22. jun 2022, 20:41
Tænk, at en så ringe bil som Talbot Simca blev bygget i det finske på den fine fabrik. Eller blev de blot ændret? Det skulle man ikke lige tro.
Der er meget ondt at sige om disse papbiler. De er dødsensfarlige at køre galt i. Til gengæld har man så heldigvis ikke så lang tids frist at gøre det i, da de rådnede væk i løbet af
no time!
Simca 1307 blev så vidt vides kåret til årets bil i 76/77. Rygtet vil vide, at det var en passende titel til den, da de kun holdt ét år
Det lidt mere positive var så, at de egentligt var rimeligt velkørende, særligt i de mere lux-prægede udgaver. Jeg husker både 1307/08 og 09 samt den senere Solara (sedan version af førnævnte) og også den store i flokken, Tagoraen. Denne fandtes med den af franskmændende ofte benyttede motorstørrelse, 2,2 l.
Nej, lad mig så lige vise jer en rigtig sjælden fugl fra Nystad, som pt. er til salg omkring Frankfurt. En model, der i sandhed ikke er let at hitte nu om stunder og samtidigt en model, som jeg selv er helt pjattet med:
SAAB 900 CD T16 M84 =>
Farve: Amaranthrød metallic med Arizona læder (hvis ikke jeg tager helt fejl?)
I annoncen står der bl.a., at den kun har kørt 176.000 km, har haft sit liv i Spanien, er 112% rustfri og teknisk tip-top, hvor der ikke er blevet skelet til omkostningerne undervejs. Den er blevet shinet op af et specialfirma med typekendskab til mærket (formentligt Heuschmid) og har blandt flere ting fået en komplet motorrevision med en del opgraderinger, DI, turbo etc. Den er opgivet til hele 272 HP!!! og betegnes "B202R" af sælger
Den koster ca. det samme som en gammel, rimeligt velholdt 900S Cabrio fra 91-93, nemlig lige i underkanten af 24.000 ... EURO!
Ved seriøs interesse kan man få mange uddybende detaljer at vide fra sælger. Så jeg må hellere undlade at forstyrre ham men i stedet stille et par spørgsmål her i panelet. Noget, som undrer mig en smule:
1) Blev modellen virkeligt også fremstillet med man. gear? Jeg troede, alle havde aut.
2) Var AC ikke standard, lige fra de første, der kom i 1981? (Denne her har hverken AC eller skydetag, men det findes vel ikke i nogen af ialt 486 styks, der blev fremstillet i tidsrummet 1981-86?)
3) Var denne karosseriforlængelse på hele 20 cm. (totallængde: 494 cm) skyld i, at det ikke længere var nødvendigt at montere bagsæder med "afrundede" kanter, som en normal 4- og 5-dørs har?
Åhh...jeg mindes den, som kongehuset havde, og som jeg var heldig at se i ca. 1985 ifm. en happening på Graasten Slot. Sort el. Admiralblå var den og vist nok også en 16V. Regner med, at det primært var Dronning Ingrids?
Mvh. Henrik
P.S.: Iøvrigt er det gamle, velrenommerede Volvo Valmet navn idag blevet til Valtra. Ja, de laver traktorer, og jeg har i en del år faktisk været med til at lave hydraulikken til dem. Også til Volvo BM, for den sags skyld
