Banner cycler

Toppakning på 96 TT

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

Toppakning på 96 TT

11. mar 2012, 22:42

Hej

Jeg står for at skulle skifte min toppakning på min 96TT'er her inden så længe.

Er der noget man lige skal være opmærksom på der?? Det er første gang jeg skal prøve dte på en to takter. :)

På forhånd tak.


Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 280
Tilmeldt: 6. jun 2006, 00:26

Re: Toppakning på 96 TT

12. mar 2012, 00:14

Creed skrev:Hej

Jeg står for at skulle skifte min toppakning på min 96TT'er her inden så længe.

Er der noget man lige skal være opmærksom på der?? Det er første gang jeg skal prøve dte på en to takter. :)

På forhånd tak.
Du kunne prøve at stille spørgsmålet her:
http://www.saabentusiasten.dk/web/forum ... 6acbe4ebe6

TT-hilsen,
Georg
SAAB 96 TT (1965) NA 23.421
Skoda Yeti 1,4 TSI Reef model 2016
Ruhåret gravhund, "Emma"
Bavaria sejlbåd "Bifrost"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. mar 2012, 01:30

- En af de allersarteste ting er føleren for motortemperaturen, bilens absolut vigtigste instrument, som sidder med en omløber ind i topstykkegodset.

Systemet er med bulb og kapillarrør, så det er vigtigt at observere at omløber og bulb går fri af hinanden, før omløberen opgåes. Sørg for at give det godt med kramfitterknas, når det samles igen. :wink:

Bulben indeholder glycerin. Når motorvarmen påvirker bulben, sker en trykstigning i systemet, som udvider Bourdonrøret i instrumentet, og temperaturen rejser. Elektrisk strøm er ikke involveret her.

Trykket fra bulben overføres gennem et messing- eller kobberrør med en hårfin boring i, deraf kapillarrør, til instrumentet. Hvis man vrider dette rør over, fordi bulben er gået i ét med dens omløber, er man f*cked. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Re: Toppakning på 96 TT

12. mar 2012, 15:10

sailor99 skrev:
Creed skrev:Hej

Jeg står for at skulle skifte min toppakning på min 96TT'er her inden så længe.

Er der noget man lige skal være opmærksom på der?? Det er første gang jeg skal prøve dte på en to takter. :)

På forhånd tak.
Du kunne prøve at stille spørgsmålet her:
http://www.saabentusiasten.dk/web/forum ... 6acbe4ebe6

TT-hilsen,
Georg
Mon ikke også at det går her ;-)

Creed det er ingen biggie, som Edwins skriver - pas på temperaturføleren og ellers sørg for at fladerne er pæne og rene ( som man normalt vil ).
Derudover rækkefølge på boltene, og momentet.
HUSK at efterspænde 1 eller gerne to gange efter 500 km og 1000km.. måske helt op til 1500km.. det giver sig altså en del specielt hvis du ikke har en god køler.

Du kan med fordel bruge et microtyndt lag universal blue til at fæstne pakningen med ( selvom det vist ikke er "by the book" ).

Nu skriver du ikke hvilken årgang det er, så jeg antager at det er en kortnæse ( ikke at der er den store forskel ).

http://www.saabklubdanmark.dk/X-Files/S ... ce1964.pdf

Side 42 i i acrobat reader ( afsnit 3, side 38 i PDF'en ).

God fornøjelse.
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. mar 2012, 15:49

Du må ikke bruge nogen form for flydende pakning ved toppakningens vulkaniseringsstrimmel, så kan pakningen ikke vulkanisere sig til topstykke og gods. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

12. mar 2012, 15:55

Edwins skrev:Du må ikke bruge nogen form for flydende pakning ved toppakningens vulkaniseringsstrimmel, så kan pakningen ikke vulkanisere sig til topstykke og gods. :wink:
Nåeh ja, det er rigtigt.. det er de originale pakninger. Man kan idag få fornemme kobberpakninger som holder rigtig godt.. ingen klager her indtil videre.
Men problemet med at pakningerne ikke holder så godt er mest udbredt på 750ccm.. nok derfor jeg ikke tænkte så langt. Men nu har vi da kørt 2 sæsoner med tæt top efter pakning skift og modificeret køler..
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. mar 2012, 16:27

Korrekt, 750 kubikkeren har "for få" topstykkebolte.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

12. mar 2012, 21:54

Pas på temperatur giver - Tjek.
Do as normal - Tjek
Find toppakning - Når vi nok inden varmen kommer..
Skift lortet - .....

Topstykke spændes med ca 47-48 NM??
Det er en 65'er.. Men det ændre vist ikke det heeelt vilde :)

Takker, sikke klog jeg blir :)
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

12. mar 2012, 23:18

Skal nok se om ikke jeg har en 850ccm pakning liggende hvis du ikke selv har anskaffet én endnu..
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

13. mar 2012, 01:08

Topstykket spændes 5 kgm, 49.03 Nm. Efterspænding efter første prøvetur, når den har været driftsvarm. Skal være kold ved efterspænding, hvilket er under 30°, gerne lavere. Hver bolt løsnes til 0-moment og spændes de 49 Nm igen, i rigtig rækkefølge.

Næste efterspænding ved 1000-1500 km. (Det er 1000 for mig... :wink: )

Sidste efterspænding ved 2500-3000 km. Vær blid ved bilen mellem første og anden efterspænding. En ikke efterspændt toppakning er jo altid mere forladen til at baldre, end en efterspændt. Man kan for sjov sætte tuschmærker ved et par af boltene efter første sammenspænding. Boltene flytter sig en halv til en hel nøgleflade ved efterspænding.. :shock: Boltene er let indoliede eller sparsomt grafitfedtede ved montering, så momentet er "vådt". :wink:

Jeg? Jeg har sgu aldrig haft låget af nogle af mine totaktere. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
skjoldborg
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. sep 2008, 08:15

13. mar 2012, 09:42

Hej "Krede"

Hvis det drejer sig om en langnæset, så blev der for dem indført en ny tilspændingsprocedure, som ikke kræver efterspænding.

Den foreskriver at man spænder boltene til et vist niveau, og dertil yderlige 45 grader.

Jeg har ikke de nøjagtige oplysninger her ved hånden, men jeg skal tjekke i aften. :)

Med hensyn til temperaturføleren: Hvis omløberen sidder fast på føleren/røret, kan du med lidt forsigtigjhed klare problemet ved at løsne og fjerne alle topbnoltene, slå styretapperne lidt ned så er det nemmere at løsne topstykket. Nå topstykket således er helt løst kan du få en hjælper til at holde omløberen medens du drejer topstykket indtil omløberen/røret er fri!! Husk at løsne omløberen før tostykket skrues løs.

Påmonteres i omvend rækkefølge, medmindre omløberen kan løsnes når det hele er skilt ad.

Med venlig hilsen

Knud
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

13. mar 2012, 11:19

1965 through 1968 engines only, head bolts (all):

Torque to 22 lb ft. then turn an additional 90 degrees.
Run the engine through several heat cycles and turn an additional 20 degrees.
After 1000 to 1200 miles, another 20 degrees.
All tightening should be done with the engine cold. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
skjoldborg
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. sep 2008, 08:15

13. mar 2012, 11:37

Til Edwins

Det var nu også 90 grader jeg tænkte på, men jeg havde glemt det med efterspændingen :oops: . Det havde jeg forhåbentligt opdaget når jeg ville have "læst på teksten" i aften - men det har du jo klaret for mig - tak for det :D

mvh
Knud
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

14. mar 2012, 18:50

Mange tak.
Så kan det jo være det planende topstykke skal monteres i samme omgang..

Nogen der har et bud på hvor pakningen skal skaffes fra?
MH Parts får et ring i morgen..
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

14. mar 2012, 21:55

Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
KimTerp
SAAB FREAK
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23. jan 2007, 07:48

15. mar 2012, 07:07

Vagn Bruncke 29880763. Nfremstillede danske toppakninger i flere tykkelser. Fremragende kvalitet som også klarer en hårdt trimmet motor.

Kim
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

15. mar 2012, 08:30

Billede

Tilbage til "Veteran Forum"