Så kom "guld hovedbremsecylinderen" hjem fra Holland.
Der sidder kontraventiler i hovedcylinderen helt som Morten siger.... jeg tog fejl... har boltet adaptor/niblerne af.
Saab Sonett V4 har reduktionsventil henne bag i bilen lige før overgangen til bremseslangerne.
Det har Sonett III ikke. Den har ventiler gemt nede bag niblerne i hovedbremsecylinderen.
Den nye cylinder kom kun med et stk.ny ventil "gemt" nede bag niblen og en prop i den anden port. Lidt mystisk..
Nå den nye cylinder er en std. type der kan skaffes økonomisk, og der er påbygget en alu udfræst klods så låget fra den gamle enhed kan boltes på..
Er IKKE tilfreds med det gamle låg, så skal nok have fræst et alu låg. så bøjer det ikke igen og bliver utæt.
Sonett III har beholder til bremsevæske og koblingshyd. væske ført op så man kan fylde dem og holde øje med væskestanden oppe.
God ide, meeeeen slangerne går i opløsning og sender slam ned i bremsesystemet, slanger og låg bliver bliver utætte af ælde og hærger alt rundt omkring sig....
Bremsevæskebeholderne har fået ren Neptun og tandbørste. Derefter kogende sæbevand med Neptun..
Blikket til beholderne har NemSaab fået vandblæst og plateret. Ren Saab "Porno"
Det ender nok med at delene bliver så rene at de kan bruges til et bremsesystem.
Frontkaliberne bliver renoveret igen, nu med rustfrie stempler... og der kommet Goodridge teflon/rustfri bremseslanger på samt nye bremserør og nye enheder i bremsetromlerne.
Nu fixet jeg alt med bremsen, for det er nærmest umuligt at skifte komponenter når motoren er monteret... der er nul plads...
Så skulle der også være fred et stykke tid.