Banner cycler

Saab V4 koblingscylindere

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

24. apr 2013, 23:01

Hej Jan, det ville være super. Måske er der en af dem der fortjener en rustfri cylinder.

Jeg ser lige hvad jeg støder på til træffet, så må jeg prøve det af og eventuelt bestille noget nyt hvis ikke der er noget af det gamle gods, der holder.

Jeg kan eventuelt tage min slavecylinder, slange og hovedcylindercylinder med, så kan vi se hvor galt det står til.
Koblingen er vist i rigtig god stand, den blev netop lavet hos auto Anders inden jeg købte bilen.

Tak for hjælpen so far...

Mvh Sigurd


Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

27. apr 2013, 17:24

Hej igen, jeg har nu skiftet hovedcylinderhuset og pakdåser i begge cylindere. Der er godt med sug i hovedcylinderen, hvis man holder en finger på og slipper koblingen. Den suger ikke væske ind, men når man løfter fingeren skyder stemplet og den smule væske der er tilbage.

Skal stemplet følge pedalarmen når pedalen slippes?

Jeg vil forsøge mig med at skifte slangen, da jeg er 99% sikkert på at resten af systemet er tæt...
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

28. apr 2013, 17:35

Er der en der ligger inde med slangen mellem de to cylindere i nærheden af Hillerød?
Der bare ingen utætheder at se, hverken på cylinderene eller på slangen.

Jeg har dobbelttjekket det hele, luftet og så videre. Selv når der ikke komme flere bobler ud, kan man ikke pumpe tryk.

Det er lige før at jeg sælger til højestbydende!!! Jeg har nu rodet med det skidt over en måned uden noget resultat... :evil:
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

28. apr 2013, 21:24

Vi kender jo ikke omstændighederne.

Når du udtrykker tvivl om hvilken vej gummistemplerne skal vende, er man jo allerede dér i tvivl om, om det er rigtigt sat sammen.

Har reservoiret været trykrejst (hvad hedder det ellers?) under udluftningen?
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

28. apr 2013, 23:05

Hej igen, jeg kunne selvfølgelig ikke finde på at skille mig af med Anna :) .

Alle gummistemplerne vender med skålsiden mod væsken. Jeg har prøvet med cykelslangen, en knude og strips til at trykrejse.

Derudover har jeg også skubbet væsken med tryk nedefra slaven og op i hovedcylinderen og derved fyldt reservoiret. Jeg har også lavet så stort tryk på væskefladen at væske er løbet igennem hele systemet og ud ad lufteniplen på slaven.

Der må jo være luft i systemet siden den ikke skubber til koblingen.
Jeg har skiftet alle pakdåser, og de går stramt nu - måske for stramt?

Løber væsken fra reservoiret ind i cylinderen over stemplet? I givet fald skal der altid lægges godt tryk på væskeoverfladen for at væsken kan løbe op i bukket.

Jeg mistænker slangen for at være det svage led hvorfra, der siver luft ind og op i det bukkede rør over hovedcylinderen.

Jeg skifter den så snart jeg får fingrene i den, men hvis det ikke virker må jeg indrømme at jeg er ved at forlade mit gode skind :????

Tak for hjælpen ind til videre!

Mvh. Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

28. apr 2013, 23:35

Jeg har haft et problem som ligner dit, havde monteret en nyhonet slavecyl. med ny indmad, det virkede også som om der hele tiden var luft i, jeg kunne dog koble lidt ud, efter mange luftningsforsøg, tog jeg slaven af og sammenlignede med en brugt jeg havde liggende, stemlet i den renovedere gik ikke lige så let som i den anden, fjederen kunne ikke trykke stemlet ud igen, når jeg trykkede det ind? hvilket den kunne i den anden cyl. jeg skilte begge monterede gummidelene fra den honede cylinder i den anden og samlede igen.
Voila . :D tryk på koblingen
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

29. apr 2013, 08:52

Hej Jan, min egen slave sidder rigtig stramt og den bevæger sig ikke ved udluftning. Men cylinderen er ikke renoveret. Hvis slaven ikke bevæger sig ved udluftning vil der vel dames undertryk, så stemplet i hovedcylinderen ikke skubber sig ned hvor ny væske kan løve ind i systemet.

Jeg vil prøve at hone den en smule. Og så skifte slangen så den også er udelukket.

Mvh Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

29. apr 2013, 10:28

Jeg tror mit problem, var at når jeg monterede slaven, blev stemplet trykket lidt (1 cm?) tilbage, der blev det sidende, da fjederen ikke kunne trykke stemplet ud igen, ved udluftning blev der så kun udluftet, noget af systemet, så der ganske enkelt ikke kom væske nok på systemet.
Du skal let kunne trykke stemplet i slaven i bund, og det skal selv komme retur, så det sidder i mod låseringen, har du smurt ved samlingen?
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

29. apr 2013, 14:51

Jeg har smurt med bremsevæsken med samling, men slaven skyder ikke selv retur. Det er sandsynligvis en honing der skal til.. eventuelt strække fjederen lidt.

Mvh. Sigurd
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

29. apr 2013, 15:49

tror ikke en honing hjælper, det er en nødløsning, hvis cylinderen nærmest bare skal "renses" stemplet skulle gerne selv gå i hvilestilling,
hvis du har adgang til trykluft, kan du evt. prøve, at tage slange og luftskruen ud efter, at du har sat slaven på, prøv om du med luft kan få stemplet trykket hen til armen, sæt en finger på det ene hul og blæs i det andet,
hvis du nu hører et lille "klonk" har stemplet flyttet sig,
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk

Tilbage til "Veteran Forum"