hej jeg har li´ købt en 96 fra ´73 , ved nogen om man kan forsikre den selv om jeg ikke har en "hverdagsbil" og kan man køre hele året i den vis den er registreret som veterankørsel ?
ham jeg købte den af, sa´ at den havde en 1700 motor med dobbeltkarburartor , mente kun der fandtes 1500 i sådan en , men jeg må jo nok sige , det er min første saab 96
min første saab 96 fra ´73
Redaktør: Bestyrelsen
- Vels
- SAAB-MANIAC
Indlæg
min første saab 96 fra ´73
Det kommer helt an på forsikringsselskabet.
De fleste har afskaffet helårlig veteranforsikring grundet det ringe kundegrundlag og omstændighederne ved at skulle dække et specielt kørertøj der kommer i glat føre.
Der findes også klassike forsikringer, men de er ofte begrænset til 1978-1983, de er dog set bredere.
Et sidste alternativ kan være en almindelig forsikring som "del kasko". Her dækkes tyveri, hærværk, brand osv osv som ikke er selvforskyldt - vælter du derimod et vejtræ må du selv fikse bilen.
Saab V4 fandtes vist fra 73/74 med 1700 motor også, det er ikke så unikt. Er det derimod en 1700S 90HK er den lidt en sjældenhed.
De fleste har afskaffet helårlig veteranforsikring grundet det ringe kundegrundlag og omstændighederne ved at skulle dække et specielt kørertøj der kommer i glat føre.
Der findes også klassike forsikringer, men de er ofte begrænset til 1978-1983, de er dog set bredere.
Et sidste alternativ kan være en almindelig forsikring som "del kasko". Her dækkes tyveri, hærværk, brand osv osv som ikke er selvforskyldt - vælter du derimod et vejtræ må du selv fikse bilen.
Saab V4 fandtes vist fra 73/74 med 1700 motor også, det er ikke så unikt. Er det derimod en 1700S 90HK er den lidt en sjældenhed.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Tillykke med din nye bil, jeg antager at det er Peters gamle 96 du har købt, også adviseret til salg herinde for lidt tid tilbage.
Mht. forsikringer, så er det mig bekendt ikke muligt at gøre dette hvis den er reg. til veteran samt hvis du ikke har et andet køretøj. Hvis du vil have den til helårskørsel skal du have dens veteranstatus fjernet og indregistere den som en helt almindelig bil.
Vores bestyrelsesmedlem Michel i V4 klubben har indtil for lidt tid siden kørt med alm. forsikring og "ikke-veteran" status på sin V4.
En lille oversigt, som desværre er ved at være for ikke-opdateret" mht. forsikringer er her:
www.saabster.dk/web/download/Forsikring_classic.pdf
MHt. motor, så er 1500 og 1700 blokken jo ens så mit gæt er at der er smidt en anden blok og dobbelt karburator på bilen og at det ikke er det originale setup fra bilens fødsel. 73 er mig bekendt aldrig leveret med 1700 setup.
Mvh. Anders
Mht. forsikringer, så er det mig bekendt ikke muligt at gøre dette hvis den er reg. til veteran samt hvis du ikke har et andet køretøj. Hvis du vil have den til helårskørsel skal du have dens veteranstatus fjernet og indregistere den som en helt almindelig bil.
Vores bestyrelsesmedlem Michel i V4 klubben har indtil for lidt tid siden kørt med alm. forsikring og "ikke-veteran" status på sin V4.
En lille oversigt, som desværre er ved at være for ikke-opdateret" mht. forsikringer er her:
www.saabster.dk/web/download/Forsikring_classic.pdf
MHt. motor, så er 1500 og 1700 blokken jo ens så mit gæt er at der er smidt en anden blok og dobbelt karburator på bilen og at det ikke er det originale setup fra bilens fødsel. 73 er mig bekendt aldrig leveret med 1700 setup.
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Vels
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Det jeg reelt mente var at Saab fra omkring 1970 skulle møde nye emmisionskrav i USA, så jeg mener faktisk at det er fra 1973 alle leverede 96 V4 til USA havde lavkompression 1.7L motor. Samme gjorde sig vist gældende for Sonett 71-74.
Som med alt mulig andet har folk byttet rundt, byttet ud og nogle ting der var ment til USA kom aldrig til USA..og som Anders skriver så passer Ford dele jo lige over i, bl.a. 1700 blokken, og jeg husker at de fleste der har ejer 96 V4 i 70'erne og start 80 har berettet om at de fik smidt en større motor i.
Men vær du bare glad for det, 1700 maskinen med dobbelt karb skulle være noget mere festlig at køre
Hvis jeg udtrykte at det var originalt så beklager jeg.Speedy skrev: MHt. motor, så er 1500 og 1700 blokken jo ens så mit gæt er at der er smidt en anden blok og dobbelt karburator på bilen og at det ikke er det originale setup fra bilens fødsel. 73 er mig bekendt aldrig leveret med 1700 setup.
Mvh. Anders
Det jeg reelt mente var at Saab fra omkring 1970 skulle møde nye emmisionskrav i USA, så jeg mener faktisk at det er fra 1973 alle leverede 96 V4 til USA havde lavkompression 1.7L motor. Samme gjorde sig vist gældende for Sonett 71-74.
Som med alt mulig andet har folk byttet rundt, byttet ud og nogle ting der var ment til USA kom aldrig til USA..og som Anders skriver så passer Ford dele jo lige over i, bl.a. 1700 blokken, og jeg husker at de fleste der har ejer 96 V4 i 70'erne og start 80 har berettet om at de fik smidt en større motor i.
Men vær du bare glad for det, 1700 maskinen med dobbelt karb skulle være noget mere festlig at køre
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mig bekendt kan du se på motorkoden hvilken motor det oprindeligt har været.
Den kan naturligvis være bygget om, hvilket mange sikkert er.
Jeg mener at følgende er gældende, men er ikke helt sikker:
EX: 1500 lavkomp
EY: 1500 højkomp - standard på 96 i dk
MX: 1700 lavkomp
MY: 1700 højkomp
Måske nogen kan be- eller afkræfte om dette er korrekt.
Den kan naturligvis være bygget om, hvilket mange sikkert er.
Jeg mener at følgende er gældende, men er ikke helt sikker:
EX: 1500 lavkomp
EY: 1500 højkomp - standard på 96 i dk
MX: 1700 lavkomp
MY: 1700 højkomp
Måske nogen kan be- eller afkræfte om dette er korrekt.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
De er skam helt korrekte og standard yder de forskellige modeller 60,65,70 og 75 hk
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg mener at den står i motorblokken lige under topdækslet på en fræset flade, men da det er meget længe siden jeg har haft fat i den sidst, husker jeg ikke præcist hvor.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
synd og skam, at anvende en 96er til daglig transport
og #gf er billig , fik tilbudt forsikring til 204kr , men skal sende billeder ind til dem !!#
imponerende, hvis man kan vandre ind til GF og forsikre på ganske alm. vilkår til den pris...
og #gf er billig , fik tilbudt forsikring til 204kr , men skal sende billeder ind til dem !!#
imponerende, hvis man kan vandre ind til GF og forsikre på ganske alm. vilkår til den pris...
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.