Banner cycler

Saab 96 sætter ud

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Saab 96 sætter ud

22. apr 2021, 10:21

Hej

Jeg har en Saab 96, V4 1972 som sætter ud.

Bilen kører fint – den trækker godt, ingen lyde, røg eller lugt. Bruger stort set ingen olie og olien bliver ikke sort.
Når jeg har kørt et stykke tid og standser og holder i tomgang f.eks for rødt og vil sætte i gang igen stopper motoren med det samme i samme sekund man trykker på speederen. Derefter går der 10-15 min inden man kan starte den igen. 1. gang intræf problemet på en lang køretur, siden er det jævnligt indtruffet. Som regel sker det når motoren er blevet driftvarm, men det er ikke altid.

Jeg har renoveret karburatoren, tjekket brændstofpumpen og i det hele taget sikret mig at den får brændstof frem.

Jeg har skiftet, generator, tændspole, tændkabler, platiner, rotor, strømfordelerdæksel og stillet tænding og justeret karburatoren.

Intet hjælper. Man kører, alt er godt, måske får man et lille varsel om at nu kan man risikere at bilen begynder at skabe sig i form at et næsten umærkeligt lille hak/host når man kører, og så ved tomgang stopper den når man vil køre igen.

Jeg glæder mig til at høre om der er nogen som har et godt bud :-)

Mvh Peter


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 96 sætter ud

22. apr 2021, 11:48

Hej Peter
Din beskrivelse passer meget godt på is i karburatoren. Man skulle måske ikke tro at det var muligt med 5-10% sprit i benzinen, men hvis dette i forvejen er mættet kan det stadigvæk være nødvendigt med karburatorsprit.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Re: Saab 96 sætter ud

22. apr 2021, 15:01

Mange tak for svaret

Det er i hvertfald let at efterprøve.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 00:06

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 08:46

Der er 5-10% ethanol i benzinen i dag, så det er rigeligt karburator sprit.

Kondensatoren som Edwins linker til tørre ud og vil ikke virke når de bliver varme. ( Så enig med Edwins )
Samme problem der er med magnettænding på "modne" motorcykler.

Ud over det er det "flash gas" i benzinen.

Benzinfiltret sidder ofte meget tæt på udstødningsmanifolden, og får varme fra den. Det betyder at benzinen "stødkoger" og danner en gas lomme /"Vapor lock", med tryk så benzinpumpen ikke kan suge benzin, desuden sidder benzinpumpen meget tæt på den varme manifold og gør det samme.

Her hygger de med fænomenet:
https://axleaddict.com/auto-repair/What ... -to-Fix-It

Det er især akut ved sommerkørsel og med det meget volative benzin vi har i dag.

Mange har isoleret filtret og benzinslangen.

Nogle har lavet et lille varmeskjold nede ved benzinpumpen og nogle har skaffet en ekstra tyk pakning til benzinpumpen og en forlænget stødstang til pumpen.

Når motoren er blevet kold igen, så dannes der ikke gasbobler.

Desuden: Hvor god er membranen i benzinpumpen ? og hvor frisk er benzinfiltret ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 11:07

Hej Viking

Tak for svar.

Jeg har haft problemet altid (1,5 år). Der er ingen forskel på om det er koldt eller varmt udenfor eller fugtigt eller tørt for den sags skyld.

Jeg tror meget på kondenstorsporet - det vil jeg prøve at følge.

Membranen i brændstofpumpen er hel og fin og benzinfilteret er nyt.

God ide med afskærmning mod varme på filter og pumpe.

MVH Peter
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 14:20

Hej

Helt enig i forslagene om damplommer eller kondensator (vil sidstnævnte ikke medføre gnistdannelse ved platinerne, og dermed ses som brændte platiner?).

Endelig kunne årsagen være et tilstoppet benzindæksel (altså vacuum i benzintanken). Har du prøvet at løsne dækslet, når fejlen opstår?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 14:41

Hej NC

Tak for indlæg

Ja, defekt kondensator bør give brændte platiner, hvilket jeg ikke umiddelbart har kunne konstatere, men jeg vil stadigvæk forsøge med en ny kondensator for den som sidder på har gamle og tørre ledninger.

Ja jeg har prøvet at løsne benzindækslet når bilen gik i stå uden at det gav nogen efekt....

Damplommer vil jeg også prøve at forfølge...

MVH Peter
Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Re: Saab 96 sætter ud

23. apr 2021, 20:23

Hej Peter, jeg har selv en v4, og havde i flere år somme problem, dog kun om sommeren da bilen ikke køre om vinteren, min største frygt var lydskryds og lange bil køre, jeg fandt ud af at benzinen i karburator fordampede og forsaget motorstop, jeg satte derfor en 9mm tyk pakning imellen karburator og indsugnings manifold, og så fjernede jeg min automat choker og satte en manuel på, det løste problemer, og jeg har ingen problemer mere, Mvh. André
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Saab 96 sætter ud

24. apr 2021, 18:55

Jeg monterede selv i sin tid en manuel choker på min V4.
SAAB havde et officielt ombygningskit. 8) Mon det kan findes endnu?
Som jeg husker det, var automatchokernens bimetalfjeder korrektioner oftere til besvær end gavn. :wink:
Tag mine kommentarer med en smule salt, da det er længe siden. Det var på min SAAB 96 MY1971, som allerede i 1973 blev udskiftet med en SAAB 99 2,0 LE. Min brors 96 V4 fik samme ændring til manuel choker. Også han var glad for ændringen. :!:

Har sat sommerdæk på nuværende SAAB 9-3 i dag. Må foråret indfinde sig for alvor?

Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Re: Saab 96 sætter ud

15. maj 2021, 23:50

Hej igen.
Tak hjælpen til alle som har kommet med forslag til hvad der kunne være galt med min Saab. Efter 1 år med umotiverede nedbrud er fejlen endeligt fundet: Generator, strømfordelderdæksel, rotor, platiner, tændkabler, kondensator er skiftet. Karburator renoveret tænding stillet, platiner lige så og lige meget hjalp det. Til sidst kunne den holde tomgang i Max 5 min. Bilen satte bare ud. Efter at have stået bøjet over motoren i 8 timer i dag fandt vi endeligt fejlen: Stømfodelerdækslet (som jo var nyt). På med et nyt igen og bilen startede med det samme og har kørt lige siden, uden at sætte ud.

Mvh Peter
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 96 sætter ud

16. maj 2021, 23:44

Hej Peter

Tillykke med endelig at have fundet fejlen :D . Hvad bestod den egentlig i? Mikrorevner, dårlig midterkontakt eller? Var det noget, der kunne have været målt med det korrekte (old-school) udstyr? Og hvem var producent/forhandler af det defekte nye dæksel? Du burde jo nærmest kunne lægge sag an mod vedkommende og få dækket udgifterne til alle de unødvendige udskiftninger/reparationer :evil: .

Nå, men nu må du da være godt kørende i de næste mange år :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Peter G
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. apr 2021, 09:58

Re: Saab 96 sætter ud

17. maj 2021, 08:41

Hej NC

Tak :-) - Ja - du har ret. Det eneste positive man kan sige er at nu er ALT i motorrummet gennemgået mht strøm og brandstof og virker perfekt.

Desværre skete der det at min kammerat som har været med til at fejlsøge gennem det sidste år smed låget ud uden at jeg opdagede det. Jeg ville helst have gemt det for at teste på det, men sådan blev det ikke - jeg tror det var hans "hævn" over låget.

Jeg kan simpelthen ikke huske hvor jeg har fået det fra. Jeg sleb kontaktfladerne på et tidspunkt uden at det gav nogen forsekl, så det kan kun være kulstiften i toppen eller dens fjeder.

Men det er utroligt så hurtigt man glemmer når bilen nu kører så fantastisk! :-)

Mvh
Peter

Tilbage til "Veteran Forum"