Banner cycler

SAAB 96 1979-1980 import registreringsafgift?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

SAAB 96 1979-1980 import registreringsafgift?

16. jan 2017, 19:30

Hej igen
Ja, efter at have spurgt jer lidt om de tidlige SAAB 96'ere, bliver jeg nødt til også at høre om de allersidste. Dog er meget få af disse dog i Danmark (hvis ikke kun den ene, som triller rundt her i byen!), da de vidst ikke blev importeret medmindre man bestilte dem (eller hvordan?). Desuden har jeg hørt, at det heller ikke var en billig bil i 1979-1980. Men jeg har ikke kunne finde nyprisen, hverken med eller uden afgift.. hm..

Det gør det jo lidt mere besværligt at sjusse sig frem til en registreringsafgift i Danmark, hvis jeg nu vil importere en. Altså vil jeg høre jer, om I er klar over, hvad nyprisen på sådan en bil var? Så kan jeg jo få en idé om omkostningerne ved import

Jeg takker på forhånd!

Og forresten: Sig lige til, hvis I kender til en garage/lade/hal hvor man kan få lov til at splitte sin bil fra hinanden - selvfølgelig mod betaling ;)
- Og jeg bor forresten i Horsens


Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

16. jan 2017, 19:47

Sidste modelår med officiel import af 96 var M76. Enkelte M77 nåede lige med, men så var det slut. Min fars 96 V4 fra 1967 døde af rust omkring 1979/1980, og han spurgte faktisk på prisen på en ny. Svaret var ret afvisende, da prisen ville blive latterligt høj, omkring 120.000 kr. Til sammenligning købte han en Toyota Tercel 1,3 med sporty indtræk, tre-egret rat og brede hjul for omkring 60.000 kr.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

16. jan 2017, 19:48

Var det forresten dig der købte arvestykket i laden?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
_Gandalf
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

17. jan 2017, 13:11

Jeg tænkte nok, at prisen ville være, ja, latterlig høj i de sidste modelårgange når importen egentligt var sluttet. Men det gør jo så indregistreringsafgiften høj ved import i dag, da bilen jo er over 35 år.. Pokkers.

Og nej! :cry: Desværre tror jeg, at jeg har forspildt min chance der, da jeg, som I måske kan tyde fra tidligere indlæg, mangler et sted at arbejde med den - jeg ville have givet bilen den helt store tur.. Det har den fortjent.
Det får den jo nok under alle omstændigheder alligevel, men jeg ærger mig
hjw
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. dec 2016, 17:23

17. jan 2017, 16:43

Hej
Hvis du vil importere en 96 fra eu er afgiften nok ca 10000,-
HJW
hjw
SAAB 92 1954/56
SAAB 96 2t 1965
SAAB 900 CV Mellow Yellow 1997
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

17. jan 2017, 21:56

Enig med hjw. Afgiften beregnes efter handelsværdi, sikkerhedsudstyr og beregnet brændstofforbrug. Og navnlig med en veteran er der næppe mange penge i spil.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
_Gandalf
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

18. jan 2017, 12:28

Nej, på en veteranbil gør udregnes den desværre ikke sådan. Her betaler man afgift af 40% af nyprisen uden afgift. Derfor ville det blive ret dyrt at importere en af de sidste hvis bilens pris i Danmark var omkring 120.000 med afgift i 1979-1980.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2017, 18:03

Jeg betalte godt 11000 kr i afgift for ca. 2 1/2 år siden, for en Saab 97er.(sonett III) Fra 1974.. Med få km. bag sig.

Saab 97 var noget mere kostbar end Saab 96.

Så 10.000 kr er nok ikke helt forkert..

Før den blev veteran var afgiften 32.000 kr (uh)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
_Gandalf
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

18. jan 2017, 20:36

Hmm.. Javel ja.. Nu ved jeg ikke, hvad nyprisen på en Sonett var i 1974, men jeg er ret sikker på, at jeg ved hvordan Skat i dag udregner afgiften på veteranbiler. Det har nemlig efter sigende (og ifølge FDM) ikke noget med hverken stand eller markedsværdi at gøre..

Det er bare træls at hive en veteran SAAB hjem fra Sverige og skulle kaste en kæmpe beløb efter indregistreringen
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

20. jan 2017, 22:47

Saab 96 blev ikke solgt i DK 1979-80, hvorfor der næppe er basis for at konkludere at nyprisen rent faktisk er registreret til at have været 120.000,-

Det var prisen min far fik oplyst dengang, men det er ikke ensbetydende med at importøren tog nogen biler hjem. Det gjorde man nemlig ikke.

Iflg. dit eget regneeksempel skulle afgiften på en 96'er fra 1979-80 idag så udgøre ca. 16.000 kr. Så meget bliver det næppe.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.

Tilbage til "Veteran Forum"