Der er mange og lange beretninger om tilkøring af nye eller renoverede Old School motorer, så som Ford/Saab V4
Her bliver emnet vist i en nem video:
https://www.youtube.com/watch?v=ypQwgm1H2NU
Vigtige punkter er her korrekt smørring af dele mv.
Derefter skal motoren hurtigt op på 2000-3000 rpm for at der er nok olie tryk og korrekt tilkøring af stempelringe mv.
Olien skal enten være old School type med højt Zink inhold, tilsætning af zink eller tilkøringsolie.
Det ville selvfølgeligt være dejligt med testbænk. Meeen det kræver plads og infraktur til det...
V4 tilkøring af renoveret motor
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
V4 tilkøring af renoveret motor
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: V4 tilkøring af renoveret motor
Hvad er lighededen imellem en standart saab v4, og en voldtunet Sbc.
Det er en v motor og den har stødstænger, og samme knastaksel placering.
Jeg mener at du brokkede dig over at knastakslen lå i en tunnel, da du skulle skifte lejer.
Så den ligger i princippet i et olie bad.
En Sbc. er helt åben i bunden, så den bliver stænksmurt af ventilløfterne.
Kombiner det med en knastaksel der ligger på grænserne mht. hvad en olie kan smøre, og sygt hårde ventil fjedre.
Og du får de meget høje omdrejninger i den første halve time.
For at knastaksen ikke skal selvdestruerer.
I min optik er der ikke nogen grund til at hæve pulsen, ved første start af en ny renoveret motor og smække den op på 3000 omdr.
MVH
morten
Det er en v motor og den har stødstænger, og samme knastaksel placering.
Jeg mener at du brokkede dig over at knastakslen lå i en tunnel, da du skulle skifte lejer.
Så den ligger i princippet i et olie bad.
En Sbc. er helt åben i bunden, så den bliver stænksmurt af ventilløfterne.
Kombiner det med en knastaksel der ligger på grænserne mht. hvad en olie kan smøre, og sygt hårde ventil fjedre.
Og du får de meget høje omdrejninger i den første halve time.
For at knastaksen ikke skal selvdestruerer.
I min optik er der ikke nogen grund til at hæve pulsen, ved første start af en ny renoveret motor og smække den op på 3000 omdr.
MVH
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: V4 tilkøring af renoveret motor
Sonett-en har ekstra stramme ventilfjedre, og den er hårdt sportstunet med register karb..
Jeg har smurt samlepasta med grafit på knast og glidelejer mv.
Stempler har fået olie.
Den bliver opstartet så der er olietryk, derefter får den lidt gas til omkring 2000-2500 rpm. for at få stempelringe til at sætte sig ordentligt.
Det virker på MC motorcykler, med samme slaglængde/boring og med stødstænger..
Om den skal have tilkøringsolie eller std. 10W/40 hvor jeg tilsætter ekstra Zink, har jeg ikke besluttet om endnu..
Bliver spændende og få liv i den til sommer.
Jeg har smurt samlepasta med grafit på knast og glidelejer mv.
Stempler har fået olie.
Den bliver opstartet så der er olietryk, derefter får den lidt gas til omkring 2000-2500 rpm. for at få stempelringe til at sætte sig ordentligt.
Det virker på MC motorcykler, med samme slaglængde/boring og med stødstænger..
Om den skal have tilkøringsolie eller std. 10W/40 hvor jeg tilsætter ekstra Zink, har jeg ikke besluttet om endnu..
Bliver spændende og få liv i den til sommer.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: V4 tilkøring af renoveret motor
Olietryk det laver man før den første start, med en boremaskine.
Så er man sikker på at alle oliekanaler, og filter er fyldt med olie, inden man aktiverer starteren.
Den eneste fordel der er med at drive oliepumpen med strømfordeleren.
Castrol har en speciel indkørings olie, og en hel del klassiske olier med højt zinkindhold.
Så slipper man for at eksperimentere.
MVH
Morten
Så er man sikker på at alle oliekanaler, og filter er fyldt med olie, inden man aktiverer starteren.
Den eneste fordel der er med at drive oliepumpen med strømfordeleren.
Castrol har en speciel indkørings olie, og en hel del klassiske olier med højt zinkindhold.
Så slipper man for at eksperimentere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk