Side 1 af 1

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 1. feb 2020, 19:07
af viking
Der sidder ikke nogen ventil eller begrænser i eller på bremsecylinderen eller på på T-stykkerne.
Bremserør løber lige igennem bilen og bagi kobles der slanger på ud til svingarmen...

På vedlagte foto ses de to t-stykker der boltes på hovedbremsecylinderen med banjobolte.

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 1. feb 2020, 21:27
af Peter
Ingen fortryksventil, hvilket alle der har kørt kortnæse totakter til hverdag kan skrive under på: Et sikkert tegn på at bremserne skal justeres (hvilket er manuelt både for og bag før 1964) er netop længere pedalvandring.

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 1. feb 2020, 22:18
af NC_Ribe
Hej

Morten: Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og påståelig, hvilket er en af de fine ting ved at være aktiv her :D . Du har IKKE ret i, at fortryksventilerne sidder ved bagbremserne (jeg går ud fra, at det er de samme, som på SAAB-engelsk hedder non-return valve). På totakterne, der som standard har tromler, men på sport- og GT-modellerne har skivebremser i for, sidder de ved hovedcylinderen:
http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... 150dpi.pdf.

Så konklusionen må vel være, at disse ventiler i SAAB sidder på begge kredse, og at de ikke generer skivebremserne. Derfor er det uproblematisk at skifte til skiver i for, og derfor er det vigtigt at fastholde den originale hovedcylinder på 96 og 97.

Mvh/NC

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 17. feb 2020, 12:07
af viking
Man kan "nemt" sætte en anden hovedbremsecylinder på Saab 95, 96 & 97 systemet.
Dvs. man skal finde en der har ca. samme stempelstørrelse, og en der kan monteres ned ved pedalen med en fjeder.

Cylinderen er symetrisk og begrænsningen til trumlerne sidder på bremserørsystemet

IKKE på eller ved T-stykkerne på hovedbremsecylinderne, men der sidder to ventiler mellem hovedbremsecylinderen og bagbremsen.

Se tegning punkt "17" Ventile har nummer 71 75 995

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 17. feb 2020, 15:56
af NC_Ribe
Hej Viking

Hvor har du den illustration fra?

I værkstedshåndbogen til SAAB 97 ser det sådan ud:
Bremser SAAB 97.pdf
(279.93 KiB) Downloadet 29 gange
(jeg kan ikke få Word-illustrationer eller skærmdumps til at virke her).

Mvh/NC

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 20. apr 2020, 09:59
af viking
T-stykker på bremsecylinderen har ingen ventil monteret, har T stykkerne afmonteret og har tjekket.
Det kan den ikke have da den deler systemet på tværs.

Ny hovedbremsecylinder kan købes i Holland:
https://www.saabparts.shop/Hoofdremcyli ... -1963-1974

Billigt: NEJ (3278 kr) billig fragt
Men den kan skaffes

Saabklubben sv. 4125 dvs. ca. 2900-3000 Dkr.
MEEEN her er fragt og leveringstid, svær og kostbar....

De kan også købes renoveret

https://www.saabparts.shop/Gereviseerde ... -1963-1964

Til 2100 kr. MEEEN, min enhed er "meget godt medtaget, med ar på stempler og boring.
Den skal ikke renoveres, med mindre der købes nye primær og sekundær stempler....

og så er økonomien væk i det....

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 20. apr 2020, 11:13
af Peter
Med risiko for at gentage hvad nogen måske allerede har nævnt:

De ventiler til bagbremserne er der for at begrænse bremsetrykket på baghjulene, så disse ikke blokerer før forhjulene. Altså for at bilen ikke skal snurre rundt når man bremser kraftigt.

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 20. apr 2020, 13:20
af viking
Der sidder ingen begrænserventil ved hovedbremsecylinderen.

Den er symetrisk og trykker samme mængde ud i hver kreds da den er forbundet på kryds.

De to messing T stykker er bare "rene" T-stykker, uden nogle begænsere over hoved.

Der er omtalt en kontrventil i hovedbremsecylinderen.
Men ellers er der ikke noget.

Men det er i bund og grund vel også lige meget hvis der kommer en hovedbremsecyinder på af samme sløje system og samme "skod" fabrikat på som den "orginale" Girling ting.

Igen typisk Englesk. Bygget snirklet, ringe og med særheder i designet.

Skiftede hovedbremsecylinder på vores diesel pendler bil i januar
Ny ATE hovedbremsecylinder: 293 KR, med moms !!! Lavet i tysk design der virker og tager 1/2 time at skifte.

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 20. apr 2020, 14:15
af NC_Ribe
Hej Viking og Peter

Peter har ret: Den omtalte "nr. 17" tidligere i tråden er en trykbegrænser, der forhindrer blokering af baghjulene (men sikrer godt bid ved moderat bremsning -en fed detalje i glat føre). Sparer man dem, er man nødt til at indbygge en meget større sikkerhedsmargen (altså meget lav bremsevirkning bag ved lavt pedaltryk).

Viking: Den kontraventil, du nævner (og som der findes én af til hver kreds) er netop den omdiskuterede fortryksventil. Så der er næppe nogen anden vej end at bruge en ny eller renoveret "skod Girling ting" :D . Jeg havde nu ingen problemer med hovedcylinderen, men brugte den også kun i 23 år. Men hjulcylindrene -uha :( .

Mvh/NC

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 20. apr 2020, 21:09
af viking
Hjulcylinderne i bagenden blev skiftet til nye i 2006 og der er skiftet væske jævnligt.

Forhjuls enhederne er adskilt to gange og har fået friske pakninger de to gange, samt frisk væske et par gange.

Hjulcylinderne er ret nemme, så længe man ikke bruger bilen i fugt, regn og vintervejr. :lol:

Desværre var skaden med hovedcylinderen nok gammel skade.
Systemet er desuden så smart bygget at hovedcyl. nærmest er den laveste komponent hvor alt snask og fugt samlet sig...

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 23. apr 2020, 07:01
af SAAB97
Hej SAAB folk

Foe en del år siden renoverede jeg min Sonett komplet sådan som Viking er i gang med
For at at undgå tæringer og snask i bremsesystemet skiftede jeg til silicone bremsevæske se link til Volvo
https://www.spare-parts.dk/produkter/br ... aeske.aspx
Jeg købte her ved https://mike-sander.de/images/pdf/Silikon_Web.pdf

Jeg tømte rørene ved at blæse masser af trykluft igennem, skiftede kalibre og hjul cylindre,

Jeg så fordelene ved ingen skift optager ikke vand = ingen tæring angriber ikke lakken
Ulemper: Det må ikke blandes med andre bremsevæsker - det er ingen garanti for at dele i bremsesystemet ikke tager skade over tid så som gummi pakninger der svulmer op/ indtørrer eller skade på plastik dele.

Har nu efter 5 år ikke nogen problemer med bremserne, men er der nogen som har mere erfaringer med silicone bremsevæske??


Sonetten blev også behandlet med dette produkt fra Mike Sanders, ser udtil at virke godt.
https://mike-sander.de/images/pdf/Infoblatt.pdf

Det var denne test som overbeviste mig:
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 23. apr 2020, 11:01
af viking
:-)

Det var da dagens gode nyhed Saab97

Det er Tysk så selv jeg kan forstår det: :D
Nie mehr wechseln! Keine Korrosion! Keine Lackbeschädigung! Siedepunkt 260°C

4 ting jeg godt kan li :-)
og tre ting min bil lider af, som er ved at blive fjernet.


Korrosion i min bil og bremsesystem pga. bremsevæske. (på nær lækageskade fra et blybatteri, men det er en anden sag).
Opkogning og stripning af lak
og fugt i bremsevæsken

og gode link til "bundmaling"

Tænker også om vandfri kølervæske mon ikke er det rigtige...
Da alle slanger skiftes, køler fornyes, motoren er afvasket, affedter og tæt.



Glykol indeholder vand og det giver korrosionsskade over tid.
Evans kølervæske
https://motocrossactionmag.com/ten-thin ... s-coolant/

https://www.ebay.co.uk/itm/301645898471

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 23. apr 2020, 11:20
af viking

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 23. apr 2020, 19:48
af Mortenvig
De køretøjer der har fået en silicone bremse væske har fået en mærkelig bremsepedal.
Det er mine erfaringer, det er svært at beskrive men pedalen føles underlig.
Det første link skriver at den ikke er godkendt til classic race hvorfor det ?
Jeg mener væsken kan ikke optage vand !
Og det er nok hoved problemet.
Da det er et system der er åbent for luften, og dermed fugt, der kan kondensere til små vand lommer i systemet.
Og pludselig er vi nede på et kogepunkt på 100 grader.
Hvilket ikke er ret meget.
Jeg er ikke overbevist om det er ret meget værd at bruge.
Lidt det samme som den vandløse kølervæske, den er meget dyr.
Men forhindre den de galvaniske korrision som der vil ske.
En moderne kølervæske kan holde i 10 år, hvor lang tid tror du at dit kølersystem forbliver tæt ?

MVh
Morten

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 23. apr 2020, 21:43
af NC_Ribe
Hej Viking

Jeg undrer mig også -har dårlige erfaringer med pakninger og slanger, der ikke er fit for "nye påfund".

Og vandfri kølervæske? Det lyder nærmest som alkoholfri whisky :roll: .

Tror du ikke, at nummer ét ville være at bruge det originale, og så bare sørge for ordentlig pasning og skift med de foreskrevne intervaller?

Rust-vidundermidlet lyder derimod interessant. Findes der bedre beskrivelser (og hvor det kan købes eller blive påført)?

Mvh/NC

Re: Bremsecylinder Saab V4/Sonett III Hjælp

: 24. apr 2020, 07:58
af SAAB97
Hej SAAB folk
uha hvor en tråd hurtigt får en ny drejning :)

1. Jeg anbefalder ikke brug af silicone bremsevæske (selv om jeg har det på min bil) i principet anbefalder jeg kun det som er anbefalet af fabrikanten!!!

2. Mike Sanders produkter kan man købe online. Det nærmeste "sprøjte sted" er Niebøl ( lige syd for Tønder) der fik jeg min Sonett behandlet han er en "oldtimer freak" han piskede rundt om Sonett og udbrød hele tiden Das ist ein SAAB !!!! og jeg kan lige love for at der var nok fedt smurt på bilen :ugeek
Jeg har købt et par dåser af det der fedt der er nemt at bruge jeg smører det på og varmer stedet op med en varme pistol, men det kan kun bruges de steder hvor det ikke bliver udsat for vand sprøjt det bliver simpel hen vasket af.

3. Vand fri køler væske! i et tysk oldtimer magesin var det engang en test af vandfri kølevæske resultatet var at det virkede slet ikke i en bil med selv cirkulation (uden vandpumpe) det var en MG TD den anden bil var en SAAB 96 2 takt resultatet var et par grader højere motor temperatur og en lækage ved varme apparatet og det grønne snask havde man utroligt svært få vasket ud af de nye tæpper i bilen.

Jeg overvejer kraftigt at skifte den blå kølervæske ud med den røde G12++ ( pas på det skal være G12++ ikke G12+ har samme røde farve) som f.eks. fra T. Hassan https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 243231630/

Jeg har fundet en oversigt fra Glycoteck som leverer til de "frie værksteder" jeg synes den er rigtig god og giver en fantastisk information
Jeg har vedhæftet en fil som jeg har fundet ved at google automester Glycotech
Glycotech (1).pdf
(350.99 KiB) Downloadet 23 gange
Hilsen Boy