Banner cycler

Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 13:41

Saab Sonett bremsesjov.

Er i gang med min Sonett, og fik fjernet og adskildt hovedbremsecylinderen.

Uhaaa, den var snasket til inden i. Slam og snask over alt… Fuldstændigt fuldt.

Da jeg købte bilen i 2004, skyllede jeg hele systemet igennem med DOT4 og renoveres kalibre.
De var fine og ren inden i. Men fik friske pakninger mv.

I 2010 skiftede jeg bremsevæske igen, selv om bilen kun havde kørt 200 km. , siden 2004
I 2018 fik den frisk bremsevæske igen. igen meget få km.

Jeg ville sikre mig at hovedbremsecylinderen ikke blev ødelagt af stilstand.
Men ak, åbnede enheden i går og chock. Fuldstændig snasket. Primær stemplet er ætset og der er ar i boringen af cylinderen.

Derfor, hvis den skal genbruges skal den opbores og bøsning isættes. Men primær stemplet kan ikke skaffes mere ☹
Så hvad gør jeg så ????

Bygger om til moderne bremsecylinder, så som Saab9000 ? (dog uden bremseforstærker )
Eller ???

Gode råd modtages.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6914
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 13:50

Jeg fik fra Lars Hyldegard et tip om en svensker, patrick som fik en cylinder honet op og renoveret med pakningssæt i. Jeg gav rundt 2500 for alt dog plus fragt. Skal jeg skaffe navnet på ham igen og høre om han har flere eller kan fikse én mere?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 14:03

Der er jo muligheden med den her:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 23917.html

Saab 900/tidlig 9000 er vel også opdel to kreds som i X. på hver kreds... V. forhjul til H baghjul, og H. forhjul til V baghjul.


Saabklubben i SV har en nytilvirket:

https://saabklubben-reservdelar.se/93-9 ... linder-nt/

Men det løser ikke problemet på langt sigt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6914
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 22:20

Fandt luge navnet Fredrik ekendahl, han bor tæt på Stockholm. Skal jeg skrive ham om han kan lave flere hvis han vil lave en til dig?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6914
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 22:23

Og jeg havde ej heller husket prisen korrekt, gav 1500 SEK plus fragt :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 06:28

Hvis du skifter til en anden hovedcylinder, så find en med samme stempel diameter.
For at beholde det samme pedal tryk.
Hvordan 2 kreds systemet er opdelt er underordnet, det bestemmer rørtilslutningen.
Hvis jeg husker riktigt så ha en og 900 cylinder 2 tilslutninger der bliver splittet op med 2 t stykker der går ud til hjulene.
Det man bør huske ikke at blande hovedcylindre deer er beregnet til tromler, med cylindre der er beregnet til skiver.
På tromlebremser sidder der en for trykventil, det duer ikke med skiver, og vice versa.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 09:47

Jeg har en TRW hovedbremsecylinder der er beregnet til skiver front og tromler bag.
Den har større stempel diameter, men samme vandring som Lockheed enheden på Saaben.

Større stempler bør give mere olie og dermed mindre vandring på pedalen.

OG 900 MY87 er delt på følgende måde:
To porte på cylinderen der hver går til et T-stykke på "brændskottet" Ved T-stykket: Den ene afgang går til baghjul, den anden går til forhjulet. Så de bliver sikret med et X. Lige som på sonette.

På Sonetten sker delingen nede på bremsecylinderen med et T-stykke holdt fast med en banjobolt.
Vedhæftede filer
OG900 bremser.jpg
Bremse Sonett.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
kleinsmeden
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9. jan 2007, 18:39

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:08

Og størrer dia = højere pedaltryk.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:42

Egentligt ville jeg helst have et system med remote servo.

Som det sidder på Volvo Amazone

"Ala det her" :
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1072932/

Det er ærgeligt at betale 4000 kr for en ny hovedcylinder, og så stadig ende med et trægt og tungt system.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
kleinsmeden
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9. jan 2007, 18:39

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:57

Synes at ku erindre, du har en drejebænk, så er det vel bare at komme igang.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 17:35

Kan godt udbore enheden og dreje plus udbore en ny bøsning til cylinderen.
Samt fryse til -50C og krympe bøsningen fast i cylinderen, samt rival kalibrerer boringen efterfølgende.

Så opstår der andre udfordringer.
Udboring af huller efter montage uden at der efterlades grader der kan og vil give rivninger i pakninger.
Nyt primær stempel.
Jeg har ikke slibe grejer til at kunne slibe et stempel på tollerance mål.
Stemplet ligner et der har fået krom og efterfølgende er slibet.


Så er løsningen med ny enhed eller fjern forstærker mere attraktiv.

Sonetten har tre problemer.
1) Tung bremse , pga. manglende. plads til en forstærker enhed. Bør kunne løses.
2) Manglende motorkraft. 65hk er for lidt.
Det kan delvist løses med register weber, manifold og rustfri udstødning 1 1/2 - 2"
3) Lavt gearet diff. Kan opgeres lidt, meeen løsningen er kostbar og ikke super..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 18:18

En vakuumforstærker er efter min mening et over kill på en så lille let bil.
Men tilbage til bremserne,
Pedalen har en mekanisk udveksling, der er til at måle og dermed regne ud.
Hydraulikken er nem der har du en udveksling bestemt af stempel diametre på hovedcylinder, og diameter på caliber stempler, omregnet til areal.
Hvis du regner lidt på det oprindelige system, så kan du komme frem til at du trykker x antal kg på klodserne, ved y antal kg på bremsepedalen.
Nu kan du så beregne den volumen at hovedcylinderen flytter pr mm.
Og derefter sammenligne med en hovedcylinder med mindre diameter, og få forskellen i pedal vandring. Hvis du vil have en pedal med længere vandring, men der virker blødere, da du ikke skal trykke så hårdt.

Fortryks ventilerne er bygget ind i de to t stykker der er monteret på siden af hovedcylinderen.
Og banjoboltene er garenteret noget tomme gevind.
De kan du ikke bruge på en 900-9000 hovedcylinder.
Så det hedder hovedcylinder ud til 2 stykker, og en fortryks ventil til hvert baghjul.
Ellers skal du pumpe bremsen inden du kan bremse, da bremsebakkerne vil tvinge stemplerne tilbage i hjulcylindrene.

Ps husk at skifte væske efter 2 år med din nye hovedcylinder, da væsken optager vand uanset om den står stille eller kører.
Køre er nok bedst da så bliver vandet blandet op i væsken, og ligger ikke statisk i beholderen og hovedcylinderen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12462
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 19:04

Gode pointer.

T stykkerne ligner bare noget påloddet noget, men der kan godt være "sjove ting inden i"..

De remote forstærker systemer jeg kan finde er til eks. volvo P1800.

En kreds fra pedal til forstærker

Derefter en kreds ud i systemet. Den går ikke.... Kom så volvo gammeldaws,,,

Der er en anden grund til at systemet er tungt. Dvs. der skal trykkes hårdt:

Bremserne er lavet til Asbest belægning, det bruger man ikke mere. ( og godt for det, giftigt stads. )
Forskellen er at der skal trykkes dobbelt så hårdt med moderne belægning for at der kan påvirkes med samme bremsekraft pga. (mY) friktionskoefficienten er halveret på ikke Asbest belægning i forhold til de "gamle" klodser med asbest.
Vedhæftede filer
Volvo P1800 bremser.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 466
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

31. jan 2020, 14:42

Hej Morten

Er du sikker på det med fortryksventilerne? Det har jeg altså aldrig set på de systemer, jeg har arbejdet med (SAAB 96 og DAF 66). Tværtimod: I begge tilfælde var der rimeligt frit slag med succesfuld ombygning fra tromler til skiver i for (hvilket jeg selv gjorde). På SAAB'en var der godt nok bremsetrykregulatorer til baghjulene (en til hvert hjul), men det er vel noget helt andet?

Hvornår forsvandt disse regulatorer i øvrigt? De ser ud til at være sparet væk på V4 MY72, så forsvandt de med V4, selvom den med den større vægt på forhjulene havde større brug for dem? Min totakter bremsede i hvert fald fremragende med skiver -også med asbestfri klodser, og pedaltrykket var ikke urimeligt højt. Men dengang kunne man få "bløde" klodser til biler uden forstærker -det kan man måske ikke længere?

Viking: Volvo gammeldags -netop! Og med den modbydelige ratstangslanse fra Amazon :evil: . Helt utroligt, at de så hurtigt kunne få ry for at bygge sikre biler, når SAAB havde gjort det altid.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

31. jan 2020, 17:27

NC ja jeg er meget sikke på at tromlebremser kræver en fortryksventil, det stoppe flowet tilbage, fra hjulcylinderne.
Eller vil fjederen på bremsebakkerne presse stemplerne helt tilbage. Og resultatet vil være en ekstrem lang pedalvandring ved nedbremsning.
Nu snakke du om konvertering fra tromlebremse for sil skivebremser for.
Og her er situationen lidt anderledes.
Du har 2 bremsecylindre pr hjul der bliver samlet i et T stykke monteret på ankerpladen, og det mest logiske vil være at det er her fortryks ventilen er monteret,
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Veteran Forum"