Banner cycler

Saab V4 koblingscylindere

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

Saab V4 koblingscylindere

23. apr 2013, 08:28

Hej, jeg har lige nogle spørgsmål til koblingshovedcylinderen på min V4 ('70).

For nogle uger siden mistede jeg mere og mere tryk på koblingen. Skulle jeg skifte op i 1. eller bakgear, ville den med varm motor skurre tænderne.
Derudover satte koblingen sig til tider når den var kold.

Jeg startede med at lufte systemet, hvilket ikke resulterede i nogen mærkbar ændring. Jeg købte herefter rep-kit, for at skifte pakninger i cylinderene.
Slaven havde en del ir, med blev helt glat efter en fin korntype.
Hovedcylinderen blev også hevet af og de to pakninger og diverse gummier og skiver blev skiftet.

Problemet er at jeg nu ikke kan få nok tryk på systemet. Den prikker kun lige til koblingen, men kan ikke trykke ind på den.

I aften vil jeg prøve med sådan et værkstedsbleederkit, men har I en ide om hvad der kan være grunden?

Ved I iøvrigt hvordan de to pakninger skal vende i hovedcylinderen? Jeg har vendt begge pakninger med væsketryksiden opad.

På forhånd tak.

Mvh.
Sigurd


Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

23. apr 2013, 08:34

Den "hule" side af gummistemplerne skal vende fremad/opad i stemplets bevægelsesretning.

Reservoiret skal trykrejses ganske let, for at lufte ordentligt. :wink:

- Hvis der er korrosion i løbene, i hoved- eller slavecylindre, kan man ikke hone og slibe, men kun lave præcisionskast hen i metaltønden.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

23. apr 2013, 15:04

Hej sigurd.

Jeg oplevede på min SAAB 99 EMS MY1973, at hydraulikslangen mellem hoved- og slavecylinder ikke var trykstabil og gav sig en lille smule. :o Så meget at tryk ikke kom ordentligt frem til slavecylindren. :( Udskiftning af slange, og bilen kørte som før. :D
Måske har du samme fejl :?:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

23. apr 2013, 23:34

Hej igen.

Jeg har nu prøvet at suge væske med kompressor, pumpe osv. Der kan simpelthen ikke komme tryk på systemet.
Jeg har også lavet lufttryk på slangen mellem de de to cylindere, og den var helt stabil og tæt.
Jeg har også lavet en prop med en racercykelventil, der passer på hovedcylinderen.
Ingen af cylinderene har synlige læk. Hovedcylinderen var dog spartlet lige under hydraulikslangen.
Da l***et ikke ville virke, besluttede jeg mig for at se hvad der gemte sig bag fyldningen.
Billede

Billede

Det hedder ny hovedcylinder ik? :oops: :roll:

Det føles som om den ikke hiver væske ind i hovedcylinderen.
Kan pakningerne være så stramme at de væsken ikke kan komme ind når pedalen slippes
- Hvordan fungerer den helt præcist?

@ Edwins
Hvad betyder trykrejse?
Det var altså minimalt hvad angik ir i slavecylinderen - med den nye pakning på stemplet kig den rigtig stramt og tæt.

Er der nogle der vil medbringe sådan en cylinder til MapTun-træffet i ..Slettet grundet GDPR...?
Eventuelt med slange og så videre... Det betyder jo at jeg må nøjes med at side med i en og900... Øv bøv!

Oveni at bilen nu har været lockoutet i snart 4 uger, så valgt den ellers så trofaste Kreidler at rive gaskablet over på vej hjem fra arbejde... :evil:

Mvh. Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. apr 2013, 00:33

Sigurd, at trykrejse er at sætte under tryk. Altså at hæve trykket.

Jeg bruger selv en gammel cykelslange, med en knude bundet på den ene, opklippede ende. Den anden ende sættes på, der hvor proppen går på reservoiret. En strip eller et spændebånd holder slangen på plads. Slangen pustes op, så der kommer overtryk på væskefladen. Så lufter man ud, og sørger for tryk på slangen, og at reservoiret ikke løber tør.

Cylinderløbet skal være fejlfrit og så glat som lillemors inderlår. Er det ikke det, er cylinderen til skraldespanden. Jeg har mange reparationssæt liggende, købt forgæves. Flere herinde ved at jeg er en fedtspiller, som kan rimpe mange ting sammen, så det funker igen.

- Men min erfaring om korrosionsskadede hoved- og slavecylindre gør at jeg ikke gider at rage med dem, de er alligevel utætte bagefter. Er der korrosion, så lav et præcisionskast fra skruestikken og hen i metalskraldespanden. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

24. apr 2013, 07:01

Hej igen, ja så bliver jeg nødt til at skifte hovedcylinderen :wink: .
Hvorhenne kan man skaffe sig sådan en fætter?
Mvh.
Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

24. apr 2013, 07:57

Hej
Du kan tage kontakt til Lars bruger navn 99GL. Han kan nok hjælpe dig og han skal til ..Slettet grundet GDPR... på Fredag, hvis du bor i nærheden.
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

24. apr 2013, 07:59

Kim fra Verningeauto.dk kunne måske have den, så giv ham et ring.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

24. apr 2013, 08:38

Ellers ligger Eriks auto i Thisted inde med en tror jeg :)

ellers har autobremsen i Rødovre (www.autobremsen.dk) mulighed for at købe dele hjem til saab96 på bestilling og deres priser er rimelige.

eller er der skandix, de kunne have den.
http://www.saabtuning.cz/pdf/SKANDIX_Ca ... _95_96.pdf
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

24. apr 2013, 14:08

Hej Sigurd
Jeg forventer at komme til ..Slettet grundet GDPR... lørdag (hvis 95eren vil) jeg har 1 eller 2 hovedcylindre liggende,som passer til din, stand ukendt, men jeg kan tage dem med, så kan du se den/dem
de koster gratis :-)

Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. apr 2013, 15:42

Jan, min '69 99 har ingen plader mere. Hovedcylinderen er færdig. Du anviste mig engang et Britisk firma, som presser en rustfri stålbøsning i den opborede cylinder.

Jeg kan ikke finde deres hjemmeside. Kan du anvise mig igen? :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

24. apr 2013, 16:00

Ved ikke om jeg kan finde siden igen, den pc hvor genvejen var på er defekt, men skal prøve
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. apr 2013, 16:22

Tak. :D

Jeg har selv ledt, og er rimeligt skrap til at søge, men intet er dukket op.

Jeg har 2 gange købt en ny cylinder af Amerikanske bilstumpefirmaer, selvom jeg ikke gerne handler overseas, pga. uhyrlige fragtpriser og skatter og afgifter og mold og toms.

Tumperne skriver så tilbage at den ikke er på lager, uagtet at det står på deres sites. Pengene sendes så baglæns til mig igen.

Hvadøøhh, gutter, med at revidere og redigere Jeres sites over there, så man ikke spilder sin tid? I lever af nethandel? Fecking bjældehuer.. :roll:

Den er her, hos Rock Auto, som Viking handler med, og den er ikke dyr. Er de heller ikke til at stole på?

http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1378627
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

24. apr 2013, 16:28

Tror det var dem her:
http://www.pastparts.co.uk/
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. apr 2013, 21:49

Bingo! :D

Man takker så meget. Ikke tosset med en foring af rustfrit stål i den gamle cylinder. Den blir bedre end da den var ny, og er nok ikke svært dyrere end en anden ny hovedcylinder af støbejern eller letmetal.

Min '83T fik en ny hovedcylinder for 5-6 år siden, hvis det ikke var længere tid siden. Måtte lemme 1600,-, i sig selv dyrt for at reparere på en dengang 24-25 år gammel bil. Jeg tror ikke at det er dyrere end at få rustfrit i den selvsamme cylinder som bilen blev født med, for 44 år siden. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

24. apr 2013, 23:01

Hej Jan, det ville være super. Måske er der en af dem der fortjener en rustfri cylinder.

Jeg ser lige hvad jeg støder på til træffet, så må jeg prøve det af og eventuelt bestille noget nyt hvis ikke der er noget af det gamle gods, der holder.

Jeg kan eventuelt tage min slavecylinder, slange og hovedcylindercylinder med, så kan vi se hvor galt det står til.
Koblingen er vist i rigtig god stand, den blev netop lavet hos . slettet grundet GDPR . inden jeg købte bilen.

Tak for hjælpen so far...

Mvh Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

27. apr 2013, 17:24

Hej igen, jeg har nu skiftet hovedcylinderhuset og pakdåser i begge cylindere. Der er godt med sug i hovedcylinderen, hvis man holder en finger på og slipper koblingen. Den suger ikke væske ind, men når man løfter fingeren skyder stemplet og den smule væske der er tilbage.

Skal stemplet følge pedalarmen når pedalen slippes?

Jeg vil forsøge mig med at skifte slangen, da jeg er 99% sikkert på at resten af systemet er tæt...
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

28. apr 2013, 17:35

Er der en der ligger inde med slangen mellem de to cylindere i nærheden af Hillerød?
Der bare ingen utætheder at se, hverken på cylinderene eller på slangen.

Jeg har dobbelttjekket det hele, luftet og så videre. Selv når der ikke komme flere bobler ud, kan man ikke pumpe tryk.

Det er lige før at jeg sælger til højestbydende!!! Jeg har nu rodet med det skidt over en måned uden noget resultat... :evil:
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

28. apr 2013, 21:24

Vi kender jo ikke omstændighederne.

Når du udtrykker tvivl om hvilken vej gummistemplerne skal vende, er man jo allerede dér i tvivl om, om det er rigtigt sat sammen.

Har reservoiret været trykrejst (hvad hedder det ellers?) under udluftningen?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

28. apr 2013, 23:05

Hej igen, jeg kunne selvfølgelig ikke finde på at skille mig af med Anna :) .

Alle gummistemplerne vender med skålsiden mod væsken. Jeg har prøvet med cykelslangen, en knude og strips til at trykrejse.

Derudover har jeg også skubbet væsken med tryk nedefra slaven og op i hovedcylinderen og derved fyldt reservoiret. Jeg har også lavet så stort tryk på væskefladen at væske er løbet igennem hele systemet og ud ad lufteniplen på slaven.

Der må jo være luft i systemet siden den ikke skubber til koblingen.
Jeg har skiftet alle pakdåser, og de går stramt nu - måske for stramt?

Løber væsken fra reservoiret ind i cylinderen over stemplet? I givet fald skal der altid lægges godt tryk på væskeoverfladen for at væsken kan løbe op i bukket.

Jeg mistænker slangen for at være det svage led hvorfra, der siver luft ind og op i det bukkede rør over hovedcylinderen.

Jeg skifter den så snart jeg får fingrene i den, men hvis det ikke virker må jeg indrømme at jeg er ved at forlade mit gode skind :????

Tak for hjælpen ind til videre!

Mvh. Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

28. apr 2013, 23:35

Jeg har haft et problem som ligner dit, havde monteret en nyhonet slavecyl. med ny indmad, det virkede også som om der hele tiden var luft i, jeg kunne dog koble lidt ud, efter mange luftningsforsøg, tog jeg slaven af og sammenlignede med en brugt jeg havde liggende, stemlet i den renovedere gik ikke lige så let som i den anden, fjederen kunne ikke trykke stemlet ud igen, når jeg trykkede det ind? hvilket den kunne i den anden cyl. jeg skilte begge monterede gummidelene fra den honede cylinder i den anden og samlede igen.
Voila . :D tryk på koblingen
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

29. apr 2013, 08:52

Hej Jan, min egen slave sidder rigtig stramt og den bevæger sig ikke ved udluftning. Men cylinderen er ikke renoveret. Hvis slaven ikke bevæger sig ved udluftning vil der vel dames undertryk, så stemplet i hovedcylinderen ikke skubber sig ned hvor ny væske kan løve ind i systemet.

Jeg vil prøve at hone den en smule. Og så skifte slangen så den også er udelukket.

Mvh Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

29. apr 2013, 10:28

Jeg tror mit problem, var at når jeg monterede slaven, blev stemplet trykket lidt (1 cm?) tilbage, der blev det sidende, da fjederen ikke kunne trykke stemplet ud igen, ved udluftning blev der så kun udluftet, noget af systemet, så der ganske enkelt ikke kom væske nok på systemet.
Du skal let kunne trykke stemplet i slaven i bund, og det skal selv komme retur, så det sidder i mod låseringen, har du smurt ved samlingen?
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

29. apr 2013, 14:51

Jeg har smurt med bremsevæsken med samling, men slaven skyder ikke selv retur. Det er sandsynligvis en honing der skal til.. eventuelt strække fjederen lidt.

Mvh. Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

29. apr 2013, 15:49

tror ikke en honing hjælper, det er en nødløsning, hvis cylinderen nærmest bare skal "renses" stemplet skulle gerne selv gå i hvilestilling,
hvis du har adgang til trykluft, kan du evt. prøve, at tage slange og luftskruen ud efter, at du har sat slaven på, prøv om du med luft kan få stemplet trykket hen til armen, sæt en finger på det ene hul og blæs i det andet,
hvis du nu hører et lille "klonk" har stemplet flyttet sig,
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk

Tilbage til "Veteran Forum"