Banner cycler

Idé til SKD

Ris, ros, forslag og information om SKD webben.

Redaktør: Bestyrelsen

boc
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 419
Tilmeldt: 7. sep 2004, 16:45

Idé til SKD

30. sep 2009, 21:26

Jeg kører også VW Caravelle, og er derfor også at finde på caravele.dk.

Caravelle.dk er, ligesom saabklubdanmark.dk, en meget aktiv side med mange brugere. På caravelle.dk er der, føler jeg, plads til lidt mere "gas" mellem linierne - det kan jeg godt lide, men selvfølgelig skal det være med måde. Her findes også en køb/salg afdeling, inddelt i div. undergrupper såsom biler, fælge, motor/gear, el o.s.v. hvor man plascerer sine varer som er tilsalg. MEN der findes også et hyggeforum med plads til vittigheder, sjove billeder og ikke mindst salg af hvad man nu lige har. Personligt synes jeg det er super godt man kan sælge hvad som helst (næsten :oops: ), idet man som medlem på ét af omtalte sites jo faktisk er medlem af et større netværk. Måske er køberen eller sælgeren ikke lige blandt brugerne, med så kender de måske én der kender én o.s.v. Brugerne besidder tilsammen en meget stor viden, og denne viden kan da være meget nyttig i en handelssituation. Jeg ville også føle mig mere sikker ved at handle med et andet medlem, end en bruger på dba.dk man aldrig før har stiftet bekendskab med.

Siderne saabklubdanmark.dk og caravelle.dk har hver deres styrker, og henvender sig til hver sin målgruppe. I bund og grund handler det om det samme - men nogen er til moderen, andre til datteren - jeg tager dem begge :D ( Typisk Caravellehumor).

Jeg har været her på saabklubdanmark.dk i nogle år efterhånden, og har set nogle stykker forsvinde fra sitet - af den ene eller den anden grund :!: Typisk er der tale om meget aktive brugere der forsvinder, og jeg ærgerer mig hvergang. Når folk er aktive, VIL de komme til at træde nogle over tæerne en gang imellem - og hvad så :?: Brug det de skriver, eller hop videre.

Prøv at hoppe ind på caravelle.dk og se, om I kan få øje på noget.


Mvh Bo
Medlem nr. 324
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Idé til SKD

30. sep 2009, 21:44

Hej Bo,

Ja fin side, jeg kan dog ikke hitte ud af om den er en forlængelse af en klub.
Her er det jo sådan er siden er en forlængelse af klubben, men ikke medlemmer er selvfølgelig velkomne og dermed kan ting der sker på siden have et impact på klubben. Deraf mange af reglerne kan vi vel sige...

Reglerne er der som sådan en for at genere nogen, men mange er affødt af en problemstilling hvor nogle ikke har kunnet finde ud af at styre sig - det kan jo ske. Som du kan se af begivenheder over de seneste dage er det dog ikke noget der ikke kan gradbøjes og ændres hvis dette måtte være nødvendigt. På den facon ser jeg egentligt ikke problemet, men ja salg kunne da godt være mere differencieret ligesom model kategorierne.

Humor? Jeg syntes da ofte der der tyk røg og ironi herinde ;-)

De meget aktive brugere du omtaler ser jeg ikke skammeligt at de er væk, tværtimod for det var mennesker der ikke forstod eller ville acceptere at man ikke kan tillade sig hvad som helst når man har med andre mennesker at gøre. Et meget slående ord ville være egocentriske fanatister..... den komplette modsætning og åbentlyse eksempel er Edwins, han er meget aktiv, humorristisk, hjælpsom og færdes jo generelt inden for de fleste ville kalde normal adfærd blandt andre mennsker. Sådanne mennesker ville være et tab for siden, ikke de andre som var destruktive for alt - selvom det måske er svært at se hvis man kun besøger siden et par gange om ugen og ikke er den der skal redde hver eneste omgang møg ud.
I øvrigt tror jeg også mærket SAAB procentvis har flere af den slags i og med at det ikke er en masseproduceret vare til folket, men derimod en slags image man påtager sig. Ikke at VW ikke har specielle modeller, men i dagens Danmark tænker folk blot mere over hvis du kommer i en Saab frem for en VW.

Selv har jeg været aktiv på alverdens forums og sociale netværk som f.eks. IRC siden 1992, og ikke et eneste sted hvor mange mennesker færdes jeg har set kunne eksistere uden et sæt grundlæggende regler. Der er altid nogen der bliver overmodige i internettets anonymitet..

Men tak for ordene, og ja der er bestemt ting der kan overvejes og læres af andre - sådan vil det forhåbentligt altid være.
Billede
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Idé til SKD

30. sep 2009, 21:59

Nåeh ja, i øvrigt fandt jeg denne : http://www.caravelle.dk/forum/forum_pos ... ID=53&PR=3

Det ligner i bund og grund det der står her på SKD i reglerne.
Eneste forskel er at man skal betale for at kunne sælge noget som helst - altså siden har et noget mere økonomisk drive end SKD.

Løst sakset :
Du indvilliger i ikke at benytte dette forum til at sende beskeder med et indhold som kan opfattes som vulgært, nedsættende, ukorrekt, diskriminerende, hadefuldt, truende, som har seksuel karakter, som krænker andres privatliv eller som overtræder gældende lovgivning.

Indlæg der føre til mudderkastning vil blive slettet uden begrundelse.

Overholdes gældende regler ikke. Kan en bruger blive Frosset i 8 dage. Sker det igen bliver brugeren udelukket. Og kan ikke blive bruger på Caravelle.dk igen!


Og den aller vigtigste....
Som bruger forbliver du eneste ansvarlige for indholdet af dine beskeder, og du indvilliger i at friholde dette forum og dets ejere for ethvert juridisk ansvar der måtte opstå på baggrund af din brug af dette forum.

Hvad vi måske ved som de ikke ved, er at man i Danmark ikke umiddelbart kan frasige sig det ansvar - altså at overdrage en sides indhold til brugerne selv ( umodereret ), og slet ikke når man modererer som det fremgår af at man kan blive udelukket hvis man ikke overholder reglerne.

Måske de kan lære lidt af os også ;-)
Billede
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Idé til SKD

30. sep 2009, 22:15

boc:
Jeg er principielt enig, og hvis jeg skulle sælge stumper eller en bil (læs SAAB) så vil jeg da også helt sikkert sætte den til salg herinde i en måneds tid før den sættes på dba eller gul&gratis, simpelthen fordi jeg stoler lidt mere på de folk der færdes herinde, og samtidig vil jeg helst sælge til en herinde og derfor måske også give lidt rabat ift en udenforstående.

Jeg mener da også helt bestemt at der er plads til noget useriøst snak, det er jo den der gør at man bruger flere timer daglig på denne side, og febrilsk trykker opdater hvis ikke lige der er kommet nye indlæg i en ½ time :lol:

Jeg tør af den grund heller ikke påtage mig at skulle sortere seriøse og useriøse indlæg. Både af den grund at de useriøse som regel er de mest underholdende, men også fordi det kan være svært at fastlå brugerens motiv for indlægget. Dette kan jo være (og er i de fleste tilfælde) velment.
På samme måde kunne det jo også være en sælgers intention at en SKD-bruger skulle have mulighed for at købe et sæt gummistøvler eller et 1000 liters akvarium til en meget favorabel pris inden det blev solgt til en udenforstående fremmed person på DBA. Lidt ligsom hvis man sætter noget til salg på jobbets eller den lokale sportsforenings opslagstavle.
Men som altid vil der være nogle der irriteres over useriøse (ift. SAAB) salgsannoncer, og det fjerner da også fokus fra det centrale; vor fælles interesse for SAAB.
Problemet er at dette kan risikere at tage overhånd, og tillades det nu kan det være svært at stramme op senere, hvis det skulle udvikle sig. Det er altid lettere at slække på reglerne end at stramme dem.
Jeg har ikke selv været med til at formulere reglerne, men jeg er så mærkeligt skruet sammen i hovedet at jeg som grundregel mener at regler er til for at skulle overholdes. De fleste regler giver mening hvis man lige tænker dem igennem, og dette gælder alle steder i samfundet. Så kald mig bare regelrytter. Hellere det end autonom.
Lidt ligsom i militæret hvor man havde et ordsprog når man skulle tale i radio:
Tænk, tast, tal!
Altså tænk den besked igennem du vil sende via radioen, inden du begynder at plapre derudaf.
På samme måde kan man herinde sige: Læs dit indlæg grundigt igennem inden du trykker udfør, og hav forummets regler i baghovedet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
boc
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 419
Tilmeldt: 7. sep 2004, 16:45

Idé til SKD

30. sep 2009, 23:59

Jeg er godt klar over der skal være nogle retningslinier - så er det sat på plads!

Man kan bruge mit indlæg som man vil - eller man kan hoppe videre. Jeg vil blot håbe, at nogle har været inde på caravelle.dk og set, at der er forskellige opbygninger af disse interessehjemmesider/forums - det var pointen!

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om bestyrelsens holdning til salgsdelen er, at køb/salg KUN må vedrøre Saab biler eller tilbehør hertil?

Hvad siger I andre menige brugere? er det kun mig, som kan se idéen i at udbygge salgsdelen på sitet?

Iøvrigt synes jeg, det er ganske rimeligt, at kun betalende medlemmer kan benytte køb/salg delen - enig?
Mvh Bo
Medlem nr. 324
SOAP
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 126
Tilmeldt: 10. nov 2008, 19:07

Idé til SKD

1. okt 2009, 03:12

boc
var de inte en skam om du som betalende medlem ville skaffe dig av me en reservdel och ingen av de betalende medlemmer ville købe, men et medlem av forum kunne bruke din del och gerne ville betale for den?
då sitter du tilbake med din del och forum medlemmet har stadig bruk for den, hvem blir da gla for det??
venlig hilsen Stian
Full Trothle-No Brakes
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

Idé til SKD

1. okt 2009, 07:04

Hej

Jeg kan så lige benytte lejligheden til lidt før planlagt at fortælle at det er planlagt at oprette et ekstra forum under Handelspladsen som netop er "Kramboden", ting der ikke er Saab
Så, nej du er ikke den eneste der kan se ideen i at lave et ekstra forum til den slags ting. Det har skam været et ønske i nogen tid efterhånden.
Selvfølgelig vil vi alle gerne have lov at tilbyde de ting vi har til salg herinde til medlemmerne før de kommer til salg i den virkelige verden.

Der vil utvivlsomt være en del medlemmer herinde som syntes at det er en rigtig dårlig ide, og jeg overvejede at lægge det ud til en afstemning
Men vi kan da så passende tage diskussionen nu, hvor den allifgevel er oppe at vende

Forummmet vil i første omgang være åbent for alle.
Vi kan så se og vurdere hvor mange engangsmedlemmer vi får som lige melder sig ind, sætter huset og konen til salg og så for øvrigt ikke foretager sig noget konstruktivt herinde.
Ud fra det kan vi så evaluere og ændre på om det skal være en forumdel kun for betalende medlemmer
Mht regler vil de også være løsere oplagt end i selve "Sælges"

MEN:

Da jeg ikke har ressourcer til at påtage mig administrationen og vurderingerne af hvad der nu er i orden eller ej, er det en absolut første forudsætning at der er en eller flere aktive Moderatorer på Handelspladsen.

Ellers vil al tid gå med at administrere indlæg.
Og tid er en luksusvare hvor den tid jeg skal bruge på at moderere går fra den tid jeg kan bruge til at lave konstruktive ting på sitet.
Derfor har jeg efterhånden oparbejdet en pukkel af halvt gennemførte projekter som kunne have været færdige for længe siden til glæde for medlemmerne herinde.

Jeg håber det besvarer spørgsmålet.

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
boc
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 419
Tilmeldt: 7. sep 2004, 16:45

Idé til SKD

1. okt 2009, 08:32

Ja, det besvarer spørgsmålet :D

Det glæder mig, at SKD prøver idéen af. Jeg tror mange herinde vil kunne få glæde af denne del.
Mvh Bo
Medlem nr. 324
boc
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 419
Tilmeldt: 7. sep 2004, 16:45

Idé til SKD

1. okt 2009, 08:36

boc
var de inte en skam om du som betalende medlem ville skaffe dig av me en reservdel och ingen av de betalende medlemmer ville købe, men et medlem av forum kunne bruke din del och gerne ville betale for den?
då sitter du tilbake med din del och forum medlemmet har stadig bruk for den, hvem blir da gla for det??
venlig hilsen Stian
Du kan have ret i det du skriver - min idé er blot, at det skal være til glæde/gavn for alle brugere herinde - uanset type medlemsskab.
Mvh Bo
Medlem nr. 324
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Idé til SKD

1. okt 2009, 11:16

Kan godt se fordelen ved et ekstra salgsforum, men er også lidt nervøs for hvor meget det kommer til at fylde ift. Saab-relaterede indlæg, men det må tiden jo vise. Til at starte med kan det jo være åbent for alle og kommer der så for mange nye brugere der benytter det istedet for dba, så må man jo ændre dette salgsforum til kun at være for saab-medlemmer, men det må tiden jo så vise.

mvh
Troels

Tilbage til "SKD Web"