Banner cycler

Projekt Viking's Saab Sonett III

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Projekt Viking's Saab Sonett III

25. jan 2020, 18:37

Nu begynder det "sjove"

Blev lokket af NemSaab til at pille fronten af min Sonett...
Og tak for hjælpen med det 😀

Bilen skal have hovedbremsecylinderen fixet, ny varmeventil og fixet viskermotoren..
Og så er det af med fronten....
Noget besværligt men nu er det ordnet...

At har ælde da den er fra 1974... Men nu må den hellere fixes...
Ingen rust, heldigvis...

Selv køleren fra sep 1973 er pæn...
Men trænger hun til en "make over"
Vedhæftede filer
20200125_182733_HDR.jpg
20200125_182746_HDR.jpg
20200125_182829_HDR.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

25. jan 2020, 22:23

viking skrev:
25. jan 2020, 18:37
Nu begynder det "sjove"

Blev lokket af NemSaab til at pille fronten af min Sonett...
Og tak for hjælpen med det
😀

Bilen skal have hovedbremsecylinderen fixet, ny varmeventil og fixet viskermotoren..
Og så er det af med fronten....
Noget besværligt men nu er det ordnet...
Lokket og lokket -
der skulle nu nok ikke så meget til tror jeg :lol: :wink:

Men prøv gerne at få billedere 180* "den anden vej" -
bliver noget besværligt at læse og kigge samtidigt som det er nu :D
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

26. jan 2020, 00:25

Helt rigtigt, Plankan - Viking var let at lokke :D
.....og det er altid sjovt at se, hvad der gemmer sig under kjoler, om man så må sige.
Hvis man klikker på billederne åbner de rigtigt - hvorfor der er sådan ved jeg ikke.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

26. jan 2020, 00:36

nemssaab skrev:
26. jan 2020, 00:25
Helt rigtigt, Plankan - Viking var let at lokke :D
.....og det er altid sjovt at se, hvad der gemmer sig under kjoler, om man så må sige.
Hvis man klikker på billederne åbner de rigtigt - hvorfor der er sådan ved jeg ikke.
:o Nåh :o

Det gør de så bare ikke herover i det svenske :roll: ..... :lol:
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

26. jan 2020, 07:44

Lige en kommentar ang. billeder fra Kina. Jeg tror det er en Microsoft/Apple ting.
Så vidt jeg kan se stammer de fra Vikings iPhone. Er det korrekt?
Den gemmer billedinformation anderledes end en Windows PC forventer så derfor vender billeder sommetider forkert på PC men ser fine ud på Apple enheder. (ikke helt)
På PC: Hvis jeg trykker på billedet kommer en "litebox" frem hvor billedet også vender forkert. Hvis jeg højreklikker og vælger "åbn i ny fane" kommer billedet korrekt frem. Hvis jeg gemmer det lokalt og åbner det i "fotofremviser" vender det igen forkert.
På iPad: De brede billeder kommer korrekt frem i Liteboxen, men det smalle billede bliver strukket så det ligner en gammel TV udsendelse på et nyt 16/9 fjernsyn.
Læren må være: Brug ikke Apple :lol:
For ikke at ødelægge den gode diskussion vil jeg undlade at ændre på Vikings oprindelige indlæg og istedet sætte billederne ind her.

MVH Mads
Vedhæftede filer
20200125_182829_HDR_.jpg
20200125_182746_HDR_.jpg
20200125_182733_HDR_.jpg
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

26. jan 2020, 11:02

Det er noget SKD program noget.

For det er den eneste platform det sker på.

Apple :lol: " æ ska ett ha råne ævler" til guld pris...

Det på Android platformen. Min LG telefon er kun 5 år gammel, så den skulle genre holde lidt endnu

Det sker ikke med mit lille digi kamera...

Men drisk er det.
På et tidspunkt bliver SKD platformen opdateret og jeg køber en ny mobil....


Nå men tilbage til det sjov:

"Fix min Saab 97".

Ved ikke lige nu hvor meget jeg gør, om det er stip helt og isblæs, eller det er del renovering. Dog skal følgende opdaters:

# Motoren skal have nye sliddele, den begynder at ose som min farfar der røg Viking og Cecil :-)
# De gamle takthjul skal skiftes. De har det med at dø og så er f@nden løs
# Gearkasse skal have friske tætninger
# På dele af bunden er malingen sluppet pga. bremsevæske sivning, så bunden skal isblæses og gen beskyttes
# Syre fra et gammelt blybatteri har ætset hul i bunden på et stykke af bagagerummet (Så ny bundplade bag tanken eller et repstykke)
# Sæder skal have ny skum og hele bilens bund indvendigt skal have dynomat/lyddæmper
# Hele overdele af bilen skal afslibes, glasfiber skal mættes og males igen. uhh et arbejde.
# Slager og gummi overalt skal skiftes
# Bøsninger i undervognen er trætte af ælde og skiftet til PU
# Der skal "bygges" et rustfri udstødnings system
# Tæpper skal vaskes, da der er sivet bremsvæske ind på dem
# Bilens overdel, dvs. samlingen mellem plastik og stålbund skal re-seales, da samlingen er sluppet.
# Gummilister inkl. forrude listen er træt og skal skiftes
# Friske bremseslanger i rustfri. De gamle er begyndt at revne

og så de minde, men drilske ting der skal fixes:
¤ Varmeventilen er død og skal skiftes. Den er stygt begravet
¤ Blinkerarm kan ikke holde sig i possition ved blink tv.
¤ Hovedbremsecylinder er træg og utæt ind mod kabinen
¤ Viskermotoren vil ikke parkerer og stopper ikke korrekt


Er det hele bare ødelagt og fuldstændigt færdigt ?
Nej, der er ikke rust ( ud over skaden fra batteriet )
Alt er intkt men den er kosmetisk "bare" falmet og trænger til frisk maling mv.

De er IKKE rust i ankernavpladerne og støbejernsdele, ophæng, vanger etc....
Bremserne fixede jeg i 2006. Der var de rigtig fine. Ingen rust på stempler. De trængte bare til friske pakninger. Bagbremse hyd enhederne skiftede jeg dengang for at være sikker...

Så der er nok arbejde der skal udføres.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

26. jan 2020, 12:14

:o
Det lyder som sådan en omgang hvor man fra start af, skal have stor "selvdisciplin" -
passe på ikke at ryge i "jeg skulle jo bare lige" fælden :lol:
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

1. feb 2020, 19:17

Så er der adskildt dele i motorrummet..

Rust er hun bestem ikke plaget af.

Alt kan nemt adskildes og skrues af. Selv "vingerne" i der bruges som skærmkasse i front. Ingen rust, kun ælde fra sep 1973

Hun er mere plaget af savl og trætte tætninger og pakninger
Vedhæftede filer
IMG_1913.JPG
IMG_1911.JPG
IMG_1896.JPG
IMG_1894.JPG
IMG_1893.JPG
IMG_1892.JPG
IMG_1891.JPG
IMG_1890.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

1. feb 2020, 22:40

Hej Viking

Mht. viskermotoren: Er det en SWF? (kan ikke lige få øje på den på billederne). I givet fald bør en rensning og smøring af kontaktsystemet løse problemet, da gammelt, stift fedt kan blokere kontakten.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 07:04

Hej Viking
Renovere en Sonett er lidt af en omgang jeg har selv lavet min med total adskillese og sandblæsning af hele bunden ( jeg kan ikke anbefalle sandblæsning der kommer sand ud af samtlige hulrum) men ellers et rigtigt hygge job, men det er ved at være svært at finde de rigtige dele, f.eks visker system er lucas system jeg fik hjælp her
http://www.morrisminor.dk/parts/minor/minor_22d.html bøsningerne til viske arme er fra en Jaguar E type, mon ikke de passer fra din lidt nyere missekat :lol:
Gummi pakningerne imellem karossen og bunden fik jeg fra https://www.veterandele.dk/shop/kantlis ... 797c1.html de er super stærke i kantlister og gummilæber.
God arbejds lyst
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 12:57

Ja der er nok at lave.
Viskermotoren er vist type "Lucas 15 W"

(SWF 4E er lygtevaskermotor på 95/96)

Lidt anderledes at renoverer en bil hvor mekanikken ikke er opslidt og der ikke er rust og sammengroede ting).
Største skade er bremsevæske der har hygget sig mange steder...
Vedhæftede filer
20200202_114137_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 14:20

På viskermotoren står der 75784B 16W 12V 73
54071727 B
Ligner meget den type der sidder i MGB , Jag-E og andet Engelsk halløj 60-70erne....

Mon ikke man kan få nye kul og kulholdere..., så den kan blive frisk igen..

Prøver ved Morris stedet som Saab97 Boy har linket til...

Ligner godt nok denne her:
https://www.ebay.co.uk/itm/282873890043 ... 74ffeb4a5d
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 14:33

‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 14:41

Nå kan ikke tilføje i indlæg :(

Her er så åbentbart bageopskriften:

http://au.rrforums.net/forum/messages/1 ... -21198.pdf

Tænk at noget så simpelt som en viskemotor har Lucas gjort så kompliceret

I min OG900 var det bare ud med dig ind med en ny og afsted.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 18:15

Jeg tror det er den samme viskermekanik som på en nyere V4. De ældre V4 samt totakt havde en SWF som på VW samt den til lygteviskerne som du skriver.
Jeg har hørt at Lucas viskeren skulle være utroligt besværlig at rode med. Derfor har jeg aldrig haft min adskilt, selvom den kører lidt sløvt.
Den på 99'eren har jeg dog haft adskilt og den kører stadig helt fantastisk, efter jeg adskilte den anden gang og fjernede al det fedt jeg kom til at smøre udover kul osv. da jeg samlede den første gang :oops:
God tråd, fine billeder der alle vender korrekt så vidt jeg kan se :D
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 20:54

Ja Lukas kunne noget specielt, bygge noget der burde være simpelt, det kunne de ombygge komplekst.

og så var de nogle banditter mht. tollerancer. Det er bygget så unøjagtigt at de altid skal have mellemlæg og sære låseringe overalt...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 20:57

Så er der flyvende Saab/Taunus motor.

NemSaab hjalp mig i går med at adskilde. Det er godt med gode Saab legekammarater :D

Der er ikke meget plads i det lille motorrum. Især tværbjælken i fronten driller. Det burde være muligt at bolte den at...

Lidt sjovt med Selecto giraffen, Den er bygge i Randers. Min far købten den hos Rødgårds tekniske import i Esbjerg i 1976 for at skifte motoren i fammiliens Taunus 17M
Nu er tid igen til at hejse en Ford V4 op...

Pragtfuld giraf. Robust, stabil og Dansk velbygget...

og se hvor motoren hygger sig i brændeovnens skær.... Værkstedshygge i topklasse..i Vikings Garage
Vedhæftede filer
IMG_1943.JPG
IMG_1939.JPG
IMG_1933.JPG
IMG_1931.JPG
IMG_1930.JPG
IMG_1927.JPG
IMG_1922.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 21:07

Så er der motorum. Oh Dear......
Sikke en gang olie snask. Især bremsevæsken til kobling og hovedbremsecylinderen har lave revage....

En lille muserede eller ???

Endnu mere sært: En samling af brændstofrøret nedenunder motoren hvor man ikke kan komme til.. Den lille brændfælde :-)

Nå men, der kommer nye rør og slanger overalt.

Heldigvis er motorrummet malet mat sort som man gjorde i 70erne...
Dejligt nemt, Esbjerg farve og lak, maskinemalje sort mat. :lol:

Ps. Tripoderne på trækakslerne er" to-poder" :lol: Sikke en løsning. Ja man skulle jo starte et sted...
De virker ok, så de kommer til at overleve. Afrenses og får nyt fedt. Lidt værre er det med gummibælge. hvor skaffes ordentlig gummi ??
Vedhæftede filer
IMG_1945.JPG
IMG_1936.JPG
IMG_1935.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

3. feb 2020, 15:45

Hej igen

Jensen har ret mht. viskermotoren: Det var en SWF på de tidlige årgange. Hvis du kan leve med det uoriginale og uden to hastigheder, burde SWF'en passe. Men du lader dig vel ikke afskrække af en gang håbløs Lucas-mekanik :D .

Mvh/NC

PS: "Dipoderne" holdt skam helt frem til de første 99'ere (om end ikke specielt godt i de tunge skrumler...)
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

3. feb 2020, 20:31

Jeg har nærmest udraderet fætter Lucas i min MC samling, selv om "cyklerne" er engelske.

Lucas var bygget super billigt og sløjt.

Jeg har fået håndbygget alt eletrisk om på cyklerne. Laderegulering er danskbygget elektronik osv.
Tændrørhætter er NGK, med bogstaverne fjernet. :-) er ved at finde paraboler bygget til varm hvid LED og så er British Pre focus lyset også væk.

Fætter Lucas an "afbøje lyset" så det ikke lyser frem, men nærmere bøjer ned mod vejen...

Bare se hvor glade vi er for Lucas benz. systemet på de sene OG900 :-(

Nå men mon ikke morris klubben kan skaffe kul holdere mv..

Villr helst købe en ny viskermotor da den sidder begravet på Sonetten.
Hele fronten af bilen skal afmonteres for at komme til viskermotoren..
Det skyldes at Sonett V4 kunne tippe hele fronten, det kan Sonett III ikke.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

3. feb 2020, 22:52

Hej igen

Hvis originaliteten ikke er et problem, kunne du jo overveje at skifte til SWF. Den er vist ret så stabil -især hvis den sidder godt beskyttet, som den åbenbart gør i en Sonett III... Så kan du jo overveje at sætte et intervalrelæ ind som trin 1 (hvis de stadig findes til eftermontering?).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

4. feb 2020, 22:12

Jeg prøver at adskilde viskermotoren og ser hvor slem den er...

Motoren har kørt 69.000 km og aldrig været åbnet,, :D

Nå, sidste nyt fra "Natholdet".
Motor afvasket 1. gang

Bundkarret af og tjekket motoren.
Der er lidt kul fra 47 års drift og stilstand. Sugesien havde næsten intet fanget i nettet.
Ingen slam, ingen "engine varnish" Afvaskede bundkarret i benzin og indholdet blev siet gennem en klud. Rest indholdet kan ses på det hvide papir. Flydende pakning og lidt metal ???

Hovedlejer og plejllejer ser ind til nu fine ud. Hvis de alle er så fine skifter jeg dem ikke :shock:
Den kvalitet jeg kan skaffe i dag indeholde ikke samme mængde bly i hvidmetallet, så dem fra ny, er at foretrække.

Bliver spændende at se stemplerne. Jeg vil have nye stempelringe. De bliver slidt over tid, og topstykkerne skal ombygges til blyfri drift
hvis de ikke har stål sæder og panserventiler..(nu er det jo en US bil)

PS. man kan se på oliepinden hvorfor det er kritisk at der ikke fyldes olie over maks. Så rammer krumtappen olieoverfladen og det giver uheldigheder..

Motoren er pænere på lejerne end den Saab 9000 motor jeg åbnede efter knabt 100.000 km.

PPS: Lidt underligt at bundproppen ikke sidder i bunden. Den kan ikke dræne alt olie ud. Desuden ville en bundprop i bunden af karret dræne kulstøv og koks med ud ved olieskift.

Næste trin bliver topstykker, gearkasse og endegavle
Vedhæftede filer
IMG_1977.JPG
IMG_1968.JPG
IMG_1967.JPG
IMG_1966.JPG
IMG_1962.JPG
IMG_1960.JPG
IMG_1957.JPG
IMG_1955.JPG
IMG_1950.JPG
IMG_1946.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

5. feb 2020, 06:35

USA-INTRODUCTION

In M71 a larger engine was introduced in the United States with a 1698 c.c. cylinder capacity (90 x 66.8 mm) with the same peak power, but with slightly higher torque. The compression ratio was lowered to 8.0: 1 to meet tougher federal emission requirements.

The V4 engine was introduced in the US market as a M68 starting in autumn 1967, however, to conform to US evaporative and emission control requirements some modifications were needed:

• Re-calibrated carburettor (Solex).
• Cylinder head with nitrite valve seats to cope with unleaded petrol.
• 5-blade plastic cooling fan.
• Deceleration valve - M70.
• Thermostat regulated air- preheating M70.
• Carbon canister for absorbing fuel tank vapours M70.
Sakset herfra.
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... rn_ENG.htm

mvh
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

5. feb 2020, 09:23

Rigtig fint.

Jeg forventer også hærdede ventilsæder, meen en ting er hvad der burde være, en ander ting er hvad der er :mrgreen:

Der kan nemlig "sker" mange sære ting i en bils levetid.

Den har US emmisions styring via bl.a. porte på termostat huset, og den har aktivkul beholder der fjerne benzin dampe fra tanken.

Sonett III har aldrig haft SU carb. Der er ikke plads, så de har FoMoCo enheden, der gemmer sig under "snoklen".

Jeg skifter termostathuset, da det ser "kedeligt" ud.

Se foto.
Vedhæftede filer
IMG_1925.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

6. feb 2020, 19:12

Ja det bliver lidt svært at bestemme motorens oprindelse, på en gammel bil.
Det man ved er bilens produktions dato, og forhåbentlig hvornår den blev importeret til dk.
Hvis der findes årstal i støbningen der indikerer hvornår den blev lavet, så kan man rimeligt sikkert finde ud af om den er blyfri eller ej.
Det amerikanske postvæsen har en analyse om at gå fra bly til blyfri benzin fra denne periode.
Og fandt der ikke var de store problemer, med slid på ventilerne eller sæder.
Så spørgsmålet er om du vil opleve problemer i din levetid.
Mit bud er næppe.
Men det skal opvejes imod hvor besværligt det er at afmontere topstykkerne, med motoren i bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

7. feb 2020, 06:27

Hej
En V4 med 69K på klokken er ikke slidt, jeg synes ikke det er en god ide at skifte stempel ringe hvis de ikke er slidt nye ringe er af anden kvalitet og skal først indkøres, motoren skal bare have nye pakninger og "paraplyer" ved ventilerne.
Med hensyn til takt hjulene er det lidt den samme historie fiber hjulene holder i al evighed men de nedbrydes lynhurtigt når lejerne til balance akslen får slør, det er vigtigt at du får målt lejefladerne på akslen om de er ovale absolut max. er 0,03 mm leje bøsninger til balance akslen skal måles og checkes meget omhyggeligt evt. skift der findes understørrelse lejer til balance akslen, jeg har et sæt standart og de er IKKE til salg.
Lucas viskermotoren er lidt drilsk at arb. med og som Viking skriver sider den bund hamrende dårligt, men igen så dårlig er den heller ikke slidt nej bilen har kørt 69K i det tørre Californinen så den er bare træt af ælde ny fedt og smørelse oversmør den ikke jeg borede et 5 MM hul i bunden af motoren så evt kondens vand kunne løbe ud.
Og lige en advarsel mere spar på fedtet når du samler motor og gearkasse jeg fyldte godt med fedt i lejet til højgearakslen hvor den sidder i svinghjulet koblingen blev fedtet ind skulle skiftes efter 1000 KM øv øv så nu sparer jeg på fedtet.
Gearkasse hvordan har friløbet det?? I min Sonett er det dårligt jeg synes det hugger ved indkobling
så jeg kører med det låst.
God arb. lyst
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

7. feb 2020, 08:50

Gode ord Boy. :-)

Jeg er nærrig !

Dvs. kavlitets-nærrig. Nægter at skifte god kvalitet ud med billig kopi kvalitet.

Så alt bliver tjekket og målt. Hvis det ikke er slidt bliver det ikke skiftet.

Stempelring bliver tjekke og stempler bliver renset.

Kan lige se bunden af mellemtakthjulet i fiber og det ser fint ud.

Glæder mig til at få endegavlen af motoren. Så bliver der syn for sagen.

Hvis alt er vel bliver emner renset og samlet igen.

Nye pakninger og pakdåser.

Gearkasse er med friløb, det bruger jeg ret tit :-) Ganske hyggeligt.
Friløb virker fint og hugger ikke.

Hvis jeg vil foretage frisk kørsel bliver friløb frakoblet.

Jeg elsker den lille V4 motor. Hun spinner som en glad killing, der lige skal tætnes... og have frisk tilbehør.

Ventilator- og vandpumpelejer er trætte. De SKAL skiftes...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

8. feb 2020, 19:46

Vi skal længere ind, "helt ind i sjælen" (af motoren)

Topstykker: Det er lidt lukket omkring vandhullerne i toppakningen
Topstykker, godt sorte og skal adskilles, renses og lappet ventiler, samt nye oliepakning (olietyve)

og Jubiiiiiiii Takthjul er helt perfekte og som nye :D :D

Kobling: Ja se selv. Den rusker i koblinge ved igang sætning. Overfladen er kedelig og der skal friske dele til.

Stempler: Har tjekke ringgab: 0.45mm lige på grænsen. Målet skal være mellem 0.3 og 0.5 mm. Stemplerne er ret pæne, selv om der er brune brændplamager ned langs siden.
Den er noger stram i krydspinden. V4 motoren vrikker ikke så meget, så de arbejder ikke så meget i toppen.

Boringer: Den er relativ blank i boringerne, så den skal afsted og krydshones

Har trukket knastfølgere og. de er som nye,

Så generelt er motoren meget fin. Rigtig glad for ar se fiber tankhjul er perfekte
Men godt den blev åbnet og får renser kanaler, honet og friske stempelringe skal der til.
Vedhæftede filer
IMG_2011.JPG
IMG_2010.JPG
IMG_2009.JPG
IMG_2008.JPG
IMG_2007.JPG
IMG_2006.JPG
IMG_2005.JPG
IMG_2000.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 06:26

Hej Viking
Hvad skrev jeg sidst?? at fiberhjul holder en evighed, det desværre en myte at fiberhjul er svage men de går til lynhurtigt hvis balance akslen begynder at "woble" pga. slid.
Jeg glemte sidst at skrive jeg kører med en MY motor fra Ford Capri 75 HK den har ikke hærdet ventilsæder så den får et godt skud Castorol valve guard ( eller hvad nu det stads hedder ) over 5000 Km har det ikke været nødvendig at stille ventiler, så det har jeg det meget fint med.
Hilsen Boy
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 06:32

At kølekanalerne er delvis lukket af kalk og rust er et typisk problem med importeret biler fra det sydlige USA de bruger ikke frost sikring i køleren og derved er der heller ikke nogen korrosions beskyttelse.
Det er som med gamle søvandskølet fiskekuttere de skulle også have kølesystemet renset.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 08:50

Sjove billeder af en gammel motor der ikke kører meget.
Den største udfordring bliver nok at få fjernet kalkresterne fra kølekanalerne.
Postevand hører ikke hjemme i kølesystemet i en motor.
Koblingen der har lidt rustdøden.
Jeg havde nok renset trykfod og svinghjul, med smergellærred, og købt et nyt narv.
Den ser ud til af få rigeligt med benzin, bedømt ud fra den sorte farve i forbrændings kamrene.
Men ellers ser den meget fin ud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

9. feb 2020, 15:53

Den brænder ret fint, normalt. Tændrør er fint lysebrune....

Men de sidste to år har den bare været kørt ind og ud af værkstedet.
Så den er startet på ekstra benzin og choker rigtig mange gange uden at have kørt en tur.
Så bliver den sort :lol:

Motoren ryger til krydshoning, kobling bliver drejet frisk og der kommer frisk kobling på, da den hugger ved igangsætning.
og friske frostpropper. Skal ikke gøre det samme som på min Cab, hvor den ene frostprop blev utæt lige i midten øv.

Eller er den fin generelt, flere ting trænger til polering med polerlærred, med det koster ikke andet end tid og petrolium....
Motoren er nu grov vasket i først diesel og bagefter benzin.

Hos motorservice bliver den maskinvasket efter honing.

Friske stempelring og der er igen 100kkm i den uden problemer..
Vedhæftede filer
IMG_2030.JPG
IMG_2029.JPG
IMG_2028.JPG
IMG_2027.JPG
IMG_2026.JPG
IMG_2025.JPG
IMG_2024.JPG
IMG_2023.JPG
IMG_2022.JPG
IMG_2021.JPG
IMG_2020.JPG
IMG_2019.JPG
IMG_2018.JPG
IMG_2017.JPG
IMG_2016.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

10. feb 2020, 22:17

Hev en ventil ud.
Stålringe som ventilsæder, så det er en US motor.
Olityve er stive og skal naturligvis skiftes.

Ventiler og ventilsæder er "pittede" og skal slibes igen. "Lapning" er ikke nok.

Så afsted med toppe, så de kan blive frisket....

Olie snask i koblingshuset = trætte tætninger på afgangsaksel og højaksel. Men det kan jo løses :-)

Knasten har nogle sorte sod punkter, men det skal polerlærred og petrolium nok få fjernet..

Krumtappen er som ny :D
Vedhæftede filer
IMG_2039.JPG
IMG_2037.JPG
IMG_2036.JPG
IMG_2034.JPG
IMG_2033.JPG
IMG_2032.JPG
IMG_2031.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

13. feb 2020, 19:02

Så kom V4 motoren "næsten" hjem til Arlöv

Blok, svinghjul og topstykkerne er i dag afleveret i Malmö.

Hos www.MMR.SE De kender godt V4 motoren :-)

Motoren kom fra Ford Werke Köln

Bilen er bygget på havnen i Malmö...Arlöv

Bygget i Sep 1973,

Fragtet til USA vestkysten. Registreret i aug 1974 (lang rejse og et år om at komme på nummerplader !)

Hentet til Tyskland og registreret i nov. 1993,
Solgt til Vagn sent i 90erne, Vagn hentede den i Tyskland til Vagns saab museum.
Solgt til Vagn´s nevø, hvorefter den kom til Nørresundby

Jeg hentede den på en trailer i Nørresundby i marts 2004
Herefter har den stået i magasin ved Helsinge og Frederiksværk fra 2004 til 2014.

Så kom den hjem, synet og fik Dansk nummerplade i aug 2014.

Siden har der været brugt en smule lokalt, men meget lidt.

En lang rejse og nu er motor hjemme i Malmö for at blive pyllered ved og frisket op, klar til ny drift uden at savle..

Den har nærmest været transporteret længere end den selv har kørt....

Har vedlagt gamle fabriksbilleder fra Arlöv, der hvor den blev bygget sammen i 1973.
Så nu bliver den frisket op få km. fra samlefabrikken...

Billederne viser modellen op til 1972, med den lille kofanger...

Min Saab ven og jeg fejrede "hjemkomsten" med en kop kaffe på havnefronten i Malmø . :-)
Vedhæftede filer
factoryc.jpg
factoryb.jpg
factorya.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

13. feb 2020, 22:47

Hej Viking
Solgt til Vagn sent i 90erne, Vagn hentede den i Tyskland til Vagns saab museum.
Solgt til Vagn´s nevø, hvorefter den kom til Nørresundby
Jeg erindrer det lidt anderledes (omend det ikke længere kan dokumenteres -nettet og hjemmesider er desværre flygtige): V4'eren havde allernådigst fået plads på totaktsmuseet af hensyn til bilen og Vagns søn (troede jeg - det var nok hans nevø). Vagn havde selv gang i totalrenovering af en "rigtig" Sonett med 55 hestes totakter, da jeg var stamkunde på værkstedet.

Lidt trist, at bilen ikke har fået mere luft og motion, men det får du vel lavet om på? Er der plads til kone, hund og bagage til et skærgårdscruise, eller bliver det kun til lokalture?

Mvh/NC

PS: Herligt, at hun (eller motoren) "kommer hjem" til Arløv. Skulle din Saab ven monstro være Plankan?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 10:37

Ikke langt fra det Mikkel (Vagn´s nevø) fortalte mig. (jeg købte den jo af Mikkel)

Vagn var i Tyskland på jagt efter dejlige Saab biler, og så Sonetten. Købte den, selv om han jo er 2T entusiast. Den stod vist kort i udstillingen i Nordborg ?? (Det må vi spørge Vagn om (talte dog med Vagn i Søndags, og de havde undret sig over hvad der var sket med den blå Sonett).

Vagn var på jagt efter 2T Saab og Sonett mv., men han syntes at den blå var i så god mekanisk stand og ingen rust at det ville være ærgerligt ikke at købe den, for de er ret sjældne.

Mikkel blive vild med bilen og købte den senere, for selv at bruge den og evt. renoverer den lidt over tid.
Mikkel blev "ramt" af familie forøgelse og manglende garage plads og tid til bilen, så den blev sat til salg på SKD.

Min interesse var kun Saab turbo, så jeg var egentlig ikke interesseret i Sonetten, da den var til salg på SKD i jan. 2004 .

Annoncen løb ud på SKD og den var væk fra sitet. Var på et tidspunkt til bilmesse i Fredericia og jeg så på parkeringspladsen en gul Sonett III, fortalte min far og bror, der var med, at: "Ja det er en Saab, men den har ingen turbo, så min interesse er der ikke, mærkelig lille plastik bil men ok den har jo V4 17M motor”

Vi talte en del om Taunus 17M, på messen. Det var jo den bil mine forældre købte i 1974 da vi rejste til Esbjerg, hvor min far startede som selvstændig køleanlægsfabrikant. Taunus bilen var en 17M model 1969 stationcar i rød 40kkm gammel, med sort ”plastik” sæder. Dejlig bil, kan stadig huske lugten af den osv…

Nå, kikkede på den gule bil igen på vejen ud til bilen. Hmm, den har jo 17M motoren 😊
Og vi talte om den gang min far og storebror skiftede motoren i Ford-en. De købte en long block hos Ford i Esbjerg til 2450 kr. , jeg undrede mig dengang og spurgte hvorfor ? Svaret var den gang at motoren er meget slidt efter ca. 250kkm og det er er billigere at købe en ny blok, end at få hovedrenoveret den gamle, desuden var det jo firmabilen, så den skulle bare virke 100 %.

Så giraffen ( vist på tidl. foto ) kom på arbejde med at fixe Ford-en.
Nå, vi snakkede en del Taunus 17M og Saab på vej hjem, den dag.

Det ulmede åbentbart en del i min «Skalle» så jeg talte med slettet grundet GDPR.... da min Saab 9000 var til service, og spurgte om Sonett. Er de ok. Svaret var: Fin lille ukendt bil, velbygget og holdbar, det er jo en Saab 😊 , køb en hvis den IKKE har rust.

Så huskede den blå der havde været til salg på SKD, kontaktede Mikkel der boede i Aarhus og vi aftalte at mødes ved bilen.

På det tidspunkt var den hos Mikkels bedsteforældre lidt uden for Nørresundby. Noget af en tur fra Nordsjælland til norden fjords og retur. Men ok B234HTT nappede det fint. med 80-100 liter højoktan.

Så bilen, kørte en kort tur på snedækkede småveje og var overtalt…
Tænkte hvor tit finder man en Sonett unde rust, med få km og i helt original stand ?

Købte bilen og aftale at den kunne stå i garagen til påske, hvor jeg hentede den på en auto trailer med 9K bilen…
Kørte fra Nørresundby til Esbjerg hvor sviger fammilien bor og hjem dagen efter....

Fik den hjem og alle sagde: Hvad er det dog for en underlig plastik bil i hæslig farve. Kun to grupper anerkendte den: Helt unge knægte (Har nok set den i Vmax) og deres bedstefædre (Husker den fra 70erne.)

Lejede en garage til den, hvor den stod i 10 år.

Fik endelig købt eget hobby værksted i 2012, så den kunne komme hjem, blive tjekket og indregistreret. Det blev den i 2014.
Så den 40 års fødselsdagsgave fra mig til mig, tog lidt tid at få sjov ud af…..

Frem til nu:
Ja bilen skal bruges, til træf, hygge kørsel og ture til syd Sverige. osv.

Med vuffer ( der er 13 år gammel nu ) og fruen…
Derfor skal alt mekanikken være tip top og brugbart.

Renovering bliver delt i to pakker:

1) Motor, transmission, ophæng mv., motorrum og bund nu
2) Kabine og maling næste vinter.

Ellers kommer den ikke ud og rulle i sommeren 2020 og del vil være ærgerligt.
Når ikke at få den rullende til træffet hos Vagn, desværre. Det ville ellers være helt perfekt..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 11:30

viking skrev:
13. feb 2020, 19:02
Så kom V4 motoren "næsten" hjem til Arlöv

Blok, svinghjul og topstykkerne er i dag afleveret i Malmö.

Hos www.MMR.SE De kender godt V4 motoren :-)
Ja de kan deres sag -
dem har vi andre brugt allerede fra tiden hvor de lå på "Lundavägen" 8)


viking skrev:
13. feb 2020, 19:02
Bilen er bygget på havnen i Malmö...Arlöv
Havnen i Malmö är vel gamle Kockums -
Arlöv ligger nu lidt længere "ind mod land" :roll:
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 17:11

Pas på motorstyrelsen !!!
Det kan lynhurtigt give ondt i økonomien hvis den ikke fremstår som original.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292670
Og reglerne er meget gummiaktige, staten vil have penge.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 19:37

Ja tænk hvis undervognsmalingen er en anden farve, eller der er skiftet en møtrik :lol:

Stasi regimet har ikke "levet" forgæves, nu er det genopstået i Aalborg.

Arlöv ligger på/tæt på, havnen i Malmø. Selve kaj området var værftets..

Men utroligt meget er revet ned og ændret siden Saab Sonett III og Saab 900 mf. samlede biler i nogle gamle lokomotiv produktions haller i Arlöv. De stoppede med Saab der i 1990 der.

Egentligt et god sted, lige op til jerbanen, klar til eksport.

Som de skriver i Saabworld:
http://saabworld.net/showthread.php?t=27649

The Arlov plant ended production in March 1990. I used to have a 900 that was built there in the final month. It was in a former ASJ factory that built locomotives, just as the Saab Bilmuseum in Trollhattan was a former locomotive factory.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. feb 2020, 19:48

Første gang i bad efter 47 år..

Største issues er skader efter bremsevæske.

Heldigvis er det kun overflade rust, der er intet bagved, men en del arbejde giver det.

Nu kan motorrummet strippes og bundbehandling kan begynde...

Ved ikke lige om bremserør bliver. Ender nok med at skifte alle rør, så det bliver kobber over alt. Er ikke tilhænger af gamle bremserør...

Planen er at alt skal renses, have zinkbehandling, epoxygrunder, emalje grunder og matsort emalje maling,
Vedhæftede filer
IMG_2047.JPG
IMG_2045.JPG
IMG_2044.JPG
IMG_2043.JPG
IMG_2042.JPG
IMG_2041.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. feb 2020, 19:20

Så er der slavet lidt mere.

Aksler, triangler mv. er fjernet.

Skiverne er 9,45 mm og de må slives/dreves ned til 9.0 mm. Så det kan godt få en tur...

Forhjulslejer: Venstre side er pakdåserne døre og har sluppet fedtindholdet ud :shock: , højre side ok.
CV led virker ok
Bærekugler: Hul i gummi på 3 af dem, så der skal nye til.
Styre kugler, der skal friske til.
Støbejernsdele: i fin stand, skal "bare" renses og males.

Den store strippe fest er begyndt, godt hjulpet af NemSaab :D (kæmpe hjælp)

Gammel asfalt "gums" fjernes så der kommer bund i alle dele...
Vedhæftede filer
IMG_2057.JPG
IMG_2056.JPG
IMG_2055.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

27. feb 2020, 10:00

New trix for old dogs...
Vedhæftede filer
20200226_192350_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. feb 2020, 08:10

Fint grej 8)
Jeg havde en gammel slidt DGAV på min V4 inden jeg købte en ny magen til din. Finish var noget pænere på de gamle "made in Italy" sammenlignet med disse nyere "made in Spain" (Husk at rense den inden montering som beskrevet tidligere)
Bemærk at når du monterer en karburator med manuel choker, så skal du lige røre ved speederen hver gang du justerer chokeren. Ellers skal du kæmpe med fjederen der trækker speedermekanismen tilbage, da der jo ikke er noget gaskabel der kan give sig på en V4.

Jeg er rigtigt godt tilfreds med min. Bilen har et dejligt bredt momentområde. Den løber dog hurtigt tør for omdrejninger på toppen, men det er jo ikke karburatorens skyld.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. feb 2020, 14:22

wow, du gir den sgu gas Viking, vildt at se bilen igen. Sidst var på torvet i roskilde i....16.9.2007 vistnok? :lol:

Viskermotor, har du prøvet vagn, erik eller kim vedr. denne?
Vedhæftede filer
DSC03479.JPG
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

28. mar 2020, 22:56

Hej Viking
Fik den hjem og alle sagde: Hvad er det dog for en underlig plastik bil i hæslig farve.
Egentlig enig, den er vel det, man i vores yngre dage kaldte "køkkenblå" (som i min mormors køkken). Men har lige set en Car-SOS på NatGeo, hvor en Lambo Espada skulle have netop denne farve, som var originalfarven (og blev betegnet som bemærkelsesværdig). Så det er vist helt i tidsånden sammen med klaplygterne og alt det andet :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. mar 2020, 00:07

Lidt som "Madam Blå" 😊
M.blå-.jpg
Eller gamle "mærsk Air" fra tiden jeg var barn og var på ferie med familien -
min mormor kaldte altid deres flyvere for "den blå kaffekande" :lol:
luft.jpg
Boeing_737-7L9,_Maersk_Air_AN0549821.jpg
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. mar 2020, 00:16

Hej Plankan

Har du også den bog? En fantastisk historie, som på visse områder kan minde om SAAB's. Jeg fløj med dem arbejdsmæssigt, og de var toppen af poppen, indtil ukyndig ledelse tog over...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 12:01

Hov hov, det er "mit" luftfartsselskab. Jeg gav min ungdom til Maersk Air. Jeg blev udlært som flyvemekaniker. De gjorde mig dygtig. Jeg fik kun 25 år, det var for lidt.
Maersk Air var Top notch, spitzenklasse.. :biglove :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 14:18

Hej Edwins

Helt enig :D Har du bogen "Luftens helte", eller har du læst den? Den giver et spændende indblik i, hvor godt det var, og hvor skidt, det gik.

(Og sorry, Viking, for at trække din fine tråd helt off topic, men historien om Maersk Air's endeligt kunne minde lidt om SAAB).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 16:38

Hej,
Ja jeg har bogen og bøger om Hr. Møller. Han var en meget behagelig mand med et solidt håndtryk. Jeg var mekaniker for hans bizjet. Jeg var nybarberet og præsentlig. Vi var De sammen. Det var fede tider. Sidenhen blev jeg troubleshooter ("Chefmekaniker") og instruktør for mekanikere og piloter.
Sidenhen har jeg været konkursrytter. En stribe af døde luftsselskaber. Jeg er 59 og færdig som gårdsanger. Jeg har haft 2 slagtilfælde. Jeg har afasi. Afasi er ikke en sygdom, det er symptom på hjerneskade. Afasi er en alvorlig sprogforstyrrelse. Jeg forstår ikke tale, folk taler "Polsk" til mig. Det er SÅ modbydeligt. Eisenhower og Lenin havde osse afasi.
Det er nu ligegyldigt. Jeg er komplet umyndiggjort. Jeg lever af kommunen og forsikringen. Det giver 33 klik/md. Det er for lidt. Kom til lommerne. De kan tømme ryggen i havet. :evil:
Jeg blev skoddet da jeg kom ud fra hospitalet. Jeg er bitter og ked af det. Fagforeningen Metal ville prakke mig til efterløn, da jeg var i trediverne. Svaret var et klart NEJ. Jeg går og lopper mig og fiser husleje ud.. :lol: :lol: Up theirs..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Veteran Forum"