Banner cycler

Sonett III dæktryk

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

hautopp
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. sep 2020, 09:04

Sonett III dæktryk

16. maj 2021, 16:33

Nogen der ved hvad dæktryk en Sonett III skal have? Kører på 165R15


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12933
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Sonett III dæktryk

16. maj 2021, 22:07

I princippet det samme som fra ny, men dæks indhold af rågummi mv. har ændret sig..

Jeg har haft glæde af 2,5bar tryk i min Sonett III, med org. alu fælge.

Det er ikke for lavt så den slinger eller for hårdt så den hopper...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 609
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Sonett III dæktryk

16. maj 2021, 22:19

Hej

Dæktrykket ser ud til at være det samme, som for 96, nemlig 25 psi (1,8 bar) for og 22 psi (1,6 bar) bag. Og hvis jeg var dig, ville jeg skifte til 155-15 ved næste dækskift -det virker bare...

Du kan læse mere her: http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... 150dpi.pdf.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
hautopp
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. sep 2020, 09:04

Re: Sonett III dæktryk

18. maj 2021, 09:38

Tak for svar.

Faldt lige over en Saab Sonett III Owners Manuals - https:// drive . google . com/file/d/1t0FuAjhfQPR_P_NS2PDrpzf3zqFCtmNx/view

Som bekræfter de 25 / 22.

Hvorfor 155R15 i stedet for 165R15 ?
You'll Never WalK Alone
SAAB Sonett III 5/1973
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12933
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Sonett III dæktryk

18. maj 2021, 12:18

Det er et udgangspunk MEN.

Dæk er ikke som dæk var "engang" Bruger man det samme tryk på nye dæk anno 2021, så bliver vognen slasket.

De har ændret sammensætningen af gummi/nylon og bindemiddel.

Vi ser det helt samme med motorcykler i dag. Bruger man samme tryk som i manualen, så ryger motorcyklen af vejen i sving.


Samme dækfabrikat og type bliver slappe med de dæktryk de er specificeret med eks. i 50, 60 eller 70erne.

Så specifikationen fra fabrikke er et udgangspunkt, men holder desværre ikke helt i dag...

Test og skriv evt. tilbage.

De optimal tryk for min. Sonett III 1974 var ca. 2,4-2,5 bar. Eller slasker den rundt. og der er med en person i bilen.

Mine dæk er 165/15 ( skal lige tjekke )

Jeg skriver "var", for vognen er under genopbygning / resturering .....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 609
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Sonett III dæktryk

18. maj 2021, 15:05

Hej igen

Viking: Dæktrykkene er jo angivet for radialdæk, så SÅ forskellige kan de ikke være. Og det fungerede altså fint i min 96'er helt frem til 1990 (Conti TS radialdæk). De så da godt nok lidt "flade" ud, men det var bestemt ikke slasket at køre med -langtfra! Det ser desværre ud til at være umuligt at finde en dæktryktabel for fx Conti CT22 (eller Hankook Kinergy Eco 2 for den sags skyld), men det kan et dækcenter måske hjælpe med? Dine erfaringer skal jeg ikke bestride, men hvilket dæk er de oplevet med?

155-15, fordi det er foreskrevet, og efter min smag er der ingen grund til at bruge bredere dæk på den lille, lette bil. MEN: Efter at have tjekket udbud og priser, tager jeg det i mig igen. 165-15 er langt nemmere at få i en ordentlig kvalitet til en rimelig pris, så det kan jeg sagtens se som den bedste løsning. Og så giver det jo en lidt højere gearing, som sikkert klæder den lave, aerodynamiske Sonett :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
hautopp
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. sep 2020, 09:04

Re: Sonett III dæktryk

15. jun 2021, 13:08

Ifølge den svenske klubside, så var Sonett III fra 1973 og frem med 165 SR 15

https://saabklubben.se/saabfakta/saab-s ... mforelser/
You'll Never WalK Alone
SAAB Sonett III 5/1973
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12933
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Sonett III dæktryk

15. jun 2021, 16:55

Det er nemlig rigtigt :-)

Min Sep 1073/MY74 Sonett stod på de dæk den var leveret med ab fabrik da jeg købte den i 2006. :shock:

De var 165-15, og de var stive som faste ringe..

Med rester af original trykluft fra Malmø 🤣

165-15 fylder godt ud i hjulkassen.

Mht. Tryk på de tidlige (små dæk )
Der siger manualen:

25 psi ( 1,8 Bar ) front
22 psi ( 1,6 Bar ) bag

Med det lave tryk var min meget slap og "vimsede" rundt på vejen med nye bløde dæk.
Der passede 2.4 - 2.5 Bar bedre...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 201
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Sonett III dæktryk

17. jun 2021, 08:05

Hej SAAB folk
Jeg kører på conti 175/65-15 på min Sonett med org. fodbold fælge og de går ikke på skærmkanter eller andet, jeg kører med 2,0 bar i lufttrykket og det er det tryk jeg synes bilen kører bedst ved.
Hilsen
Boy

Tilbage til "Veteran Forum"