Banner cycler

Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

10. feb 2020, 14:18

Ny læring hver dag.

Open deck vs. closed deck. ??

Silver vs. Blue vs. Black engine ??

Taunus motoren der blev brugt i Saab V4 kom i to størrelser: 1,5 og 1,7.

1,5 har Boring x Slaglængde: 90mm x 58,86 55 Hk

1,7 har Boring x Slaglængde: 90mm x 66,8 65 HK

De deler dermed stempler mv. men har forskellig krumtap.

(Man kan tune 1,7 blokken, ved at bore den ud til 94 mm, så den bliver en 2,0 motor) !

http://saabisti.fi/saab-96-v4-forged-pi ... kEgPGxYZaQ

Alle Saab V4 kom fra Ford Werke Köln. V4 blokken blev også fabrikeret i England, en såkaldt Essex motor. MEN de to kan ikke blandes !!!! De er IKKE ens. Den ener er bygget i mm mål og den anden er i tomme mål. (åh my god) !

Essex motoren kom også i en 2,0. Med (BxS) 93,66mm x 72,42mm. Den kombi så Saab aldrig.
og Ford Köln havde V6 i 2,0

V4 kommer i to generationer:
Generation 1 hos Ford 1962-1967, og i Saab V4 til oktober 1967.
Generation 2 hos Ford 1967-1981, i Saab fra november 1967-1978/80 (Saab 95 1978 og i Saab 96 1980).

Forskellen mellem generation 1 og generation 2 er:
Gen.1 er ”Silver” sølvfarvet motor, type ”open deck”, dvs. man kan se vandkammeret mellem cylinder væggen og toppen af blokken.
Gen.2 er ”black” i Saab ( og blå hos ford) er type ”closed deck”, dvs. man kan kun se huller til vandkøling i toppen af motorblokken.

Open deck vs. closed deck, hvad er bedst ??
”Closed deck” tåler hård tuning, mens ”open deck” har bedst køling. (Så man kan ikke vinde. ).

Stempelringe mv. : ( og de er ikke ens )
1,5 og 1,7 gen 1: 2, 3 og 4 mm tykkelse, Tændrørs gevindlængde: 12,7mm
1,5 og 1,7 gen 2: 2, 3 og 5 mm tykkelse, Tændrørs gevindlængde: 19mm


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 528
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

10. feb 2020, 16:15

Hej Viking

1,5 l V4 har altid haft 65 hk (DIN) i SAAB 95 og 96. Dine oplysninger må gælde lavtkomprimerede versioner (eller US-versioner).

Her er, hvad jeg har fundet: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine

1.5

The 1.5 L (1,498 cc) V4 had a 90 mm × 58.86 mm (3.543 in × 2.317 in) bore and stroke. It produced 55 hp (41 kW) and 107 N⋅m (79 lb⋅ft), 60 hp (44.7 kW) and 114 N⋅m (84 lb⋅ft) or 65 hp (48.5 kW) and 117 N⋅m (86 lb⋅ft) at 2500 rpm.


1.7

The 1.7 L (1,699 cc) V4 had a 90 mm × 66.8 mm (3.54 in × 2.63 in) bore and stroke. It produced 65 hp (48.5 kW) and 129 N⋅m (95 lb⋅ft), 70 hp (52.2 kW) and 137 N⋅m (101 lb⋅ft) or 75 hp (56 kW) and 130 N⋅m (96 lb⋅ft).
Applications:

Also, some DKW Munga, a Jeep like vehicle used in the German army were retrofitted with this Ford V4, to replace its standard two-stroke engine.

Since the Saab 96 was used for rallying it was also tuned. In the rally versions it was bored and stroked to 1.8 and 1.9 L (1,784 and 1,933 cc) giving around 150 hp (112 kW) in the naturally aspirated version and 200 hp (149 kW) DIN at 7000 rpm in the Saab 96 RC Turbo version, doing 0 to 100 km/h (62 mph) in five seconds. SAAB also tuned the engine to 240 hp (179 kW).[3][4]

[3] "Bilsport: Okristligt snabb turbo-Saab med 200 frampiskade hästar (advertisement)". saabphotos.com. Archived from the original on 2 March 2009. Retrieved 20 March 2018.
[4] Granlund, Olle (17 October 2010). "Minnesanteckningar från införandet av fyrtaktsmotorn i Saab 95/96 1966" [Notes on the introduction of the four stroke engine in the 1966 Saab 95/96.].

Som du selv skriver, vil voldtuning næppe klæde lavtgearede og lette bil, men hvis den ikke allerede yder 70hk/137Nm, var det måske værd at se på, hvad der skal til for at opnå det, når du alligevel er i gang.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

10. feb 2020, 17:32

Open deck vs. closed deck, hvad er bedst ??
”Closed deck” tåler hård tuning, mens ”open deck” har bedst køling. (Så man kan ikke vinde. ).

Nu ved jeg ikke hvor du har fundet de oplysninger om bedre køling, Hvis den findes er den minimal !!
Den eneste grund man laver en åben blok, er fordi den er meget lettere at tømme for støbesand.
En lukket blok er stærkere, da cylinderne ikke flekser i samme grad som en åben.
Hvilket gavner både levetiden på cylinderen, og tunings potentialet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 352
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

10. feb 2020, 19:30

Du kan af motorkoden se hvilken version du har far i. Jeg husker ikke alle varianterne, men mener at 1,5 med kode EY er standard Saab motoren i dk, med 65 hk, og er den højkomprimerede version, hvorimod EX er lavkomprimeret.

1,7 motoren fandtes i hvert fald som MX lavkomprimeret, formentlig 65 Hk til SAAB, men også i en højkomprimeret version MY, som jeg mener har 75 HK.

Fra Saab sport og rally kunne køber en 145 hk 1815 ccm motor med standrad varenummer, formentlig baseret på de senere motorer.

Jeg mener at bruger Speedy ( Anders T) var ret stærk på de forskellige motorkoder på V4 motoren.

Den findes vist også mindre end 1,5, men dem husker jeg ikke koderne på.

Tidligere fandt jeg dette link som giver lidt info om fordmotorerne fra mellemgamle dage, måske kan det hjælpe: http://myplace.frontier.com/~capriclubc ... ngcode.htm
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

10. feb 2020, 20:00

Ford lavede også en mager 1,3 V4 men den blev vi i Saab verden aldrig plaget med..

Lidt synd Saab aldrig fik 2.0 V4 motoren, det var en Engelsk ting....

Der var en grund til at Ford gik væk fra v5 open deck. De holder ikke så godt på toppakningen..
Endnu værre er motorer med løse svømmende foringer ala Volvo B28 motoren....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 528
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

11. feb 2020, 00:57

Hej Viking

Du kender vel dette link: http://www.vintagesaabmanuals.org/1968- ... t-iii.html ??

Der kan du i hvert fald finde det meste af, hvad der er værd at vide om 95, 96 og 97 V4. Der fremgår det i øvrigt, at alle US-modeller fra MY71 havde 1,7l-motoren med kompressionsforhold 8,0:1 (i stedet for 1,5l med 9,0:1). Øvrige specifikationer (effekt og drejningsmoment) er angiveligt præcis de samme.

Har du instruktionsbogen? Til den almindelige 1,5 V4 foreskrives blyholdig benzin af min. oktan 97, så det er vel anderledes til din?

Mvh/NC

PS: Ford lavede da også den endnu magrere 1,2 V4 til Taunus 12M (med 40-45 hk). 1,3-eren kom også i 12M samt i Capri...
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

11. feb 2020, 14:30

Taunus 12 M, så kan man vist lige så godt tage bussen :-)

Har set en Capri 1,3 :lol: Det er for lidt til den stodder vogn...

Manualen til min er fordampet på vej tilbage over Atlanten...

så den siger ikke noget omkring blyfri :-)

Men den har ventilsæder i stål, så den er til blyfri.

Motor koden på min er "MO" og den findes ikke på Ford listen.. :D


http://myplace.frontier.com/~capriclubc ... ngcode.htm
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

12. feb 2020, 10:00

Mon ikke "MO" er low comp. and lead free, type

NC Ribe: fint link til manualer .-)

Blokken og topstykker ryger til cylinderservice i morgen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

12. feb 2020, 12:39

I Sonetten var motorerne;

Til og med 1970: 1,5 65 Hk, 115 Nm, komp. 9,0:1
Fra 1971 til og med 1974: 1,7 65 Hk 115 Nm, komp. 8,0:1

Min burde kunne få højkomp stempler. Meeen dem der er i motoren er ikke slidte, så de bliver i motoren.

Stemplerne er monteret UDEN låse ringe i krydspinden.
Så det vi sige at krydspinden er presset i plejlstangen og så arbejder den i stemplet.

Princippet er godt, arbejdet/bevægelsen foregår længst væk fra krydspinden. men lidt utraditionelt.
Vedhæftede filer
Stempel.gif
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

12. feb 2020, 17:56

Alternativet til nye stempler er at få planet motorblokken. således at stemplerne stikker lidt op af blokken.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

12. feb 2020, 19:10

Ja eller lodde mønter på toppen af stemplerne.
Det giver høj komp... 😨🏃

Blokken er ret og fin, så der skal ikke "høvles" noget her.

Så en gang et mobilt svejseværk der var trukket af en Ford V4 blok..fin kompakt ting...

Hvis man skal bore i blokken, så bores man den til en 2,0 med moderne stempler..

Den har kort slaglængde så den burde kunne håndterer korte stempler. Og en turbo. :-)

Men Saab gærkasse er igen det svageled med "to poder" i klokkerne...Man skal ikke bikse med kassen, stumper er svære at finde og særdeles kostbare...
Så flade stempler og ingen vildskab med Sonett blokken...den spinner som i mis, i std. trim..

Hvis man vil have vildskab kan man købe en WRX STI..
Eller en Tesla, de trækker fra alt med benzin..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

13. feb 2020, 06:36

Nu vil jeg ikke kalde det tuning.
Men optimering af motoren, set set handler om er at optimere afstanden imellem stempel toppen, og topstykket.
For at udnytte benzinen bedst muligt, og få en så stabil forbrænding som muligt.
Min gamle volvo motor blev lavet på denne måde hvor der blev høvlet 0,25mm af toppen af blokken, for at give en afstand på 1mm.

Men søg på squish height hvis du ikke tror på mig.
Ps det var dig der startede med højkomprimerede stempler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12594
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny læring hver dag. Ford/Saab V4

13. feb 2020, 10:27

Jeg er klar enig i at squish height og squish zone er meget vigtig.

Det fænomen bliver udnyttet lang mere i motorcykel motore...(bl.a i min MotoGuzzi kan det ses tydeligt.) Men den yder også noget mere på 1 liter end Forden yder på 1,7 liter :-)

CAB-en skulle der trixes med. Blokken skulle "høvles" for at få en ordentligt anlægsflade, så den kunne tætne. Derefter skuller der trylles med øvrige dele, så squish zone højden blev korrekt.

Min Sonett skal ikke tunes. (ud over en anden indsugningsmanifold og register karb. )
Den lille sølle foMoCo enhed, er der ikke meget drøn i :-)

Ellers holder jeg Sonetten helt original....
Med orginalt dæk ( fra 1973 ) på reservehjulet :lol:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"