Banner cycler

Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 13:41

Saab Sonett bremsesjov.

Er i gang med min Sonett, og fik fjernet og adskildt hovedbremsecylinderen.

Uhaaa, den var snasket til inden i. Slam og snask over alt… Fuldstændigt fuldt.

Da jeg købte bilen i 2004, skyllede jeg hele systemet igennem med DOT4 og renoveres kalibre.
De var fine og ren inden i. Men fik friske pakninger mv.

I 2010 skiftede jeg bremsevæske igen, selv om bilen kun havde kørt 200 km. , siden 2004
I 2018 fik den frisk bremsevæske igen. igen meget få km.

Jeg ville sikre mig at hovedbremsecylinderen ikke blev ødelagt af stilstand.
Men ak, åbnede enheden i går og chock. Fuldstændig snasket. Primær stemplet er ætset og der er ar i boringen af cylinderen.

Derfor, hvis den skal genbruges skal den opbores og bøsning isættes. Men primær stemplet kan ikke skaffes mere ☹
Så hvad gør jeg så ????

Bygger om til moderne bremsecylinder, så som Saab9000 ? (dog uden bremseforstærker )
Eller ???

Gode råd modtages.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 13:50

Jeg fik fra Lars Hyldegard et tip om en svensker, patrick som fik en cylinder honet op og renoveret med pakningssæt i. Jeg gav rundt 2500 for alt dog plus fragt. Skal jeg skaffe navnet på ham igen og høre om han har flere eller kan fikse én mere?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 14:03

Der er jo muligheden med den her:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 23917.html

Saab 900/tidlig 9000 er vel også opdel to kreds som i X. på hver kreds... V. forhjul til H baghjul, og H. forhjul til V baghjul.


Saabklubben i SV har en nytilvirket:

https://saabklubben-reservdelar.se/93-9 ... linder-nt/

Men det løser ikke problemet på langt sigt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 22:20

Fandt luge navnet Fredrik ekendahl, han bor tæt på Stockholm. Skal jeg skrive ham om han kan lave flere hvis han vil lave en til dig?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

27. jan 2020, 22:23

Og jeg havde ej heller husket prisen korrekt, gav 1500 SEK plus fragt :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 06:28

Hvis du skifter til en anden hovedcylinder, så find en med samme stempel diameter.
For at beholde det samme pedal tryk.
Hvordan 2 kreds systemet er opdelt er underordnet, det bestemmer rørtilslutningen.
Hvis jeg husker riktigt så ha en og 900 cylinder 2 tilslutninger der bliver splittet op med 2 t stykker der går ud til hjulene.
Det man bør huske ikke at blande hovedcylindre deer er beregnet til tromler, med cylindre der er beregnet til skiver.
På tromlebremser sidder der en for trykventil, det duer ikke med skiver, og vice versa.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 09:47

Jeg har en TRW hovedbremsecylinder der er beregnet til skiver front og tromler bag.
Den har større stempel diameter, men samme vandring som Lockheed enheden på Saaben.

Større stempler bør give mere olie og dermed mindre vandring på pedalen.

OG 900 MY87 er delt på følgende måde:
To porte på cylinderen der hver går til et T-stykke på "brændskottet" Ved T-stykket: Den ene afgang går til baghjul, den anden går til forhjulet. Så de bliver sikret med et X. Lige som på sonette.

På Sonetten sker delingen nede på bremsecylinderen med et T-stykke holdt fast med en banjobolt.
Vedhæftede filer
OG900 bremser.jpg
Bremse Sonett.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
kleinsmeden
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9. jan 2007, 18:39

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:08

Og størrer dia = højere pedaltryk.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:42

Egentligt ville jeg helst have et system med remote servo.

Som det sidder på Volvo Amazone

"Ala det her" :
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... r/1072932/

Det er ærgeligt at betale 4000 kr for en ny hovedcylinder, og så stadig ende med et trægt og tungt system.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
kleinsmeden
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9. jan 2007, 18:39

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 15:57

Synes at ku erindre, du har en drejebænk, så er det vel bare at komme igang.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 17:35

Kan godt udbore enheden og dreje plus udbore en ny bøsning til cylinderen.
Samt fryse til -50C og krympe bøsningen fast i cylinderen, samt rival kalibrerer boringen efterfølgende.

Så opstår der andre udfordringer.
Udboring af huller efter montage uden at der efterlades grader der kan og vil give rivninger i pakninger.
Nyt primær stempel.
Jeg har ikke slibe grejer til at kunne slibe et stempel på tollerance mål.
Stemplet ligner et der har fået krom og efterfølgende er slibet.


Så er løsningen med ny enhed eller fjern forstærker mere attraktiv.

Sonetten har tre problemer.
1) Tung bremse , pga. manglende. plads til en forstærker enhed. Bør kunne løses.
2) Manglende motorkraft. 65hk er for lidt.
Det kan delvist løses med register weber, manifold og rustfri udstødning 1 1/2 - 2"
3) Lavt gearet diff. Kan opgeres lidt, meeen løsningen er kostbar og ikke super..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 18:18

En vakuumforstærker er efter min mening et over kill på en så lille let bil.
Men tilbage til bremserne,
Pedalen har en mekanisk udveksling, der er til at måle og dermed regne ud.
Hydraulikken er nem der har du en udveksling bestemt af stempel diametre på hovedcylinder, og diameter på caliber stempler, omregnet til areal.
Hvis du regner lidt på det oprindelige system, så kan du komme frem til at du trykker x antal kg på klodserne, ved y antal kg på bremsepedalen.
Nu kan du så beregne den volumen at hovedcylinderen flytter pr mm.
Og derefter sammenligne med en hovedcylinder med mindre diameter, og få forskellen i pedal vandring. Hvis du vil have en pedal med længere vandring, men der virker blødere, da du ikke skal trykke så hårdt.

Fortryks ventilerne er bygget ind i de to t stykker der er monteret på siden af hovedcylinderen.
Og banjoboltene er garenteret noget tomme gevind.
De kan du ikke bruge på en 900-9000 hovedcylinder.
Så det hedder hovedcylinder ud til 2 stykker, og en fortryks ventil til hvert baghjul.
Ellers skal du pumpe bremsen inden du kan bremse, da bremsebakkerne vil tvinge stemplerne tilbage i hjulcylindrene.

Ps husk at skifte væske efter 2 år med din nye hovedcylinder, da væsken optager vand uanset om den står stille eller kører.
Køre er nok bedst da så bliver vandet blandet op i væsken, og ligger ikke statisk i beholderen og hovedcylinderen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

28. jan 2020, 19:04

Gode pointer.

T stykkerne ligner bare noget påloddet noget, men der kan godt være "sjove ting inden i"..

De remote forstærker systemer jeg kan finde er til eks. volvo P1800.

En kreds fra pedal til forstærker

Derefter en kreds ud i systemet. Den går ikke.... Kom så volvo gammeldaws,,,

Der er en anden grund til at systemet er tungt. Dvs. der skal trykkes hårdt:

Bremserne er lavet til Asbest belægning, det bruger man ikke mere. ( og godt for det, giftigt stads. )
Forskellen er at der skal trykkes dobbelt så hårdt med moderne belægning for at der kan påvirkes med samme bremsekraft pga. (mY) friktionskoefficienten er halveret på ikke Asbest belægning i forhold til de "gamle" klodser med asbest.
Vedhæftede filer
Volvo P1800 bremser.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

31. jan 2020, 14:42

Hej Morten

Er du sikker på det med fortryksventilerne? Det har jeg altså aldrig set på de systemer, jeg har arbejdet med (SAAB 96 og DAF 66). Tværtimod: I begge tilfælde var der rimeligt frit slag med succesfuld ombygning fra tromler til skiver i for (hvilket jeg selv gjorde). På SAAB'en var der godt nok bremsetrykregulatorer til baghjulene (en til hvert hjul), men det er vel noget helt andet?

Hvornår forsvandt disse regulatorer i øvrigt? De ser ud til at være sparet væk på V4 MY72, så forsvandt de med V4, selvom den med den større vægt på forhjulene havde større brug for dem? Min totakter bremsede i hvert fald fremragende med skiver -også med asbestfri klodser, og pedaltrykket var ikke urimeligt højt. Men dengang kunne man få "bløde" klodser til biler uden forstærker -det kan man måske ikke længere?

Viking: Volvo gammeldags -netop! Og med den modbydelige ratstangslanse fra Amazon :evil: . Helt utroligt, at de så hurtigt kunne få ry for at bygge sikre biler, når SAAB havde gjort det altid.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

31. jan 2020, 17:27

NC ja jeg er meget sikke på at tromlebremser kræver en fortryksventil, det stoppe flowet tilbage, fra hjulcylinderne.
Eller vil fjederen på bremsebakkerne presse stemplerne helt tilbage. Og resultatet vil være en ekstrem lang pedalvandring ved nedbremsning.
Nu snakke du om konvertering fra tromlebremse for sil skivebremser for.
Og her er situationen lidt anderledes.
Du har 2 bremsecylindre pr hjul der bliver samlet i et T stykke monteret på ankerpladen, og det mest logiske vil være at det er her fortryks ventilen er monteret,
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 19:07

Der sidder ikke nogen ventil eller begrænser i eller på bremsecylinderen eller på på T-stykkerne.
Bremserør løber lige igennem bilen og bagi kobles der slanger på ud til svingarmen...

På vedlagte foto ses de to t-stykker der boltes på hovedbremsecylinderen med banjobolte.
Vedhæftede filer
IMG_1913.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 21:27

Ingen fortryksventil, hvilket alle der har kørt kortnæse totakter til hverdag kan skrive under på: Et sikkert tegn på at bremserne skal justeres (hvilket er manuelt både for og bag før 1964) er netop længere pedalvandring.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 22:18

Hej

Morten: Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og påståelig, hvilket er en af de fine ting ved at være aktiv her :D . Du har IKKE ret i, at fortryksventilerne sidder ved bagbremserne (jeg går ud fra, at det er de samme, som på SAAB-engelsk hedder non-return valve). På totakterne, der som standard har tromler, men på sport- og GT-modellerne har skivebremser i for, sidder de ved hovedcylinderen:
http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... 150dpi.pdf.

Så konklusionen må vel være, at disse ventiler i SAAB sidder på begge kredse, og at de ikke generer skivebremserne. Derfor er det uproblematisk at skifte til skiver i for, og derfor er det vigtigt at fastholde den originale hovedcylinder på 96 og 97.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

17. feb 2020, 12:07

Man kan "nemt" sætte en anden hovedbremsecylinder på Saab 95, 96 & 97 systemet.
Dvs. man skal finde en der har ca. samme stempelstørrelse, og en der kan monteres ned ved pedalen med en fjeder.

Cylinderen er symetrisk og begrænsningen til trumlerne sidder på bremserørsystemet

IKKE på eller ved T-stykkerne på hovedbremsecylinderne, men der sidder to ventiler mellem hovedbremsecylinderen og bagbremsen.

Se tegning punkt "17" Ventile har nummer 71 75 995
Vedhæftede filer
Bremsesystem.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

17. feb 2020, 15:56

Hej Viking

Hvor har du den illustration fra?

I værkstedshåndbogen til SAAB 97 ser det sådan ud:
Bremser SAAB 97.pdf
(279.93 KiB) Downloadet 26 gange
(jeg kan ikke få Word-illustrationer eller skærmdumps til at virke her).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

20. apr 2020, 09:59

T-stykker på bremsecylinderen har ingen ventil monteret, har T stykkerne afmonteret og har tjekket.
Det kan den ikke have da den deler systemet på tværs.

Ny hovedbremsecylinder kan købes i Holland:
https://www.saabparts.shop/Hoofdremcyli ... -1963-1974

Billigt: NEJ (3278 kr) billig fragt
Men den kan skaffes

Saabklubben sv. 4125 dvs. ca. 2900-3000 Dkr.
MEEEN her er fragt og leveringstid, svær og kostbar....

De kan også købes renoveret

https://www.saabparts.shop/Gereviseerde ... -1963-1964

Til 2100 kr. MEEEN, min enhed er "meget godt medtaget, med ar på stempler og boring.
Den skal ikke renoveres, med mindre der købes nye primær og sekundær stempler....

og så er økonomien væk i det....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

20. apr 2020, 11:13

Med risiko for at gentage hvad nogen måske allerede har nævnt:

De ventiler til bagbremserne er der for at begrænse bremsetrykket på baghjulene, så disse ikke blokerer før forhjulene. Altså for at bilen ikke skal snurre rundt når man bremser kraftigt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

20. apr 2020, 13:20

Der sidder ingen begrænserventil ved hovedbremsecylinderen.

Den er symetrisk og trykker samme mængde ud i hver kreds da den er forbundet på kryds.

De to messing T stykker er bare "rene" T-stykker, uden nogle begænsere over hoved.

Der er omtalt en kontrventil i hovedbremsecylinderen.
Men ellers er der ikke noget.

Men det er i bund og grund vel også lige meget hvis der kommer en hovedbremsecyinder på af samme sløje system og samme "skod" fabrikat på som den "orginale" Girling ting.

Igen typisk Englesk. Bygget snirklet, ringe og med særheder i designet.

Skiftede hovedbremsecylinder på vores diesel pendler bil i januar
Ny ATE hovedbremsecylinder: 293 KR, med moms !!! Lavet i tysk design der virker og tager 1/2 time at skifte.
Vedhæftede filer
Hovedbremsecylinder.jpg
Kontraventil.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

20. apr 2020, 14:15

Hej Viking og Peter

Peter har ret: Den omtalte "nr. 17" tidligere i tråden er en trykbegrænser, der forhindrer blokering af baghjulene (men sikrer godt bid ved moderat bremsning -en fed detalje i glat føre). Sparer man dem, er man nødt til at indbygge en meget større sikkerhedsmargen (altså meget lav bremsevirkning bag ved lavt pedaltryk).

Viking: Den kontraventil, du nævner (og som der findes én af til hver kreds) er netop den omdiskuterede fortryksventil. Så der er næppe nogen anden vej end at bruge en ny eller renoveret "skod Girling ting" :D . Jeg havde nu ingen problemer med hovedcylinderen, men brugte den også kun i 23 år. Men hjulcylindrene -uha :( .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

20. apr 2020, 21:09

Hjulcylinderne i bagenden blev skiftet til nye i 2006 og der er skiftet væske jævnligt.

Forhjuls enhederne er adskilt to gange og har fået friske pakninger de to gange, samt frisk væske et par gange.

Hjulcylinderne er ret nemme, så længe man ikke bruger bilen i fugt, regn og vintervejr. :lol:

Desværre var skaden med hovedcylinderen nok gammel skade.
Systemet er desuden så smart bygget at hovedcyl. nærmest er den laveste komponent hvor alt snask og fugt samlet sig...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 188
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

23. apr 2020, 07:01

Hej SAAB folk

Foe en del år siden renoverede jeg min Sonett komplet sådan som Viking er i gang med
For at at undgå tæringer og snask i bremsesystemet skiftede jeg til silicone bremsevæske se link til Volvo
https://www.spare-parts.dk/produkter/br ... aeske.aspx
Jeg købte her ved https://mike-sander.de/images/pdf/Silikon_Web.pdf

Jeg tømte rørene ved at blæse masser af trykluft igennem, skiftede kalibre og hjul cylindre,

Jeg så fordelene ved ingen skift optager ikke vand = ingen tæring angriber ikke lakken
Ulemper: Det må ikke blandes med andre bremsevæsker - det er ingen garanti for at dele i bremsesystemet ikke tager skade over tid så som gummi pakninger der svulmer op/ indtørrer eller skade på plastik dele.

Har nu efter 5 år ikke nogen problemer med bremserne, men er der nogen som har mere erfaringer med silicone bremsevæske??


Sonetten blev også behandlet med dette produkt fra Mike Sanders, ser udtil at virke godt.
https://mike-sander.de/images/pdf/Infoblatt.pdf

Det var denne test som overbeviste mig:
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

23. apr 2020, 11:01

:-)

Det var da dagens gode nyhed Saab97

Det er Tysk så selv jeg kan forstår det: :D
Nie mehr wechseln! Keine Korrosion! Keine Lackbeschädigung! Siedepunkt 260°C

4 ting jeg godt kan li :-)
og tre ting min bil lider af, som er ved at blive fjernet.


Korrosion i min bil og bremsesystem pga. bremsevæske. (på nær lækageskade fra et blybatteri, men det er en anden sag).
Opkogning og stripning af lak
og fugt i bremsevæsken

og gode link til "bundmaling"

Tænker også om vandfri kølervæske mon ikke er det rigtige...
Da alle slanger skiftes, køler fornyes, motoren er afvasket, affedter og tæt.



Glykol indeholder vand og det giver korrosionsskade over tid.
Evans kølervæske
https://motocrossactionmag.com/ten-thin ... s-coolant/

https://www.ebay.co.uk/itm/301645898471
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

23. apr 2020, 11:20

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

23. apr 2020, 19:48

De køretøjer der har fået en silicone bremse væske har fået en mærkelig bremsepedal.
Det er mine erfaringer, det er svært at beskrive men pedalen føles underlig.
Det første link skriver at den ikke er godkendt til classic race hvorfor det ?
Jeg mener væsken kan ikke optage vand !
Og det er nok hoved problemet.
Da det er et system der er åbent for luften, og dermed fugt, der kan kondensere til små vand lommer i systemet.
Og pludselig er vi nede på et kogepunkt på 100 grader.
Hvilket ikke er ret meget.
Jeg er ikke overbevist om det er ret meget værd at bruge.
Lidt det samme som den vandløse kølervæske, den er meget dyr.
Men forhindre den de galvaniske korrision som der vil ske.
En moderne kølervæske kan holde i 10 år, hvor lang tid tror du at dit kølersystem forbliver tæt ?

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 518
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

23. apr 2020, 21:43

Hej Viking

Jeg undrer mig også -har dårlige erfaringer med pakninger og slanger, der ikke er fit for "nye påfund".

Og vandfri kølervæske? Det lyder nærmest som alkoholfri whisky :roll: .

Tror du ikke, at nummer ét ville være at bruge det originale, og så bare sørge for ordentlig pasning og skift med de foreskrevne intervaller?

Rust-vidundermidlet lyder derimod interessant. Findes der bedre beskrivelser (og hvor det kan købes eller blive påført)?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
SAAB97
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 188
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

24. apr 2020, 07:58

Hej SAAB folk
uha hvor en tråd hurtigt får en ny drejning :)

1. Jeg anbefalder ikke brug af silicone bremsevæske (selv om jeg har det på min bil) i principet anbefalder jeg kun det som er anbefalet af fabrikanten!!!

2. Mike Sanders produkter kan man købe online. Det nærmeste "sprøjte sted" er Niebøl ( lige syd for Tønder) der fik jeg min Sonett behandlet han er en "oldtimer freak" han piskede rundt om Sonett og udbrød hele tiden Das ist ein SAAB !!!! og jeg kan lige love for at der var nok fedt smurt på bilen :ugeek
Jeg har købt et par dåser af det der fedt der er nemt at bruge jeg smører det på og varmer stedet op med en varme pistol, men det kan kun bruges de steder hvor det ikke bliver udsat for vand sprøjt det bliver simpel hen vasket af.

3. Vand fri køler væske! i et tysk oldtimer magesin var det engang en test af vandfri kølevæske resultatet var at det virkede slet ikke i en bil med selv cirkulation (uden vandpumpe) det var en MG TD den anden bil var en SAAB 96 2 takt resultatet var et par grader højere motor temperatur og en lækage ved varme apparatet og det grønne snask havde man utroligt svært få vasket ud af de nye tæpper i bilen.

Jeg overvejer kraftigt at skifte den blå kølervæske ud med den røde G12++ ( pas på det skal være G12++ ikke G12+ har samme røde farve) som f.eks. fra T. Hassan https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 243231630/

Jeg har fundet en oversigt fra Glycoteck som leverer til de "frie værksteder" jeg synes den er rigtig god og giver en fantastisk information
Jeg har vedhæftet en fil som jeg har fundet ved at google automester Glycotech
Glycotech (1).pdf
(350.99 KiB) Downloadet 19 gange
Hilsen Boy

Tilbage til "Veteran Forum"