Banner cycler

9k A50 2.3t instrument fejl

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

9k A50 2.3t instrument fejl

10. sep 2022, 21:14

Omdrejningstæller har i længere tid været ustabil. Den er oftest fastfrosset på ca. 2200 o/min. I starten kunne man banke på "glasset" og den kom til sig selv igen. Men ikke mere. Dog når man har kørt længe hænder det at den kommer til sig selv.

Her i dag oplevede jeg to gange "black out" på det højre instrument som viser temperatur og benzin. Det som skete var at de begge gik "i nul" og den lille orange benzin lampe lyste (dvs. den fik strøm). Mener også at display som viser Volt, km tilbage osv......gik "i sort". Det var kun ganske kortvarigt, men mon ikke det bliver værre og værre som med omdrejningstæller......

Nogen som har en idé om et stik el. lign der skal renses eller "motioneres"?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

13. sep 2022, 07:04

Omdrejnings tælleren der hænger kan være grundet slid eller støv inde i spolen der driver nålen.
Hvis man har mod på det så er det at adskille rense og give det et par dråber tynd olie.
Display og måler problemer hænger sammen.
Displayet hedder en EDU på saabsk, og er en lille computer der styrer mange ting.
Det mest sandsynliger er at lodningerne på stikket er blevet dårlige over tid, og skal loddes igen.
https://saab9000vector.blogspot.com/201 ... u-fix.html
Så der er lidt til at udfylde de lange vinter aftner.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

13. sep 2022, 21:47

Tak for link!

EDU'en er noget andet end ECU'en som styrer T5/T7 ventil og meget andet?
Må se om jeg kan finde EDU'en......og evt. først prøve at "motionere" stikket i håb om at det måske blot er en dårlig stikforbindelse.

Vh Max
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

15. sep 2022, 13:08

Hej Max

EDU'en er den enhed, der behandler og leverer data om udetemperatur, benzinforbrug osv. til EDU-displayet i bunden af instrumentet. Den sidder sammen med det analoge ur, og kaldes i øvrigt SCC, hvis uret er digitalt. I begge tilfælde er den ret nem at komme til (og at udskifte, hvis man har en reserve at teste med). De to typer kan ikke erstatte hinanden. Så vidt jeg husker, har andre her på siden haft problemer med dårlige lodninger eller dårlige forbindelser i tilknytning til disse instrumenter.

Mht. omdrejningstælleren kan en brændt kondensator også give problemet. Jeg har selv levet fint med det i min (en omdrejningstæller er jo ikke et nøgleinstrument, når man har morfargear...), men det skulle være til at fixe, hvis man kan lodde og kan finde den rette stump.

Mvh/NC

PS: Fandt lige den gamle tråd: https://www.saabklubdanmark.dk/viewtopi ... er#p249715. Tippet om den defekte kondensator har jeg vist fået mundtligt eller på anden vis engang af HF_Eco.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

15. sep 2022, 14:29

Mht. omdrejningstælleren kan en brændt kondensator også give problemet.


Nemmerlig! På disse ellers rasende pålidelige instrumenter oplevede jeg dette på min nuværede CDE´er for kort tid siden. Ellers ingen andre fejl. Det var irriterende at se på - no matter what - så det skulle naturligvis ordnes. En grundig inspektion af instrumentdelen afslørede en nærmest smeltet kondensator i kredskortet, en 16 volts grøn fætter. Antal farad husker jeg ikke. Jeg formoder, det er en elektrolytkondensator. I hvert fald løb det næsten ud af den med noget ækelt pibesovsagtigt stads :shock:

Det afstedkommer så åbenbart en til tider helt død omdr.tæller og til andre tider en delvist, som kortvarigt kommer til live, når man opnår et vist omdr.tal, for så at gå kold igen. Altså en nål, der basker frem og tilbage...frygteligt skue :x

Det andet problem har jeg ingensomhelst erfaring med, men det skriger af sløje forbindelser. Du må derind engang ved (u-)lejlighed :(

/Henrik
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

16. sep 2022, 14:21

Tak for svar!
Der er lidt at kigge på.
Har ikke rigtig nogen idé om hvordan man kommer ind til instrumentet så man kan kigge nærmere på O-tælleren.
Kommer man først derind kan man vel ikke undgå at få øje på EDU'en......måske en opgave når det bliver forår igen :-)
25 år er også en gammel bil samt elektrolytter er gamle efter 25 år.

Vil kigge på det sidste link der var tilføjet........

Det er vel også ved at tynde ud i 9k'er herhjemme......

/Max
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

18. sep 2022, 19:37

Hej igen

Du kan jo gøre det på Haynes-måden, og starte med at tage forsæderne ud :lol: . Men ellers skulle det kunne klares ved at afmontere højttalerdækslerne og dernæst afmontere "låget" over instrumentbrættet.

Mht EDU/SCC: Her kan du bare lirke instrumentet ud med tyndbladede skruetrækkere eller japanspartler, så ser du stikforbindelser og ledninger, som du kan massere og motionere. Enheden kan du jo også forsøge at tjekke, men jeg vil nu foreslå, at du prøver at låne en velfungerende enhed først, så du kan være sikker på, at der er her, problemet ligger. Det kan jo også være henne i "instrumentenden" af systemet. Du behøver i hvert fald ikke at afvente den helt store omgang for at tjekke lige denne enhed.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

18. sep 2022, 20:01

Ok, så hemmeligheden ved at komme ned til instrumenter er at afmontere højttalerdæksler hvorefter "Låget" kan afmonteres. Det burde jeg kunne klare.
Så lige at jeg faktisk har en Haynes til 9000........på Svensk.....

/Max
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

19. sep 2022, 07:59

Massage er godt til ømme muskler, men ikke særligt effektivt til stik med dårlige forbindelser :wink:
Til rens af stik er en dåse med kontaktrens, en gammel ren tandbørste, og en lille stiv pensel langt bedre :!:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

19. sep 2022, 18:45

Min hedengangne MY95 2,3CDET lavede samme trix (på nær frosset omdr.nål, men det er helt sikkert kondensatoren)

Der gik instrumentet i sort på vej mod Nørresundby for at hente min Sonett, i foråret 2006, instrumentet kom og gik.

Hjemme igen: Af med instrumentbord
toppen.

Renset stik og tjekket kabler på stik..

Her var problemet.

Mht. "Dårlige lodninger"
Så var Saab ikke dårlige til at lodde deres print og samlinger.

Mange af problemerne skyldes at man gik over til en mere miljøvenlig loddetin uden bly osv.
Der var Saab også samfundsansvarlig og på forfronten af udviklingen.

Flux til lodningerne blev også ændret.
Dermed blev kontaktfladerne dårligere renset og lodninger havde svære ved at 100% vedhæfte ledningerne, " printspyd " osv. Under tænd/sluk af udstyr kan der opstå mikro-gnister der over tid nedbryder kontaktfladen og ledningerne.

De første komponenter der lider af dette er enheder med stor strøm styrke og især magnetspoler der kan give kraftig DC tilbagekobling, dette dræber ledninger over tid...

Senere ændrede GM ledninger og printlodninger så problemet ikke er så stort mere..

Hvad gør med ved dette problem:
Frem med loddekolben, og rens kontakterne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

20. sep 2022, 07:55

Her er en video der beskriver hvordan man afmontere instrumentet, selv havde jeg fjernet luftkanalen for bedre tilgang.
https://www.youtube.com/watch?v=MOjXpJkgn-I
Lodninger der bliver dårlige er ikke et unikt SAAB problem, men et problem på alle biler fra sidst i firserne og frem.
Efter ca 10 år er de fleste problemer løst, men så fik man en hjerneblødning, og monterede motorstyringen oven på motoren, således at man var sikker på at den fik meget varme og mange vibrationer :evil:
Det kræver lidt øvelse at spotte en dårlig lodning, og lidt mere end en loddekolbe for at udbedre skaden.
Men det er ikke raketvidenskab.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k A50 2.3t instrument fejl

20. sep 2022, 23:33

Tak for link til video. Den vil jeg kigge på i morgen.
Har masser af tin/bly (60/40) loddetin fra gammel tid samt noget nyere eutektisk tin der har lidt lavere smeltepunkt.
En Weller gas-kolbe haves også. En passende kondensator har jeg nok også på lager hvis det er dens om driller i o-tæller.
Som HiFi DIY har man et "lille" komponentlager.

Den største loddeoperation jeg har lavet på bilen er at sætte nye relæer i centrallåsboksen.
Nogle sagde man blot skulle efterlodde printet men kunne se ved at skære toppen af et relæ at kontakterne var brændte.
Det er en del år siden nu og den har kørt perfekt med et godt "smæld" når den låser op og i. Var heldig at finde nogle af de gamle Siemens relæer på Ebay.

Må se om jeg tør grave mig ned til instrumenterne en gang ved lejlighed.

Mht. kontaktrens lavede jeg engang min egen ved at lave en mættet opløsning af syrefrit fedt samt rensebenzin.
Et råd jeg fik da man ikke altid ved hvad der er i kontaktrens man køber i spraydåser. Men til en gammel bil er det sikkert fint nok.
Til at fjerne "støj" i pot-metre mm. virker fedt/benzin ret godt.

/Max

Tilbage til "Classic Forum"