Side 1 af 1

husk tilbage

: 14. feb 2016, 20:03
af bolsen
Er der nogen der kan huske, hvornår saab 95ern gik fra krom kofanger, over til gummi kofanger med metal pynteliste, :?:
...... jeg mener det var i 1973, men er noget usikker .......

husk tilbage

: 14. feb 2016, 20:12
af kimsaab
Hej
1976
Mvh
Kim

husk tilbage

: 14. feb 2016, 20:18
af bolsen
......... det var hurtigt :) tak for hjælpen

husk tilbage

: 14. feb 2016, 20:26
af Jensen
For at bekræfte at jeg er en over-nørd :ugeek er jeg lige nødt til at præcisere:
Det var faktisk midt i 75 man gik over til plastik/gummi kofangere, også kaldet 75b
75b er dog 100% identisk med årg. 76 og jeg er aldrig stødt på en 75b i hverken salgsannoncer eller i virkeligheden.
Det var også samtidig at man holdt op med officielt at importere SAAB V4. Man kunne stadig købe dem, men de blev først taget hjem på bestilling.
Ovenstående gælder SAAB 96, så hvis nogen er klar over om det forholder sig anderledes for SAAB 95 må de gerne rette mig ;)

MVH Mads

husk tilbage

: 14. feb 2016, 22:05
af viking
Saab 97 fik de grumme kofangere i 1973.
Og 97 er jo en blanding af 95&96. :-)
Synd og skam at 97 aldrig fik en flot og ordentlig sportsvognskofanger...

Selv 99eren havde dem i første årgang.

Saab 96 med krom ummmmm.

husk tilbage

: 14. feb 2016, 22:52
af bolsen
Tillægsspørgsmål:

Var det i 1973 man gik fra runde forlygter til firkantede.......

Re: husk tilbage

: 15. feb 2016, 07:53
af Speedy
bolsen skrev:Tillægsspørgsmål:

Var det i 1973 man gik fra runde forlygter til firkantede.......
Det afhænger helt af for hvilken bilmodel du tænker på :)

Men for saab 96 var det i 1970. MY69 var mig bekendt den sidste modelårgang med runde forlygter

Re: husk tilbage

: 15. feb 2016, 08:20
af bolsen
Speedy skrev:
bolsen skrev:Tillægsspørgsmål:

Var det i 1973 man gik fra runde forlygter til firkantede.......
Det afhænger helt af for hvilken bilmodel du tænker på :)

Men for saab 96 var det i 1970. MY69 var mig bekendt den sidste modelårgang med runde forlygter

Tak Speedy
...... det var nu 95ern jeg tænkte på, men det er sikkert det samme....... :)

Re: husk tilbage

: 15. feb 2016, 09:35
af PeterZ
Hej,

Min første SAAB (99), var produceret sidst i 1975, om det var en 75 eller 76 model ved jeg ikke.
Den havde gummi kofanger med blank bånd i midten.

Re: husk tilbage

: 15. feb 2016, 16:18
af viking
Var det ikke kun første årgang af 99eren der havde rigtige kofangere.
Med årgang to pladerede man bilen til med nogle hæslige gummi klodser.

: 15. feb 2016, 16:59
af dragedems
Nej, min forhv. årgang 1971 (3. årgang havde også chromfangere..
Først ab 1972 med gummi...

The 1972 model was presented in August 1971 with innovations such as an electrically heated driver’s seat as standard and impact absorbing bumpers that reformed following an impact of up to 8kph (5mph).

http://saabmuseum.com/en/model-years/sa ... r-changes/

: 15. feb 2016, 17:39
af Viggen
Hej SKD.
Gummikofangerne på SAAB 99 kom i 1972. Min EMS MY73 havde dem sammen med 2,0 l motoren med Bosch Jetronic. 8)
Samtidig lancerede fabrikken en skrabet udgave af 99'eren med de gamle stålkofangere, dog uden kofangerhorn og uden ur mm., som fik modelbetegnelsen X7 :? Hvis jeg nu husker rigtigt. :?: :o

SAAB hilsen Ole

: 15. feb 2016, 18:00
af Marty
Hej alle
Min første SAAB - en 99 2,0B motor - blev indregistreret i DK den 20. maj 1975 og havde gummikofangere, så den må jo have været på båndet i Trolhättan nogen tid før. Der var i øvrigt handskerum med klap og lås. Så den var i udstyr lige over X7 modellen.

Marty

: 15. feb 2016, 19:12
af Peter
Informationen findes i korrekt form i tidligere indlæg, men vi sammenfatter lige så intet kan misforstås. Derfor:

Saab 95/96: Gummikofangere fra M76 (M75b). Netop M76 har én, bred metalpynteliste i kofangeren, mens M77-M80 har to smalle.

Hvis nogen brænder for at vide hvad forskellen på modelår M75b og M76 er (?...), så er det at der trådte nye regler i kraft pr. 1. Januar 1976, gældende udstødningsnormer. M75b er produceret før årsskiftet med den gamle motor, M76 har en udstødningsrenset version med 62 HK i stedet for 65.

Saab 99: Gummikofangere fra M72. Der produceredes 99'ere med de ældre metalkofangere i flere år herefter, f.eks. X7, som også omtales. Den havde de billigere stole fra model 95/96, og heller ikke sædevarme, handskerumsklap eller ur, samt visse år den ældre type motor.