Hej saabklubdanmark
Et problem på min saab 96V4 med monteret Weber DCD 28/36 karburator.
Bilen kører fint og alt virker UNDTAGEN min choker.
Kort status:
Chokeren er manuel med kabeltræk til kabinen og bilen kan startes og stå i tomgang på kold motor med meget ujævn motorgang. Hvis man ønsker at hjælpe med chokeren under koldstart dør motoren når chokeren aktiveres.
Hvis man starter motoren så den står i tomgang (på kold motor) og langsomt trækker chokeren lidt ud stiger motoromdrejningerne en smule i tomgang. Hiver man lidt mere dør den, mit eget gæt er for meget benz.
I toppen af karbonaden findes der udover de 2 hovedventurier 2 andre huller/luftkanaler. Det ene hul går ned til hoved dyserne og den anden går ned til en ventil og en ekstra dyse ”tror jeg”.
Se til venstre i toppen af karb på dette pic:
Min luftfilter kasse dækker IKKE over nogen af disse huller men er der nogen af Jer som er eksperter i karbonader som kan give mig et tip i dette? Eller skal jeg bare leve med at koldstart må have lidt hjælp med speederfoden?
Mvh. Anders
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Redaktør: Bestyrelsen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
NB: nederste billede er IKKE fra min bil...jeg kan tage et nærbillede for at vise huller og vacum slanger når jeg kommer til bilen i aften.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Det er muligt, at dit gasspjæld ikke åbner nok, når du trækker chokeren, hvis ikke gasspjældet åbner, vil moteren drukne.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
hmmm fisk hvordan tjecker jeg præcis dette? Jeg synes ikke det ser ud til at chokeren justerer på gasspjæld når den aktiveres, hvilket stemmer med for meget benz og for lidt luft...
/A
/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
hej Anders
Har lige kikket på en 28/36, chokeren har ikke forbindelse til gasspjældet, så det er ikke der fejlen ligger.
Mvh
Jan
Har lige kikket på en 28/36, chokeren har ikke forbindelse til gasspjældet, så det er ikke der fejlen ligger.
Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Når motoren er kold, og derfor skal gå med choker, er det nødvendigt at den også får lidt ekstra omdrejninger.
Der er to ting der gør det nødvendigt at have en koldstartanordning på alle biler:
1. Benzindampen (gassen) kondenserer delvist på den kolde cylindervæg og sætter sig som dråber. Disse dråber kan motoren ikke køre på, derfor skal motoren have federe blanding for at kompensere for dette.
2. Motoren er mere træg når den er kold. Tolerancerne passer ikke samt olien er tykkere. Dette gør at motoren kører mere trægt, og derfor skal tomgangen hæves en smule for at den ikke skal gå i stå.
Derfor har alle koldstartsanordninger også til opgave at hæve tomgangen en smule. Jeg kan dog heller ikke gennemskue hvordan dette gøres på en DCD 28/36
Umiddelbart vil jeg også sige som Jan at gasspjældet skal åbne en smule i takt med at chokeren aktiveres. Dette bør du kunne se hvis du hiver i chokeren samtidig med at du kigger på akslen til det primære gasspjæld.
Hvis disse følges ad, så må der være en forbindelse. Denne forbindelse bør man så kunne justere, så gasspjældet står mere åbent med chokeren aktiveret.
Hvis ikke, så må der være en luftdyse der åbnes når chokeren aktiveres. Denne dyse skal så være større...
Hvis dette er tilfældet må det være nr. 20 på denne tegning:
MVH Mads
Der er to ting der gør det nødvendigt at have en koldstartanordning på alle biler:
1. Benzindampen (gassen) kondenserer delvist på den kolde cylindervæg og sætter sig som dråber. Disse dråber kan motoren ikke køre på, derfor skal motoren have federe blanding for at kompensere for dette.
2. Motoren er mere træg når den er kold. Tolerancerne passer ikke samt olien er tykkere. Dette gør at motoren kører mere trægt, og derfor skal tomgangen hæves en smule for at den ikke skal gå i stå.
Derfor har alle koldstartsanordninger også til opgave at hæve tomgangen en smule. Jeg kan dog heller ikke gennemskue hvordan dette gøres på en DCD 28/36
Umiddelbart vil jeg også sige som Jan at gasspjældet skal åbne en smule i takt med at chokeren aktiveres. Dette bør du kunne se hvis du hiver i chokeren samtidig med at du kigger på akslen til det primære gasspjæld.
Hvis disse følges ad, så må der være en forbindelse. Denne forbindelse bør man så kunne justere, så gasspjældet står mere åbent med chokeren aktiveret.
Hvis ikke, så må der være en luftdyse der åbnes når chokeren aktiveres. Denne dyse skal så være større...
Hvis dette er tilfældet må det være nr. 20 på denne tegning:
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Hej alle og især Mads !
Tak for info....jeg tror at du har ret. Jeg nåede ikke at lege med dette i weekenden men tror fejlen ligger i en dyse 20 som ikke leverer ekstra luft når choker hives ud. Hovedgasspjældet bliver IKKE aktiveret af chokeren.
Weekenden gik til gengæld med lidt oprydning i motorrummet med friske tændkabler, nyvaskede sommerhjul på aeroen + synsklargøring, lavet håndbremse på v4eren og lidt havearb jeg skal ud og undersøge dysse 20, I får en melding når jeg har kigget mere på den......
Mvh. Anders
Tak for info....jeg tror at du har ret. Jeg nåede ikke at lege med dette i weekenden men tror fejlen ligger i en dyse 20 som ikke leverer ekstra luft når choker hives ud. Hovedgasspjældet bliver IKKE aktiveret af chokeren.
Weekenden gik til gengæld med lidt oprydning i motorrummet med friske tændkabler, nyvaskede sommerhjul på aeroen + synsklargøring, lavet håndbremse på v4eren og lidt havearb jeg skal ud og undersøge dysse 20, I får en melding når jeg har kigget mere på den......
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Saab 96V4: Weber DCD karburator choker problem
Jeg ville tage dækslet af chokeren for at se om det er muligt at følge kanalerne, umiddelbrt kan jeg ikke se nogen forbindelse til dyse 20 men derimod dyse 67, det må være miligt at se om der skabes en forbindelse via pladen 55 fra dyse 67 og ned under gasspjældet.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg mener ligesom Jan, tag choker dækslet at 65
den aksel som har 66 er der en krog i enden af kan den løfte dyse 67 som sidder en fjeder over?
pladen 55 må være et gasspjæld
den aksel som har 66 er der en krog i enden af kan den løfte dyse 67 som sidder en fjeder over?
pladen 55 må være et gasspjæld
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Du har ret Leif, 55 er gasspjældet ser ud som om det kunne være aksel 66, samt dysen 67 der skal ses på.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Her er en forklaring til tegningen. Dyse 20 kaldes Starter Jet.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/weber.htm
Her er der sgu en PDF, som forklarer hele dynen. Koldstartsmekanismus und alles:
http://foxed.ca/rx7manual/manuals/36dcd%20manual.PDF
Den har startkarburator og der løber valle i begge halse, når den er aktiv. :sunglasses
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/weber.htm
Her er der sgu en PDF, som forklarer hele dynen. Koldstartsmekanismus und alles:
http://foxed.ca/rx7manual/manuals/36dcd%20manual.PDF
Den har startkarburator og der løber valle i begge halse, når den er aktiv. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262