Banner cycler

Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

clausfk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 31. okt 2017, 09:46

Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

28. jun 2020, 10:38

Hej

Min 9-3 2008 har gået ca. 190.000 km, og er Hirsch-tunet til 200 Hk. Jeg vil gerne give den lidt flere hestekræfter og vil høre, hvad der bedst kan anbefales. Udstødning? Indsugning? Yderligere chiptuning?

På forhånd tak
Claus


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

28. jun 2020, 11:21

Softwaren bestemmer din maks effekt.
Hardwaren bestemme hvor meget effekt man kan hive ud af softwaren.
Så de hænger sammen.
Opgradering af indsugning og udstødning giver ingenting, da motorstyringen meget hurtigt regulerer ned til den maks effekt den er sat til i softwaren.
Og omvendt en 300 hk software giver ikke 300 hk, hvis hardwaren kun understøtter 230 hk.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

28. jun 2020, 13:09

Og omvendt en 300 hk software giver ikke 300 hk, hvis hardwaren kun understøtter 230 hk.


Korrekt! Det kunne en og anden godt lære lidt af. Jeg har sidst været vidne til et stage 3 hjemmefuskerprogram i en helt vanlig standardkonfiguration...det glade vanvid!! Så har man selv bedt om at få problemer :evil:

Nå, jeg formoder denne her en 2,0T, B207? Eller er det en oliebrænder?

Hvis det er den første, så bliver du nok nødt til at indstille dig på at få opgraderet en del af hardwaren ifm. effektforøgelsen. Ikke mindst turboen. Det er en lille, hurtigroterende Mitsu 11T, der (givetvis) sidder på den, og den kan nok ikke "flytte" mere luft, end den gør i forvejen.
Jeg har lige afhændet en funklende ny Mitsu 14T (standard på de første Aero´er), lagervare siden et par år tilbage, men jeg må dog erkende, at jeg af flere årsager aldrig får brug for den alligevel. Blot for at sige, at lige præcis en sådan kunne være oplagt at lede efter i dit tilfælde. Et stort forrør gør heller ingen skade. Alle restriktive elementer skal fjernes/opgraderes. Hvad det helt præcist indebærer, afhænger af såvel dine ambitioner som motorkonfig. Vigtigt er det blot at gøre det rigtige fra starten. Tal med en specialist og ikke bare en, der fjerner alle begrænsninger i softwaren og voldtuner den bagefter, så det hele er ved at eksplodere :!: :idea:

HUSK! Hellere overdimensioneret hardware og underdimensioneret software end det modsatte (i relation til indledningen)

Pøj, pøj...

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

30. jun 2020, 21:28

HUSK! Hellere overdimensioneret hardware og underdimensioneret software end det modsatte

8) (super kommentar).

Der skal passende udstyr før og efter motoren..

Tjek evt. MAPtun mf.

http://www.nordictuning.com/trionic-8/9 ... t-175hk-03

Hvis du vil have 300 hk plus, hedder det smede stempler, nye dysser og alt der sjove.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

2. jul 2020, 18:04

Det handler om at finde balancen, imellem hardware og software.
Her giver maptun en meget god oversigt om hvad der skal til.
Det giver ingen mening at have hardware der understøtter 300 hk. men softwaren sætter stop ved 200 hk.
Det er bare penge ud af vinduet!!!!
Hvis det var min bil så havde jeg valgt denne løsning
https://www.maptunparts.dk/trim-kits/sa ... /mt6/46130
Da man ikke stresser turboen unødigt, og der er en fordel i at den er ny og ikke slidt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

4. jul 2020, 00:18

Jeg køre med maptun 240 hk med areo turbo og Filter kasse, på min 2.0t og det køre utroligt godt, det kan varmt anbefales. Det skal dog siges at min kobling ikke holde til det :lol:
clausfk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 31. okt 2017, 09:46

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

6. jul 2020, 13:19

Hej rødder

Mange tak for jeres gode og brugbare svar. Det er en benzin 207'er, og jeg ønsker ikke en voldtuning - blot lidt mere i stil med 240 Hk - klassen :)
Med venlig hilsen
Claus
clausfk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 31. okt 2017, 09:46

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

6. jul 2020, 13:22

BTW: Det med koblingen der glider, har jeg hørt flere, der nævner. Kan koblingen gøres mere stram, så det undgås?
Med venlig hilsen
Claus
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

6. jul 2020, 13:42

Nej! Er den først begyndt at "fedte", er det ud til højre med den og i med en ny. Ikke andet for.

Jeg husker ikke, hvad fabrikskoblingerne kan tåle af Nm, men hvis ikke du agter at voldtune, er der sikkert ingen grund til at opgradere denne. Omvendt vil det absolut heller ikke skade. Det bør du undersøge nærmere.

Det er et større arbejde, så hvis ikke du enten kan selv eller kan få assistance af en "ven", kan du godt forberede dig på en større 5-cifret regning. Der skal/bør også isættes en ny slavecylinder ved samme lejlighed. Denne koster i sig selv et par kilo.

Vi fik dette lavet på vores egen fra MY03. Denne er født med DMS svinghjul, men da det INTET fejlede, blev dette blot gen-monteret. Det var selvsagt med til at holde udgifterne lidt nede. Den kører stadig her flere år efter ganske fortrinligt.

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

7. jul 2020, 06:38

En frisk standart kobling kan holde til et moment op til ca. 400 nm.
Hvis koblingen er meget slidt, så kan koblingen ikke tåle moment forøgelsen, og begynder at fedte!
Men så stod koblingen for en snarlig udskiftning alligevel, tunet eller standart.
Man kan være heldig med et dobbeltmasse svinghjul at det holder til 1 koblings skift.
Men selvom det overholder alle mål, så kan man ikke se inde i hjulet, om en fjeder står overfor et snarligt brud.
Og det er umuligt at rense alt støvet ud af hjulet, hvilket at sliddet accelereres da hjulet ikke kan komme af med varmen.
Og så står man med samme udgift igen + et svinghjul.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
clausfk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 31. okt 2017, 09:46

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

7. jul 2020, 09:12

Tak igen for gode råd og vejledninger :)
Med venlig hilsen
Claus
clausfk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 31. okt 2017, 09:46

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

8. jul 2020, 14:16

Hej rødder

Skriver lige igen :)

Jeg er blevet anbefalet denne (https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... eed--450nm) kobling - er det ikke en god ide? Skift er ganske rigtigt en omstændelig proces, ref. Youtube, så der skal virkelig forberedes, inden jeg går i gang...

Når jeg alligevel er i gang med "det hele", er det så ikke en god ide, at opgradere skiverne for til Aero-størrelse, og skifte dæmperne til ex Bilstein B6? Jeg tænker alternativt på at sænke bilen 30 mm og anvende B8 i stedet + nye fjedre - er det en god ide?

På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Claus
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Yderligere tuning af 9-3 2008 Hirsch

8. jul 2020, 18:22

Det er en god ide hvis du har planer om at tune yderligere, en de 400 nm.
Ellers er det penge ud af vinduet, med er hårdere kobling som følgesvend.
Større bremser er generelt aldrig en dårlig ide.
Undervognen er et kompromis!
Imellem
Hvad der ser godt ud (sænkning)
Forbedret vejgreb/ indstyring. Støddæmpere, dæk er meget viktige !!!
Og opgraderede poly bøsninger, forbedret indstyring/stabilitet.
Og til sidst komfort.
Det vigtigste er at bøsninger og bære/styrekugler er uden slør og friske.
Der efter at hjulvinklerne er stillet korrekt.
Friske støddæmpere.
Og så et kvalitets dæk, der kan generere vejgreb.
Derefter kan vi begynde at tænke på opgraderinger.
Der efter kan vi begynde at tænke på opgraderinger.
Mit bud ville være en fabriks sports undervogn aka Areo fjedre og dæmpere, event. et sæt Bilstein B6 dæmpere.
Hvis man kan leve med tabet af komfort.
og derefter en firhjuls udmåling.
Det er de generelle erfaringer jeg har haft men at fuske med forskellige undervogne i 30 år.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"