Banner cycler

Tuning på automatgearkasse

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

marcus130301
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. apr 2021, 21:51

Tuning på automatgearkasse

5. apr 2021, 22:04

Hej

Jeg har en saab 9-5 2.0 turbo 150hk fra 1998 som har kørt 225000km. Ville høre om der er nogen der kan svare mig på hvad begrænsingen er med hvor mange heste jeg kan smide i min saab før gearkassen brækker sig

har en ven med alle delene der skal til for den laver 250-300hk men er lidt i tvivl om gearkassen kan følge med til dette :D

har også lidt bare overvejet og chippe den hos "stage 3" så den for 182hk. er der nogen andre der har chiptunet deres saab og kan svare mig på om det holder eller om moteren ville dø, der er intet galt med moteren som den er nu

det er min første saab og er helt bild med den så ville helst ikke gøre noget der brænder den helt af :lol:


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1327
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tuning på automatgearkasse

6. apr 2021, 05:10

400 nm og 300 hk er maks på friske komponenter.
1000 kr spørgsmålet er hvor slidt er dine komponenter ????

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Tuning på automatgearkasse

6. apr 2021, 08:53

Man kan godt tune 9-5 med autogear med succes.

Tidl. skuller der et specielt programt til biler med autokasse, da den type gearkasse ikke kan holde til alt for voldsomt moment i bunden.
Dvs. der holdes lidt igen ind til motoren er rullet op til omkring 2500-2800 rpm.

Så tjek lige med specialisterne og autogear. Vil være lidt ærgeligt at rive den i stykker pga. for aggresivt tuning i bunden.

og så er din gearkasse nok ikke så langt fra designet levetid, så forvent ekstra rep. omkostning på transmissionen hvis du tuner .-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 585
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tuning på automatgearkasse

6. apr 2021, 14:00

Hej

Jeg havde en 9000, der også var blevet chippet i en "moden alder" (fra 150 til 210 hk). Den var med manuel gearkasse, og gearkassen holdt til 400.000 km, før syncromeshen på 2. gear gik. Jeg kørte en del km med fejlen (den var ikke katastrofal, omend generende), inden bilen blev skrottet af andre grunde.

De 210 hk (og tilhørende drejningsmoment) til 2,0-motoren klædte bilen utrolig godt -det er nok det bedste, jeg har oplevet, og kan kun anbefales. At der så fulgte nogle ekstra vedligeholdelsesomkostninger med, er der nok ingen tvivl om (det koster at fyre med mahogni, som man siger). Jeg ville selv gøre det igen for at få den ekstra oplevelse -ekstra vedligehold på en bil, der har kørt over 300.000, må jo forventes under alle omstændigheder.

Da jeg egentlig foretrækker automatgear, har jeg siden haft en 150 hestes lettrykker (sløv...), og har nu en 200 hk/300 Nm 2,3 CSE. I begge tilfælde er det ikke effekt, der har skadet kasserne, men forkert olie. Så følg alle de gode råd om olieskift, krumtaphusudluftning etc. på B205-motoren, som du kan finde her, så får du næppe alt for store negative overraskelser.

Jeg ville ikke gå væsentligt over de 210 hk, som vist var SAAB's egen standard med Hirsch-trim (prøv, om du kan få fat i det -det kan også synes) -så får du en meget sjov og rimeligt driftssikker bil.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 682
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Tuning på automatgearkasse

6. apr 2021, 19:21

Hej Marcus.

Til lykke med din SAAB 9-5. :D Den skal du nok blive glad for især, hvis du nærlæser NC Ribe's kommentarer. :idea: Olieskift og seneste krumtapventilation! :idea: :!:
Jeg har selv kørt mange km i en SAAB 9-5 2,0t med Hirsch. Det er et særdeles harmonisk trim, som klæder bilen godt - ja! det føles som om der er mere moment, end Hirsch lover. :wink:
Hvis du alligevel ønsker mere effekt og moment, skal du overveje at optimere undervogn og bremser! :!: :!:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Tuning på automatgearkasse

7. apr 2021, 10:04

Emnet ang. tun og automatgear bliver ikke nævnt så meget.

Autokasserne kan ikke så godt tåle vildt moment i bunden.

Så tjek med tuningsselvskaberne at de har tun specielt til modeller med automatgear !

Det var rigtigt slemt med Saab 9000 der have en klart underdimensioneret ZF gearkasse. Det blev lidt bedre med 9-5 der fik en Japansk gearkase kasse fra Aisin.

Som de skriver i Wiki:

"9-5 is available with an Aisin AW 4-speed (50-42LE) automatic transmission Saab reference FA47; from 1997 until 2001, when a new Aisin AW AF-33 unit replaced the dated four-speed automatic with a five-speed automatic. A five-speed manual transmission is fitted as standard to the base models and the Aero"

Aisin kasse er ok, men tåler slet ikke samme moment som de europæiske ZF 6HP26 gearkasser Tyskerne og lux UK biler brugte på samme tidspunkt.

Aisin er bygget til at kunne håndtere 300-310 Nm (ZF er bygget til 600Nm)

Tuner du noget ud over de 310 Nm, så går det ud over holdbarheden...

Så de kloge tuningsfirmaer holder monentet nede især i bunden, så er holdbarheden fornuftig.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 585
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tuning på automatgearkasse

7. apr 2021, 15:43

Hej igen

Viking: ZF4HP6 er altså ikke håbløst underdimensioneret, når man blot holder sig under de af SAAB foreskrevne 200 hk/300 Nm. Jeg har i hvert fald ikke haft problemer pga effekten -heller ikke ved træk af en ståhøjde-kolos af en flyttetrailer over Storebæltsbroen med en halv pelikan i modvind -det krævede bare "lidt ekstra" benzin :roll: . Jeg har kun hørt, at der kunne være problemer med de allerførste årgange, der ikke havde en ordentlig, ekstern gearoliekøler.

Og Aisin-kassen skulle være endnu mere robust, så almindeligt, fornuftigt Hirsch-trim eller tilsvarende burde ikke give de store problemer.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Tuning på automatgearkasse

7. apr 2021, 22:11

ZF kassen der blev brugt i 9000 modellen blev designet til Citröen XM V6 bilen med 190 HK og 267Nm
https://da.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_XM

Så ja den kan holde til fornuftige ting, ikke stage 3 trim.

9-5 kassen er rimelig, og holder godt til Hirsch trim. Men "hjemmetunet" stage 3 er at trække målet langt...
Med mindre pengepungen er fed og solid, til "efterbevillinger" .-)

Stage 3 er noget med 240hk 360nm ca. Der strækker man sig nok over evne mht. gearkassen....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 585
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tuning på automatgearkasse

9. apr 2021, 14:50

Hej igen

Enig, stage 3 er nogo for en autokasse, men jeg opfatter nu Marcus' "stage 3" som en form for firmanavn eller varebetegnelse, da 182 hk vel knap nok er stage 1 i normal SAAB-lingo.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Tun og trim Forum"