Banner cycler

Fuld syn. olie på V4 ???

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Fuld syn. olie på V4 ???

14. nov 2013, 22:01

Mht. motorolie er V4 specificeret til:
5W/20 koldt vejr.
10W/30 "normalt vejr
10W/40mineralsk motorolie

ESE-M2C-101C API service SE

Hvad siger de til 5W/30 eller 5W/40 fuld syn olie ???
:isittrue

Dør pakningerne ?
Kradser motoren af ?

Eller er det lige sagen for en lækker velkørende V4 motor...

Har i erfaringer. ?

Tidl. har jeg altid brugt Castrol GTX 10W/40

Men det kunne jo være den skal have noget racer-blod


Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1639
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Fuld syn. olie på V4 ???

14. nov 2013, 22:24

Det er vel lige sagen for en sådan motor, hvis du ellers kan finde en olie med højt zppd indhold.
En semi syntetisk er vel også en mellemvej... man kender blot aldrig blandingen mellem mineralsk og syntetisk oile, på en semi syntetisk olie :roll:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2013, 22:30

Fuldsyntetiske olier ødelægger ikke pakninger og pakdåser på gamle biler, men det siges at sådanne olier fjerner aflejringer som før gjorde en motor tæt, i ellers gamle trætte pakdåser, så de kan begynde at lække.

Det er nok bedst at fortsætte med en mineralsk olie. Dette sagt, er jeg nok modsat alle de "olieguruer" som findes, som spekulerer sig gule og blå i røvdyre olier, som så tror at deres motorer er bedre stedt, når de alligevel ikke presser deres motorer som man gør i Top Fuel dragstere.

Her er der jo kommet en 9000 i folden, som nok fremover får en god olie, men ikke den allerdyreste som står på hylderne. Jeg er simpelthen ikke med på denne "olietossevogn". Det er vigtigere at give den ny olie for hver 10-12.000 end at køve sig fattig i alt dette, alt for dyre opreklamerede sprøjt. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Lecup
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 24. dec 2006, 23:41

14. nov 2013, 23:06

hej ,
Jeg bruger Comma Eurolite 10w-40
Det er en semi synthetic motor olie med høj indhold af ZPPD .Den er ikke særlig dyr..Man kan få "technical data sheet" på olien på. Comma hjemmesiden.
Jeg tror man skal undgå olie med API SM når indhold af ZPPD (ZINC) er meget lavt i disse olier, fordi nyeste biler med katalysatorer ikke kan tåle høj indhold af zinc i olien.
Jeg tror at en V4 skal have minimun 0.10 % zinc i olien for at beskytte knastaksel og ventil løfter
SAAB97
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 165
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

16. nov 2013, 09:03

Hej Viking
Nu er jeg hjemme igen fra Nordsøen.
Med hensyn til olie på V4 så brug mineralsk olie, jeg bruger Biltema olie 20-50 klassik olie på min Sonett , jeg kører jo også kun om sommeren
Husk på at de "gamle" V4 motorer er lavet med større tolerance end de ny modens motorer.
Jeg har engang i tidernes morgen prøvet at hælde super let løbs olie på en SAAB 99 med B-motor den åd 2 ltr. /1000 km så jeg fik hurtigt skiftet til en klassisk olie og olie forbruget faldt igen til normalt, du vil da ikke hælde super olie på din dejlige Hundested vel?
Boy

Kode: Vælg alt

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

16. nov 2013, 22:41

Ja Boy, det er nok vejen frem. Ind til videre har jeg brugt Castrol GTX, , Castrol Classic og Biltema mineralsk.
Min sonett motor skal lige strippes og have friske pakdåser og friske pakninger (den bløder)

Mht aflejringer, så er den teknologi noget der hører Monograde olierne til. Så som de gamle motorcykler og biler fra 50 erne. Dem uden papir oliefilter, der hvor der kun er et grovmasket filter. I den type motor lægger slam sig i glidelejerne og fylder op der hvor der slides. Inde i krumtappen på min Bsa mv er der en olie slyng fælde der stopper slam mv. i at komme til sølerne. Krumtapoliefælden renses så hver gang motoren åbnes og renoveres. Hvis det ikke fjernes bliver det hårdt og blokerer til sidst for olie til sølerne og så er festen slut....

Den teknologi stoppede med multigrade olierne, hvor urenhederne svæver i olien og stoppes i papir filtret...
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fuld syn. olie på V4 ???

23. aug 2017, 16:25

Lige en opdatering på en gammel sag.

Er gået over til SAE 20W/50, da olien indeholder højt zink indhold 0,24%.

Motor spinner som en mis og burger ikke olie. ( der foreskrives egentligt 10W/40 ).

Så eksperimenter med modern olie til Sonetten er ikke prøvet og skal heller ikke prøves...

https://www.veterandele.dk/shop/gulf-mu ... 3356p.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 165
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Fuld syn. olie på V4 ???

11. sep 2017, 08:48

Hej Viking
Det er lang tid siden jeg har været aktiv!
Jeg mener du har gjort det rigtige ved at vælge en 20W-50 klassisk olie til sonetten, jeg har dog et lille indspark hvis nogen skulle komme i tvivl SEA normen er bygget op på den måde at det første efter fulgt af et W henviser til oliens flydeevne ved lave temperaturer feks. en 0W olie anbefales ved temperaturer ned til - 40 grader en 10W olie anbefales ned til -20 grader en 20W til -10 grader. Det sidste tal er oliens flyde evne ved 100grader Feks. vil en 0W-30 olie kunne bruges fra -40 grader til + 40 grader en 20W-50 olie vil kunne bruges fra -10 grader til + 50 grader, alt dette gælder for ældre motorer der anvender miniralsk olie, de nyere motorer er bygget med snævre tolerancer og behøver der for også en tyndere olie og da der også idag forlanges længere skifte intevaler stilles det større krav til oliens stabiltet som kun kan imødes gåes af syntetske olier.
Hvis man ønske at bruge syntetiske olier på en ældre motor kan jeg kun anbefale det hvis man lige har overhalet motoren med nye pakninger da de nyere olie type har et større indhold af rensene addiktiver, derfor brug den olie type som er foreskrevet af bilfabrikanten til lige den motor så laver man intet forkert

Hilsen
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fuld syn. olie på V4 ???

11. sep 2017, 20:04

HejBoy
Godt at se dig her igen :)
Helst vil jeg bruge 10W/40 mineralsk olie med zink , men kan kun finde 20W/50 med zink.

Ellers kan det jo tilsættes..
Har brugt Sonetten en del i sommer.
Der har været tørre dage...

Se desuden:viewtopic.php?f=13&t=32565
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"