Banner cycler

Bruger i el benz pumpe på V4?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 09:54

V4 og tidlige 900 mf. bruger mekanisk benz pumpe.

På V4 motoren sidder pumpen så den bliver vildt varm om sommeren og benzinen koger og kan ikke pumpes.

Starte en hed motor med kogende benz. er ikke nemt.

Så har nogle af jer monteret el pumpe : ( så som ) ?

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilre ... 000036622/


Man kan sætte kraftig pakning på pumpen, men så yder den ikke nok.
Man kan også pakke pumpen ind i asbest eller lave et varme skjold.
Men, er det så ikke bedre med en el pumpe ?


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1662
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 10:28

Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-3 SS 2.2 TID
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 11:10

Ja jo, omstændigt.....

Triumph mf. har elektrisk benz pumpe uden de skal indbygges i tanken

Sådan burde motor se ud, men der er ikke plads.:
http://i2.wp.com/www.saabisti.fi/wp-con ... inkage.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6398
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 12:14

viking skrev:V4 og tidlige 900 mf. bruger mekanisk benz pumpe.

På V4 motoren sidder pumpen så den bliver vildt varm om sommeren og benzinen koger og kan ikke pumpes.

Starte en hed motor med kogende benz. er ikke nemt.

Så har nogle af jer monteret el pumpe : ( så som ) ?

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilre ... 000036622/


Man kan sætte kraftig pakning på pumpen, men så yder den ikke nok.
Man kan også pakke pumpen ind i asbest eller lave et varme skjold.
Men, er det så ikke bedre med en el pumpe ?
Jeg har monteret den biltema-plastik-pumpe på kølervangen lige under den originale pumpe. Den er monteret i serie med den originale og bruges kun efter længere tids stilstand for at skåne batteriet, samt i nødstilfælde hvilket jeg ikke har haft brug for endnu. Den er monteret via et relæ og en knap på instrumentbordet. Der bør også være en "crash circuit" som afbryder i tilfælde af en ulykke, men da jeg sjældent bruger den elektriske har jeg ikke fået det lavet endnu.

Biltema pumpen virker men er meget billig i kvalitet. Man skal ikke rode meget med den før studserne knækker eller skruen som holder dem spændes over. Jeg vil anbefale at købe en rigtig original SU pumpe fra England eller måske en japansk som jeg ikke husker navnet på.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 14:40

viking skrev:V4 og tidlige 900 mf. bruger mekanisk benz pumpe.

På V4 motoren sidder pumpen så den bliver vildt varm om sommeren og benzinen koger og kan ikke pumpes.

Starte en hed motor med kogende benz. er ikke nemt.

Så har nogle af jer monteret el pumpe :


Jeg havde monteret en skjold af plade mod køleren da min saab 96 blev brugt som CV trækker. En håndpumpe i form af en gummibold fra en PSA dieselmotor ,men kan købes hos Biltema for kr. 29,90 nr. 25-6961 så kan karburatoren fyldes med benzin inden start efter lang tids tilstand, håndpumpen monteres på slangen mellem den originale pumpe og karburator /quote]
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6906
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

10. dec 2015, 16:17

viking skrev:V4 og tidlige 900 mf. bruger mekanisk benz pumpe.

På V4 motoren sidder pumpen så den bliver vildt varm om sommeren og benzinen koger og kan ikke pumpes.
Starte en hed motor med kogende benz. er ikke nemt.
Så har nogle af jer monteret el pumpe : ( så som ) ?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilre ... 000036622/

Man kan sætte kraftig pakning på pumpen, men så yder den ikke nok.
Man kan også pakke pumpen ind i asbest eller lave et varme skjold.
Men, er det så ikke bedre med en el pumpe ?
Jeg kører med den originale pumpe, dog har jeg modificeret lidt på setupet for at minimere problemet.

1) 5mm fiberplade mellem motorblok og pumpe + forlænget stødstang for at mindske varmeoverførsel fra blok til pumpe
2) Har isoleret de 2 forrør på udstødningen ned til forpotten så strålevarmen formindskes fra udstødningen (heat wrap)
3) jeg har tidligere haft monteret en lille metalskærm udenom pumpen for at beskytte den mod strålevarme. Den er dog p.t. ikke monteret
4) benzinfilteret sidder lige bag blæseren på tryksiden af pumpen. Flyt den ned til sugesiden udenfor varmeblæserens rækkevidde.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1795
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

11. dec 2015, 08:49

Hmm... Kan ikke lade være med at undre mig. Jeg kørte V4 til hverdag i årevis, sommer og vinter, og har aldrig oplevet problemet. Mystisk...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

11. dec 2015, 11:34

Motorrummet i Sonett III er presset i forhold til 96
og så med sportskørsel, så koger benzen
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1662
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

11. dec 2015, 13:01

kan man ikke isolere sig ud af det?

ala det her
http://scanturbo.dk/tilbehor/48-varmeskjold.html
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-3 SS 2.2 TID
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

11. dec 2015, 23:19

Både og.

Det er mest et varmeskjold der skal til.
Man kan ikke bare pakke den ind, så får den varme fra motoren.

Den skal "bare" skærmes for strålevarme fra udstødningsmanifolden.

Så en stråleskærm foret med asbest er nok sagen.

Og så en ændring af slange og filter så det ikke ophede at køleren..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6398
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

11. dec 2015, 23:33

Som Peter har jeg heller ikke oplevet problemer på min V4 SAAB 96. Jeg har ikke brugt min til daglig kørsel, men jeg har flere gange kørt hvor der var 30°C+ og her har det aldrig været benzinen der har været problemet.
Derudover tror jeg benzinen bilver varmere i/ved karburatoren som jo sidder lige ovenpå motoren hvor den er mest varm. Jeg har dog læst med nogen der døjer med "vapour lock" som de kalder det når der kommer luftbobler i benzinen.
Hvis der kommer problemer tror jeg at den bedste løsning vil være at montere et t-stykke i slangen mellem benzinpumpe og karburator og lave et returløb til tanken. På den måde vil man have et konstant flow (med motoren igang i hvert fald) som kan føre luftboblerne tilbage i tanken og samtidig altid have kølig benzin til rådighed. Det har jeg overvejet at lave på min 99'er (og900 med karburator har dette set up) men jeg tror at det måske vil være overkill på en V4 med mindre den skal bruges til ræs.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

13. dec 2015, 23:29

Jensen skrev:Som Peter har jeg heller ikke oplevet problemer på min V4 SAAB 96. Jeg har ikke brugt min til daglig kørsel, men jeg har flere gange kørt hvor der var 30°C+ og her har det aldrig været benzinen der har været problemet.
Derudover tror jeg benzinen bilver varmere i/ved karburatoren som jo sidder lige ovenpå motoren hvor den er mest varm. Jeg har dog læst med nogen der døjer med "vapour lock" som de kalder det når der kommer luftbobler i benzinen.
Hvis der kommer problemer tror jeg at den bedste løsning vil være at montere et t-stykke i slangen mellem benzinpumpe og karburator og lave et returløb til tanken. På den måde vil man have et konstant flow (med motoren igang i hvert fald) som kan føre luftboblerne tilbage i tanken og samtidig altid have kølig benzin til rådighed. Det har jeg overvejet at lave på min 99'er (og900 med karburator har dette set up) men jeg tror at det måske vil være overkill på en V4 med mindre den skal bruges til ræs.
MVH Mads
Mads-hvis der kommer luftbobler i benzinen er det vel tegn på benzinen er begyndt at koge,nu du skriver om retur til tanken,kommer jeg i tanke om det lavede jeg på v4 'eren,
det havde jeg næsten glemt det er jo over 25 år siden den blev brugt som campingvogns trækker, endda en sommer med hedebølge
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

14. dec 2015, 13:05

Pumpning af væsker nær kogepunktet er alt andet end nemt.
(Mit daglige arbejde omhandler netop dette problem, pumpning af volatile væsker nær deres kogepunkt)

Normalt løses det med store rør, isolering og cirkulation.

Hvorfor koger benzinen nemmere i Saab 97 end Saab 96 ?
Luftcirkulation i motorrummet bl.a….

Der er meget lidt plads i Saab 97 så luften og dermed benzin bliver varm.

Jeg har slet ikke problemer med det forår og efterår.
Men er issuet at det er en sommerbil, og der koger benzen. 

Så det første jeg vil gøre er at montere en frisk benzin pumpe, Monterer et rigtigt filter, ikke bare det elendige plastik knallert filter der er på bilen og flytte det så det sidder koldt. Helt som Speedy siger og evt. isolerer benz. slangen.

Hvis det ikke er nok, kommer der elektrisk benz. pumpe med fast flow og BTR på…
Den skal så være en BTR til ca. 0,3 bar !

Ville gerne have benz. indsprøjtning på. Det er noget mere akkurat.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1662
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

14. dec 2015, 13:53

Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-3 SS 2.2 TID
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12279
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

14. dec 2015, 15:28

Der er meget lidt plads i Saab 97 til den slags....

Den er lav, bred og vild.

Eller

Den er lav :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"