Banner cycler

Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

8. feb 2020, 10:29

Spændende:
https://www.vagnssaabmuseum.dk/kopi-af- ... 7-sonett-1

Burde tage til træf "hos Vagn" Det ser spændende ud.
Bilen kommer der fra.

Saab 95 2T og Saab 97 dele bl.a. bremser, da 97 ikke har plads til bremseforstærker.

Sonett er en af verdens mest simple, men også mest velbyggede "sportsvogn" / eller retter "ungdomsbil".

Det er en ungdomsbil, da den er bygget til unge mennesker, samt at alle der kører en tur i den bliver som ung igen :lol:


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

8. feb 2020, 12:19

Helt klart en opfordring til, at komme til træf den dag.
Der kommer mange 2T og V4 folk er jeg sikker på.
Gode muligheder for, at skabe sig et V4 netværk. :-)
Man behøver ikke tilmelde sig hos Vagn. Man dugger bare op.
Vil man med på Teknisk Museum Sønderjylland bag efter sammen med klubberne, så skal man tilmelde sig hos Søren (V4 mand!) eller mig.
- Se bladet som gerne skulle være kommet i sidste uge side 17.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6455
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

10. feb 2020, 16:50

Hej Viking
Du har jo flere tråde kørende og du taler om kobling i én af dem, så jeg kom til at tænke på dette:
http://malbrad.co.uk/cart/products.php?337&cPath=26_41
Du kan også bruge en VW trykfod, men den kræver enten at svinghjulet afdrejes eller at trykfoden shimses lidt ud ved montering.
Malbrad koblingen burde være direct-fit som de siger i UK.
Der står at han ikke har den på lager, men jeg tror bare ikke han er så god til at holde hjemmesiden opdateret. Han er lidt old-school. Sikkert typen hvor det er bedst bare at ringe til ham og få en snak (du er jo forhenværende Brite)

Det skal siges at jeg ikke selv har handlet med ham, men kun hørt ham positivt omtalt på dette forum som jeg også kun kan anbefale: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/
Det er meget gammeldags opbygget (hvilket jeg ser som en fordel) så det fungerer nok bedst på en gammeldags PC.

Ang. koblingen igen, så burde den originale fungere fint ved let tuning, men jeg ved der er flere med standard biler der monteret "diaphragm" eller "solfjeder" koblingen fremfor den lidt gammeldags standard trykfod. Jeg ved ikke om det afhjælper vibrationer men som forebyggende foranstaltning kan det være en god ide at montere den "nye" type hvis man alligevel skal skifte kobling. Den gamle kan være lidt drilsk og de kan faktisk sætte sig fast hvis bilen holder i længere tid uden at nogen træder på koblingen.
Derudover skal du være opmærksom på at der findes nye (renoverede) lameller/koblingsnav hvor lamellen er nittet på den forkerte side af navet. Der er en tråd på forummet jeg linkede til. Jeg kan finde den til dig hvis du ønsker.
Jeg har på fornemmelsen at det nye nav jeg monterede for snart mange år siden i min V4 har den fejl. Det var i hvert fald besværligt at få den til at fungere korrekt. Jeg måtte lægge en hel del skiver bag slavecylinderen for at få den til at koble fri og herefter kunne koblingsarmen gå lidt imod trykfoden eller lignende når man koblede ud, hvilket gav en skrattende lyd. Det fungerer dog stadig og den kobler ind uden at den rusker, men det er ikke optimalt da der er meget lidt tolerence tilbage hvis man får behov for at justere den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

13. feb 2020, 12:21

Er det fjederne i trykfoden der gør at den rusker/hopper ved indkobling ?
Burde en frisk lamelpakke ikke kunne ordne koblingen ??

Prisen på en ny kobling er "hård"
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1003437/

Den holder koblingen fint under kørsel, det er kun ved opstart i 1 eller 2. gear at den kan ruske lidt...

Men når nu hele "apparatet" er ude, er det god tid at forny. Det er nemlig "piv" besværligt at skifte kobling i Sonetten.

# Hele fronten skal af.
# Motoren + gearkasse skal op
og så kan man få adgang til koblingen....

Det er lidt ala: Toyota previa og Porsche boxster metoden. Alt skal ud..

Er forkælet med Saab OG900 mht. kobling. Relativ nem at skifte, uden der skal adskildes hele bilen.... og kobling er billig !

Under alle omstændigheder, så bliver svinghjulet afdrejet, så er det frisk.
Vedhæftede filer
IMG_2010.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

13. feb 2020, 12:24

og så er der lige den lækre reservedel:

https://www.ebay.co.uk/itm/WEBER-CARB-C ... SweW5VBYDY

Ummmm Weber 32/36 DGV-5A
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6913
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

13. feb 2020, 15:07

hej viking

dele er sjove til v4 men bestemt ikke gratis.

hold dig fra motomobil i tyskland, det er ekseptionelt ringe kvalitet

Veteranbilshop som Lecup linker til er fin. Ebay er udemærket og tradera/blocket.se er også ok.

Nogle af delene har jeg lykkedes med at finde hos danske forhandlere som FTZ og mekonomen (kobling bla.) men ellers er der svenska saab klubben tilbage..... Der bliver færrer og færre.

Tandhjulene, vælg stål med fiber eller ren fiber.

mht carb, så er denne fantastisk, kører selv med den...
https://classiccarbs.co.uk/product/webe ... ab-v4volvo
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6913
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

13. feb 2020, 15:10

du vil opdage at DCD karbonaden er et langt bedere fit for v4 motoren end den weber du linker til..... ;)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Lecup
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. dec 2006, 23:41

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

14. feb 2020, 19:59

Hej Viking og Anders,
DCD passer desværre ikke til sonetter, den er for høj.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

14. feb 2020, 20:12

Den er meget hindret med FoMoCo enheden.
Weber 32/36 DGV-5A er den Mark Ashcraft anbefaler, nok mest mht. plads.

Hvis den skal DCD på skal der bule på bulen i motorklappen. Det kunne også være sejt.... meeen

Jeg har "sportsmanifolden" til motoren, den kommer på under alle omstændigheder.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

15. feb 2020, 09:13

Blot et råd.
Sæt en del penge tilside for at få karburatoren justeret ind på et rullefelt.
Det er penge der er godt givet ud.
Specielt da du ikke køber et komplet færdigt kit til motoren.
Men selv stykker kittet sammen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

15. feb 2020, 10:26

Det er et rigtigt god råd. :wink:

Jeg planlægger at købe et kit fra Mike Ashcraft, så den passer til motoren..
Kit #4355
http://markashcraft.com/wp-content/uplo ... og-web.pdf

Så er jeg et godt stykke af vejen, Derefter skal den trimmes ind.

Stater nok med FoMoCo-en til tænding står perfekt mv. og den er tilkørt.. Den kører nemlig rigtigt godt med Ford enheden, den ånder bare ikke så godt.
Vedhæftede filer
Kit til DGV-5A.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6455
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

15. feb 2020, 18:25

Hej Viking
Angående koblingen så ved jeg ikke hvad der får den til at ruske. Jeg har bare læst at flere har haft problemer efter de har monteret en ny af original type. Det er ikke sikkert at VW typen kan gøre det bedre. Jeg monterede selv en ny original/Sachs kobling og jeg har ikke haft problemer med rusken, så hvis ikke din har haft problemer kommer det nok heller ikke hvis du kun erstatter lamellen. Du skal dog være opmærksom på om den er nittet korrekt, som jeg før var inde på. Her er lidt info: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=2
Angående karburator så har jeg gennem flere år kørt med en 32/36 DGV som jeg købte helt ny over nettet. I starten havde jeg problemer som jeg troede var fordi den måske var dyset forkert til min motor. Jeg fandt dog ud af at det bare var dyserne der med jævne mellemrum stoppede til da der var en masse urenheder i svømmerhuset. Urenheder som må have været der fra ny. Alternativt er de gået gennem benzinfiltret og har "klumpet sig sammen" indeni karburatoren.
Da jeg fik den renset var der ingen problemer. Den er stadig dyset som fra fabrikken. Det skal siges at min V4 er en 1,5 HC som er lettere slidt, så den mangler nogle HK på toppen. Den kører dog OK og har en tophastighed på 150 km/t så helt slem er den ikke.
Jeg har nok bare været heldig, men hvis du kan finde ud af hvilke dyser andre kører med i en motor tilsvarende din tror jeg bare at jeg ville starte der og spare pengene til den professionelle tuning. En V4 er lavet på meget grove tolerancer og man kan byde den en hel del uden at den tager skade. Men en wideband sonde kunne sikkert være en god ide. Selvom jeg bruger blyerstatning skal den relativt ofte have justeret ventilspillerum. Så selvom den kører "fint" skal jeg ikke afvise at den kører for magert ved høje hastigheder.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

16. feb 2020, 07:50

Hej Viking din kobling er fuld af rust.
Anlægsfladerne er brune uden nogen friske metalflader.
Ruskeriet kommer derfra.
Prøv at rense anlægsfladerne med smergellærred, og se om du ikke får frisk metal frem.
Du får nok også nogle blå varmepletter frem, men det skal man ikke bekymre sig om, det er normalt, og har ikke den store betydning.
Et friskt narv, rensning af højgears akslen, og det rigtige langtrådede fedt.
https://www.autodeleshop.dk/sachs-1228572.html
Så er du kørende igen.
Adskil altid og rens en ny karburator, Weber produceret i spanien har ikke det bedste ry for kvalitets kontrol.
Ja man kan godt køre en karburator ind på landevejen med en wideband sensor
Men det kræver en grundlæggende kendskab til hvordan de enkelte dyser og blanderør indvirker på blandingen.
En masse tid med at skifte dyser.
Og en del penge til at datalogge blandingen, og en røvfuld dyser, der ikke er billige.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

16. feb 2020, 09:06

Rigtig god ide med trykfoden. Den ser fin ud i alle dele på nær anlægsfladen.
Vil rense den af og se hvordan anlægsfladen er under rusten mv.

Overfladen er helt sikker også blevet kontamineret af olie og olie tåge fra både motor og gearkasse.
Der er nemlig "olie sovs" i begge ender af koblingshuset.

Har ikke vild stor lyst til at give 3000 kr for en kobling, hvis en frisk lamelplade, kan ordne sagen... plus udrykkerleje...
og hvordan er kvalitet af en ny trykfod ??

Der er også få pletter på min opgraderede Saab 900 svinghjul, og det virker fint.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12428
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?

16. feb 2020, 09:14

Støddæmper:

Olie eller gas ?

Monroe eller KYB ?
Hvem er KYB ???

Normalt bruger jeg Bilstein ellr Sachs, med de kan ikke skaffe til den aldrende vogn...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"