Banner cycler

Projekt Viking's Saab Sonett III

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 08:50

Sjove billeder af en gammel motor der ikke kører meget.
Den største udfordring bliver nok at få fjernet kalkresterne fra kølekanalerne.
Postevand hører ikke hjemme i kølesystemet i en motor.
Koblingen der har lidt rustdøden.
Jeg havde nok renset trykfod og svinghjul, med smergellærred, og købt et nyt narv.
Den ser ud til af få rigeligt med benzin, bedømt ud fra den sorte farve i forbrændings kamrene.
Men ellers ser den meget fin ud.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 15:53

Den brænder ret fint, normalt. Tændrør er fint lysebrune....

Men de sidste to år har den bare været kørt ind og ud af værkstedet.
Så den er startet på ekstra benzin og choker rigtig mange gange uden at have kørt en tur.
Så bliver den sort :lol:

Motoren ryger til krydshoning, kobling bliver drejet frisk og der kommer frisk kobling på, da den hugger ved igangsætning.
og friske frostpropper. Skal ikke gøre det samme som på min Cab, hvor den ene frostprop blev utæt lige i midten øv.

Eller er den fin generelt, flere ting trænger til polering med polerlærred, med det koster ikke andet end tid og petrolium....
Motoren er nu grov vasket i først diesel og bagefter benzin.

Hos motorservice bliver den maskinvasket efter honing.

Friske stempelring og der er igen 100kkm i den uden problemer..
Vedhæftede filer
IMG_2030.JPG
IMG_2029.JPG
IMG_2028.JPG
IMG_2027.JPG
IMG_2026.JPG
IMG_2025.JPG
IMG_2024.JPG
IMG_2023.JPG
IMG_2022.JPG
IMG_2021.JPG
IMG_2020.JPG
IMG_2019.JPG
IMG_2018.JPG
IMG_2017.JPG
IMG_2016.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

10. feb 2020, 22:17

Hev en ventil ud.
Stålringe som ventilsæder, så det er en US motor.
Olityve er stive og skal naturligvis skiftes.

Ventiler og ventilsæder er "pittede" og skal slibes igen. "Lapning" er ikke nok.

Så afsted med toppe, så de kan blive frisket....

Olie snask i koblingshuset = trætte tætninger på afgangsaksel og højaksel. Men det kan jo løses :-)

Knasten har nogle sorte sod punkter, men det skal polerlærred og petrolium nok få fjernet..

Krumtappen er som ny :D
Vedhæftede filer
IMG_2039.JPG
IMG_2037.JPG
IMG_2036.JPG
IMG_2034.JPG
IMG_2033.JPG
IMG_2032.JPG
IMG_2031.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

13. feb 2020, 19:02

Så kom V4 motoren "næsten" hjem til Arlöv

Blok, svinghjul og topstykkerne er i dag afleveret i Malmö.

Hos www.MMR.SE De kender godt V4 motoren :-)

Motoren kom fra Ford Werke Köln

Bilen er bygget på havnen i Malmö...Arlöv

Bygget i Sep 1973,

Fragtet til USA vestkysten. Registreret i aug 1974 (lang rejse og et år om at komme på nummerplader !)

Hentet til Tyskland og registreret i nov. 1993,
Solgt til Vagn sent i 90erne, Vagn hentede den i Tyskland til Vagns saab museum.
Solgt til Vagn´s nevø, hvorefter den kom til Nørresundby

Jeg hentede den på en trailer i Nørresundby i marts 2004
Herefter har den stået i magasin ved Helsinge og Frederiksværk fra 2004 til 2014.

Så kom den hjem, synet og fik Dansk nummerplade i aug 2014.

Siden har der været brugt en smule lokalt, men meget lidt.

En lang rejse og nu er motor hjemme i Malmö for at blive pyllered ved og frisket op, klar til ny drift uden at savle..

Den har nærmest været transporteret længere end den selv har kørt....

Har vedlagt gamle fabriksbilleder fra Arlöv, der hvor den blev bygget sammen i 1973.
Så nu bliver den frisket op få km. fra samlefabrikken...

Billederne viser modellen op til 1972, med den lille kofanger...

Min Saab ven og jeg fejrede "hjemkomsten" med en kop kaffe på havnefronten i Malmø . :-)
Vedhæftede filer
factoryc.jpg
factoryb.jpg
factorya.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 448
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

13. feb 2020, 22:47

Hej Viking
Solgt til Vagn sent i 90erne, Vagn hentede den i Tyskland til Vagns saab museum.
Solgt til Vagn´s nevø, hvorefter den kom til Nørresundby
Jeg erindrer det lidt anderledes (omend det ikke længere kan dokumenteres -nettet og hjemmesider er desværre flygtige): V4'eren havde allernådigst fået plads på totaktsmuseet af hensyn til bilen og Vagns søn (troede jeg - det var nok hans nevø). Vagn havde selv gang i totalrenovering af en "rigtig" Sonett med 55 hestes totakter, da jeg var stamkunde på værkstedet.

Lidt trist, at bilen ikke har fået mere luft og motion, men det får du vel lavet om på? Er der plads til kone, hund og bagage til et skærgårdscruise, eller bliver det kun til lokalture?

Mvh/NC

PS: Herligt, at hun (eller motoren) "kommer hjem" til Arløv. Skulle din Saab ven monstro være Plankan?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 10:37

Ikke langt fra det Mikkel (Vagn´s nevø) fortalte mig. (jeg købte den jo af Mikkel)

Vagn var i Tyskland på jagt efter dejlige Saab biler, og så Sonetten. Købte den, selv om han jo er 2T entusiast. Den stod vist kort i udstillingen i Nordborg ?? (Det må vi spørge Vagn om (talte dog med Vagn i Søndags, og de havde undret sig over hvad der var sket med den blå Sonett).

Vagn var på jagt efter 2T Saab og Sonett mv., men han syntes at den blå var i så god mekanisk stand og ingen rust at det ville være ærgerligt ikke at købe den, for de er ret sjældne.

Mikkel blive vild med bilen og købte den senere, for selv at bruge den og evt. renoverer den lidt over tid.
Mikkel blev "ramt" af familie forøgelse og manglende garage plads og tid til bilen, så den blev sat til salg på SKD.

Min interesse var kun Saab turbo, så jeg var egentlig ikke interesseret i Sonetten, da den var til salg på SKD i jan. 2004 .

Annoncen løb ud på SKD og den var væk fra sitet. Var på et tidspunkt til bilmesse i Fredericia og jeg så på parkeringspladsen en gul Sonett III, fortalte min far og bror, der var med, at: "Ja det er en Saab, men den har ingen turbo, så min interesse er der ikke, mærkelig lille plastik bil men ok den har jo V4 17M motor”

Vi talte en del om Taunus 17M, på messen. Det var jo den bil mine forældre købte i 1974 da vi rejste til Esbjerg, hvor min far startede som selvstændig køleanlægsfabrikant. Taunus bilen var en 17M model 1969 stationcar i rød 40kkm gammel, med sort ”plastik” sæder. Dejlig bil, kan stadig huske lugten af den osv…

Nå, kikkede på den gule bil igen på vejen ud til bilen. Hmm, den har jo 17M motoren 😊
Og vi talte om den gang min far og storebror skiftede motoren i Ford-en. De købte en long block hos Ford i Esbjerg til 2450 kr. , jeg undrede mig dengang og spurgte hvorfor ? Svaret var den gang at motoren er meget slidt efter ca. 250kkm og det er er billigere at købe en ny blok, end at få hovedrenoveret den gamle, desuden var det jo firmabilen, så den skulle bare virke 100 %.

Så giraffen ( vist på tidl. foto ) kom på arbejde med at fixe Ford-en.
Nå, vi snakkede en del Taunus 17M og Saab på vej hjem, den dag.

Det ulmede åbentbart en del i min «Skalle» så jeg talte med AutoAnders da min Saab 9000 var til service, og spurgte om Sonett. Er de ok. Svaret var: Fin lille ukendt bil, velbygget og holdbar, det er jo en Saab 😊 , køb en hvis den IKKE har rust.

Så huskede den blå der havde været til salg på SKD, kontaktede Mikkel der boede i Aarhus og vi aftalte at mødes ved bilen.

På det tidspunkt var den hos Mikkels bedsteforældre lidt uden for Nørresundby. Noget af en tur fra Nordsjælland til norden fjords og retur. Men ok B234HTT nappede det fint. med 80-100 liter højoktan.

Så bilen, kørte en kort tur på snedækkede småveje og var overtalt…
Tænkte hvor tit finder man en Sonett unde rust, med få km og i helt original stand ?

Købte bilen og aftale at den kunne stå i garagen til påske, hvor jeg hentede den på en auto trailer med 9K bilen…
Kørte fra Nørresundby til Esbjerg hvor sviger fammilien bor og hjem dagen efter....

Fik den hjem og alle sagde: Hvad er det dog for en underlig plastik bil i hæslig farve. Kun to grupper anerkendte den: Helt unge knægte (Har nok set den i Vmax) og deres bedstefædre (Husker den fra 70erne.)

Lejede en garage til den, hvor den stod i 10 år.

Fik endelig købt eget hobby værksted i 2012, så den kunne komme hjem, blive tjekket og indregistreret. Det blev den i 2014.
Så den 40 års fødselsdagsgave fra mig til mig, tog lidt tid at få sjov ud af…..

Frem til nu:
Ja bilen skal bruges, til træf, hygge kørsel og ture til syd Sverige. osv.

Med vuffer ( der er 13 år gammel nu ) og fruen…
Derfor skal alt mekanikken være tip top og brugbart.

Renovering bliver delt i to pakker:

1) Motor, transmission, ophæng mv., motorrum og bund nu
2) Kabine og maling næste vinter.

Ellers kommer den ikke ud og rulle i sommeren 2020 og del vil være ærgerligt.
Når ikke at få den rullende til træffet hos Vagn, desværre. Det ville ellers være helt perfekt..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1886
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 11:30

viking skrev:
13. feb 2020, 19:02
Så kom V4 motoren "næsten" hjem til Arlöv

Blok, svinghjul og topstykkerne er i dag afleveret i Malmö.

Hos www.MMR.SE De kender godt V4 motoren :-)
Ja de kan deres sag -
dem har vi andre brugt allerede fra tiden hvor de lå på "Lundavägen" 8)


viking skrev:
13. feb 2020, 19:02
Bilen er bygget på havnen i Malmö...Arlöv
Havnen i Malmö är vel gamle Kockums -
Arlöv ligger nu lidt længere "ind mod land" :roll:
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 17:11

Pas på motorstyrelsen !!!
Det kan lynhurtigt give ondt i økonomien hvis den ikke fremstår som original.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292670
Og reglerne er meget gummiaktige, staten vil have penge.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 19:37

Ja tænk hvis undervognsmalingen er en anden farve, eller der er skiftet en møtrik :lol:

Stasi regimet har ikke "levet" forgæves, nu er det genopstået i Aalborg.

Arlöv ligger på/tæt på, havnen i Malmø. Selve kaj området var værftets..

Men utroligt meget er revet ned og ændret siden Saab Sonett III og Saab 900 mf. samlede biler i nogle gamle lokomotiv produktions haller i Arlöv. De stoppede med Saab der i 1990 der.

Egentligt et god sted, lige op til jerbanen, klar til eksport.

Som de skriver i Saabworld:
http://saabworld.net/showthread.php?t=27649

The Arlov plant ended production in March 1990. I used to have a 900 that was built there in the final month. It was in a former ASJ factory that built locomotives, just as the Saab Bilmuseum in Trollhattan was a former locomotive factory.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 19:48

Første gang i bad efter 47 år..

Største issues er skader efter bremsevæske.

Heldigvis er det kun overflade rust, der er intet bagved, men en del arbejde giver det.

Nu kan motorrummet strippes og bundbehandling kan begynde...

Ved ikke lige om bremserør bliver. Ender nok med at skifte alle rør, så det bliver kobber over alt. Er ikke tilhænger af gamle bremserør...

Planen er at alt skal renses, have zinkbehandling, epoxygrunder, emalje grunder og matsort emalje maling,
Vedhæftede filer
IMG_2047.JPG
IMG_2045.JPG
IMG_2044.JPG
IMG_2043.JPG
IMG_2042.JPG
IMG_2041.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. feb 2020, 19:20

Så er der slavet lidt mere.

Aksler, triangler mv. er fjernet.

Skiverne er 9,45 mm og de må slives/dreves ned til 9.0 mm. Så det kan godt få en tur...

Forhjulslejer: Venstre side er pakdåserne døre og har sluppet fedtindholdet ud :shock: , højre side ok.
CV led virker ok
Bærekugler: Hul i gummi på 3 af dem, så der skal nye til.
Styre kugler, der skal friske til.
Støbejernsdele: i fin stand, skal "bare" renses og males.

Den store strippe fest er begyndt, godt hjulpet af NemSaab :D (kæmpe hjælp)

Gammel asfalt "gums" fjernes så der kommer bund i alle dele...
Vedhæftede filer
IMG_2057.JPG
IMG_2056.JPG
IMG_2055.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"