Min Saab 97 Sonett III, skal opfriskes i bagvognen mht. bøsninger mv.
Nu er det gode spærgsmål: Er bøsninger samme størrelse som Saab 95 eller 96 eller ?
Man kan købe et PU sæt hos Speedparts:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 6-414.html
Saab 97 har desuden en central bøsning på svingarmen/bagakselen PN:70 82 381 punkt 9 ( se foto )
De fire bøsninger har PN: 70 89 964
Boltene i de fire bøsningerne er 3/8"
-------------------
Desuden får den nye bremseslanger ala dem her:
(men det er en "anden sag").
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 00961.html
--------------------
Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Googler man reservedels nummeret så passer de på din bil.
Det giver god mening at en lille fabrikant, har brugt samme grundkonstruktion til mange modeller.
Den midterste bøsning findes ikke i pu, og det er der nok en grund til.
MVH
Morten
Det giver god mening at en lille fabrikant, har brugt samme grundkonstruktion til mange modeller.
Den midterste bøsning findes ikke i pu, og det er der nok en grund til.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Tak for et fint svar.
Den midterste er mere et vride led akslen "tipper" over. Det ser ikke medtaget ud, meen et 47 år gammelt gummiled
Den er boltet af, så den er ikke så slem....
De to yderste bøsninger nær bagakslen / svingarmen "sitter fast" , dvs. bolten har sat sig i bøsningsstålrøret...
De to inderste oppe på bunden kan adskildes.
Men friske bolte, med frisk låsemøtrikker er vist ikke "luxus" (selv om de er 3/8" )..
Den midterste er mere et vride led akslen "tipper" over. Det ser ikke medtaget ud, meen et 47 år gammelt gummiled
Den er boltet af, så den er ikke så slem....
De to yderste bøsninger nær bagakslen / svingarmen "sitter fast" , dvs. bolten har sat sig i bøsningsstålrøret...
De to inderste oppe på bunden kan adskildes.
Men friske bolte, med frisk låsemøtrikker er vist ikke "luxus" (selv om de er 3/8" )..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Den midterste bøsning er hoved bøsningen.
Den holder akslen centreret, optager al vægten på akslen, og så vrider den på to akser længde og tvær aksen.
Så hvis den ikke fejler noget så ville jeg beholde originalen.
Fremfor en uoriginal, man ikke kender kvaliteten på.
De to reaktions arme styrer akslens vinkel i forhold til bilens længde akse, også kaldet toe.
Og de optager bremse kræfterne, sammen med midter bøsningen.
En meget simpel konstruktion, med mange udfordringer.
Ideelt set så skal baghjulene have en konstant vinkel ift. bilens længde akse, og det har denne konstruktion ikke !
MVH
Morten
Den holder akslen centreret, optager al vægten på akslen, og så vrider den på to akser længde og tvær aksen.
Så hvis den ikke fejler noget så ville jeg beholde originalen.
Fremfor en uoriginal, man ikke kender kvaliteten på.
De to reaktions arme styrer akslens vinkel i forhold til bilens længde akse, også kaldet toe.
Og de optager bremse kræfterne, sammen med midter bøsningen.
En meget simpel konstruktion, med mange udfordringer.
Ideelt set så skal baghjulene have en konstant vinkel ift. bilens længde akse, og det har denne konstruktion ikke !
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Bøsninger undervogn Saab 97 vs. 95-96V4 ????
Det ligner noget jeg sidst så på "en trailer"
Men ok, det virker sådan set rimeligt...
Grundet lavvægt og lav højde, så er Sonetten sjov at tomle rundt med....
Saab har altid prøvet, men har aldrig rigtig fået en ordentlige bagaksel.....
Stiv bagaksel er altid en stor udfordring, selv med Hall link...
De skulle på sonetten have lavet samme arrangement i front som i bag.
De Tomaso,Lotus og Jag, kunne godt lave en god undervogn i samme periode som Sonett-en.
Man bliver overasket hvor kleint Saab-en er bygget. Det viser virkeligt fly inspireret bygge kvalitet. ( lav sikkerhedsfaktor, dvs. faktoren mellem max belastning og muligt brud. I fly er denne faktor meget lille 15-20%, i almindelige konstruktioner der den 200-300% ).
Men vi elsker også lav vægt. Så skal det være minimalt....
Men ok, det virker sådan set rimeligt...
Grundet lavvægt og lav højde, så er Sonetten sjov at tomle rundt med....
Saab har altid prøvet, men har aldrig rigtig fået en ordentlige bagaksel.....
Stiv bagaksel er altid en stor udfordring, selv med Hall link...
De skulle på sonetten have lavet samme arrangement i front som i bag.
De Tomaso,Lotus og Jag, kunne godt lave en god undervogn i samme periode som Sonett-en.
Man bliver overasket hvor kleint Saab-en er bygget. Det viser virkeligt fly inspireret bygge kvalitet. ( lav sikkerhedsfaktor, dvs. faktoren mellem max belastning og muligt brud. I fly er denne faktor meget lille 15-20%, i almindelige konstruktioner der den 200-300% ).
Men vi elsker også lav vægt. Så skal det være minimalt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"