Banner cycler

V4 spørgsmål

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

V4 spørgsmål

7. jun 2011, 14:07

Hvad er max omdr på en standart 1.5 V4 motor?

Den nederste rem skive har den forbindelse med krumtappen. Kan man sætte en sensor på det hjul og måle omdr? Eller kører den kun halv omdr?
Kører den rundt med samme omdr som strømfordeleren? Hvor har strømfordeleren i grunden fat i?


MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

V4 spørgsmål

7. jun 2011, 14:33

Det står på side 200-1 og 200-3 i rep håndbogen...

Udklip vist her på ægte svenska :)

Billede

Billede
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: V4 spørgsmål

7. jun 2011, 14:41

Kaas skrev:Hvad er max omdr på en standart 1.5 V4 motor?

Den nederste rem skive har den forbindelse med krumtappen. Kan man sætte en sensor på det hjul og måle omdr? Eller kører den kun halv omdr?
Kører den rundt med samme omdr som strømfordeleren? Hvor har strømfordeleren i grunden fat i?
Nederst remskive sidder på balanceakslen. Max. omdrejninger er vist opgivet til 6500 men allerede efter 5000 vil dine ventiler begynde at "svømme" da ventilfjedrene ikke kan følge med.....

Strømfordeleren har en blyant i enden som har fat i oliepumpen. Oliepumpen er drevet af en aksel fra knastakslen :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Re: V4 spørgsmål

7. jun 2011, 14:48

Kanon.

Kan du se om tandhjulet på balanceakselen har samme større som tandhjulet på krumtappen?

Grunden til jeg spørger er fordi jeg har monteret en sensor på remhjulet, men jeg syntes kun den viser det halve omdr. Den står ca 400-500 omdr i tomgang i følge computeren når jeg måler på sensoren, og det lyder ikke rigtig i mini øre! Så spørgsmålet er om balanceakselen kører med halv omdr end krumtappen?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: V4 spørgsmål

7. jun 2011, 15:10

..
Senest rettet af viking 7. jun 2011, 22:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 6. nov 2007, 19:25

7. jun 2011, 20:11

balanceakslen køre med samme omdr. som krumtappen tandhjulene er nøjagtig lige store
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

7. jun 2011, 21:07

Der må altså være en eller anden form for udvæksling, for når jeg sætter megasquirt boksen op som om den har 2 strømfordeler så viser den rigtig omdrejninger.

Denne viser halv omdrejninger.
http://youtu.be/K4owspfW-hw
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 6. nov 2007, 19:25

7. jun 2011, 21:44

der er ingen udveksling jeg er 100% sikker

prøv at kigge på dette billed her ses takthjulene tydligt http://www.saabsunited.com/2009/08/help ... ab-v4.html
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 6. nov 2007, 19:25

7. jun 2011, 21:48

Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

7. jun 2011, 22:02

Ja og det står også helt klart og tydeligt (på svensk godt nok) i den udmærkede tekst Speedy har lagt op.

Hvad mener du med 2 strømfordelere :? Strømfordeleren kører jo kun ½ hastighed af krumtappen, men så burde den jo vise 2000 o/m i tomgang ???

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

8. jun 2011, 00:06

Kaas-Jeg har et nyt sæt takthjul til at ligge kan tælle tænderne i morgen
Men remskiven løber modsat retning af krumtappen


Jeg har været ude i garagen
Kim har ret der er ingen forskel på hastigheden på de 2 aksler, bortset fra de løber modsat ,der er 34 tænder på begge hjul
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

8. jun 2011, 21:18

Mads, meningen ved 2 strømfordeler er kun figtivt til megasquirt. Det er for at snyde systemet så den tror den skal lave 4 cyl wasted spark = V8 på trigger hjulet men kun 2 tændings udgange.

Min erfarring siger også at jeg bare skulle sætte boksen op som jeg har gjort så mange gange på 16V motor, men den viser kun halv omdrejninger af når jeg sætter min tændingspistol på som har omdr tæller indbygget når man sætter en ledning på minus klemmen på tændspolen. Og det er det man kan se på videoen.

Jeg rettede indstillingerne til iaftes som en V8, og imorgen da jeg kørte på arbejde viste computeren rigtige omdr, jeg lod motoren tage alle de omdrejninger den kunne til den begyndte at svømme, og max omdr viste 5346 det lyder jo rigtig.
Hvis jeg havde brugt de indstillinger jeg plejer, så vil den kun have vist det halve af ovennævnte.
Hvorfor den gør det, det kan jeg ikke lige regne ud!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

8. jun 2011, 23:09

V4'eren kan faktisk godt gå meget langsomt i tomgang, men så hugger og støder den noget i det. Min omdrejningstæller (fra biltema) viser nok omkring 200 o/m forkert, så når jeg stillede den til 8-900 omdrejninger gik motoren næsten ligesom din gør på videoen; den kunne holde sig i gang, men raslede og vibrerede af pommeren til. Dette er jo nok meget logisk hvis den kun gik 6-700 o/m
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Veteran Forum"