BMW brugte en hydraulisk bremseforstærker i midt firserne.
Drevet af servopumpen, og med en trykreserve dannet af en gaskugle fra en citroen. Kombiner det med en elektrisk servo pumpe, og man har et meget kompakt system, der kan placeres rundt omkring i bilen.
Alternativer er at bruge en hovedcylinder med mindre diameter, og begynde at regne på pedalvandring og pedaltryk ift. hydraulik tryk.
Men jeg tvivler at der er meget at hente her, selvom det er en bil fra regnestokkens tid.
Syns manden siger næppe så meget, hvis det er lavet diskret.
Hvor mange sonetter tror du at en almindelig synsmand har set i hele sit liv???
MVH
Morten
Hoved bremsecylinder Sonett III
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hoved bremsecylinder Sonett III
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hoved bremsecylinder Sonett III
Han har set en: Nemlig min da den blev toldsynet
Servopumpe, ahh ikke mere udstyr.
Men fuld point for at komme med en mulig løsning
Der er også systemet fra en Amazone, den havde "Remote" forstærket til to kreds bremser.
Her er et kit:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1002772/
Bikser også med det her:
https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 11363.html
Men det er et kreds..
Troede at Volvo var en sikker bil med to kreds bremser.
Så er Jag løsningen nok vejen frem
Servopumpe, ahh ikke mere udstyr.
Men fuld point for at komme med en mulig løsning
Der er også systemet fra en Amazone, den havde "Remote" forstærket til to kreds bremser.
Her er et kit:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1002772/
Bikser også med det her:
https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 11363.html
Men det er et kreds..
Troede at Volvo var en sikker bil med to kreds bremser.
Så er Jag løsningen nok vejen frem
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hoved bremsecylinder Sonett III
Hej Viking
Nu tager jeg retten til at være både Waldorf og Statler: Hvad i alverden skal du med servo? Som du skriver, er Sonetten (som 96 totakteren) en let bil, og uden servo har man nogle let dosérbare bremser, som et sundt, voksent menneske sagtens kan blokere, hvis det skal være. Jeg er dog med på, at kongedisciplinen: Optimal bremsning i glatføre næppe er relevant for dig Udover problemet med at få renoveret det originale system er der i min optik slet ingen grund til at spekulere i ændringer af den fremragende original. Det forudsætter selvfølgelig, at man stadig kan få rimeligt "bløde" klodser, som jeg kunne i 70-erne og 80-erne. Og at din ubændige trang til at gøre godt bedre ikke tager magten fra dig
Jeg håber, du finder en god løsning -held og lykke med det!
Mvh/NC
PS: Jeg har faktisk haft gang i et større eftersøgningsprojekt i anledning af din tråd, da min første 900 fik lavet venstre håndbremse (til konen) af Vagn Bruncke med en Lockheed-enhed. Jeg lovede ham at levere den tilbage, så det har jeg måske gjort. Den er i hvert fald ikke dukket op endnu.
Nu tager jeg retten til at være både Waldorf og Statler: Hvad i alverden skal du med servo? Som du skriver, er Sonetten (som 96 totakteren) en let bil, og uden servo har man nogle let dosérbare bremser, som et sundt, voksent menneske sagtens kan blokere, hvis det skal være. Jeg er dog med på, at kongedisciplinen: Optimal bremsning i glatføre næppe er relevant for dig Udover problemet med at få renoveret det originale system er der i min optik slet ingen grund til at spekulere i ændringer af den fremragende original. Det forudsætter selvfølgelig, at man stadig kan få rimeligt "bløde" klodser, som jeg kunne i 70-erne og 80-erne. Og at din ubændige trang til at gøre godt bedre ikke tager magten fra dig
Jeg håber, du finder en god løsning -held og lykke med det!
Mvh/NC
PS: Jeg har faktisk haft gang i et større eftersøgningsprojekt i anledning af din tråd, da min første 900 fik lavet venstre håndbremse (til konen) af Vagn Bruncke med en Lockheed-enhed. Jeg lovede ham at levere den tilbage, så det har jeg måske gjort. Den er i hvert fald ikke dukket op endnu.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hoved bremsecylinder Sonett III
Det er ikke for at bremse mere, for det gør servo ikke.
Bremsen savner bare bid da den mangler både Asbest klodser og servo..
Den har ikke den lethed en sportsvogn bør have..
Den skulle bare have nogle bamsede skiver og kaliber..
Udfordringen er at Saab 97 blev nød til at bruge Saab 93 bremser på den da der ikke var plads til Servo som 95 har og Asbest bremsenklodser har den dobbelte friktionskoefficient i forhold til nye miljø enheder...
Jeg har ikke et stort ønske om at forbedre, bare ønske om en velvirkende og effektiv bremse.
Kalibre er renoveret i front, bag-enheder er udskiftet og bremse cyl er renoveret.
Det eneste der ikke er skiftet er bremseslangerne.
Jeg skiftede dem på min Saab 900 cab og det forbedrede bremsen en hel del.
Så den bør nok prøves.
Samt at finde nogle NOS klodser fra 70erne.
Bremsen savner bare bid da den mangler både Asbest klodser og servo..
Den har ikke den lethed en sportsvogn bør have..
Den skulle bare have nogle bamsede skiver og kaliber..
Udfordringen er at Saab 97 blev nød til at bruge Saab 93 bremser på den da der ikke var plads til Servo som 95 har og Asbest bremsenklodser har den dobbelte friktionskoefficient i forhold til nye miljø enheder...
Jeg har ikke et stort ønske om at forbedre, bare ønske om en velvirkende og effektiv bremse.
Kalibre er renoveret i front, bag-enheder er udskiftet og bremse cyl er renoveret.
Det eneste der ikke er skiftet er bremseslangerne.
Jeg skiftede dem på min Saab 900 cab og det forbedrede bremsen en hel del.
Så den bør nok prøves.
Samt at finde nogle NOS klodser fra 70erne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"