Side 1 af 1

Tænding fejlfinding

: 25. aug 2019, 20:14
af SteenHansen
Så blev det endelig tid til at få min Saab sport ud af Garagen for første gang i år.
Som traditionen byder, skubes den ud af garagen første gang (ikke så meget plads) for vask, rengøring og tjek af diverse inden opstart.

Vask og klargøring gik fint, men opstart :(

Benzinpumpen kørte, og den startede ikke med benzin direkte i karburator.
Nye tændrør monteret, sikkert dem som laver ballade - nej heller ikke.
Tjek om der er gnist, men det er ikke tilfældet.

Let slibning af kontaktpunkter i strømfordeler, rotor og kontaktsæt. Stadig ingen gnist.

Der er strøm til tændspolen.

Hvordan fejlfinder jeg på hvad der er galt herfra, uden bare at købe, kontakt sæt, kondensator, fordeler dæksel, rotor, tændkabler, og tændspole?
Er der en struktureret måde at tjekke det på (uden at have stumperne til at bytte rundt med, da jeg ikke er samle, eller er det bare at købe ind og komme i gang)?

Jeg har stillet afstand på tændrør (NGK AB8) til 0,7mm, mon det er korrekt som på V4?

Er det muligt at prøve med tændspole fra V4, eller er der for meget forskel?

Hvis jeg skal på indkøbe, giver det så mening i samme ombæring at skifte til elektronisk tænding, og evt andre opgraderinger for at få en mere sikker drift, og i givet fald hvilke komponenter?
Nogen link til et sted hvor jeg kan købe elektronisk tændingsmodul?

Steen

Re: Tænding fejlfinding

: 25. aug 2019, 21:50
af Seniorsergent
Lav de helt grundlæggende undersøgelser. Undesøg med et voltmeter, (eventuelt en prøvelampe) om der ikke er spændingsforskel over kontaktsættet (platinerne) når de er lukkede, og at der er spænding når de er åbne. Hvis der er spænding, når kontakterne er åbne ( og ingen når de er lukkede), så mål det samme på til-ledningerne til tændspolen. Du kan eventuelt måle modstanden i platinerne, men husk uden spænding på tændings-anlægget.
Tændrørs afstand skal være 0.7 mm. Uden at være sikker, tror jeg godt, du kan afprøve med en anden 12V tændspole, incl. den fra V4.
Hvis du har adgang til en cam-/dwellvinkelmåler, så skal dwell være 80 -84 grader. Kontaktafstand 0,3-0,4 mm.

Har du en manual? ellers er der en her :D

http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... 150dpi.pdf

Det er mange år siden jeg sidst skruede i SAAB 2T, men jeg har flere gange oplevet, at bundpladen i strømfordeleren havde løsnet sig, eller at hele strømfordeleren drejede . :shock:

Re: Tænding fejlfinding

: 25. aug 2019, 23:38
af NC_Ribe
Hej Steen

Lidt flere oplysninger om årgang og model ville måske være gavnligt (eller er det rigtigt gættet, at det er en MY65 Sport?).

Kørte motoren perfekt, da du stillede bilen i garage? Tørner starteren motoren uden at kny? Og den får frisk benzin, men der er ingen tænding (våde tændrør?)?

Så tyder det jo på en pludseligt opstået tændingsfejl, som enten er opstået pga. noget, du har gjort ved klargøringen, eller som tilfældigvis er opstået nu. Micks bud er gode, og herudover kan nævnes defekt kondensator, knækkede ledere i ledningsforbindelser, løse platinfæster, fejl i fordelerdækslet (specielt centerkullet) samt selvfølgelig en defekt tændspole, som du selv er inde på.

Fejl på tændledningerne (specielt "kul"-modstandskabler) og mikroskopiske revner i fordelerdækslet kan også give problemer, men der vil normalt være lidt liv (fejltænding).

Jeg er også meget rusten på TT, men her var, hvad jeg kunne grave frem af (bitre) erfaringer.

Elektrodeafstanden skal være 0,8 mm, men de 0,7 skader næppe. Om typen er den rigtige til SAAB Sport, ved jeg ikke, men det bør i hvert fald være NGK.

Det originale tændingssystem burde virke upåklageligt (især, når man holder sig til veteransommerkørsel), så at bruge tid og penge på at skifte til transistortænding virker som spild i mine øjne. Det er jo et klenodium, du har :D .

Mvh/NC

Re: Tænding fejlfinding

: 26. aug 2019, 12:31
af SteenHansen
Tak for Jeres input.
Den kørte fint, da jeg satte den i garage sidste år.
Det eneste jeg har gjort ift motor er kontrol af væsker og skift af luftfiltre. Umiddelbart ikke noget, som bør betyde manglende gnist.

At den ikke tænder på nogen af cylindrene og der er spænding på tilgang tændspole, får mig til at fokusere på tændspole, kabel fra tændspole til fordeler og selve fordeleren.

Jeg skyllede bund af motorrum, men ikke umiddelbart tændsystem, dog ingen ændring efter at den havde stået 1 døgn i de temperaturer vi havde i weekenden.

Indrømmet, så har jeg ikke tjekket spillerum i kontaktsæt, og jeg har ikke kamvinkelmåler.

Næste skridt må være at:
Prøve V4 tændspolen
Tjekke platinafstand

Virker det ikke, så må der nogle stumper til.

Det er for øvrigt en kortnæset 96 sport, på grænsen mellem 62/63, men stelnummer som 63.

Re: Tænding fejlfinding

: 26. aug 2019, 12:36
af SteenHansen
Ved eftertanke har den ikke været glad for omdrejninger inden den blev sat væk, som om den taber pusten, mon det kan være en hjælp til afklaring af problemet

Re: Tænding fejlfinding

: 26. aug 2019, 19:06
af Seniorsergent
NC_Ribe skrev:
25. aug 2019, 23:38
Hej Steen

.............
Elektrodeafstanden skal være 0,8 mm, men de 0,7 skader næppe. Om typen er den rigtige til SAAB Sport, ved jeg ikke, men det bør i hvert fald være NGK.
.............

Mvh/NC
Tændrør Champion U-7 (normal kørsel) eller UK-16V (frisk kørsel).
I begge tilfælde elektrodeafstand = 0.8mm ( de 0.7 mm gælder standard 95/96 modellerne, ikke sport)
Ovennævnte er fra manualen. Jeg fraråder personligt på det kraftigste NGK tændrør i en ældre totakter. :( Når de har været rigtigt våde én gang, kan de ikke med alverdens midler og gode råd, bringes til at fungere stabilt længere. ( Ja, jeg ved det godt: tændrør er lidt som motorolie og dæk præget af næsten ny-religiøse fordomme :shock: )

Re: Tænding fejlfinding

: 26. aug 2019, 19:13
af Jensen
Jeg husker at Edwins engang beskrev at hans eneste problem med sin 2-takter (udover rust) var at platinfjederen knækkede. Dette giver naturligvis en helt død bil. Hvis den er knækket bør det være let at se. Den har måske været dårlig tidligere hvilket vil gøre at den går fint ved lave omdrejninger, men den får problemer ved højere omdrejninger.
En billig tændingspistol kan være god til at fejlsøge med, men jeg mener at kontaktsættet forbinder til stel når det er lukket, så en prøvelampe mellem ledningen til kontaktsættet og + på batteriet kan også give et hint. Hvis du kan få prøvelampen til at blinke når motoren tørnes er kontaktsættet i orden og det kan være tændspolen eller tændkabler der er fejl på.
MVH Mads

Re: Tænding fejlfinding

: 26. aug 2019, 20:54
af NC_Ribe
Hej igen

Mick: Lige for at få overstået religionskrigen:
Tændrør Champion U-7 (normal kørsel) eller UK-16V (frisk kørsel).
I begge tilfælde elektrodeafstand = 0.8mm ( de 0.7 mm gælder standard 95/96 modellerne, ikke sport)
Ovennævnte er fra manualen. Jeg fraråder personligt på det kraftigste NGK tændrør i en ældre totakter. :( Når de har været rigtigt våde én gang, kan de ikke med alverdens midler og gode råd, bringes til at fungere stabilt længere. ( Ja, jeg ved det godt: tændrør er lidt som motorolie og dæk præget af næsten ny-religiøse fordomme :shock: )
Jeg (og min (mors) mekaniker) var af den faste overbevisning, at japsere selvfølgelig ikke kunne lave tændrør. Derfor holdt vi fast ved Champion. Resultat: K9 kunne ikke holde sig varm ved den daglige konekørsel, og de i stedet anvendte UK10 smeltede ved langturskørsel (typisk lidt nord for Vejle, når vi kom fra Sydsjælland mod Viborg). Det har VIRKELIG kostet os dyrt. Efter at vi endelig fulgte SAAB-værkstedets anbefaling om at bruge NGK A7 (med kobberelektrode), har vi aldrig haft problemer -hverken ved mors konekørsel eller min hårde kørsel (bl.a. mange ture sydpå ad autobahn). Alt dette gælder selvfølgelig den almindelige MY 65-66 totakter, som med kolde Champion-tændrør (K9) kunne have svært ved at køre 3-4 km til skole, hjem igen osv., og som med de varme (UK10) fik problemer på langture (sikkert godt hjulpet af en tilkokset bagerste lyddæmper).

UK16V er et surface gap-tændrør, som jeg også var forelsket i. Hvis de fås endnu, kan man ikke lige justere elektrodeafstanden :wink: .

Også slainte herfra -jeg elsker de skøre øboer :D .

Steen:

Jeg har selv et multiinstrument med kamvinkelmåler (m.m.) og en stroboskoplampe fra de gode gamle dage liggende, så bor du i nærheden, graver jeg det gerne frem af gemmerne (og hjælper med det praktiske om nødvendigt). Du skal dog have fat i en bedre værkstedshåndbog end Micks link -en trubbnos er meget anderledes end de langnæsede dollargrin.

Jeg har garanteret også en tændspole liggende, men hvor? :? Der burde vel egentlig være medlemmer i nærheden, der kunne hjælpe med fx stumper, men vores geografiske placering er forsvundet her på SKDK, så det gør det jo vanskeligt at hjælpe et medlem i nærheden.

Mvh/NC

Re: Tænding fejlfinding

: 27. aug 2019, 10:24
af Peter
Jeg kørte også totakter til hverdag indtil for 10 år siden. NGK A7 var det eneste der fungerede i praksis, omend observationen vedr. når de har været våde også er korrekt. Så er de ødelagt. Og dog...:

Jeg har hverdagsbrugt totaktere af årsmodellerne '62, '65 og '66. Hvis man har kørt SAAB 2T til hverdagsbrug "back in the day" , så har man med garanti også oplevet én af modellens unoder.

Pludselig og uden påviselig grund, så går skidtet i stå. Tændrørene er blevet våde, og den kan IKKE startes igen før alle tre rør er skiftet til friske. Det skete af og til for mig, naturligvis altid i det mest ubelejlige øjeblik (man er i forvejen forsinket, og bilen går i stå i et lyskryds midt i København!)

Problemet forsvandt fuldstændig da jeg fik installeret et elektronisk tændingsanlæg af mærket Lumenition. Aldrig mere våde tændrør. :D

Re: Tænding fejlfinding

: 27. aug 2019, 11:22
af Seniorsergent
Til NC

Den almindelige SAAB 95 / 96 skulle ikke køre på Champion rør, den skulle køre Bosch M225 TI (alm kørsel) M240 TI (frisk kørsel).

Jeg har selv den erfaring at på min fars SAAB 96 MY61, så var der lidt problemer med våde rør, på den MY64 han havde, og som jeg selv har kørt, var der overhovedet ingen problemer med Bosch rør. Men jeg ved, det er nyreligiøst. Jeg har generelt altid fulgt bilfabrikantens anvisninger, hvis det overhovedet har været muligt. I øvrigt har jeg aldrig været særlig begejstret for Champion tændrør, men det er dem SAAB foreskrev til SAAB SPORT.

Re: Tænding fejlfinding

: 27. aug 2019, 15:27
af NC_Ribe
Hej igen

-og Bosch M175 T1 til bykørsel. Jeg husker nu heller ikke Bosch-rørene for noget positivt, før de som en verdenssensation præsenterede deres nye serie med kobberelektroder -mange år efter NGK...

På side 344-1 i manualen fra dit udmærkede link er der listet alle anbefalede tændrør -herunder også NGK A7 (til standardmotoren). I min egen værkstedshåndbog til MY66 er der tilkommet Bosch MGV 260 T31 S til Sport og Monte Carlo 850 (til både normal og hård kørsel). Fidusen ved NGK (og tilsvarende) var jo netop, at man ikke skulle skifte tændrør, når man skulle på langtur. Champion-rørene (UK-7 og UK-16V) har i øvrigt forgnistgab, hvilket kræver en specialtændspole med formodstand.

Nå, alt dette er måske ligegyldigt for Steen, når vi ikke kender nærmere til hans årgang. Men det er nok meget anbefalelsesværdigt at finde et moderne rør med et bredt glødetalsområde, hvis det er muligt. Jeg havde i hvert fald ikke problemer med min MY66 med helt almindeligt standardtændingsanlæg, da jeg først havde fundet de rette tændrør -tværtimod: Den sprang i gang ved første knips med startnøglen hver gang -også i 29 graders frostvejr.

Mvh/NC

Re: Tænding fejlfinding

: 27. aug 2019, 16:50
af NC_Ribe
PS: (jeg kan ikke redigere i ovenstående): Der findes også manualer til Steens årgang: http://www.vintagesaabmanuals.org/1960- ... nd-gt.html# .

Steen: Når du skriver "Sport", er det vel en 850 kubik (GT/MC 850)? Eller er det en GT750?

Til en GT750 anbefales Bosch M 240 T1 til bykørsel og M 270 T16 til hård kørsel. Til GT850 anbefales Champion UK-16V (altså det barske surface gap-tændrør).

Det er lidt svært at finde en omregningstabel, men her er det bedste, jeg kunne finde:
https://www.sparkplug-crossreference.co ... _PN/M240T1

Mvh/NC

Re: Tænding fejlfinding

: 27. aug 2019, 18:20
af Seniorsergent
NC_Ribe skrev:
27. aug 2019, 16:50


Det er lidt svært at finde en omregningstabel, men her er det bedste, jeg kunne finde:
https://www.sparkplug-crossreference.co ... _PN/M240T1

Mvh/NC
Pas på med tændrørs-konverteringstabeller. Det er lidt som google translate, men kommer ikke nødvendigvis til det samme, hvis man går "frem og tilbage"
Helt galt går det, når man, for at få et resultat, må via en tredie fabrikant, det er ligesom at gogle oversætte fra dansk til latin- latin til tysk og tilbage fra tysk til dansk.
En tur fra Bosch-tabellen til champion og fra champion til NGK, og til sidst fra NGK til Bosch ender med garanti med det rigtige gevind og et helt forkert glødetal. Det er endnu værre end dæktabeller i gamle dage fra diagonaldæk till radialdæk :shock:

I øvrigt synes jeg, at alle problemer med våde rør forsvandt, da de nye to-taktsolier med mindre blandings-procent kom frem.

Re: Tænding fejlfinding

: 29. aug 2019, 13:36
af NC_Ribe
Hej igen

Jeg opdagede lige, at den tyske version af omregningstabellen er bedre: https://de.sparkplug-crossreference.com ... _PN/M240T1. Og det er da rigtigt, at man sikkert kan gå helt galt i byen, hvis man krydser frem og tilbage. Problemet med fx Champion UK-7 er, at man får meget få hits (to Champion og et Autolite-rør). Det bedste er nok at finde det passende Bosch-rør, da de har glødetallet med i typebetegnelsen (det var vist også dem, der opfandt begrebet). 240 er et ganske koldt rør, så 260 eller 270 må være koldt som en brøndgravers ... Hvordan Bosch så håndterede de "bredere" rør med fx kobberelektrode, ved jeg ikke -heller ikke, hvor brede, de egentlig er. Der er jo forskel på, om det er eksempelvis 175-240 eller kun 225-240. Og hvis man skal helt op i 260-270, vil det nok være rigtig rart med et, det også strækker sig ned til i hvert fald 225, hvis man skal køre almindelig veterankørsel.

Det med olien kunne også være en forklaring på mine gode erfaringer med NGK A7 (længe leve Gulfpride 2000 :D ), men vel næppe på de tryksmurte sport-maskiner?

Mvh/NC

Re: Tænding fejlfinding

: 29. aug 2019, 16:47
af Seniorsergent
Denne snak om olie, den får mig til at tænke på en pudsighed ved SAAB Sport. Den har jo som bekendt separat oliepumpe i stedet for olieblandet benzin.

Hvis oliepumpen svigter, så frakobles tændingen :shock: :shock:
Så nu er spørgsmålet om pumpen virker, eller den er itu. Det kan også være olie i olietanken der er blevet for tyk til at kunne pumpes. Det er en lidt pudsig sikkerheds-ordning, men rimelig. Hvis motoren ikke smøres, så vil den hurtigt gå til. Altså en sikkerheds-ordning mod motorhaveri.

Hvis oliepumpen eller tanken afmonteres, så husk den korrekte udluftning inden motor forsøges genstartet.

Se eventuelt side 221-3 i manualen.