Side 1 af 1

Hoved bremsecylinder Sonett III

: 15. maj 2017, 11:13
af viking
Har lige ordnet koblingscylinder systemet på min Sonett III MY74

Det var meget snasket til pga, opløsning af gummislange og pakninger. :shock:

Det samme gælder bremse systemet.

Derfor:

Hvis der skal rep kit til er det så:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=16

DVS. MY 64-68 Saab uden bremseforstærker pn 783643 eller ?????

Hovedbremsecylinderen sveder væske ud ved pedal pakningen...

Ny enhed er vist umuligt...

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 16. maj 2017, 06:12
af Mortenvig
Hvis alt andet fejler, så kig her
https://www.apracing.com/products/race_ ... nders.aspx

MVH
Morten

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 16. maj 2017, 10:45
af viking
Lækre ting fra AP.

Jeg har set nogle laver systemet om til en et kreds pedal som den her :
http://www.ebay.ie/itm/Classic-Austin-M ... Swq5pXPwtm

Fjerner beholderen og bruger den der er på bilen.

Ud over det installeres der en "remote brake servo"
http://www.ebay.co.uk/itm/Compact-Dual- ... 2129517628

Det skal bare være et to kreds system.... ( det er den på linket ikke ). ( Saab kan jo godt li to kreds system ).

Beholderen skal så gemmes ved reservehjulet.....

På den måde er der nye std. komponenter i systemet, samt der er installeret servo bremse der kan stoppe.
(Det er ret moderne).

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 16. maj 2017, 15:35
af viking
Nå men efter en del møge og besvær har jeg skaffet et originalt Saab rep kit.

Så må jeg se om enheden kan reddes midlertidigt.

Meeen chancen er lille. Ofte er de ødelagt inden i, pga. tærring....


Saab Sonett bremsen er jo "sær". Den benytter bremsecylinder fra 2T modellen. Da der ikke er plads til en servo enhed.

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 16. maj 2017, 16:37
af Speedy
Hej viking

jeg fik hoved og renoveret en cylinder for 3 uger siden i sverige. Det tog 8 uger men den virker...

Anders (slettet grundet GDPR....) i ..Slettet grundet GDPR... har for nyligt undersøgt det for mig og Anders har vist en kontakt i byen som kan montere en ny rustfri coil indeni den gamle cylinder. Det er afgjort værd at overveje så du bliver fri for tæring fremefter.

Med denne løsning er det reelt ligegyldigt hvor skidt din gamle cylinder er.

Prøv at høre Anders om dette er en mulighed.

Min er igen kørende efter at min hovedcylinder døde sidste efterår....jeg købte 2 "nye" cylindre på nettet via ebay fra holland som desværre var til højrestyret 96 hvorfor studsene til rør sidder på den forkerte side. den ene af de 2 "nye" viste sig ligeledes at være dårlig :(

Mvh. Anders

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 17. maj 2017, 12:38
af viking
Super info.

Det er nok den rigtige vej at gå,

Frisk "foring" med fire huller.

Jeg vil forsøge at holde den kørende over sommeren og så kikke på den til efteråret.

Har selv en drejebænk og kenden en med et boreværk. :D

Hovedcylinderen skal udbores og tilpasses med en rival.

Ny foring skal frysekrympes I. Samt hovedcylinder varmes op til ca. 100°C i varmeovn.
Derefter i med rival så må er helt korrekt.

Så det kan være det er en hjemme opgave.... ( "Dansk-hemslojd" )...


PS. Hvad med lejebronze ? Eller manganbronze ? ( det har jeg på lager )
http://www.dura-barms.com/bronze/leaded ... c93200.cfm
http://www.dura-barms.com/bronze/mangan ... c86300.cfm

Det holder til fugt, og bremseolie.

Foretrækker manganbronze frem for rustfri. Da der meget nemt kommer rivninger i rustfri stål.
Mekanisk slid er der ikke rigtig meget af.

og trykket er ikke så voldsomt. ( 40-60 bar )

Det anvende til RR bremse enheder;
http://www.bristolmotors.com/

http://forums.aaca.org/topic/58189-brak ... stainless/

Heller bruge en formiddag i værkstedet end 600 Euro til Scam-Dix.

og så give den "luxus-Lars" omgangen med nyt stempel:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1023933/

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 17. maj 2017, 13:49
af NC_Ribe
Hej Viking

Jeg prøvede at svare tidligere, men det forsvandt åbenbart i cyberspace. Systemet lyder som det, jeg havde på min TT, idet jeg byttede tromlerne ud med skiver fra en V4 (det var ren plug and pray :D ). Efterfølgende bremsede den til UG, og i min erindring uden et alt for stort pedaltryk. Så hurra for, at du bevarer originaliteten -étkredsbremser eller servobremser er vist heller ikke konstruktive ændringer, en synsmand vil se positivt på...

Når det nu reelt er en totaktsbremsecylinder, kunne du jo også prøve Vagn Bruncke på Nordals -det burde være en hyldevare hos ham :wink: .

Mvh/NC

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 17. maj 2017, 15:28
af viking
Ja hjemmesiden kan godt drille / eller man skal lige vende sig til noget nyt. Et par indlæg er også smutted for mig.

Jeg vil helst beholde 2T bremsesystemet som det er.

Det virker fint, der skal bare arbejdes med pedalerne.

De er bundhængte, så det er helt optimalt. Bilen vejer ikke meget, så den kræver ikke kæmpe bremser.

og der er nul ekstra plads I motorrummet....

Jeg får syn for sagen så snart repsættet kommer hjem fra Sv.

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 18. maj 2017, 08:42
af Speedy
Jeg kan afsløre at Vagn og mange andre specielt i DK og norden ikke har Lockheed cylindre liggende. Repsæt er lette at finde men renoverede cylindre er mig bekendt kun Skanfix som har disse på lager til en "solid" pris.

Jeg ledte en del uger efter en "ny" eller renoveret men endte med at skaffe én renoveret hjem fra en gut i Stockholm som desværre var 8 uger om at få den fikset og sendt til DK (mod forventet 3-4 uger)

jeg tror ideen med at bore den op, smide en foring i og lave nye huller til reservoiret og til rør er en fed og bedre løsning idet de originale pakningssæt kan anvendes (ikke overstørrelse)

/A

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 18. maj 2017, 13:23
af viking
Der skal laves et fikstur til enheden og så skal den op i en fræser og eller boreværk.
Det kræver en del arbejde. Til gengæld er der også 4470 kr. + fragt at gøre godt med !!!

En korrosionsfast løsning med mangan- og eller alu-bronze er desuden også en noget mere holdbar løsning i længden.

Håber at cylinderen holder til efteråret, for så skal der maskin-nørdes til vinter.

Med et ordentligt fikstur, så kan man lave flere 

Jeg kan ikke se hvorfor der ikke kan sættes en ”almindelig” bremsecylinger på som denne her:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2566
Der ”bare” skal tilvirkes og tilkobles fjernbeholder..

Har en gammel 9K enhed liggende, og vil hygge lidt med den.
Så kan vandring og dimensioner mv. tjekkes.
Jeg ved god at tanken ikke kan sidde ovenpå, men det kan løses…..

Der er en vej ud af blindgylde med 2T stumpen…. Skal bare lige finde den !!

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 22. maj 2017, 22:11
af viking
Så er der original Saab dele hjemme..
NOS

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 6. jun 2017, 08:48
af viking
I princippet burde man vel kunne bruge denne her:

https://www.autodoc.dk/ate/7618442

To kreds og med slange tilkobling til væske.
Desuden bør selve vippe mekanisme kunne sættes på enheden

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 6. jun 2017, 18:07
af Mortenvig
Hvis diameter og slaglængde passer, så er det vel bare at modificere så skidtet passer.
Remote eller påbygget beholder er ikke det store problem, da de kan skiftes uden problemer, sålænge diameteren på studsene er den samme.

MVH
Morten

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 10:16
af viking
Har set denne her bremsecylinder, der er lavet til en Jag E-type.

Kompakt med bremseforstærker, og to kreds system.

https://www.sngbarratt.com/uk/#!/Englis ... bc9128a54b

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 14:36
af viking
"Efterskrift"
Enheden kræver en "remote" forstærker.

Min Saab ven har fremsendt diagrammet der er vedlagt.

Nok lige overkille for min Sonett

Alene det at få plads til "remote" forstærker enheden er ikke rigtig mulig,
og hvad siger synsmanden til at det ændres ???

Der findes et system med en hydraulik bremsecylinder der sender tryk til en forstærke, men en enkelt kreds.
Forstærkeren fordeler det så til et to kreds system.
Igen: Kun en kreds nede ved pedalen :roll: hmmmm

Må nok få bøffet mit ben lidt op !!

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 18:41
af Mortenvig
BMW brugte en hydraulisk bremseforstærker i midt firserne.
Drevet af servopumpen, og med en trykreserve dannet af en gaskugle fra en citroen. Kombiner det med en elektrisk servo pumpe, og man har et meget kompakt system, der kan placeres rundt omkring i bilen.
Alternativer er at bruge en hovedcylinder med mindre diameter, og begynde at regne på pedalvandring og pedaltryk ift. hydraulik tryk.
Men jeg tvivler at der er meget at hente her, selvom det er en bil fra regnestokkens tid.
Syns manden siger næppe så meget, hvis det er lavet diskret.
Hvor mange sonetter tror du at en almindelig synsmand har set i hele sit liv???

MVH
Morten

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 19:08
af viking
Han har set en: Nemlig min da den blev toldsynet :-)

Servopumpe, ahh ikke mere udstyr.

Men fuld point for at komme med en mulig løsning :-)

Der er også systemet fra en Amazone, den havde "Remote" forstærket til to kreds bremser.

Her er et kit:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1002772/

Bikser også med det her:
https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 11363.html

Men det er et kreds..
Troede at Volvo var en sikker bil med to kreds bremser.
Så er Jag løsningen nok vejen frem

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 21:21
af NC_Ribe
Hej Viking

Nu tager jeg retten til at være både Waldorf og Statler: Hvad i alverden skal du med servo? :shock: Som du skriver, er Sonetten (som 96 totakteren) en let bil, og uden servo har man nogle let dosérbare bremser, som et sundt, voksent menneske sagtens kan blokere, hvis det skal være. Jeg er dog med på, at kongedisciplinen: Optimal bremsning i glatføre næppe er relevant for dig :D Udover problemet med at få renoveret det originale system er der i min optik slet ingen grund til at spekulere i ændringer af den fremragende original. Det forudsætter selvfølgelig, at man stadig kan få rimeligt "bløde" klodser, som jeg kunne i 70-erne og 80-erne. Og at din ubændige trang til at gøre godt bedre ikke tager magten fra dig :lol:

Jeg håber, du finder en god løsning -held og lykke med det!

Mvh/NC

PS: Jeg har faktisk haft gang i et større eftersøgningsprojekt i anledning af din tråd, da min første 900 fik lavet venstre håndbremse (til konen) af Vagn Bruncke med en Lockheed-enhed. Jeg lovede ham at levere den tilbage, så det har jeg måske gjort. Den er i hvert fald ikke dukket op endnu.

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 13. nov 2019, 19:09
af viking
Det er ikke for at bremse mere, for det gør servo ikke.
Bremsen savner bare bid da den mangler både Asbest klodser og servo..


Den har ikke den lethed en sportsvogn bør have..

Den skulle bare have nogle bamsede skiver og kaliber..😎
Udfordringen er at Saab 97 blev nød til at bruge Saab 93 bremser på den da der ikke var plads til Servo som 95 har og Asbest bremsenklodser har den dobbelte friktionskoefficient i forhold til nye miljø enheder...

Jeg har ikke et stort ønske om at forbedre, bare ønske om en velvirkende og effektiv bremse.

Kalibre er renoveret i front, bag-enheder er udskiftet og bremse cyl er renoveret.
Det eneste der ikke er skiftet er bremseslangerne.

Jeg skiftede dem på min Saab 900 cab og det forbedrede bremsen en hel del.

Så den bør nok prøves.

Samt at finde nogle NOS klodser fra 70erne.