Banner cycler

V4 motor dør ved hård opbremsning

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

V4 motor dør ved hård opbremsning

6. jan 2016, 19:30

Min fine V4 Saab 97 har en lille perle af en motor.
Nemlig Taunus 17M. Umm


Den har rulle "hele" 50 kkm siden ny.
Spinder som en mis.

Lidt dril er der altid, benzinen har nemt ved at koge når det bliver varmt, men der er ved at blive løst med ny pumpe, omlægning af benz ledning osv.

En lille "snag":

Hvis jeg ruller der ud af på landevejen med eks. 80 km/t og bremser hårdt, så går motoren ud. !

Alm. blødhat bremsning får ikke motoren til at gå ud...

Nu er det jo en sportsvogn, så den skal vel kunne nappe lidt frisk kørsel uden at dø?

Skal FoMoCo carbonadren have et rebuild kit eller ?

PS: bilen skal totalt strippes og renoveres, men jeg løser løser lige småting først...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

6. jan 2016, 20:46

Hej Viking.

Jeg tænker tilbage på mine SAAB 95 V4 og SAAB 96 V4. 8)
Den ene fik monteret en dobbelt Weber, den anden fik ombygget automatchokeren til manual med kit fra SAAB. 8)
Begge ombygninger var et plus for bilen. :idea:
Er din svømmerstand veljusteret? :o Ved hård opbremsning lukker svømmeren, da benzinen skvulper fremad. Kan give næsten tomt svømmerhus.
Jeg mindes ikke dit problem med standard FoMoCo karburator, men begge ændringer gav bedre motorgang og bedre økonomi, :o
Smil nu bare ad mine kommentarer; det er jo år siden jeg havde glæde af mine V4'ere. 8) Men minderne er stadig gode.

SAAB hilsen Ole

P.S. Godt nytår til dig. Jeg nyder alle dine indlæg på SKD's home page.
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

6. jan 2016, 21:43

Hej Ole, tak for de fine kommentarer :-)

Jeg har aldrig haft karburatoren åbnet på motoren, og den har vist aldrig været adskildt.

Bilen da jeg købte den havde de originale dæk på den var "født med" fra Arlöv fabrikken.
Originale tændrør osv...

Har købt en register Weber til den inkl. sports indsugningsmanifold..

Meeeen er gået lidt fra ideen. Den er født med snorkel luftfiltret og det er ret flot.

Desuden bliver den aldrig et ild sprudlende uhyre af vildskab. Der er ikke plads i motorrummet og gearkasse samt diffen
Er ikke optimal til vild tuning...

Sonny III er herlig på de små snoede landeveje og mangler egentligt ikke HK til det.

Men der er helt sikkert noget med svømmeren og svømmer nålen der klister fast.

Gamle karburator enheder er ikke super glade for blyfri og nu biofuel i benzinen...

Så godt nyt Saab år :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

6. jan 2016, 22:28

Du kan da starte med et repkit til den originale, men de er vist kendt for at være noget besværlige. Min fungerede dog fint nok da jeg kørte med den, udover en utæt accelerationspumpe. Min var dog også modellen med manuel choker.

Hvis du ikke ønsker at "opgradere" til en dobbeltkarburator er der også denne løsning:
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-V4-1498c ... 1529383944

En 34 ICH skulle være plug-and-play på en V4 men det SKAL være den med 27mm venturi eller kommer den aldrig til at gå ordentligt.
Jeg mener at det originale luftfilter stort set passer på denne også.
Det er dog muligt at den viste skal dyses lidt om for at køre helt 100% på en 1700, men jeg tror ikke der er den store forskel.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. jan 2016, 20:03

Har en brugt Weber 32/36 DGV på lager. Men så skal der sportsmanifolden på ( er på lager ) og et andet luftfilter

Det lyder spændende hvis en WEBER Series 34 ICH passer,

Men prøver først med et rebuild kit til FoMoCo-en. Er ved at blive gammel, da jeg syntes det originale er det rigtigste, samt at det virker ret godt, inkl. auto chok.

Men OK ICHen ser også spændende ud...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

8. jan 2016, 11:28

Jeg sad netop og tænkte over at jeg oplever samme tendens....den dør dog ikke helt men hvis jeg bremser kraftigt falder motoromdrejningerne meget. Jeg antager at dette ikke kan skyldes svømmerhuset idet dette i hovedreglen er fyldt så selvom du fjerner benzintilførslen i en kort periode (fra pumpens trykside) vil bilen kunne køre lidt tid på den restende benzin fra svømmerhuset.

Nu er det jo en Sonett med andet luftfilterhus men jeg har selv valgt at skifte karburatoren til en Weber DCD 36/36 og for at få plads til denne fik jeg strikket en anden luftfilterbund. Denne er lavet så toppen af karburateon stikker lidt op i centrum af filterhuset og derved sørger for at filteret sidder lidt "nedover" karburatoren....således er der plads til den lidt højere karb under motorhjelmen.

Men tilbage til topic, jeg oplever det samme men har aldrig tænkt over årsagen. Initielt var min tanke at et akut spændingsfald (når der bremsen) kunne være årsagen men det eneste der bruger strøm ved bremsning er bremselyset og de par ekstra watt burde generatoren fint kunne levere.....

Har du bremseforstærker??

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

8. jan 2016, 16:50

Sonett-en er det sjovt barn.
Den er med Saab V4 platform, der havde opdateret til bremseforstærker, men Sonett III er født uden bremseforstærker.

Andre biler løser ofte problemer med en spjæld dæmper, således at gasspjældet ikke lukker med et hug.
Men lukker det sidste stykke i en langsom bevægelse.
Lige som Saab OG 900
WV boblen har det ligeledes
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

8. jan 2016, 17:29

Hvis jeg husker rigtigt, så har Sonett samme bremsehovedcylinder som Saab 95/96 årsmodeller 1964-1968 - altså den første tokreds-hovedcylinder Saab brugte.

Den kender du, Speedy... Jeg har i hvert fald haft mit hyr med den hovedcylinder, dengang jeg havde Saab'er fra 1960'erne som daglige brugskøretøjer. (Jeg er 42 år gammel, så det var ikke i 1960'erne... :mrgreen: )
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

8. jan 2016, 22:05

Her skal du se Viking dette opsæt kan vel sætte lidt skub i plastik baljen

Billede
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

8. jan 2016, 23:22

Har man checked svømmerhøjden? Hvis den er høj, drukner motoren ved store acc./deacc. ved kræfterne.

Billedet er da en 96. Hvad laver den firkantede beholder bag motoren?

Et andet sted har jeg hørt om en snorkel?

En snorkel er et luftrør sådan at en tank køre i dybt vand. En snorkel kendes ved, så en U-båd kan bruges ved dieseldrift ved periskopdybde.
En snorkel bruges når man fridykker.

Jeg puster hårdt for at tømme snorklen når jeg oppe ved overfladen ved dykninger..

Mange biler har et luftindsugningsrør ved luftfilter/støjdæmpningen. Man tager luft ind med så kold luft som muligt. Koldere luft givere bedre fyldningsgrad.

Snorkel?
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_snorkel[u][/u]
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. jan 2016, 09:59

Jeg er enig med dig Edwins, men snorkel der er ret bredt brugt som enhed:

http://youtu.be/rj33Cz3rwdc

Engelskmanden kalder både indsugnings filterkassen og turbotryksrøret for snorkel...

Mange kalder Sonett III luftfilterhuset for "snorklen" .

Den firkantede beholder er vel en blanding af Elsdyr testeron og nitro.

Så Saab-en bliver et totalt vilddyr.. :wink:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

9. jan 2016, 19:54

Edwins skrev:Har man checked svømmerhøjden? Hvis den er høj, drukner motoren ved store acc./deacc. ved kræfterne.

Billedet er da en 96. Hvad laver den firkantede beholder bag motoren?

Et andet sted har jeg hørt om en snorkel?

En snorkel er et luftrør sådan at en tank køre i dybt vand. En snorkel kendes ved, så en U-båd kan bruges ved dieseldrift ved periskopdybde.
En snorkel bruges når man fridykker.

Jeg puster hårdt for at tømme snorklen når jeg oppe ved overfladen ved dykninger..

Mange biler har et luftindsugningsrør ved luftfilter/støjdæmpningen. Man tager luft ind med så kold luft som muligt. Koldere luft givere bedre fyldningsgrad.

Snorkel?
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_snorkel[u][/u]
Yes Edwins det er en 96er v4

Den firkantede beholder bag motoren ser ud til at være en "olie fælde" så motoren ikke får oliedampe/slam i indsugningen som på en standart V4
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

9. jan 2016, 20:44

viking skrev:Min fine V4 Saab 97 har en lille perle af en motor.
Nemlig Taunus 17M. Umm


Den har rulle "hele" 50 kkm siden ny.
Spinder som en mis.

Lidt dril er der altid, benzinen har nemt ved at koge når det bliver varmt, men der er ved at blive løst med ny pumpe, omlægning af benz ledning osv.

En lille "snag":

Hvis jeg ruller der ud af på landevejen med eks. 80 km/t og bremser hårdt, så går motoren ud. !

Alm. blødhat bremsning får ikke motoren til at gå ud...

Nu er det jo en sportsvogn, så den skal vel kunne nappe lidt frisk kørsel uden at dø?

Skal FoMoCo carbonadren have et rebuild kit eller ?

PS: bilen skal totalt strippes og renoveres, men jeg løser løser lige småting først...
Det kan være forkert svømmerhøjde i karburatoren der kan være skyld i at motoren dør når du bremser hård op. Tjek også om der er en utæthed et sted ved indsugningen så den får falsk luft.

Hvis du vil blive ved med at kører med en enkelt karburator så kan du udskifte den med en enkelt Weber 34 ICH den er bedre end FoMoCo efter min mening.

Billede

På mine V4er har jeg monteret 32/32 SOLEX dobelt registerkarburator og det har kørt super godt. Hvis du montere en dobbeltkarburator på Sonetten og du vil beholde "snorklen" kan du ombygge den så den kan monteres på en dobbelt karburator, det har jeg set før. Husk bare at holde dig til en flad type karburator, feks. så fylder Weber DCD for meget i højden på Sonett III til at der er ordenligt plads til en luftfilterkasse (snorkel) Dobbeltkarburatorer som Weber DGV, DFV og Solex 32TDID er nogle af dem der kan blive plads til.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

10. jan 2016, 18:23

RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

16. jan 2016, 22:34

En fiks adaptorplade, en monopoint injection fra en golf3, peugeot/citroen, renault etc, og en megasquirt. Fuld justerbar motorstyring
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

16. jan 2016, 22:53

Rune det tænke jeg også på.

Der er noget med at man kan købe tragte til jag E så den har indsprøjtning...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

18. jan 2016, 20:14

Hej Viking
Du skriver din Sonett har en Taunus motor, den kan jeg slå med flere længder min Sonett kører med en motor som er blevet taget ud af en Transit så den lugter lidt af lastbil :D
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: V4 motor dør ved hård opbremsning

18. jan 2016, 22:09

Transit V4. Ummm
Deres eneste problem var at den åd benzin som vild.
Den skulle slæbe en stor kasse rundt.

Er nu selv glad for Ford Transit, men har dog kun haft dem i diesel .

Har lige været på værkstedet her til aften og sætte ny benzinslange på Sonett-en

Ren hygge...
Led zeppelin på stereo apparatet, og hyggen med Saab V4
Et par knuder i brændeovnen og ren værkstedshygge ummmm.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"