Banner cycler

Projekt Viking's Saab Sonett III

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. mar 2020, 00:07

Lidt som "Madam Blå" 😊
M.blå-.jpg
Eller gamle "mærsk Air" fra tiden jeg var barn og var på ferie med familien -
min mormor kaldte altid deres flyvere for "den blå kaffekande" :lol:
luft.jpg
Boeing_737-7L9,_Maersk_Air_AN0549821.jpg


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

29. mar 2020, 00:16

Hej Plankan

Har du også den bog? En fantastisk historie, som på visse områder kan minde om SAAB's. Jeg fløj med dem arbejdsmæssigt, og de var toppen af poppen, indtil ukyndig ledelse tog over...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 12:01

Hov hov, det er "mit" luftfartsselskab. Jeg gav min ungdom til Maersk Air. Jeg blev udlært som flyvemekaniker. De gjorde mig dygtig. Jeg fik kun 25 år, det var for lidt.
Maersk Air var Top notch, spitzenklasse.. :biglove :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 14:18

Hej Edwins

Helt enig :D Har du bogen "Luftens helte", eller har du læst den? Den giver et spændende indblik i, hvor godt det var, og hvor skidt, det gik.

(Og sorry, Viking, for at trække din fine tråd helt off topic, men historien om Maersk Air's endeligt kunne minde lidt om SAAB).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

30. mar 2020, 16:38

Hej,
Ja jeg har bogen og bøger om Hr. Møller. Han var en meget behagelig mand med et solidt håndtryk. Jeg var mekaniker for hans bizjet. Jeg var nybarberet og præsentlig. Vi var De sammen. Det var fede tider. Sidenhen blev jeg troubleshooter ("Chefmekaniker") og instruktør for mekanikere og piloter.
Sidenhen har jeg været konkursrytter. En stribe af døde luftsselskaber. Jeg er 59 og færdig som gårdsanger. Jeg har haft 2 slagtilfælde. Jeg har afasi. Afasi er ikke en sygdom, det er symptom på hjerneskade. Afasi er en alvorlig sprogforstyrrelse. Jeg forstår ikke tale, folk taler "Polsk" til mig. Det er SÅ modbydeligt. Eisenhower og Lenin havde osse afasi.
Det er nu ligegyldigt. Jeg er komplet umyndiggjort. Jeg lever af kommunen og forsikringen. Det giver 33 klik/md. Det er for lidt. Kom til lommerne. De kan tømme ryggen i havet. :evil:
Jeg blev skoddet da jeg kom ud fra hospitalet. Jeg er bitter og ked af det. Fagforeningen Metal ville prakke mig til efterløn, da jeg var i trediverne. Svaret var et klart NEJ. Jeg går og lopper mig og fiser husleje ud.. :lol: :lol: Up theirs..
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

31. mar 2020, 11:17

Sygdom er vi ikke selv herre over. Vi er alle kede af det der skete for Edwins. Sådanne noget Øv.

Nå verden står ikke stille, vi må ned på jorden igen.

Mit Sonett projekt står ikke stille. Efter 4 uger med Corona lign. sygdom ( har dog arbejde 100 % perioden igennem).

Drejet hjælpeværktøjer til montage af pakdåser.
Der er monteret ny ventilator leje. (lidt sær konstruktion), frisk semi-/aksialtætnings-ring/pakdåse.
Lejet blev monteret ved at varme dækslet op til ca. 90°C på brænde ovnen, og lejet afkølet til ca. 5°C

(Lejet blev først presset i med et drejet værktøj, der trykkede på ydreringen af lejet. Dernæst blev ventilator firkanten presset på, hvor akslen stod på en brik, så presset fra stemplet kun trykker på firkanten/akslen og så der ikke oversføres kræfter til lejeydreringen).

Drejet hjælpeværktøjer til af presse de gamle lejer ud, og monterer nye ballanceaksel lejer.

En drejebænk og en presse er en god ven i værkstedet.

(Skarpe og meget varme drejespåner er ikke en ven ved drejebænken, så "pegepølsen" blev snitte så der strintede blod i en lind stråle) :cry: Av.... Nu har jeg fået en ET finger.....
Vedhæftede filer
IMG_2269.JPG
IMG_2268.JPG
IMG_2267.JPG
IMG_2262.JPG
IMG_2261.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

7. apr 2020, 21:50

Hygger med Sonett-en... igen..

Selv om det tager tid er den heldigvis ikke som denne her:

https://youtu.be/AKoa3tTQxZc

Uh en rust spand....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. apr 2020, 09:26

Har "hygget" lidt i påsken med Sonetten.
Der var et lille hul i pladen ind mod hovedbremsecylinderen.
Bilen er bygget med "dobbelt skind"

Så der skulle lige trylles en ny plade i. Både "punkt svejst" og fuldsvejst.

I mellem de to lag er der naturligvis males med beskyttelse maling, så der ikke kommer sjov der igen.

Biles byggekvalitet og rustbeskyttelse ab fabrik er mildest talt "skræmende" Havde den kørt gennem et par danske vintre, så ville den være væk.
Heldigvis har den levet i Californiens sol og har siden været på "beskyttet værksted"

Lavede lige lidt egne reservedele.
Vedhæftede filer
IMG_2300.JPG
IMG_2298.JPG
IMG_2297.JPG
IMG_2288.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

14. apr 2020, 10:12

Desværre var der hullet i fronten, det var ukendt før adskildelse. ( men nu er det ordnet, så er der fred ).. :D

Jeg kendte godt til at et tidl. blybatteri havde lavet ulykker i bagagerummet.

Det var blevet lappet en gang i 90 erne.

Kønt var det ikke og det lignede ikke noget orginalt. Bil skal se orginal ud, så reppen blev skåret ud og nu skal der "bare" ny plade i.


Jeg søger efter en helt ny bund. Da det er ret besværligt at lave den pressede form selv, så det også bliver flot.

Desværre er Sonett bunden "unik" så den passer ikke med bunden fra en 95/96. den er skåret op og samlet af to sykker, Ab fabrik.

Så det bliver enter en bund fra SV. eller Ashcraft.

Her er de i Svenske Saab klubben: ( top foto viser en alm. V4 bund )
https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... e-golv-nt/

På foto 2 kan man se at bunden er skåret sammen af to enheder Ab fabrik...

Ps. Bare rolig. Svingarm og alt i "bagtøjet" kommer også ud, bliver sandblæst, malet og rustbeskytter.

Der skal alligevel nye fjedre og dæmperenheder på bilen, fjedre stropper osv....
Bunden af fjedrene ser lidt medtaget ud, så det bliver spændende hvordan de ser ud efter blæsning. eller må der nye enheder monteres.
Vedhæftede filer
760020-82703.jpg
760020-82703.jpg (17.77 KiB) Vist 1287 gange
IMG_2302.JPG
bund-1.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 07:19

Hvorfor ønsket om at skifte hele gulvet ud ?
Er gulvet længere eller kortere på en sonett ?
Man kan vel flytte samlingen en cm. og der vil ikke være nogen der kan se en forskel, hvis det er længere.
Det mest simple vil være at skarre en firkant ind der hvor det er rustent, og det kan godt laves usynligt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 10:18

Det er lidt svært at se på vedlagte foto, men batterisyre angrebet er lidt mere om sig gribende end bare hullet. Det har løbet langs kanten af bagagerummet, ca. hen til midtvejs. :evil:

Det betyder at der skal skæres mere ud. Profilen af bunden er lidt speciel.
Bunden er vaflet/oppresset som en "Citröen HY", men profilet ned mod enden af bagagerummet er flad.

Den slags form er IKKE nem at hjemmefabrikerer, så det ser fabriksbygget ud bagefter.

Bundpladen er desuden meget tynd, så den SKAL oppresses i facon for at have lidt nedbøjningsstyrke....

Bundpladen i Sonette er lavet af bundstykket fra en Saab 96, der er skåret over og afkortet. Desuden ender hjulbrønden anderledes end i Saab 96.

Man kan på vedlagte foto se hvor bunden er skåret sammen af to stykker under fabrikationen i T-Hattan...


Derfor må det nemmeste og pæneste være at skifte bundpladen, så alle skader fra batterisyre udslippet er væk og så orginal profilet bliver bevaret.

og "lur mig" så snart bundpladen bliver boret ud af punktsvejsningerne, og den bliver fjernet, så er den forreste kant ind mod kabinen sikkert også let angrebet af batterisyre. Så der skal sikkert monteres et "kantprofil"

Jeg har heldigvis en pladebukker på mit værksted, så det profil kan jeg godt lave og evt false i profil...

Der er en hyglig lørdags arbejde i det....
Vedhæftede filer
IMG_2302.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 11:21

Så er det vel bare at købe en 96 bund. og modificere.
For jeg tvivler på at din 10 kroners regel til dollar kommer til at gælde her.
Du bliver nok nød til at bore et ekstra hul i bunden, til en udluftnings slange fra batteriet.
For at undgå fremtidige problemer, og det er mere sikkert, knaldgas i kabinen er ikke særligt sjovt.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 12:34

😃 det er motoren der mangler knaldgas ikke bagagerummet...

Der er tre huller i bundpladen, så de skal bare lukkes med en prop, eller dræn..

Jeg kan købe en bund i Sverige til bilen..

Knabt 400 $ for et bund-kit fra US er vist lige i overkanten, når en bund fra SV koster ca. 950 SV kr. Plus fragt.

Men "sjovt" skal det nok blive...

Der er et "lukket" / gas tæt batteri i bilen. Det har der været siden år. 2000
Så det er udbedring af en gammel skade fra Amerika.. 😕
der bliver udbedret..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 14:32

Hvilket batteri er det ?
Jeg har selv haft et lukket spildfrit batteri et optima.
Men det var ikke gastæt, hvilket jeg fandt ud af da jeg havde glemt at skrue ned for laderen.

Godfornøgele med pladearbejdet, det er ikke lige noget jeg savner.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 16:55

Der sidder en sikkerhedsventil i alle lukkede batterier.

AGM enhederne overkoger dog sjældent så den udløses, men alt kan stresse så det giver gas :lol:

Meen det er ikke magen til det i Jaguaren, Der monterede jeg et Biltema AGM-BATTERI 95 AH Art. 80-900
Jaguar service manden skulede ondt efter batteriet og fnyste "Biltema"...

Men deres AGM batterier er godt nok solide. Det skal ikke i Sonetten. Vægt 25 kg, det kan bunde ikke tage og så vælter den lille plastik spand.... :lol:

Men et lille Optima RED TOP, ville være fint.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

15. apr 2020, 23:05

Hej Viking

Det er da intet problem at reparere bunden i en 95/96/97 :D . Det kræver blot meget tålmodighed, en hel del finger/klippe/hammersnilde og en dygtig svejser (har selv været der sammen med min gode mekaniker Preben, som stod for svejsningen, og bemærkede, at resultatet ikke var smukt, men stærkt). Og det var det: Holdt i over 13 år til daglig kørsel og overnatning i fri luft. Men det var godt nok ikke til mint-condition, som din Sonett jo fortjener. Så held og lykke med at skaffe bunden i Sverige -lykkes det ikke, er der stadig muligheden for at banke og klippe den lille firkant ud, og skarre den ind. Fik jeg fortalt, at jeg udover de mange rep-stykker, der fandtes til 96 i '76, også brugte 2 m2 karosseriplade klippet i småstykker og tilpasset, så de utallige huller i bund og sider (under det såkaldte rostskydd) kunne fikses. Jeg er glad for at se, at du har fjernet denne rædsomme gummihud.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. apr 2020, 08:45

Det kan være mig der er paranoid, mht. montering af batteri i kabinen.
Men da jeg har set resultatene af eksploderede batterier, så er det ikke noget jeg ønsker der sker inde i kabinen :!:
Kig lidt på store tyske biler, og bliv inspireret.
De har haft batterier i kabinen i mange år.
Et lille optima batteri lyder meget tiltalende, men kun hvis det er monteret i en lufttæt kasse, der er ventileret ud i det fri :!:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. apr 2020, 08:48

Nu begynder det svære dilemma:

Nå bilen renoveres, skal det så være til original standart, eller to ny standart ?

Et godt eksempel:
Maling af motorrummet og bunden af bilen.

Motorrummet og bunden af bilen er er malet med en tynd grunder og den har fået sort mat maling som afsluttende lag ab fabrik.
Malingen er hæsligt udført, med løbere ”op af” og sandkorn og snask i malingen.
Skærmkasser har fået det samme, plus en ”bonus” med noget gummihud. :oops:

Skal bilen så laves sådan igen ?

Så ringe kan jeg ikke male. Det bliver svært at få så mange løbere i malingen, og især at få den til at løbe op ad. 😊
De har nok vendt bunden i vejret på den, da den fik en gang ”pis hus” maling i Trollhättan i august 1973

Er det så kun min der er så sløjt malet ?
Nej jeg har kikke på en del Sonett biler i DK og udlandet. De er alle malet på samme ”sjældne” måde.

Jeg er noget overrasket over den noget ringe byggekvalitet mht. skroget i bilen. Vi skal i Saab kredse ikke pege fingre af englænderne, de var lige så "gode" den gang…

Mekanisk og elektrisk, er Saab-en godt bygget, fra den tid.


Sender billede af det afvaskede motorrum, senere
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. apr 2020, 10:47

Hvordan vil du have bilen til at fremstå ?
Som en falsk ikke renoveret original bil.
Som en ærlig renoveret original bil.
De to stadier bærer din tråd om bilen ikke præg af.
Den er nærmere.
En renoveret "original" bil med små forbedringer, der gør den mere brugbar / pålidelig.
Dette koncept tilslutter jeg mig 100%
Da biler skal bruges.
Og ikke stå i stuen, og blive kørt til træf på en trailer. :roll:
Der er ingen grund til gentage fabrikkens fejltagelser.
På en bil der skal bruges

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

16. apr 2020, 12:26

Det er ikke en P911 , "Hestebil" eller en Lambo.

Så der er ingen grund til at ligge med lup og gentage fabrikkens mystiske maling, mv.
Den skal ikke til ”Pebble Beach” rigmandsfnidder.
Den bliver aldrig formuer værd, men den er i fin mekanisk stand og bliver i opdateret kosmetisk stand.

En renoveret "original" bil med "små" forbedringer, der gør den mere brugbar. :D

Den må gerne bruges til veteran træf ala Græsted / Time winder, Saab træf mv. som ”brugs veteran”.

Jeg har intet ønske om at den skal stå som, lige trukket ud af et "show room", det er falsk og viser ikke bilens historie.

Det har taget 46 år at få den i flot brugs stand, det skal ikke raderes væk.

Jeg "nægter" at skifte vinyl beklædning mv. da det er fint bevaret, og står flot.
Gulvtæppet er falmet, men er ellers ret pæne.

Himmelen er beklædt med brunt vinyl der skal ligne "læder" Det skal limes lidt på plads, men ellers er det fint.

Sæder er falmet og skum er faldet sammen, så der skal frisk skum i sæderne.

Vil egentligt gerne beholde original stofbetrækket, da det ikke er mørt.
Bagsidebeklædningen på sæderne er fint, og skal bevares.

Det er nemlig i ægte Saab ”læder”-plastik 😊

Så den skal være i pæn stand, der viser at den ”ældes med ynde”

Udvendigt, skal den males om, desværre, i True Blue original farven.
Så der bliver den som ny udvendigt på plastikken.
Den mangler sort maling på motor klappen og en sort ”bagende” og da den er blevet malet om i US, i ret ringe kvalitet, er der ingen vej uden om en ny gang glasfiber maling..

På siderne er de aflange ”Saab mærker” fjernet. De skal på igen…


Maling- og kabine arbejdet bliver først til vinter. Ellers kommer den ikke på gaden i år.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

19. apr 2020, 22:03

Så kom der endelig rigtige stempelring. Fra Saab ekspert i Holland.

Tænk man skal til NL, for at skaffe tyske redervedel til en Taunus V4 :-)

Dejligt med stempelringe der passe, har klar markering TOP, og har samme form som dem Ford monterede i 1973.

Indpakke, så man tudeligt kan ses hvilken ring der går hvor hen, og hvilken vej den skal vende.
Vedhæftede filer
IMG_2333.JPG
IMG_2332.JPG
IMG_2331.JPG
IMG_2330.JPG
IMG_2329.JPG
IMG_2328.JPG
IMG_2327.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

19. apr 2020, 22:07

Krumtappen har været en tur i drejebænken for at blive neddrejet :lol:

Nej det er gas, jeg sætter krumtapper i drejebænken og så i laveste gear, filer på kobilingen og lader den roteren meget langtsomt.

Så bliver sølerne poleret med polerlærred og petrolium. "korn 2000" i en roterende bevægelse :wink:

Så bliver den ren og nøjagtig som jeg vil have den.

Krumtappen bliver efterfølgende vasket af i ren benzin. og gennemskyllet mv. Renlighed er et must, mht. glidelejer...

"Søn" af en maskinfabrikant, og har hafte hoved ind i maskiner og motorer mht. reparation og renovering i rigtig mange år.
Så der bliver ikke snydt hjørner når det gælder indvolde i mekanikken...

Motoren bliver samlet med grafit samlefedt, på nær sølerne, de bliver olieret og får olie meget hurtigt...

(den opmærksomme læser kan se der er drejet "guld" på drejebænken, før poleringen)
Skulle lige dreje et par håndtag til kutteren i mangan bronze :mrgreen:
Vedhæftede filer
IMG_2339.JPG
IMG_2338.JPG
IMG_2334.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

19. apr 2020, 22:28

Bundkaret er "Back in black".

Slebet ned, og afvasket i benzin, dernæst afsvaskning i cellulosefortynder. Malet med zink baseret grunder og topcoat med mat sort motormaling.

Begge dele i højtemperatur version....

Renoveret startermotor.

Og her kommer glæden ved at købe en bil med få km bag sig.
Stumperne er ikke slidt op, de skal bare friske op...

Starten er rigtig fin. Minimalt slid på kul, og ingen slid på kommutatoren.
Let polering af kommutatoren (igen i drejebænken :wink: )..
(Foto viser før-billed at kobber felterne, fik ikke lige taget efter foto af de blanke felter)

Afvaskning af dele, frisk smørring og ny indrykker spole.
(Det er trækspolen med kontakterne der tager hele smækket og belastningen af starteren, så den SKAL friskes op, med org. Bosch stumper naturligvis).

Starten er særdelse vanskelig at fjerne på en Sonett III når motoren er monteret, så det er falsk økonomi ikke at ordne den når motoren er ude. Den er trods alt 47 år gammel !!


Har fundet maling til bunden og til motorrummet. 8)

Det bliver Hempel grunder. Den type man bruger til reparation og maling af skibscontainere,
Den tåler fugt, salt, benzin, kemikalier, bremsevæske og andre olier uden at slippe.

Der skal krads industri guf til. (den med de gode koder) Så holder det :mrgreen:
Så det går fremad.

Ps. stumperne er fra www.Saabparts.shop mange gode fine Saab ting.
Vedhæftede filer
IMG_2349.JPG
IMG_2348.JPG
IMG_2346.JPG
IMG_2344.JPG
IMG_2343.JPG
IMG_2341.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt Viking's Saab Sonett III

20. apr 2020, 21:41

Startermotor samlet og testet.
Smurt med silikone fedt som Saab manualen beskriver det. :wink:

Presset knastaksellejerne ud og monteret nye.
Front lejet havde for meget slup og det var fra det leje at der var hvidt metal flager i bundkarret den gang motoren blev adskilt.

Ikke et nemt arbejde at skifte lejerne, og få dem perfekt på plads.
Men dorne i drejet bronze med beskyttelses tape på lejefladerne var metoden.
Derefter skal de "tilpasses" så knasten arbejder korrekt.
Ikke for stramt og uden slup..

"Sikke en fest"

V4 motoren er bygget specielt, man kan nemlig ikke komme til lejerne fra krumtapshuset, som man normalt kan i en V motor, de sidder i en tunnel, så det er lidt trixet.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"