Da Saab var på toppen kom de med en motor der var yderst robust og kunne tåle hård tuning.
Ingeniørerne lavede "2,3 liter Swedish Cream"
Senere ødelagde en GM bogføre dette og vejen ned startede.
https://youtu.be/lwPbBY3HTWE?si=k6W-z0geCwMt0u3J
Saab top motor er anderkendt i tuningsverden
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Saab top motor er anderkendt i tuningsverden
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Re: Saab top motor er anderkendt i tuningsverden
Jeg er ikke helt enig i at det er regnskabsafdelingen der ødelagde 204x motoren det var nok nærmere indførslen af krav om Euro norm 2 og 3 der kræver katalysator for at overholde. Så man har har nok stået med et valg, enten forsøge at få den gamle motor til at overholde de euro normer, velvidende at det var en kort frist da næste Euro norm bare vil aflive den. eller lave en helt ny motor der i 1998 allerede overholde euro 4 som først blev indført i 2006. Så jeg ved godt alle er enige om 205x var en totalt tilbagegang, og det var den nok også hvis man fokusere på tuning og holdbarhed. Men hvis man ser udviklingsmæssigt på den var det jo et kæmpe spring frem i tid.
Ikke dårligt af de svenske ingeniører.
Ikke dårligt af de svenske ingeniører.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Re: Saab top motor er anderkendt i tuningsverden
Der er et kæmpe issues med afløseren B2x5 motoren:
Stemplerne.
Motoren har mange gode opdateringer inkl. bedre flow.
Der var også andre mindre issues, som tilstopning af bundsien, men altsammen pga. propperne.
Hvis man installerer 9K stempler eller smedede stempler i blokken løses problemet også.
Men stemplerne og hovedårsagen til så mange B2x5 motorer er gået til og Saab fik et rigtig kedeligt omdømme og kunder der skiftede mærke.
Ja der var issues med krumtapsudluftningen, men hoved issues kom fra gummi-stemplerne som gjorde at udluftningen blev særdeles svær.
Så Saab havde en super serie af motorer i B2x4 , biler kunne ikke helt håndterer ekstra mange HK. 9K undervogn var gammel af design med stiv bagaksel osv.
Jeg kunne nu godt tænke mig en sen 9-3 stationcar med B234RR motor...
Eller en sen OG 9-5 stationcar med B235 der har B234R indmad.
Gik og ventede på 2.gen NG 9-5 , for opel motorerne var meget gode.
Stemplerne.
Motoren har mange gode opdateringer inkl. bedre flow.
Der var også andre mindre issues, som tilstopning af bundsien, men altsammen pga. propperne.
Hvis man installerer 9K stempler eller smedede stempler i blokken løses problemet også.
Men stemplerne og hovedårsagen til så mange B2x5 motorer er gået til og Saab fik et rigtig kedeligt omdømme og kunder der skiftede mærke.
Ja der var issues med krumtapsudluftningen, men hoved issues kom fra gummi-stemplerne som gjorde at udluftningen blev særdeles svær.
Så Saab havde en super serie af motorer i B2x4 , biler kunne ikke helt håndterer ekstra mange HK. 9K undervogn var gammel af design med stiv bagaksel osv.
Jeg kunne nu godt tænke mig en sen 9-3 stationcar med B234RR motor...
Eller en sen OG 9-5 stationcar med B235 der har B234R indmad.
Gik og ventede på 2.gen NG 9-5 , for opel motorerne var meget gode.
Only young once, immature for ever.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"