Hej Viking
Så vidt jeg husker, fik jeg i sin tid KYB-gastrykstøddæmpere i fine blå SAAB-æsker, da jeg ville have det bedste til konens OG900. Da jeg rynkede på næsen over japser-fabrikatet, blev jeg belært om, at det var bedste kvalitet. Dog af SAAB-reservedelsmanden (sælger), men hans ord plejede nu at stå til troende.
Om Monroe skulle være bedre, ved jeg ikke. Der er jo mere musik i navnet, men det ses jo ikke udefra .
Mvh/NC
Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Hej
Da jeg for en del år siden kunne jeg ikke finde støddæmper til Sonetten, så jeg monterede dæmpere til en OG 900 bag de er bare stenhårde til den lette bil.
Da jeg for en del år siden kunne jeg ikke finde støddæmper til Sonetten, så jeg monterede dæmpere til en OG 900 bag de er bare stenhårde til den lette bil.
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Vedr. Støddæmpere.
Www.classicsaabracing.com har rally bilstein dæmpere til 96, er de mon identiske med sonett, eller giver den lavere vægt på sonetten udfordringer?
De er måske også lidt hårde til am brug, og ikke billige.
Www.classicsaabracing.com har rally bilstein dæmpere til 96, er de mon identiske med sonett, eller giver den lavere vægt på sonetten udfordringer?
De er måske også lidt hårde til am brug, og ikke billige.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
KYB burde være god Japansk kvalitet. Jeg har dog ikke for gode erfaringer med det sæt jeg købte gennem Rock-Auto i USA til min 99'er rallybil. På specifikationerne burde de være tilsvarende Bilstein B6 med monotube design. De viste sig dog at være ringere end noget jeg før har prøvet, selv de billigste oliedæmpere fra Biltema (der faktisk var ganske OK).
Forklaringen jeg fik var at USA-spec støddæmpere er meget blødere end tilsvarende i Europa. Jeg fatter det ikke, da bilen var decideret livsfarlig at køre i.
Bilstein B4 har jeg også dårlige erfaringer med. De var også købt i 99'eren men Jeg har dem monteret på min V4 nu hvor de er nogenlunde men stadig alt for bløde.
Forreste SAAB 900 dæmpere passer fysisk til bagenden på en V4, men de er som sagt nok for hårde. B6 er som regel lavet til SAAB 99 så de er nok også en anelse for hårde til en V4, både for og bag.
Jeg har gennem mange år kørt med Gabriel gasstøddæmpere bagpå min V4. De er ganske OK.: https://www.rexbo.de/gabriel/stossdampfer-69666
MVH Mads
Forklaringen jeg fik var at USA-spec støddæmpere er meget blødere end tilsvarende i Europa. Jeg fatter det ikke, da bilen var decideret livsfarlig at køre i.
Bilstein B4 har jeg også dårlige erfaringer med. De var også købt i 99'eren men Jeg har dem monteret på min V4 nu hvor de er nogenlunde men stadig alt for bløde.
Forreste SAAB 900 dæmpere passer fysisk til bagenden på en V4, men de er som sagt nok for hårde. B6 er som regel lavet til SAAB 99 så de er nok også en anelse for hårde til en V4, både for og bag.
Jeg har gennem mange år kørt med Gabriel gasstøddæmpere bagpå min V4. De er ganske OK.: https://www.rexbo.de/gabriel/stossdampfer-69666
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Karb.: Fabriksny Weber 32/36 DGV 5A indkøbt.
Ang. kobling, så er her manualen:
http://www.steves-workshop.co.uk/vehicl ... clutch.htm
Foto af dorne til montage vedlagt.
(Nu har jeg et lille drejeprojekt til en aften .-) )
Ang. dæmpere, der vil jeg kikke på de fremsendte mv... Men som i skriver: olie+gas er vejen frem.
Ang. kobling, så er her manualen:
http://www.steves-workshop.co.uk/vehicl ... clutch.htm
Foto af dorne til montage vedlagt.
(Nu har jeg et lille drejeprojekt til en aften .-) )
Ang. dæmpere, der vil jeg kikke på de fremsendte mv... Men som i skriver: olie+gas er vejen frem.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Kobling, tre muligheder:
Rense den gamle koblingsplade
Eller:
https://www.veteranshop.se/veterandelar ... ellcentrum
NOS:
https://www.autocity.eu/en/article/1/1/ ... lutch-disc
I det sikkert i det forbudte bløde materiale ( der ikke river trykfod og svinghjul i stykker )
Rense den gamle koblingsplade
Eller:
https://www.veteranshop.se/veterandelar ... ellcentrum
NOS:
https://www.autocity.eu/en/article/1/1/ ... lutch-disc
I det sikkert i det forbudte bløde materiale ( der ikke river trykfod og svinghjul i stykker )
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Lecup
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Hej Viking,
Jeg vil selv købe AVO dæmpere. De kan justere.
www.merlinmotorsport.co.uk
www.avouk.com
Jeg har flere brugte koblinger med lamelplader som ikke er meget slidt, nye udtrykkerleje.
Mangler du balance akselleje ,har jeg det også . Jeg vil skifte det når din motor er ud. Jeg kører med metal takthjul (1,8 Motor, 1.7 med 92 mm boring). De larmer ikke så meget ,syntes jeg, og er meget stærkkere end fiber hjul. De fiber hjul man får i dag er refrabrikation og måske ikke samme kvalitet som de originale.
Jeg bor i Frederiksværk ,og har du lyst til at komme forbi er du velkommen. Du kan sende mig en privat besked på hjemmesiden.
Jeg vil selv købe AVO dæmpere. De kan justere.
www.merlinmotorsport.co.uk
www.avouk.com
Jeg har flere brugte koblinger med lamelplader som ikke er meget slidt, nye udtrykkerleje.
Mangler du balance akselleje ,har jeg det også . Jeg vil skifte det når din motor er ud. Jeg kører med metal takthjul (1,8 Motor, 1.7 med 92 mm boring). De larmer ikke så meget ,syntes jeg, og er meget stærkkere end fiber hjul. De fiber hjul man får i dag er refrabrikation og måske ikke samme kvalitet som de originale.
Jeg bor i Frederiksværk ,og har du lyst til at komme forbi er du velkommen. Du kan sende mig en privat besked på hjemmesiden.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Alternativ 3 få skiftet belægningen
Autobremsen eller IBS bremseservice har kunne gore dette til en meget fornuftig pris.
Men det ligger mange år tilbage hvor jeg fik lavet dette.
Støddæmpere gas eller olie Begge dele virker fint hvis det er afstemt til bilen vægt og fjederens egenfrekvens som de skal dæmpe.
Hvis bilen mest skal bruges til at cruise men mutter og hund, så ville jeg helt klart foretrække oliedæmperen da den er mest anlagt til komfort.
En gas oliedæmper er generelt bedre afstemt til frisk landevejs kørsel, og er generelt mere ukomfortable, specielt over små ujævnheder.
Men det bliver hurtigt en hel videnskab med bound og rebound på støddæmperen ift til fjeder styrken, og bilen vægt.
De bedste dæmpere jeg har haft er et sæt gule koni dæmpere på min gamle Volvo, de kumme justere i bound, men desværre var de meget temperatur følsomme. så de skulle justeres sommer og vinter.
De næstbedste er de Bilstein B6 dæmpere jeg har på min nuværende saab, selvom jeg savner justerings muligheden, jeg ville grene have dem lidt blødere, når de komprimerer.
MVH
Morten,
Autobremsen eller IBS bremseservice har kunne gore dette til en meget fornuftig pris.
Men det ligger mange år tilbage hvor jeg fik lavet dette.
Støddæmpere gas eller olie Begge dele virker fint hvis det er afstemt til bilen vægt og fjederens egenfrekvens som de skal dæmpe.
Hvis bilen mest skal bruges til at cruise men mutter og hund, så ville jeg helt klart foretrække oliedæmperen da den er mest anlagt til komfort.
En gas oliedæmper er generelt bedre afstemt til frisk landevejs kørsel, og er generelt mere ukomfortable, specielt over små ujævnheder.
Men det bliver hurtigt en hel videnskab med bound og rebound på støddæmperen ift til fjeder styrken, og bilen vægt.
De bedste dæmpere jeg har haft er et sæt gule koni dæmpere på min gamle Volvo, de kumme justere i bound, men desværre var de meget temperatur følsomme. så de skulle justeres sommer og vinter.
De næstbedste er de Bilstein B6 dæmpere jeg har på min nuværende saab, selvom jeg savner justerings muligheden, jeg ville grene have dem lidt blødere, når de komprimerer.
MVH
Morten,
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Super gode indlæg .-)
Tjekker muligheder med dæmper, fjedre.
Jeg skriver en PM, så kan vi kikke Saab Bor ikke langt fra dig...
Har lige købt en ny koblingslamel. Det blev en LUK med "Ægte" blød belægning.
Tjekkede lamelnummeret på den der var på bilen. Det er 1861 287134 Sachs 127/190mm 7/8" 10 splines.
Det er MEGA besværligt at skifte kobling på Sonett III.
#1 Fronten skal boltes af
#2 Motoren skal ud
#3 Motor og gearkasse skal sepereres
#4 Koblingen kan udskiftes
Der er nemlig IKKE plads til at lade gearkasse sidde, og motoren fjernes. Der er en tvær stiver i vejen ( Se foto )
Koblingen er skiftet i 93/94 Der står 23 nov. 93 på lamel og trykfod. Den er 7,9 mm tyk (usammentrykket).
Ny lamel skal være 8,4 +- 0,1mm. Så den er ikke ret meget slidt. MEEEEN der er lige 1.årgang med "moderne belægning" De bliver bedre med tiden og nu er der ingen problemer med ny belægning.
Trykfoden er også ny fra 93 og er helt samme type og fabrikat som det skal være nemlig: Fichtel & Sachs X 190 K.
Så jeg beholder trykfoden, og renser den på anlægsfalden, helt som i skriver ( har km vis af smergellærred lige fra korn 200 - 2000 + ).
Giver gearkasseakslen lidt (meget lidt) fedt, og nyt leje i krumtappen og udrykkerleje.... Så bliver den ikke bedre. Så må den ryste eller ej.
Takthjul skiftes IKKE. De er super fine, og skal nok holde 100kkm mere.
Tjekker muligheder med dæmper, fjedre.
Jeg skriver en PM, så kan vi kikke Saab Bor ikke langt fra dig...
Har lige købt en ny koblingslamel. Det blev en LUK med "Ægte" blød belægning.
Tjekkede lamelnummeret på den der var på bilen. Det er 1861 287134 Sachs 127/190mm 7/8" 10 splines.
Det er MEGA besværligt at skifte kobling på Sonett III.
#1 Fronten skal boltes af
#2 Motoren skal ud
#3 Motor og gearkasse skal sepereres
#4 Koblingen kan udskiftes
Der er nemlig IKKE plads til at lade gearkasse sidde, og motoren fjernes. Der er en tvær stiver i vejen ( Se foto )
Koblingen er skiftet i 93/94 Der står 23 nov. 93 på lamel og trykfod. Den er 7,9 mm tyk (usammentrykket).
Ny lamel skal være 8,4 +- 0,1mm. Så den er ikke ret meget slidt. MEEEEN der er lige 1.årgang med "moderne belægning" De bliver bedre med tiden og nu er der ingen problemer med ny belægning.
Trykfoden er også ny fra 93 og er helt samme type og fabrikat som det skal være nemlig: Fichtel & Sachs X 190 K.
Så jeg beholder trykfoden, og renser den på anlægsfalden, helt som i skriver ( har km vis af smergellærred lige fra korn 200 - 2000 + ).
Giver gearkasseakslen lidt (meget lidt) fedt, og nyt leje i krumtappen og udrykkerleje.... Så bliver den ikke bedre. Så må den ryste eller ej.
Takthjul skiftes IKKE. De er super fine, og skal nok holde 100kkm mere.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
www.randa.se hr fine dele.
De har pakninger, oringe lejer mv. til både 2TT V4 og Sonett
Endda #kylarrem 7308745# de små stropper der holder køleren på plads på Sonett III
De har pakninger, oringe lejer mv. til både 2TT V4 og Sonett
Endda #kylarrem 7308745# de små stropper der holder køleren på plads på Sonett III
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Her er reservedels nr. men hvor er butikken ?
http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf
http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- heymike
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Hejsa
prøv det (scotland) gratis motor parts list
FordV4Parts.com
FordV4parts.com is a division of Morris Inc.
203 S Jackson St
Aberdeen, SD 57401
vh
Mike H
SAAB 99 1984
prøv det (scotland) gratis motor parts list
FordV4Parts.com
FordV4parts.com is a division of Morris Inc.
203 S Jackson St
Aberdeen, SD 57401
vh
Mike H
SAAB 99 1984
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Der er også mange gode dele i Holland
https://www.saabparts.shop
De kan genopbygge hovedbremsecylinderen....
https://www.saabparts.shop
De kan genopbygge hovedbremsecylinderen....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Se postnummeret. Det er længere væk end du tror: Aberdeen, South Dakota, USA.
Re: Hvor køber i reservedel til Saab/Ford V4 motoren ?
Se postnummeret. Det er længere væk end du tror: Aberdeen, South Dakota, USA.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.