Banner cycler

VW gearkasse på en V4

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

24. jul 2014, 21:52

Viking, for en moderne pispottebilist er en 1.7 aalt for stor og og anses for at have supertanker-kubik.

friske ball aksellejer mv. hver 100k.

Øhmm, hvad er ball aksellejer? :oops:

Fra Montys: What's for dinner tonight?

Fishballs!

Ohh, I did'nt know that fish have balls..

Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D


En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

25. jul 2014, 10:58

Edwins skrev:
Fra MY '75 blev kron/spidshjul ændret fra at have 1 tand i indgreb, til 1½ tænder, så bilerne holdt op med at skrælle differentialer. :D
og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%. Den langbenede momentstærke V4 motor behøver derfor at løbe 13% færre omdrejninger ved den samme hastighed på køretøjet. Specielt til cruise på langfart skulle det være en fornøjelse med den nedsatte motorstøj. Det er nice :) Eneste irriterende løsning er at spedometer kablet/drevet skal modificeres så speedometeret kommer til at vise korrekt :) Det findes der lidt forskellige løsninger på.....
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 12:48

Min mors '74 V4 var/er meget letløbende, og kørte speedometeret ud til max. visning, 160 (155). Bilens RPM rammer da redline, 5500.

Øhhmm, SAAB hvorfor har I aldrig kunnet finde ud af en bils korrekte udvekslingsforhold? :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 19:39

Speedy skrev:og i 2010 blev kron/spidshjul modificeret af folk i V4 klubben så gearingen sænkes med 13%.
Interessant, har du et link eller hvor kan jeg finde mere information?

Jeg har nu en super 1,7 motor i bilen, lidt optimeret med bl.a. VW Hall tænding som bilen trådet startede med. Har kørt mange kilometer med den i Tyskland (også med tidligere 1,5 motorer), ofte full throttle (>155 på satnav). Elsker at bygge/ konvertere motorer, nu vil jeg gerne prøve at lave 96'en super økonomisk på en billig måde. Bare fordi jeg kan. :wink:
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 19:41

Edwins skrev:1 krones Jernmotor (1KR-FE)
:lol:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 19:55

Jeg har desværre intet link, men har læst stoffet i en papirbog om SAAB, som hylderne er fulde af.

Storebror rundbarberede differentialet i min mors '74 bil, og rev en tand på kronhjulet.. Ny gærkasse fra en hugger fra Nørrebro, den kostede 1800 pisk, husker jeg.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

25. jul 2014, 20:00

Jeg mente et link til 2010 versionen. :wink:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. jul 2014, 21:52

Link til en sæbekassebilmotor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_KR_engine

(Jeg har en 1000 cc. motor liggende i motorrumshjørnet i min Og900T '83 aut., som lysmaskine..) :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

26. jul 2014, 10:24

Der har været et par artikler i saab entusiasten om det ændrede udvekslingsforhold, samt tilhørende tandhjul, hvis du er med i saabklubben.
Det er HC Thing som har fået designet de modificerede dele, og fået dem fremstillet. Flere har kørt med dem med fordel, jeg har dog ikke prøvet selv.
Måske det kan hjælpe dig videre. Jeg ved ikke om det er muligt at skaffe flere?
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Veteran Forum"