Banner cycler

Ford V4 renovering til Saab 97 ??

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Ford V4 renovering til Saab 97 ??

30. jul 2019, 22:51

Her er et firma i England der renoveret Ford V4 motorer.
Mon man kan få ændret en V4 1.7 til 2.0 ?

http://www.specialisedengines.co.uk/eng ... ransit-etc


Prisern er da meget fornuftige..

Ford V4 og Saab V4 er ens på nær motorgavlene.

Sonett III V4 har kraftigere ventil fjedere end ford modellen... Men ellers er bloken vist ens.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6905
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 08:50

Mjaaa...en række andre forskelle findes på fordv4 og saab v4.

Rullelejet imellem gearkasse og kobling skal byttes grundet ændret diameter.
Bundkaret skal skiftes da ford bundkarret vender forkert ift. saabs men det er let gjort. Dette måtte jeg også gøre på min 1700 taunus motor.

Jeg ved at strøm i sverige laver hans motorer som 1850ccm som største model da godset ellers bliver for tyndt hvis han går højere op i stempel diameter (90->94mm).

Mvh. Speedy
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 09:38

Gælder linket ikke Essex-versionen?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6388
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 09:56

Viking: Den du linker til er en Essex V4 som ikke passer SAAB uden en masse modificeringer.
Du kan godt lave en 2000cc Køln V4 men det kræver at du ændrer slaglængden. Dette gøres ved at offset-dreje krumtapsølerne.
Jeg ved det er gjort i forbindelse med rallycross mv. i Sverige. Det vil nok gå ud over holdbarheden på motoren for slet ikke at tale om gearkassen. Jeg tvivler på at det er udgiften værd selvom det kunne være sjovt at have en 2 liters Sonett eller 96'er.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 11:05

Det var bare nemt at få en ordnet motor hurtig og til meget fornuftig pris.

Jeg kan ikke købe stumperne alen til samme pris som en komplet ordnet motor koster.

Min Sonett motor skal løbes igennem, når det bliver dens tur til vinter. Den skal have friske pakninger, lejer, stempelringe, opfriskede topstykker mv.

Alene det løber hurtigt op i mere end de motorer der er listet.
Sonetten skal ikke tunes, det kan gearkassen ikke holde til.

Det eneste jeg virkelig godt kunne tænke mig var at få den opgearet, da den ruller ca. 3000 omdr. ved 90 km/t.

Saab´s gearkasser i de klassiske biler, ind til 9K, er svage og tåler ikke rigtig en tunet motor.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 354
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 18:12

viking skrev:
31. jul 2019, 11:05
Det var bare nemt at få en ordnet motor hurtig og til meget fornuftig pris.
Jovel, men det er en helt anden V4 motor. Der er ikke nogen ( eller fantastisk få) fælles dele, og den brittiske V4 er ikke lettere at montere i en SAAB, end en hvilken som helst anden V4 motor fra en helt tredje fabrikant.
Så vidt jeg husker er Essex-V4 motoren endda så gammel, at den er bygget efter tomme-specifikationer og med tomme-bolte. :shock:
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1794
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 19:25

Tjae, Viking. Du kan jo skrive til Niklas og spørge om der bliver lavet flere af disse?

https://w78593.shop.textalk.se/en/saab- ... -9-36.html

Du har nok fået færten af det nu, men linket var til Essex-maskinen og er værdiløst i forhold til vores V4-maskine.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

31. jul 2019, 23:24

De må kunne bygges sammen.
Jeg har set en Sonett III med Essex topstykker.

Da Essex modellen kunne leveres dobbelt afgangsporte i topstykket, hvor imod Sonett motoren havde en indbygget støbt udstødnings manifold med to i en..

Begge motorer er bygget med mm stempler.
Køln 1,7 har 90 mm og
Essex har 93,66 mm boring for både 1,7 og 2,0

Og som i skriver så er ændring fra 1,7 til 2,0 foretaget med ændring af slaglængden.

Det er lidt "sjovt" selv min gamle BSA fra 50erne er bygget med mm stempler..

Nå men fristelsen for at købe en Engelsk renoveret motor er heller ikke stor. De er nogle slamberter med kvalitet og omhyggelighed.

Ender med at jeg selv fixer den plus en specialist til topstykkerne mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6905
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Ford V4 renovering til Saab 97 ??

1. aug 2019, 09:45

Essex til Køln er sgu noget af en omgang.

Jeg er ret godt tilfreds med min 1700ccm motor, især efter at jeg fik portet topstykker på den. Kører dog stadig med standard ventiler i stålsæder men den kører langt bedre efter topstykkerne blev ordnet.

Opgearing sker ved udskiftning af kron/spidshjul hvilket er gjort af flere. Der skal dog fikses et nyt drev til spedometeret hvis dette skal passe bagefter hvilket er lidt af en udfordring.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk

Tilbage til "Veteran Forum"