Banner cycler

Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

28. mar 2020, 20:03

Nu er det ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at vende og monterer stempelringe korrekt.
I Saab V4 manualen vise den desuden at kompressionsring nr. 2 skal vende med udfræsningen ned mod krumtappen.

MEN.

Har købt nye stempelringe fra Skandix.DE.

Der er vedlagt en montagevejledning der "umiddelbart" viser at kompressionsring #2, skal vende opad med siden der har fals/affasning indvendigt.
Der er vedlagt foto af montage vejledninger der blev medleveret med stempelringene.

Det der er "sært" er at ring 2 har et mærke (pip/dot, som de kalder på engelsk), Fabrikanter af stempelringe siger ALLE at dette mærke skal vende opad. !
Men mærket er på modsatte side af den indre affasningen. Så hvilken retning er korrekt ?

Hvilken vej skal stempelring #2 vende:
Med den indre affasning op eller ned ?
Med mærket op eller ned ?



Mahle, på deres instruktion siger de "dot/pip" skal vende op
Der er link til en nemme instruktion der viser det samme: (0:25)
https://www.youtube.com/watch?v=3DcLFTQaG-I

Se vedlagte foto....

Jeg vil gerne vende ring #2 rigtigt. Stempelringe er fælt begravet i motoren. I Sonett skal motoren ud for at bundkaret kan fjernes, så derfor kan de ikke nemt vendes...

Øverste foto er fra EGG Enginereing https://egge.com/info/egge-tech/
Nederste foto er fra instruktionen der blev medleveret fra Skandix
Vedhæftede filer
pip.jpg
Ring med pip.jpg
IMG_2251.JPG
IMG_2247.JPG
IMG_2245.JPG


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

28. mar 2020, 20:38

Hastings og Mahle siger det samme...

https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation

Så det er lidt mystisk....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 100
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

28. mar 2020, 21:29

Ikke at jeg kan svare dig på dit spørgsmål -desværre, men hvordan sad dem du tog af, Viking?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Conv.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 07:52

Øverste foto er den nye kompressionsring nr. 2
Nederste udklip er som den type der var i stemplet.

Den der var i stemplet havde en udskæring nederst på ydersiden af ringen..

Den nye har en fasning på indersiden/den ene flade, og en dot/pip på den modsatte flade.

Den nye ring har sikker en lille vinkel på ydersiden der skal skrabe olie af korrekt. (Den vinkel er normale med lille, så den kan man ikke se uden ringen forstørres meget. Vendes ringen forkert, bliver olieforbruget alt for højt.

Problemet er beskrevet her:
https://www.hastingspistonrings.com/tec ... stallation


Så det gode spørgsmål er hvilken vej skal den nye ring sidde ?
Vedhæftede filer
IMG_2251.JPG
Stempelringe.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 08:59

Jeg tror at problemet her er en dårlig eller forkert vejledning. Jeg har oplevet tilfælde hvor vejledninger eller dokumentation har vist deciderede forkerte svar. Bare for at sige, at den mulighed må man også regne med forekommer nogle gange.

Så jeg ville trygt montere ringen med prikken opad.

Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 09:08

Som udgangspunkt ville jeg stole på producentens vejledning !
Og IKKE på andre producenters vejledninger!!
Men da du nu er i tvivl, og ikke kan sove om natten.
Så kig på det ydre profil, stempel ringen er sikkert konstrueret med en svag vinkel.
Og skal monteres således.
1425301672_Correct-Compression-Ring-Part-42.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 10:43

Helt enig Lauter og Morten.

Vejledning fra Skandix's leverandør er forkert !

Den skal vende som Hastings, Mahle og ALLE andre angiver, inkl. Morten der fint viser skitsen fra Hastings), nemlig med prikken op og den spidse kant ned pga. oliekontrol.

Der er også flere fejl i manualen fra leverandøren til Skandix. De viser anden type olieskrabering hvor midterdelen vender 90 grader modsat og har farvekoder på de to ender.

Sådan er den leverede type ikke opbygget.
Nu gør det ikke noget med olieringen, da den ikke kan vende forkert, og den leverede type er af velkendt design.

Men en vejledning/manual bør vise de leverede dele og deres montage, samt retning. Især på dele der så kritiske og begravet som stempelringe...

PS. Jeg kan godt sove ( også pga. stempelringene) jeg starter bare tidligt, da jeg har meget der skal laves..😀
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 16:26

Send skidtet retur, det er min mening.
Hvis de ikke kan give klare monterings anvisninger på deres produkt.
Så må guderne vide om de er konstrueret riktigt, som i er de istand til at læse, og forstå ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 17:09

Ja det er irreterende.

Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.

V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-

Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

29. mar 2020, 17:10

Ja det er irreterende.

Stempelringe til Sonett V4 er Ikke nemme at skaffe mere.
Sonett har IKKE samme størrelse ringe som V4 i samme årgange.

V4 er 2,3,5 mm i den Sorte motor dvs. fra 68-
V4 Sonett er 2,3,4 mm i den Sorte motor fra 73-

Desuden har Sonett også andre ventilfjedre...mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

30. mar 2020, 18:42

Det lyder som du skal igennem den store måleøvelse.
Med diverse præcisions instrumenter, inden montering.
Og hvis det er ok, så håbe på at de har fået materiale specifikationerne riktige.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

31. mar 2020, 10:06

Ja det er hyggeligt.

Nu er det ikke en håndbygget Ital motor eller en mystisk TWR ting.

Den er helt std. som Ford byggede dem til Saab, så det kan vel ikke være så svært at sælge stempelringe der passer til blokken.

Her er svar fra "Skanbiks" (Har fjernet navnet på personen, det er jo "LGBT+ / GDR" tider)
Skandix er specialist i Saab, meget mærkeligt:

"we have no documentation about these engines. I´m sorry but we can´t help. Please refer to official Saab workshop documentations or ask a professional mechanic or engine builder.

Mit freundlichem Gruß / kind regards

xxxx-xxxx
Verkauf


SKANDIX AG
Richtershöhe 6
38729 Lutter am Barenberge
Tel. 05383-960096
Fax 05383-960099

Vorstand: Matthias Volk
Handelsregister: Amtsgericht Braunschweig, HRB 111264"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

31. mar 2020, 14:15

I det mindste et ærligt svar :roll:
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

31. mar 2020, 17:17

Lad mig citere Elvis Presley
Return to sender.

Der må findes firmaer i tysklande der har et bedre kendskab til v4 motoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvilken "vej" skal stempelringe vende V4

31. mar 2020, 21:40

Det der er noger "pis" der er at jeg har monteret stempel ringe på et stempel og to ringe på nr. 2 stempel.
good by plovmand...

Så der er to entekte stempelringspakker tilbage. :x

Deres endelig svar i dag er:

"
Our supplier is working from home office and can´t check his stock. He told me the rings have to be installed according to the instructions delivered in the bag with the rings.

The shape of the oil ring does not matter, it may vary between different productions and suppliers. Our picture is from 2011….

That´s all I can find out.
"
Nå de der stempelringe de betyder da ikke noget og retning er vel ligegyldig :roll:

Som Hastings stempelringe fabrikanten skriver. Det betyder "kun" en fordobling af olieforbruget hvis stempelring nr.2 vender forkert :evil:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"