Banner cycler

Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12430
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 19:07

Der sidder ikke nogen ventil eller begrænser i eller på bremsecylinderen eller på på T-stykkerne.
Bremserør løber lige igennem bilen og bagi kobles der slanger på ud til svingarmen...

På vedlagte foto ses de to t-stykker der boltes på hovedbremsecylinderen med banjobolte.
Vedhæftede filer
IMG_1913.JPG


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1802
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 21:27

Ingen fortryksventil, hvilket alle der har kørt kortnæse totakter til hverdag kan skrive under på: Et sikkert tegn på at bremserne skal justeres (hvilket er manuelt både for og bag før 1964) er netop længere pedalvandring.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 448
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

1. feb 2020, 22:18

Hej

Morten: Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og påståelig, hvilket er en af de fine ting ved at være aktiv her :D . Du har IKKE ret i, at fortryksventilerne sidder ved bagbremserne (jeg går ud fra, at det er de samme, som på SAAB-engelsk hedder non-return valve). På totakterne, der som standard har tromler, men på sport- og GT-modellerne har skivebremser i for, sidder de ved hovedcylinderen:
http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... 150dpi.pdf.

Så konklusionen må vel være, at disse ventiler i SAAB sidder på begge kredse, og at de ikke generer skivebremserne. Derfor er det uproblematisk at skifte til skiver i for, og derfor er det vigtigt at fastholde den originale hovedcylinder på 96 og 97.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12430
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

17. feb 2020, 12:07

Man kan "nemt" sætte en anden hovedbremsecylinder på Saab 95, 96 & 97 systemet.
Dvs. man skal finde en der har ca. samme stempelstørrelse, og en der kan monteres ned ved pedalen med en fjeder.

Cylinderen er symetrisk og begrænsningen til trumlerne sidder på bremserørsystemet

IKKE på eller ved T-stykkerne på hovedbremsecylinderne, men der sidder to ventiler mellem hovedbremsecylinderen og bagbremsen.

Se tegning punkt "17" Ventile har nummer 71 75 995
Vedhæftede filer
Bremsesystem.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 448
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

17. feb 2020, 15:56

Hej Viking

Hvor har du den illustration fra?

I værkstedshåndbogen til SAAB 97 ser det sådan ud:
Bremser SAAB 97.pdf
(279.93 KiB) Downloadet 7 gange
(jeg kan ikke få Word-illustrationer eller skærmdumps til at virke her).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Veteran Forum"