Banner cycler

V4 tank

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

V4 tank

8. sep 2014, 14:47

Hej.

Jeg har en del rust indeni min V4 tank, som tilstopper filter og pumpe osv.

Jeg har hørt batteri sure kan tage det? Eller skal jeg skære den op og bruge en stål børste. Eller der en hel anden måde?


MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

V4 tank

8. sep 2014, 16:42

Når først de giver rust og snask, så skal der noget andet til..

Ultimativt er der denne her:

http://markashcraft.com/wp-content/uplo ... og-web.pdf

Se side 2..

Ellers må der kunne søges en anden uden rust...

Rust kan fjernes med syre, men det fjerne alt snask og så kan de blive utætte.

Man kan også få dem kemisk rense og behandlet med "tank sealer".

Men det er næsten lige så dyrt som en ny rustfri enhed......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6404
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

V4 tank

8. sep 2014, 22:34

Hej Lars
Lars Hyldegård har engang givet mig et råd angående rensning af en gammel tank.
Opskriften lød på nogle bolte og møtrikker som blev smidt ned i tanken (tæl dem først)
Så blev tanken lukket af, og spændt fast på en cementblander i et par timer.
Hvis ikke du har en cementblander kan den evt. spændes på siden af et baghjul på en traktor og så bare ud og pløje i et par timer.
Kontakt evt. Hyldegård for detaljer.
MVH Mads.
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6906
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

8. sep 2014, 22:59

Jensen

Faktisk et smart trick da det vil fungere ligesom en slyngrensning (hvor mindre metaldele renses ved at blive slynget i en tromle med stålkugler) men bare indvendigt i stedet....udfordringen vil nok blive at få alt pudset og snavset ud bagefter samt at få samtlige metaldele ud også

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

9. sep 2014, 11:29

Jeg tror jeg skærer den op og renser den, og svejser den sammen igen.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. sep 2014, 12:51

Hvis der er noget at svejse i.

Da fugt ligger sig i bunder og gnaver i metallet.

Når så tanken åbnes op er der meget lidt materiale at svejse i bagefter.... Så kan den være meget svær at gøre tæt igen.

Derfor er der mange der giver gamle benz tanke "epoxy sealer"...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1662
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

9. sep 2014, 13:18

Mon ikke Edwins ved hvad der skal hælles i tanken for at gøre den tæt. Der er vist noget med de nye benzintyper (tilsat ethanol) som giver problemer med gamle tanke.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-3 SS 2.2 TID
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. sep 2014, 13:42

Hæld noget ral eller perlegrus I tanken og ryst den voldsomt.

Jeg har ingen erfaring med rådne SAAB 96 tanke. De tidligere modeller var blyovertrykne, men det blev stoppet af miljøfreaks.

Mht. sealing af tanken, ville jeg nok bruge benzin/oliefast 2-komponent sealer og påføre det udvendigt på en klinisk ren tank. Det er noget som jeg får op under neglene fra den aeronautiske industri. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. sep 2014, 13:54

Man bruger det til gamle MC benz tanke.... mv.

http://www.caswellplating.com/restorati ... ealer.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

15. sep 2014, 12:59

Jeg skar tanken op, og gjorde den ren indeni med ståluld. Det var nemt at få rent og metallet blev rigtig pæn bagefter.
Derefter svejsede jeg den sammen igen, men det var ikke nemt pga metallet er så tyndt. Og så hældte jeg diesel i den og drejede tanken rundt. Jeg opdagede 3 bitte små utætheder i mine svejsninger, så jeg tog ilt og gas, og lukkede svejsningen med karosseritin.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 13:17

Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.

Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

15. sep 2014, 15:25

Edwins skrev:Man kan ikke svejse tæt med CO2. Belært af en dreven B & W smed.

Man kan heller ikke svejse en knækket bilstoleryg. Det kan man dog godt, men ryggen knækker igen, lige ved siden af svejsningen. :roll:

Hvis det er et rørstel kan man sætte et passende rør indeni og svejse det sammen
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

15. sep 2014, 16:09

Eller slaglodde det sammen, så holder det....

Jo man kan godt svejse en tank med CO2, det har jeg udført i søvandsbestandigt alu.. :-)

(150 l benz tank til min Speedbåd)

En benz tank er bedre at "løbe sammen" med ilt+gas plus tilsatsmateriale.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 17:27

Hmm, jeg hørte om at lade være at forsøge svejsning af ståltank, da CO2 er porøst. At den bliver tæt, er et mirakel.

Bruger man ikke TIG med Argon, når man svejser letmetaller? :shock:

At løbe tingene sammen er uden tilsatspind. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
SørenAK
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 472
Tilmeldt: 20. sep 2006, 21:49

15. sep 2014, 17:50

TIG med ren argon bruges til Alu, rustfast og kan også bruges til almindeligt stål :)
Søren Abildgaard Kristensen, medlem 317.
1978 99 turbo
1993 900i 2,1
2002 9-3 2,0t jubiiiii
2005 9-3 SC Hirsch aut

Tilbage til "Veteran Forum"