Banner cycler

Projekt Viking's Saab Sonett III

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

2. feb 2020, 20:54

Ja Lukas kunne noget specielt, bygge noget der burde være simpelt, det kunne de ombygge komplekst.

og så var de nogle banditter mht. tollerancer. Det er bygget så unøjagtigt at de altid skal have mellemlæg og sære låseringe overalt...

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

2. feb 2020, 20:57

Så er der flyvende Saab/Taunus motor.

NemSaab hjalp mig i går med at adskilde. Det er godt med gode Saab legekammarater :D

Der er ikke meget plads i det lille motorrum. Især tværbjælken i fronten driller. Det burde være muligt at bolte den at...

Lidt sjovt med Selecto giraffen, Den er bygge i Randers. Min far købten den hos Rødgårds tekniske import i Esbjerg i 1976 for at skifte motoren i fammiliens Taunus 17M
Nu er tid igen til at hejse en Ford V4 op...

Pragtfuld giraf. Robust, stabil og Dansk velbygget...

og se hvor motoren hygger sig i brændeovnens skær.... Værkstedshygge i topklasse..i Vikings Garage
Vedhæftede filer
IMG_1943.JPG
IMG_1939.JPG
IMG_1933.JPG
IMG_1931.JPG
IMG_1930.JPG
IMG_1927.JPG
IMG_1922.JPG
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

2. feb 2020, 21:07

Så er der motorum. Oh Dear......
Sikke en gang olie snask. Især bremsevæsken til kobling og hovedbremsecylinderen har lave revage....

En lille muserede eller ???

Endnu mere sært: En samling af brændstofrøret nedenunder motoren hvor man ikke kan komme til.. Den lille brændfælde :-)

Nå men, der kommer nye rør og slanger overalt.

Heldigvis er motorrummet malet mat sort som man gjorde i 70erne...
Dejligt nemt, Esbjerg farve og lak, maskinemalje sort mat. :lol:

Ps. Tripoderne på trækakslerne er" to-poder" :lol: Sikke en løsning. Ja man skulle jo starte et sted...
De virker ok, så de kommer til at overleve. Afrenses og får nyt fedt. Lidt værre er det med gummibælge. hvor skaffes ordentlig gummi ??
Vedhæftede filer
IMG_1945.JPG
IMG_1936.JPG
IMG_1935.JPG
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK

3. feb 2020, 15:45

Hej igen

Jensen har ret mht. viskermotoren: Det var en SWF på de tidlige årgange. Hvis du kan leve med det uoriginale og uden to hastigheder, burde SWF'en passe. Men du lader dig vel ikke afskrække af en gang håbløs Lucas-mekanik :D .

Mvh/NC

PS: "Dipoderne" holdt skam helt frem til de første 99'ere (om end ikke specielt godt i de tunge skrumler...)
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking

3. feb 2020, 20:31

Jeg har nærmest udraderet fætter Lucas i min MC samling, selv om "cyklerne" er engelske.

Lucas var bygget super billigt og sløjt.

Jeg har fået håndbygget alt eletrisk om på cyklerne. Laderegulering er danskbygget elektronik osv.
Tændrørhætter er NGK, med bogstaverne fjernet. :-) er ved at finde paraboler bygget til varm hvid LED og så er British Pre focus lyset også væk.

Fætter Lucas an "afbøje lyset" så det ikke lyser frem, men nærmere bøjer ned mod vejen...

Bare se hvor glade vi er for Lucas benz. systemet på de sene OG900 :-(

Nå men mon ikke morris klubben kan skaffe kul holdere mv..

Villr helst købe en ny viskermotor da den sidder begravet på Sonetten.
Hele fronten af bilen skal afmonteres for at komme til viskermotoren..
Det skyldes at Sonett V4 kunne tippe hele fronten, det kan Sonett III ikke.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK

3. feb 2020, 22:52

Hej igen

Hvis originaliteten ikke er et problem, kunne du jo overveje at skifte til SWF. Den er vist ret så stabil -især hvis den sidder godt beskyttet, som den åbenbart gør i en Sonett III... Så kan du jo overveje at sætte et intervalrelæ ind som trin 1 (hvis de stadig findes til eftermontering?).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking

4. feb 2020, 22:12

Jeg prøver at adskilde viskermotoren og ser hvor slem den er...

Motoren har kørt 69.000 km og aldrig været åbnet,, :D

Nå, sidste nyt fra "Natholdet".
Motor afvasket 1. gang

Bundkarret af og tjekket motoren.
Der er lidt kul fra 47 års drift og stilstand. Sugesien havde næsten intet fanget i nettet.
Ingen slam, ingen "engine varnish" Afvaskede bundkarret i benzin og indholdet blev siet gennem en klud. Rest indholdet kan ses på det hvide papir. Flydende pakning og lidt metal ???

Hovedlejer og plejllejer ser ind til nu fine ud. Hvis de alle er så fine skifter jeg dem ikke :shock:
Den kvalitet jeg kan skaffe i dag indeholde ikke samme mængde bly i hvidmetallet, så dem fra ny, er at foretrække.

Bliver spændende at se stemplerne. Jeg vil have nye stempelringe. De bliver slidt over tid, og topstykkerne skal ombygges til blyfri drift
hvis de ikke har stål sæder og panserventiler..(nu er det jo en US bil)

PS. man kan se på oliepinden hvorfor det er kritisk at der ikke fyldes olie over maks. Så rammer krumtappen olieoverfladen og det giver uheldigheder..

Motoren er pænere på lejerne end den Saab 9000 motor jeg åbnede efter knabt 100.000 km.

PPS: Lidt underligt at bundproppen ikke sidder i bunden. Den kan ikke dræne alt olie ud. Desuden ville en bundprop i bunden af karret dræne kulstøv og koks med ud ved olieskift.

Næste trin bliver topstykker, gearkasse og endegavle
Vedhæftede filer
IMG_1977.JPG
IMG_1968.JPG
IMG_1967.JPG
IMG_1966.JPG
IMG_1962.JPG
IMG_1960.JPG
IMG_1957.JPG
IMG_1955.JPG
IMG_1950.JPG
IMG_1946.JPG
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. feb 2020, 06:35

USA-INTRODUCTION

In M71 a larger engine was introduced in the United States with a 1698 c.c. cylinder capacity (90 x 66.8 mm) with the same peak power, but with slightly higher torque. The compression ratio was lowered to 8.0: 1 to meet tougher federal emission requirements.

The V4 engine was introduced in the US market as a M68 starting in autumn 1967, however, to conform to US evaporative and emission control requirements some modifications were needed:

• Re-calibrated carburettor (Solex).
• Cylinder head with nitrite valve seats to cope with unleaded petrol.
• 5-blade plastic cooling fan.
• Deceleration valve - M70.
• Thermostat regulated air- preheating M70.
• Carbon canister for absorbing fuel tank vapours M70.
Sakset herfra.
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... rn_ENG.htm

mvh
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking

5. feb 2020, 09:23

Rigtig fint.

Jeg forventer også hærdede ventilsæder, meen en ting er hvad der burde være, en ander ting er hvad der er :mrgreen:

Der kan nemlig "sker" mange sære ting i en bils levetid.

Den har US emmisions styring via bl.a. porte på termostat huset, og den har aktivkul beholder der fjerne benzin dampe fra tanken.

Sonett III har aldrig haft SU carb. Der er ikke plads, så de har FoMoCo enheden, der gemmer sig under "snoklen".

Jeg skifter termostathuset, da det ser "kedeligt" ud.

Se foto.
Vedhæftede filer
IMG_1925.JPG
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

6. feb 2020, 19:12

Ja det bliver lidt svært at bestemme motorens oprindelse, på en gammel bil.
Det man ved er bilens produktions dato, og forhåbentlig hvornår den blev importeret til dk.
Hvis der findes årstal i støbningen der indikerer hvornår den blev lavet, så kan man rimeligt sikkert finde ud af om den er blyfri eller ej.
Det amerikanske postvæsen har en analyse om at gå fra bly til blyfri benzin fra denne periode.
Og fandt der ikke var de store problemer, med slid på ventilerne eller sæder.
Så spørgsmålet er om du vil opleve problemer i din levetid.
Mit bud er næppe.
Men det skal opvejes imod hvor besværligt det er at afmontere topstykkerne, med motoren i bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SAAB97
SUPER SAAB FREAK

7. feb 2020, 06:27

Hej
En V4 med 69K på klokken er ikke slidt, jeg synes ikke det er en god ide at skifte stempel ringe hvis de ikke er slidt nye ringe er af anden kvalitet og skal først indkøres, motoren skal bare have nye pakninger og "paraplyer" ved ventilerne.
Med hensyn til takt hjulene er det lidt den samme historie fiber hjulene holder i al evighed men de nedbrydes lynhurtigt når lejerne til balance akslen får slør, det er vigtigt at du får målt lejefladerne på akslen om de er ovale absolut max. er 0,03 mm leje bøsninger til balance akslen skal måles og checkes meget omhyggeligt evt. skift der findes understørrelse lejer til balance akslen, jeg har et sæt standart og de er IKKE til salg.
Lucas viskermotoren er lidt drilsk at arb. med og som Viking skriver sider den bund hamrende dårligt, men igen så dårlig er den heller ikke slidt nej bilen har kørt 69K i det tørre Californinen så den er bare træt af ælde ny fedt og smørelse oversmør den ikke jeg borede et 5 MM hul i bunden af motoren så evt kondens vand kunne løbe ud.
Og lige en advarsel mere spar på fedtet når du samler motor og gearkasse jeg fyldte godt med fedt i lejet til højgearakslen hvor den sidder i svinghjulet koblingen blev fedtet ind skulle skiftes efter 1000 KM øv øv så nu sparer jeg på fedtet.
Gearkasse hvordan har friløbet det?? I min Sonett er det dårligt jeg synes det hugger ved indkobling
så jeg kører med det låst.
God arb. lyst
Boy
Brugeravatar
viking

7. feb 2020, 08:50

Gode ord Boy. :-)

Jeg er nærrig !

Dvs. kavlitets-nærrig. Nægter at skifte god kvalitet ud med billig kopi kvalitet.

Så alt bliver tjekket og målt. Hvis det ikke er slidt bliver det ikke skiftet.

Stempelring bliver tjekke og stempler bliver renset.

Kan lige se bunden af mellemtakthjulet i fiber og det ser fint ud.

Glæder mig til at få endegavlen af motoren. Så bliver der syn for sagen.

Hvis alt er vel bliver emner renset og samlet igen.

Nye pakninger og pakdåser.

Gearkasse er med friløb, det bruger jeg ret tit :-) Ganske hyggeligt.
Friløb virker fint og hugger ikke.

Hvis jeg vil foretage frisk kørsel bliver friløb frakoblet.

Jeg elsker den lille V4 motor. Hun spinner som en glad killing, der lige skal tætnes... og have frisk tilbehør.

Ventilator- og vandpumpelejer er trætte. De SKAL skiftes...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

8. feb 2020, 19:46

Vi skal længere ind, "helt ind i sjælen" (af motoren)

Topstykker: Det er lidt lukket omkring vandhullerne i toppakningen
Topstykker, godt sorte og skal adskilles, renses og lappet ventiler, samt nye oliepakning (olietyve)

og Jubiiiiiiii Takthjul er helt perfekte og som nye :D :D

Kobling: Ja se selv. Den rusker i koblinge ved igang sætning. Overfladen er kedelig og der skal friske dele til.

Stempler: Har tjekke ringgab: 0.45mm lige på grænsen. Målet skal være mellem 0.3 og 0.5 mm. Stemplerne er ret pæne, selv om der er brune brændplamager ned langs siden.
Den er noger stram i krydspinden. V4 motoren vrikker ikke så meget, så de arbejder ikke så meget i toppen.

Boringer: Den er relativ blank i boringerne, så den skal afsted og krydshones

Har trukket knastfølgere og. de er som nye,

Så generelt er motoren meget fin. Rigtig glad for ar se fiber tankhjul er perfekte
Men godt den blev åbnet og får renser kanaler, honet og friske stempelringe skal der til.
Vedhæftede filer
IMG_2011.JPG
IMG_2010.JPG
IMG_2009.JPG
IMG_2008.JPG
IMG_2007.JPG
IMG_2006.JPG
IMG_2005.JPG
IMG_2000.JPG
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
SUPER SAAB FREAK

9. feb 2020, 06:26

Hej Viking
Hvad skrev jeg sidst?? at fiberhjul holder en evighed, det desværre en myte at fiberhjul er svage men de går til lynhurtigt hvis balance akslen begynder at "woble" pga. slid.
Jeg glemte sidst at skrive jeg kører med en MY motor fra Ford Capri 75 HK den har ikke hærdet ventilsæder så den får et godt skud Castorol valve guard ( eller hvad nu det stads hedder ) over 5000 Km har det ikke været nødvendig at stille ventiler, så det har jeg det meget fint med.
Hilsen Boy
SAAB97
SUPER SAAB FREAK

9. feb 2020, 06:32

At kølekanalerne er delvis lukket af kalk og rust er et typisk problem med importeret biler fra det sydlige USA de bruger ikke frost sikring i køleren og derved er der heller ikke nogen korrosions beskyttelse.
Det er som med gamle søvandskølet fiskekuttere de skulle også have kølesystemet renset.

Tilbage til "Veteran Forum"