høj hastighed på motorvej, men spændende i sving..

Saab 9K Aero er også mere stabil til høj hastigheds motorvej..

Er 0,9K så en sløj bil ? NEJ den er rigtig fint til det den er bygget til:
Svenske veje, hurtig overhaling, god i sving, velbygget og holder mange år.

Det er bare gammel teknologi fra 60erne og noget fra tidlig 80erne..
Og derfor elsket vi dem...

Man skal arbejde for sagen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"