Potientiel ny Saab entusiast
Redaktør: Bestyrelsen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Hej Jan
Gode råd kan du få masser af
Mht. litteratur, så er en rep. håndbog samt reservedels katalog et must. Derudover har jeg både lav selv bil bogen for saab96v4 (gul bog) som på normalt dansk tegner og fortæller de fleste operationer....f.eks. en 17 step guide til at tage motoren ud....guiden til at lægge motoren i er på 1 step, rådet er at følge guiden til motorafmontering bagfra
Jeg har en del af litteraturen liggende hvis du mangler.....
Jo, der findes 3 parts leverandører til 96 stumper..... du siger bare til. Ellers er hjemmesiden www.saabentusiasten.dk under "links" et godt sted at starte
For 12K kan du sikkert finde en udemærket 96v4 men du må nok regne med at den skal have en kærlig hånd....alternativt ville jeg måske vælge at bruge 20-25 istedet og så få en vogn, som er flot og ikke kræver samme mængde arbejde fra start. Det er altid surt at starte noget nyt hobby arbejde op med at skulle bruge en masse tid og flere $ på at få det til at du'
Gearkasserne er lidt svage, især på de tidligere modeller. Lejerne sidder i motoren og er motorens svage punkt. De skal som regel skiftes for hvert 100-150.000 km alt afhængigt af hvordan motoren har været kørt/passet. Mht. reservedele, så kan det være klart billigst at hente en ny gearkasse i sverige
/A
Gode råd kan du få masser af
Mht. litteratur, så er en rep. håndbog samt reservedels katalog et must. Derudover har jeg både lav selv bil bogen for saab96v4 (gul bog) som på normalt dansk tegner og fortæller de fleste operationer....f.eks. en 17 step guide til at tage motoren ud....guiden til at lægge motoren i er på 1 step, rådet er at følge guiden til motorafmontering bagfra
Jeg har en del af litteraturen liggende hvis du mangler.....
Jo, der findes 3 parts leverandører til 96 stumper..... du siger bare til. Ellers er hjemmesiden www.saabentusiasten.dk under "links" et godt sted at starte
For 12K kan du sikkert finde en udemærket 96v4 men du må nok regne med at den skal have en kærlig hånd....alternativt ville jeg måske vælge at bruge 20-25 istedet og så få en vogn, som er flot og ikke kræver samme mængde arbejde fra start. Det er altid surt at starte noget nyt hobby arbejde op med at skulle bruge en masse tid og flere $ på at få det til at du'
Gearkasserne er lidt svage, især på de tidligere modeller. Lejerne sidder i motoren og er motorens svage punkt. De skal som regel skiftes for hvert 100-150.000 km alt afhængigt af hvordan motoren har været kørt/passet. Mht. reservedele, så kan det være klart billigst at hente en ny gearkasse i sverige
/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Forresten, hvor i DK bor du Jan?
/A
/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
- jankjerbye
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Jeg bor mellem Hobro og Randers.. Lige i hjertet af Kronjylland.
25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).
Jeg er vant til selv at vedligeholde og servicere mine biler og min fortolkning af "service" kan godt være at svejse en lap i en gang om året og skifte et hjulleje eller en anden sliddel, men selvom det måske er urealistisk håber jeg at finde en holdt men brugt bil til omring de 10-12K på plader i dk der kan indregges som veteran. Buler og ridser, mat lak og rustpletter, er ikke nogen hindring, men renovering-opgaver som kræver specialværktøj og et proffesionelt værksted så jeg helt kunne undgåes det første år bilen kommer ud og køre med konen bag rattet.
95er modellen tiltaler mig meget.. Tror jeg vil prøve at arrangere en tur til Gotland hvis der er stemning for på hjemmefronten.
Hvad kunne et regnskab for hjemhentning af en bil fra Sverige lyder på?
Prisen+
Brændstof- 9-10 km/l? til 11-12 kr literen?
Prøveplader både i SE og DK ? 1000 kr ialt?
Færge/bro: 500kr for en enkelt.
Togbillet til midtsverige: ??? 500-1000 kr???
Ialt en 3-5000 kr for at få den hjem??
Og så en 4000 kr seddel i afgift for en 72er (f.eks)
Hmm... Budgettet er vist sprængt.. så må man låne.. øhh..
Det lyder rigtigt spændende med reperations literaturen, jeg er vant til at lære mig opgaverne selv med en kombination af håbløse forumindlæg og granskning af "hjemmemekaniker" literatur.
25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).
Jeg er vant til selv at vedligeholde og servicere mine biler og min fortolkning af "service" kan godt være at svejse en lap i en gang om året og skifte et hjulleje eller en anden sliddel, men selvom det måske er urealistisk håber jeg at finde en holdt men brugt bil til omring de 10-12K på plader i dk der kan indregges som veteran. Buler og ridser, mat lak og rustpletter, er ikke nogen hindring, men renovering-opgaver som kræver specialværktøj og et proffesionelt værksted så jeg helt kunne undgåes det første år bilen kommer ud og køre med konen bag rattet.
95er modellen tiltaler mig meget.. Tror jeg vil prøve at arrangere en tur til Gotland hvis der er stemning for på hjemmefronten.
Hvad kunne et regnskab for hjemhentning af en bil fra Sverige lyder på?
Prisen+
Brændstof- 9-10 km/l? til 11-12 kr literen?
Prøveplader både i SE og DK ? 1000 kr ialt?
Færge/bro: 500kr for en enkelt.
Togbillet til midtsverige: ??? 500-1000 kr???
Ialt en 3-5000 kr for at få den hjem??
Og så en 4000 kr seddel i afgift for en 72er (f.eks)
Hmm... Budgettet er vist sprængt.. så må man låne.. øhh..
Det lyder rigtigt spændende med reperations literaturen, jeg er vant til at lære mig opgaverne selv med en kombination af håbløse forumindlæg og granskning af "hjemmemekaniker" literatur.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Du skriver bare når du har noget konkret bilprojekt at gå efter, så er der med garanti flere herinde som nok skal give dig hjælp, råd og vejledning.
Mvh. Anders
PS: Mht. litteraturen, så finder vi med garanti en løsning på det.
Ok, det lyder bestemt ikke urealistisk....regn med mellem 5-6000 i afgift for en 95/96 hvis den er 35 år eller mere.jankjerbye skrev:Jeg bor mellem Hobro og Randers.. Lige i hjertet af Kronjylland.
25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).
Jeg er vant til selv at vedligeholde og servicere mine biler og min fortolkning af "service" kan godt være at svejse en lap i en gang om året og skifte et hjulleje eller en anden sliddel, men selvom det måske er urealistisk håber jeg at finde en holdt men brugt bil til omring de 10-12K på plader i dk der kan indregges som veteran. Buler og ridser, mat lak og rustpletter, er ikke nogen hindring, men renovering-opgaver som kræver specialværktøj og et proffesionelt værksted så jeg helt kunne undgåes det første år bilen kommer ud og køre med konen bag rattet.
95er modellen tiltaler mig meget.. Tror jeg vil prøve at arrangere en tur til Gotland hvis der er stemning for på hjemmefronten.
Hvad kunne et regnskab for hjemhentning af en bil fra Sverige lyder på?
Prisen+
Brændstof- 9-10 km/l? til 11-12 kr literen?
Prøveplader både i SE og DK ? 1000 kr ialt?
Færge/bro: 500kr for en enkelt.
Togbillet til midtsverige: ??? 500-1000 kr???
Ialt en 3-5000 kr for at få den hjem??
Og så en 4000 kr seddel i afgift for en 72er (f.eks)
Hmm... Budgettet er vist sprængt.. så må man låne.. øhh..
Det lyder rigtigt spændende med reperations literaturen, jeg er vant til at lære mig opgaverne selv med en kombination af håbløse forumindlæg og granskning af "hjemmemekaniker" literatur.
Du skriver bare når du har noget konkret bilprojekt at gå efter, så er der med garanti flere herinde som nok skal give dig hjælp, råd og vejledning.
Mvh. Anders
PS: Mht. litteraturen, så finder vi med garanti en løsning på det.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Jan
En 96'er er en fantastisk klassiker, og har man ikke de store pendlerkrav, er den udemærket til daglig transport. Dog er jeg noget i tvivl om det kan lade sig gøre at opfylde dine ønsker inden for den prisramme du sætter. Rust er her det store problem på bilerne. Er de ikke rustne, så er der heller ikke mange andre problemer med dem.
Må jeg istedet foreslå dig at finde en 99'er. Det er mere realistisk til den angivne pris. Den har også sjæl som en 96'er og de er ikke kommet så højt op i pris endnu for et velholdt eksemplar. Dog må du undvære at den er en veteran så. Held og lykke med jagten indtil videre.
MVH Mads
En 96'er er en fantastisk klassiker, og har man ikke de store pendlerkrav, er den udemærket til daglig transport. Dog er jeg noget i tvivl om det kan lade sig gøre at opfylde dine ønsker inden for den prisramme du sætter. Rust er her det store problem på bilerne. Er de ikke rustne, så er der heller ikke mange andre problemer med dem.
Må jeg istedet foreslå dig at finde en 99'er. Det er mere realistisk til den angivne pris. Den har også sjæl som en 96'er og de er ikke kommet så højt op i pris endnu for et velholdt eksemplar. Dog må du undvære at den er en veteran så. Held og lykke med jagten indtil videre.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jeg har kørt 99'er i flere omgange, den ældste var en model 1974, en lortebrun 2,0 Automatic med brækbeige interiør. Jeg savner den ikke. Den hvide femgears GL fra 1983, dét var straks bedre. Men den er der ikke meget veteranbil over - endnu.
Mit bud på en daglig-veteran er en V4 fra omkring 1971 eller senere.
Ikke nødvendigvis: 99'eren kom som model 1969, så de ældste er ældre end 35 år. Men de allerældste 99'ere er ikke stort bedre egnede til daglig transport end en samtidig 96'er: De ruster næsten lige så meget, går lige så meget i stykker og er lige så svære at skaffe reservedele til. Og hvad er pointen så?Jensen skrev:... Dog må du undvære at den er en veteran så. ...
Jeg har kørt 99'er i flere omgange, den ældste var en model 1974, en lortebrun 2,0 Automatic med brækbeige interiør. Jeg savner den ikke. Den hvide femgears GL fra 1983, dét var straks bedre. Men den er der ikke meget veteranbil over - endnu.
Mit bud på en daglig-veteran er en V4 fra omkring 1971 eller senere.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Asch
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jan, det flotte billede af 1972 V4'eren i rimfrosten, er det forældrenes Saab som vakte din interesse? Er det et ægte CALTEX klistermærke jeg har spottet på forskærmen? Eller et løbsnummer?
Det giver mig således et påskud til at melde et billede ind af ophavsbilen til min Saabfeber. "Den Lille Røde" med en grønskolling og hans nye kørekort bag rattet. Jeg kan huske at den havde kørt ca. 125.000 km, da foden røg gennem bundpladen og bilen blev kørt til skrot. :bigcrying . L....rust
Saab 95 er et godt bud hvis V4 interessen skal plejes med praktisk rummelighed til børn og pakker....
Anders
Det giver mig således et påskud til at melde et billede ind af ophavsbilen til min Saabfeber. "Den Lille Røde" med en grønskolling og hans nye kørekort bag rattet. Jeg kan huske at den havde kørt ca. 125.000 km, da foden røg gennem bundpladen og bilen blev kørt til skrot. :bigcrying . L....rust
Saab 95 er et godt bud hvis V4 interessen skal plejes med praktisk rummelighed til børn og pakker....
Anders
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Saab 900 T16 Cab 1987
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg
tjaa, jan, man ved jo aldrig..jankjerbye skrev:
25 er nok i overkanten af vores budget også selvom den så "bare kører" og som nævnt er jeg ikke klar til at betale det ekstra en rigtig blank opshinet bil koster (også selvom det ofte betyder at den også er velholdt mekanisk).
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
Indlæg
Jeg tror ikke, at det er realistisk at finde en 96, der kan køre og på DK plader for 12K - ikke uden den er så rusten, at det kan være lige meget. Efter min mening er noget af det fedeste ved at køre i en gl. vogn (læs 96'er), at den er i ordentlig stand, da det øger køreglæden og ikke mindst glæden hos alle dem, man passerer.jankjerbye skrev:Meget godt at få snakket lidt dele og priser o.s.v.
Ialt skulle en kørende vogn på dk plader ikke ryge over de 12 i vores budget. At jeg så løbende kommer til at hælde vedligeholdelse og renoveringspenge efter den er jo helt uundgåeligt.. men det er vel ikke dyrere på en Saab end på så mange andre 70er vogne ller er jeg forkert på den?
At gearkassen smider lejerne på sådan en gammel vogn er ikke så unormalt (hvis en har rullet menge km), men det kræver nok lidt mere end jeg har lige nu af mine værktøjer og mit værksted at renovere en gearkasse, så skulle uheldet være ude må det være en ombytter fra en rusten bil der skal dø, hvor ligger prislejet på såden en kasse? Ellers må man vel finde et lig i Sverige og bruge som dele-vogn.
/Jan
SAAB hilsner,
Henrik Fugmann
Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Henrik Fugmann
Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
- jankjerbye
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Så gik der 8 år... Budgetet er fordoblet + lidt til... Andre mærker prøvet (MB, Volvo, Audi, Vw, Range Rover)... En daglig diesel kassevogn købt til det allergroveste salt og sjap kørsel.
Og BINGO .. så her næsten en dekade senere dukkede den umiddelbart HELT rigtige Saab 95 op ..
Jeg skal se den igennem på torsdag og tager en lang prøvetur hjem i den, så kan jeg smide et billede op af den nu 3. Saab i vores familie efter næsten 40 års pause (96, 99, 900)
Jojo.. tålmodighed betaler sig til den der venter..
Og BINGO .. så her næsten en dekade senere dukkede den umiddelbart HELT rigtige Saab 95 op ..
Jeg skal se den igennem på torsdag og tager en lang prøvetur hjem i den, så kan jeg smide et billede op af den nu 3. Saab i vores familie efter næsten 40 års pause (96, 99, 900)
Jojo.. tålmodighed betaler sig til den der venter..