Banner cycler

V4 tank

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

15. sep 2014, 21:19

Nej man kan både CO2 svejse alu og TIG (AC) svejse alu.

CO2 alu er ikke begynder arbejde (egentligt er det ikke CO2, men Argon man bruger) og trådføringstrækket skal egentligt helst sidde ude i håndtaget.. Desuden anvendes Teflon liner i svejselangen så trådføringen ikke krøller og tråd trækket fedter...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6404
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

15. sep 2014, 21:33

Godt du fik den til at køre godt igen Lars, du må give en tur engang inden vinteren.
Det kunne også være sjovt hvis du kunne skrive lidt om projektet herinde, selvom det er barske sager for "puritanerne"
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
coctail
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 146
Tilmeldt: 8. apr 2005, 15:49

15. sep 2014, 22:36

CO2 alu svejsning.. Det må vidst betegnes som et helt nyt begreb..

Skal vi ikke kalde tingene ved deres rigtige navn, altså MIG/MAG svejsning, afhængig af hvilken gasart/ blandgas man bruger under processen.
CO2 bliver stort set aldrig brugt til svejsning i professionelle miljøer længere, der bruger man altid blandgas, hvis det er sort jern, s235, man svejser i.

Hvordan kan man en mag svejseprøve bestå både røngent og makroslibning, hvis der altid er huller (porer) i den?
Det er korrekt at det er svært at lave en perfekt afslutning hvis det er en helt lukket beholder man svejser på. Men den kategori går en brændstoftank nu ikke ind under.
Mvh. Peter Hansen
Medlemsnr. 411.

Saab Og9-3t, '03
tidl. Og900, '88, Og900 T16, '90, Og9-3t, 98 og V4, '74.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. sep 2014, 22:44

For "Puritanerne" er det værste vel nok at tanken ikke længere er original. Der er andre svejsninger end fabrikantens rullesvejsninger..

Sørg nu endelig for "Originale" reservedele, selvom meget af dette originale isenkram på nyere biler ikke er meget at skrive hjem om.. :mrgreen: :bigcrying

Jeg ville gerne have blandgas på mit CO2 værk, men gav op, da der skulle en anden regulator på. Det som andre kalder et manometer.

Manometeret er uret på regulatoren. Ja, de to ure: Flasketryk og reguleret tryk/flow. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6404
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

16. sep 2014, 08:37

Det var nu ikke så meget tankens originalitet jeg hentydede til, men nogle andre "modificeringer" som Lars har lavet i den anden ende.
Jeg tror jeg vil overlade til Lars selv at beskrive det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12286
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

16. sep 2014, 09:43

Man kan godt kalde det ved korrekte navn MIG / MAG

Det er bare et det det kaldes blandt brugerne.
Der bruges ofte navnet : CO2 svejseværk.... "og til Alu uden CO2" men nu er kælenavnet jo CO2 svejseværket...

Det er det samme med "Radial tætningsring" De kaldes simmeringe ( de er nok ikke semi-ringe ).

eller "Seegerringe" De kaldes ofte låseringe......

så hvad er det korrekte ?. Begge dele....

Ligen som en selv. Kan kaldes både ved navn, mand eller stodder :-)


Meeeen når alt kommer til alt, er et billed af den fine V4 tank nok lidt mere spændende 8)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

16. sep 2014, 11:39

Ja, MIG og MAG kan kaldes alting, altefter gassen som bruges. Men ellers kaldes en svejser med trådfremføring oftest et CO2 værk.

Jeg bruger brandslukker til CO2, det funker fint, bare ikke meget lange svejsearbejder, da flasken har standrør. Regulatoren er plug & play på ildslukkeren.

Sidst svejsede jeg rustfrit, da et rustfrit askebæger skulle bruges til foderautomat til kaninburet.. CO2 og 0.8 normal tråd blev brugt. Fin svejsning, som dog rustede ganske lidt. :mrgreen

En SAAB 96 tank på plads er ikke nem at fotografere. Den ligger inde i bilen og står på bagagerumsgulvet. Behold disse latterlige kuffertstropophængte tanke. :roll:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

16. sep 2014, 15:02

Jeg svejser med rustfri tråd med blandgas. Jeg har også argon til når jeg svejser med alu tråd ( så skifter jeg slange ) og den kan elektroede svejse og tig svejse ( med "stryge tændning" )
Når jeg alu svejser jeg, så punkter jeg kun hvis det skal være tæt, og får en til og tig det sammen.

Vedr ændringen på bilen, så tror jeg ikke jeg skal vise en hel masse her inden, jeg tror jeg bliver slagtet af bla Edwins :-)
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Veteran Forum"