Hej
Her er en opgave for en 9000 ekspert.
Har købt en DCC kørecomputer til min 9000 cc fra 1987, udelukkende for at få udendørs temperatur måling.
Computer og sensor er nu monteret og nu er problemet at den ikke viser rigtigt.
Ved 21 grader i garagen, viser den -10 grader i DCC.
Anden sensor er afprøvet og også at montere sensor bag på DCCen for at udelukke kablet.
Samme resultat.
Nu er mit spørgsmål så til eksperterne, kan DCCen kalibreres/justeres til at vise rigtig temperatur, eller er løbet kørt for en ellers spritny DCC?
Mvh Søren Trip
En opgave for en 9000 ekspert
Redaktør: Bestyrelsen
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
En opgave for en 9000 ekspert
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Har du et reservedels nummer på dcc og føler, for der har været over 5 forskellige i modellens levetid,
Og der er noget der tyder på at de to du har ikke passer sammen.
MVH
Morten
Og der er noget der tyder på at de to du har ikke passer sammen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
DCC og føler kom som et sæt, nyt og ubrugt.
Som skrevet tidligere har jeg prøvet med en anden føler.
Signalet fra føler går direkte til DCC og ikke igennem edu. Så fejlen ligger i DCCen...
Som skrevet tidligere har jeg prøvet med en anden føler.
Signalet fra føler går direkte til DCC og ikke igennem edu. Så fejlen ligger i DCCen...
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Dette er en sandsynligheds beregning.
I de 30 år som jeg har levet af at repareret biler kan jeg ikke huske om jeg nogensinde har fået en defekt elektronisk komponent, hvis kassen har været uåbnet. med en åben kasse så stiger fejlprocenten voldsomt!
Delen som der ligger i kassen kan være brændt af, og det kan være de forkerte dele der er blevet pakket ned igen.
Så derfor ville et reservedelsnummer være til en stor hjælp, da uret ikke ligefrem hænger på træerne!
Men det er et meget enkelt opbygget system, desværre har jeg ikke kunne finde data på en 9000. så her kommer det fra en 9-5 Den vigtige komponent er modstanden, det er en kalibrerings modstand, passer den ikke til sensorens modstandsværdier, som varierer alt efter temperatur så vil man få en forkert temperatur på uret.
Men det er helt op til dig hvordan du vil angribe problemet, jeg er ligeglad da det ikke er mine penge det går ud over.
MVH
Morten
I de 30 år som jeg har levet af at repareret biler kan jeg ikke huske om jeg nogensinde har fået en defekt elektronisk komponent, hvis kassen har været uåbnet. med en åben kasse så stiger fejlprocenten voldsomt!
Delen som der ligger i kassen kan være brændt af, og det kan være de forkerte dele der er blevet pakket ned igen.
Så derfor ville et reservedelsnummer være til en stor hjælp, da uret ikke ligefrem hænger på træerne!
Men det er et meget enkelt opbygget system, desværre har jeg ikke kunne finde data på en 9000. så her kommer det fra en 9-5 Den vigtige komponent er modstanden, det er en kalibrerings modstand, passer den ikke til sensorens modstandsværdier, som varierer alt efter temperatur så vil man få en forkert temperatur på uret.
Men det er helt op til dig hvordan du vil angribe problemet, jeg er ligeglad da det ikke er mine penge det går ud over.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
DCC sættet har nr 8547358
Føler 91 23 456
DCCen 91 24 579
Føler 91 23 456
DCCen 91 24 579
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Så har du et mismatch imellem føler og ur
Føleren skal hedde 13, og ikke 23 i midten af tal kombinationen.
MVH
Morten
I følge reservedels kataloget, så det er meget sandsynligt at det er fejlen, da der ikke findes nogen erstatning for det oprindelige nr. der passer til uret, og de plejer at være gode til at give erstatnings numreFøleren skal hedde 13, og ikke 23 i midten af tal kombinationen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Hej Morten
Tak for hjælpen, underligt at det er den forkerte føler, men æsken var heller ikke forseglet. Sandsynligvis har man taget den gamle type føler til en bil og lagt en ny forkert type i æsken...
Jeg må på jagt efter en ntc.
Tak for hjælpen, underligt at det er den forkerte føler, men æsken var heller ikke forseglet. Sandsynligvis har man taget den gamle type føler til en bil og lagt en ny forkert type i æsken...
Jeg må på jagt efter en ntc.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Det var kun 3 minutter brugt i EPC på at søge numre.
Desværre er det ikke lige så nemt at finde sensorens modstands værdier.
Men det er samlet set et billigt sted at starte, ift. at skifte uret.
Jeg håber på at det afhjælper problemet, Da jeg er langt fra at være en 9000 ekspert, men kun en almindelig mekaniker med en indsigt i hvordan systemerne virker.
MVH
Morten
Desværre er det ikke lige så nemt at finde sensorens modstands værdier.
Men det er samlet set et billigt sted at starte, ift. at skifte uret.
Jeg håber på at det afhjælper problemet, Da jeg er langt fra at være en 9000 ekspert, men kun en almindelig mekaniker med en indsigt i hvordan systemerne virker.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Så virker det som det skal
Har et VDO termometer med en føler magen til den som sidder i termostat huset på og900, den er testet exsitu med uret og det stemmer med det termometer og temperatur visning fra DCCen.
Er blevet testet i fryseren og ved stuetemperatur
Tak til Morten for at opklare fejlen
Har et VDO termometer med en føler magen til den som sidder i termostat huset på og900, den er testet exsitu med uret og det stemmer med det termometer og temperatur visning fra DCCen.
Er blevet testet i fryseren og ved stuetemperatur
Tak til Morten for at opklare fejlen
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: En opgave for en 9000 ekspert
Dejligt at høre at det var en billig og nem løsning på problemet.
Ud fra beskrivelsen af sensoren så er det en ældre type der er lukket inde i et messing rør
Den har kun en ulempe, at den reagerer langsomt på temperatur ændringer, ift. den nyere helt åbne type.
Så det skal man være opmærksom på hvis man er vant til at køre i en nyere bil.
MVh
Morten
Ud fra beskrivelsen af sensoren så er det en ældre type der er lukket inde i et messing rør
Den har kun en ulempe, at den reagerer langsomt på temperatur ændringer, ift. den nyere helt åbne type.
Så det skal man være opmærksom på hvis man er vant til at køre i en nyere bil.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk