Banner cycler

Viaretro.com - nu med SAAB og Kunsteren Sason

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

Viaretro.com - nu med SAAB og Kunsteren Sason

15. maj 2014, 12:07



.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. maj 2014, 14:29

Forfatteren glemmer lidt at skrive om at Sason var flymekaniker, og unikt kunne tegne teknik ind i design, så et ønsket design var et teknisk muligt projekt.

Artiklen om at SAAB J21 ikke havde katapultsæde er ikke sand, men det havde den, eftersom den havde "Pusher" propel. "Köttkvarnen" kaldtes den. Piloten var færdig om han måtte forlade flyet med gående motor. Vinden vil drive en standset motor rundt. Flyet kunne matche North American P-51 Mustang i lavere højder, da den ikke var overladet. Turboer bruges i flyvemotorer, ikke for at forhøje effekten, men for at sikre at effekten vedligeholdes ved større flyvehøjder.

SAAB var pionerer i katapultsæder, og havde verdens første installerede operative sæder i flyverdenen. :wink:

SAAB J21. nu ses straks nødvendigheden af et raketsæde:

Billede

Senere kom R21 for Reamotor, reaktionsmotor, altså jet, som trykkede flyet frem med 1.4 tons kraft. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Veteran Forum"