Det er vel nok løgn?
Jeg laver mine SAABer på værkstedsdonkrafte og højtløftere. Danske. Compaq og AC. Betongulv.
Der er ALTID på bukke på, når bilen løftes.
Vennen, ku**e- Kurt, løftede sin Volvo 164. Han var på liggebræt. Han trak sig ud. Han tog i donkraften.
Han udløste donkraften. Bilen satte sig på Kurt. Knækket ribben. Ribben i lungen.
Han blev utæt. Han kunne ingenting. Ikke skrige, ingenting. Ikke tale. Han lå i 8-10 min. Kæresten fandt ham. Hun løftede bilen. Godt, at hun havde set ham løfte bilen tidligere.
Gjorde det ondt, Kurt? Var du bange, Kurt? Han blev hentet med blå lamper og horn. Han hostede blod. Kødsnedkerne reparerede ham. Han blev god igen. Han var en klovn. Der var hjul på bilen. Uden hjul, var han død.
Der er ALTID på bukke på, når bilen løftes. Fliserne og mursten duer ikke. De flækker eller vælter.
Som knægt, var familien på ferie på Ibiza. Vi lejede en Citroën Mehari, en sjov plasticbalje. Fik en punktering. Løftede bilen med dens hjulskift-donkraft. Baghjulet kom ud. Alle væk fra bilen. Bilen faldt ned hårdt på asfalten. Bilen rullede og kvæstede donkraften. Vi løftede bilen og fik mokket et reservehjul på bilen. Det var i 1975, jeg var 15. Vi var nogle fæhoveder. Trak ikke håndbremsen. Lagde ikke sten foran og bagved forhjulet. Hjulskiftdonkrafte er noget lort og ikke egnet til løft af en bil, udover bilreparation.