Originale V4 koblinger har altid været en smule problematiske. Udover det lidt gammeldags design, med små fjedre der kan ruste fast hvis ikke bilen bruges henover vinteren, så er de heller ikke kendt for at kunne holde til ret meget mere end standard moment på 120-130 Nm.
Løsningen var tidligere at bruge en VW trykfod til den originale lamel, men det krævede at man afdrejede svinghjulet eller lavede noget andet "biks" med spændeskiver eller lignende for at få det hele til at passe sammen.
Nu er det muligt at købe et plug-and-play kit:
https://www.skandix.de/en/news/modern-c ... t-v4/2323/
De sælger også stadig den originale kobling, men den forstærkede er en smule billigere. Så hvis koblingen alligevel skal skiftes giver det kun mening at opgradere med mindre bilen skal stå 100% originalt.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1083115/
Det giver vel omkring kr. 2500 med fragt, hvilket vel er meget rimeligt.
MVH Mads
Opdateret kobling V4
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Opdateret kobling V4
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Opdateret kobling V4
Nice one , så sjovt er det heller ikke at grave sig ind til koblinge, slet ikke i en Sonett.
Min renoverede Sonett motor står hjemme på værkstedet, godt nok med gearkassen monteret, meeeen så svært er det ikke at dele dem igen..
Godt nok er min koblingen fornyet, meen det er en gang i sen 80erne.
Og den har kørt ca. 7000 km.
Så jeg kikker med stor intresse på dit link
Hele fronten, motor og gærkassen skal ud på en Sonett for at skifte kobling..
Så det er vist nu.....det er klogt at opgraderer
Min renoverede Sonett motor står hjemme på værkstedet, godt nok med gearkassen monteret, meeeen så svært er det ikke at dele dem igen..
Godt nok er min koblingen fornyet, meen det er en gang i sen 80erne.
Og den har kørt ca. 7000 km.
Så jeg kikker med stor intresse på dit link
Hele fronten, motor og gærkassen skal ud på en Sonett for at skifte kobling..
Så det er vist nu.....det er klogt at opgraderer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"