Side 1 af 1

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 18:41
af Mortenvig
BMW brugte en hydraulisk bremseforstærker i midt firserne.
Drevet af servopumpen, og med en trykreserve dannet af en gaskugle fra en citroen. Kombiner det med en elektrisk servo pumpe, og man har et meget kompakt system, der kan placeres rundt omkring i bilen.
Alternativer er at bruge en hovedcylinder med mindre diameter, og begynde at regne på pedalvandring og pedaltryk ift. hydraulik tryk.
Men jeg tvivler at der er meget at hente her, selvom det er en bil fra regnestokkens tid.
Syns manden siger næppe så meget, hvis det er lavet diskret.
Hvor mange sonetter tror du at en almindelig synsmand har set i hele sit liv???

MVH
Morten

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 19:08
af viking
Han har set en: Nemlig min da den blev toldsynet :-)

Servopumpe, ahh ikke mere udstyr.

Men fuld point for at komme med en mulig løsning :-)

Der er også systemet fra en Amazone, den havde "Remote" forstærket til to kreds bremser.

Her er et kit:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1002772/

Bikser også med det her:
https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... 11363.html

Men det er et kreds..
Troede at Volvo var en sikker bil med to kreds bremser.
Så er Jag løsningen nok vejen frem

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 12. nov 2019, 21:21
af NC_Ribe
Hej Viking

Nu tager jeg retten til at være både Waldorf og Statler: Hvad i alverden skal du med servo? :shock: Som du skriver, er Sonetten (som 96 totakteren) en let bil, og uden servo har man nogle let dosérbare bremser, som et sundt, voksent menneske sagtens kan blokere, hvis det skal være. Jeg er dog med på, at kongedisciplinen: Optimal bremsning i glatføre næppe er relevant for dig :D Udover problemet med at få renoveret det originale system er der i min optik slet ingen grund til at spekulere i ændringer af den fremragende original. Det forudsætter selvfølgelig, at man stadig kan få rimeligt "bløde" klodser, som jeg kunne i 70-erne og 80-erne. Og at din ubændige trang til at gøre godt bedre ikke tager magten fra dig :lol:

Jeg håber, du finder en god løsning -held og lykke med det!

Mvh/NC

PS: Jeg har faktisk haft gang i et større eftersøgningsprojekt i anledning af din tråd, da min første 900 fik lavet venstre håndbremse (til konen) af Vagn Bruncke med en Lockheed-enhed. Jeg lovede ham at levere den tilbage, så det har jeg måske gjort. Den er i hvert fald ikke dukket op endnu.

Re: Hoved bremsecylinder Sonett III

: 13. nov 2019, 19:09
af viking
Det er ikke for at bremse mere, for det gør servo ikke.
Bremsen savner bare bid da den mangler både Asbest klodser og servo..


Den har ikke den lethed en sportsvogn bør have..

Den skulle bare have nogle bamsede skiver og kaliber..😎
Udfordringen er at Saab 97 blev nød til at bruge Saab 93 bremser på den da der ikke var plads til Servo som 95 har og Asbest bremsenklodser har den dobbelte friktionskoefficient i forhold til nye miljø enheder...

Jeg har ikke et stort ønske om at forbedre, bare ønske om en velvirkende og effektiv bremse.

Kalibre er renoveret i front, bag-enheder er udskiftet og bremse cyl er renoveret.
Det eneste der ikke er skiftet er bremseslangerne.

Jeg skiftede dem på min Saab 900 cab og det forbedrede bremsen en hel del.

Så den bør nok prøves.

Samt at finde nogle NOS klodser fra 70erne.