Side 1 af 1

VW gearkasse på en V4

: 21. jul 2014, 19:35
af Jensen
Hej alle.
Prøv at se hvad ham her roder med:
http://sensitivemechanica.com/category/ ... cion/saab/
Kør den evt igennem googletrans.

Her er også en lille film han har lavet:
http://youtu.be/YWkRsMHDtuY

Jeg vil dog gætte på at der skal laves noget af en bule i torpedopladen for at få plads til det hele.

MVH Mads

: 22. jul 2014, 15:10
af melle
Interessant, men man skal dog først til Brasilien for at købe en VW Gol gearkasse...

: 22. jul 2014, 20:22
af Edwins
Ingen gearkasse fra en Galf, da den har tværsliggende motor.

Projektet var fremmme i debatten, med en Audi gearbox og en 115 HK Evinrude totakts outboard, i en Trubbnos 96, og med bule i torpedoen for at få plads.. :sunglasses

: 22. jul 2014, 20:32
af melle
Ikke 'Golf' men 'Gol'.

: 22. jul 2014, 21:13
af viking
http://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Gol

Hvorfor en Gol kasse ?
Har de højere gearing og bedre tumpet ?

Hvis man tuner V4 til ca 100-110 HK, så er Saabkassen uhyre lavgearet..

: 22. jul 2014, 22:07
af Jensen
Tråden er nu tyvstjålet fra denne fremragende side: http://www.saab-v4.co.uk/speedball hvor Melle også er fast inventar ;)
Der var en anden tråd derinde på et tidspunkt hvor en person ville sælge en adapter fra Köln V4 til en eller anden engelsk formel racer gearkasse.
Det interessante var så at disse racer gearkasser var baseret på VW type 1 gearkasser.
Formel Ford (med Kent motor) bruger altså en VW boble gearkasse, og Kent motoren skulle efter sigende kunne boltes på en V4 gearkasse og omvendt. Altså findes der adapterer der gør det muligt at montere en V4 direkte på en VW boble gearkasse. Så er der jo pludselig et hav af gearkasser at vælge imellem, da der jo findes væsentligt flere personer der tuner VW end V4.
Så der burde være muligheder lidt tættere på end Brasillien.

MVH Mads

: 22. jul 2014, 23:06
af melle
Du mener sandsynligvis Hewland racer kasser Mads? Jeg tror ikke Kent/ Essex gearkassen passer vores V4. Se også: http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3618

Jeg ville hellere bruge en Subaru gearkasse.... og en Subaru motor.

: 23. jul 2014, 15:16
af Jensen
Du har ret Melle de passer sikkert ikke sammen. Der er dog nogle af Ford rækkemotorerne der passer på en Köln gearkasse mener jeg...

Subaru kunne være sjovt, eller også kombineret med en Mazda Wankel/rotary.

MVH Mads

: 23. jul 2014, 15:38
af melle
Jeg har også svaret dig på det andet forum. :wink:

Jeg er i gang med at konvertere min 96 til 1.0 1KR-FE 3-cilinder motor (Aygo/ C1/ 107) med standard V4-gearkasse. Er kun i planlægningsfasen nu...

: 24. jul 2014, 12:27
af Jensen
Jeg har også svaret nu derinde ;)

Den 3-cylindrede er et godt bud på en "moderne" motor i en 96'er. Har selv tænkt på det på et tidspunkt. Håber du kommer videre med det.

MVH Mads

: 24. jul 2014, 12:51
af Edwins
Jensen skrev:

Den 3-cylindrede er et godt bud på en "moderne" motor i en 96'er.

Helt enig. :D

Billede

: 24. jul 2014, 13:04
af melle
Ikke denne slags. :twisted: :wink:

: 24. jul 2014, 13:37
af Speedy
melle skrev: Jeg er i gang med at konvertere min 96 til 1.0 1KR-FE 3-cilinder motor (Aygo/ C1/ 107) med standard V4-gearkasse. Er kun i planlægningsfasen nu...
Du bør overveje at udskifte kron/spidshjul i gearkassen og derved hæve gearingen med de mulige 13%, det gør en verden til forskel på dens gearing og også nødvendige omdr/min. på motoren :)

Mvh. Anders

: 24. jul 2014, 13:38
af Edwins
Nå, ikke?

Denne Daihatsu 1 krones Jernmotor (1KR-FE) har lavere moment og et par heste mere end V4'eren. Den er på 996 cc. Det er for lidt kubik for en firetakter. :(

: 24. jul 2014, 17:13
af viking
Øh hvad er der galt med 1,7 V4 ?
Den spinner som en mis og lyder gude godt.
Ja den skal fodres med ordentlig olie hver 5000 km og have friske ball aksellejer mv. hver 100kkm kan tunes til ca. 110 HK og det er vist fint den gearkasse.

Det med en moderne gearkasse lyder spændende, Saab's var ikke super duper....

Spændende hvis den kan opgeares ca. 25% og have bedre indgreb i krone-spidehjulet......

: 24. jul 2014, 21:52
af Edwins
Viking, for en moderne pispottebilist er en 1.7 aalt for stor og og anses for at have supertanker-kubik.

friske ball aksellejer mv. hver 100k.

Øhmm, hvad er ball aksellejer? :oops:

Fra Montys: What's for dinner tonight?

Fishballs!

Ohh, I did'nt know that fish have balls..

Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D

: 25. jul 2014, 10:58
af Speedy
Edwins skrev:
Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D
og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%. Den langbenede momentstærke V4 motor behøver derfor at løbe 13% færre omdrejninger ved den samme hastighed på køretøjet. Specielt til cruise på langfart skulle det være en fornøjelse med den nedsatte motorstøj. Det er nice :) Eneste irriterende løsning er at spedometer kablet/drevet skal modificeres så speedometeret kommer til at vise korrekt :) Det findes der lidt forskellige løsninger på.....

: 25. jul 2014, 12:48
af Edwins
Min mors '74 V4 var/er meget letløbende, og kørte speedometeret ud til max. visning, 160 (155). Bilens RPM rammer da redline, 5500.

Øhhmm, SAAB hvorfor har I aldrig kunnet finde ud af en bils korrekte udvekslingsforhold? :roll:

: 25. jul 2014, 19:39
af melle
Speedy skrev:og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%.
Interessant, har du et link eller hvor kan jeg finde mere information?

Jeg har nu en super 1,7 motor i bilen, lidt optimeret med bl.a. VW Hall tænding som bilen trådet startede med. Har kørt mange kilometer med den i Tyskland (også med tidligere 1,5 motorer), ofte full throttle (>155 på satnav). Elsker at bygge/ konvertere motorer, nu vil jeg gerne prøve at lave 96'en super økonomisk på en billig måde. Bare fordi jeg kan. :wink:

: 25. jul 2014, 19:41
af melle
Edwins skrev:1 krones Jernmotor (1KR-FE)
:lol:

: 25. jul 2014, 19:55
af Edwins
Jeg har desværre intet link, men har læst stoffet i en papirbog om SAAB, som hylderne er fulde af.

Storebror rundbarberede differentialet i min mors '74 bil, og rev en tand på kronhjulet.. Ny gærkasse fra en hugger fra Nørrebro, den kostede 1800 pisk, husker jeg.

: 25. jul 2014, 20:00
af melle
Jeg mente et link til 2010 versionen. :wink:

: 25. jul 2014, 21:52
af Edwins
Link til en sæbekassebilmotor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_KR_engine

(Jeg har en 1000 cc. motor liggende i motorrumshjørnet i min Og900T '83 aut., som lysmaskine..) :mrgreen:

: 26. jul 2014, 10:24
af SteenHansen
Der har været et par artikler i saab entusiasten om det ændrede udvekslingsforhold, samt tilhørende tandhjul, hvis du er med i saabklubben.
Det er HC Thing som har fået designet de modificerede dele, og fået dem fremstillet. Flere har kørt med dem med fordel, jeg har dog ikke prøvet selv.
Måske det kan hjælpe dig videre. Jeg ved ikke om det er muligt at skaffe flere?
Steen