Banner cycler

Tuning med kilometer på tælleren - HJÆLP

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Wille383
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. maj 2019, 11:33

Tuning med kilometer på tælleren - HJÆLP

21. okt 2019, 16:54

Hej.

Jeg ville høre om det var en god ide, og begynde at pille lidt ved en Saab som har gået 245000 km.

Tænker at den skulle komme til at smide omkring 250 HK kan den holde til det, nu når den har kørt lidt?

Mvh William


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Tuning med kilometer på tælleren - HJÆLP

21. okt 2019, 17:06

Hej William, og velkommen til Saab klub danmark, godt sted at nørde Saab

Tuning er mulig på mange Saab biler.

Hvis det er en Saab V4 med 1/4 mio km. bag sig vil jeg nok sige, naaaa hold lige lidt igen :lol:

Hvis det er en Saab 9000 eller NG 900, så jep fint.

Saab 9-3 og 9-5 med B205 eller B235 motoren, få tjekket motor standen, evt. få tjekket indersiden af bundkarret.
Disse motorer kan give problemer, hvis motoren er tilkokset indvendigt.

Er det en 9-3 med B207 motoren ( fra ca. 2007 og frem, så er det meget sjældent motor problemer, der gør at tuning ikke ender godt.

Generelt er der to veje til tuning:

A) Hirch der tuner for Saab og giver certifikater, således at bilen kan synes med ændringen.
B) Ikke Saab godkendte tunings firmer. Der er mange gode, men man kan ikke få certifikat på ændringen og dermed kan ændringen være ikke lovlig.

Hvad man vælger er personlig smag....

Men hvilken type bil kikke du på eller ejer ?
Så er det lidt nemme at give et mere fyldigt svar

Viking
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tuning med kilometer på tælleren - HJÆLP

22. okt 2019, 06:35

Alle former for tuning af motoren øger belastningen på resten af bilens komponenter.
Så helt generelt vil levetiden blive forringet.
Hvis bilen er i god mekanisk stand og kunne holde til effekten fra ny, så vil der normalt ikke være nogle problemer.
Men hvis der er en komponent der er slidt, så vil tuningen hurtigt finde den svage komponent.
En halv slidt kobling vil f eks. ikke holde længe med en tunet motor.
Start med at være ærlig overfor dig selv. bruger motoren meget olie eller vand, er der nogle mislyde, eller andre små problemer.
Så er bilen ikke egnet til tuning, før de bliver udbedret, Egentligt bør de udbedres på en helt standart bil.
Hvis den er ok.
Så lav et udvidet stort service, med udskiftning af alle filtre og væsker.
Gennem gå alle slanger, hvis de er møre eller meget bløde så skift dem, inspicer alle kølere, er de blokerede, mangler de lameller, eller sveder de lidt, så skift dem.
Har bilen en luftmasse måler så rens den. Hvor mange km. har lambdasonderne kørt. hvis de er de originale så skift dem.
Det handler om at minimere risikoen for den øgede belastning tuningen giver.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Tuning med kilometer på tælleren - HJÆLP

22. okt 2019, 08:31

Rigtigt gode råd Morten :D

En næsten sikker "vinder" ved tuning er leverandøren af ny/renoveret turbolader.

Har bilen rulle over 200 kkm og den tunes, så finder man hurtigt ud at standen af turboladeren.

Hvis den er slidt begynder den at fløjte "svanesangen"og ved tuning er det netop turboladeren der rigtig skal leverer hårdt tryk.
Men det kan løses ved ombytning.

Turboen skal være frisk og i orden før tuning.

Toppakningen skal nok vise om den er ok eller ej. Ved tuning presses den også hårdt og det kan give lækager.
Problemer der kan løses, men det koster den del.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Tun og trim Forum"