Side 1 af 1

Saab v4 ventilatorer

: 24. mar 2020, 13:10
af Andréoestberg
Hej. Er der nogle kloge hoveder her inde som har erfaring med forskellige typer ventilator jeg køre pt. Med en lille sort 5 bladet, men jeg overvejer at skifte den til en 4 bladet som istedet er noget større.
Da jeg ønsker at beholde bilen orginalet og ikke vil bygge elblæser på den.

Re: Saab v4 ventilatorer

: 24. mar 2020, 14:15
af viking
5 bladet blev valgt til Sonett motoren, da den kan flytte mere luft.
Men ventilatoren mangler en krave/counling, så den er ikke så effektiv.

Størst effekt mht. kølesystemet (hvis man ikke vil have en elblæser) er frisk kærne i køleren, de "sander til" og effekten falder både pga. belægning på yder- og indersiden
Det kan optimeres til +30% ydelse med ny moderne indmad. Så betyder 4 eller 5 blad ventilatoren ikke så meget.

Elblæser er ellers sagen, da den ikke suger HK under landevej og motorvejsdrift, kun under kø- og bykørsel, hvor høj effekt fra motoren ikke bruges så meget. og med trailer er varmeproblemet stort med V4.

Re: Saab v4 ventilatorer

: 24. mar 2020, 17:11
af Peter
Jeg kører med el-blæser og opgraderet køler på min V4, det ordnede problemet med temperaturmålerens himmelflugt. Originalkøleren har plads til en ekstra række celler. Næste projekt er A/C på V4'eren.

(Her ryster Viking stille på hovedet og mumler noget uforståeligt ... :lol: ...)

Re: Saab v4 ventilatorer

: 24. mar 2020, 18:16
af Andréoestberg
Oki jeg kan næsten forstå på det at jeg skal have sendt min køler en tur på kølerværksted og få den ordnet

Re: Saab v4 ventilatorer

: 24. mar 2020, 20:32
af viking
A/C er fint nok, den skal bare ikke trækkes som på en Sonett, for så skal der stål takthjul i motoren.
Med A/C kondensor, så er elblæser et "must"
Meeed A/C zapper mange hk, så må V4 tunes🥰
Gerne til 94mm stempler...

God med frisk kølerindmad.

Speedy havde der samme varmeproblem og fik køleren "tuner"